Jo ostettaessa kuului kierrosten mukaan muuttuva vinkuminen/ulvominen/laakerin loppumista ennustava ääni...pikainen soitto Vehon pikahuoltoon jouduttamaan kaupantekotilanteessa tinkimistä. Vastaus oli selkeä, apulaitehihnojen rullien laakeri mennyt, joten hihna ja rullat vaihtoon (ilmastoidussa kiristin ja 2 ohjainrullaa).
Paikalliseen varaosaliikkeeseen ja koko paketti mukaan ja hinta vain 71e. Sitten auto pukeille, hihna irti ja rullat irti yksitellen, sitä mukaan kun lähimmän rullan sai irti, mahtui käsi aina vaan syvemmälle seuraavaa rullaa irroittamaan ja uudet kiinni päinvastaisessa järjestyksessä. Uuden hihnan pujottelu parin ohuen kepin avula sujui suht helposti ja 15mm avaimella kiristin löysälle ja hihna paikalleen....... Ei ollenkaan loppujen lopuksi paha homma, en tosin tuota ihan huvin vuoksi tahtoisi tehdä kovin montaa kertaa, mutta tunnin kun touhusi niin sai aika kohtuullisen tuntipalkan, pajalla se olisi ollut osineen useamman satasen homma.
Auto käyntiin ja mitä prklettä!!!!! xxxxx

Auton alle ja kompurasta hihnapyörästä päätykansi irti jolloin vain ulkokehä pyörii, sisäosat ei, auto käyntiin ja ääni oli samanlainen elikkäs hihnapyörässä oleva laakeri sökö..... pari tuntia soittelua ja laakeria ei saa mistään, ei hihnapyörän kanssa eikä ilman, halvin vaihtoehto Merteilistä kompura 890e mikäli vanhan palauttaa..... ei vieläkään vastaus tyydyttänyt....
Hihnapyörä laakereineen lukittuu sokalla kiinni kompuraan, sokka irti ja hihnapyörä laakereineen käteen, prässillä laakeri irti ja sitä tilaamaan.... ja taas seinä nousi pystyyn, siellä on NSK:n vain mersua varetn tekemä laakeri jota ei saa varaosana ollenkaan....... kirjallisuudesta löytyi vastaava laakeri Koyolta ja sitä oli vain japanissa yms ja tilausaika noin viikko, mutta hinta viidenkympin luokkaa, nyt oltiin oikeassa maailmassa...
Jatkoin etsintää ja mittojen mukaan k.o kohteeseen sopiva laakeri lopulta löytyi, hintaa mahtavat 24,60e......
Eli viitseliäisyys ja kyseenalaistaminen kannatti taas kerran. koko remontin hinta 24,60e + tunnin verran puhelinlaskua, seuraavan kerran menee ilman puhelinlaskua tuo homma. Ja mikä parasta, homma hoituu kompura paikallaan helposti, ei tarvitse irroittaa letkuja tms eli ilmastointi ei vaadi täyttöä tai huoltoa tuon seurauksena ja kompuraa ei tarvitse irroittaa ollenkaan jolloin ei vaaranneta liitoksia tms ja vältetään tahattomat murtumiset letkuissa, putkissa yms.
Ja mikä parasta/pahinta, Veho tekee jatkuvasti kompuran vaihtoja tuohon 1500e hintaan ja nopea kysely asentajien keskuudessa kertoi että syynä on nimenomaan tuo päätylaakerin hajoaminen, mitään sisäistä vikaa ei ole havaittu ja ilmastoinnit on toimineet tuota ääntä lukuunottamatta. Ja monesti asiaa kysyin ja aina vastaus oli että kompura ei ole purettavissa eikä tuo laakeri ole vaihdettavissa, ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin uusia koko kompura aina........
Edit 17.8.07 Tutkin uudemman kerran kuittia ja ei ihan noin halvalla selvinnytkään, katsoin väärää riviä ja laakerin hinta olikin peräti 36.90e......... Enkulle yksi laakeri jäi hyllyyn seuraavaan remontoijaa odottamaan **wink**