Essentiaali tremolo 2.9l OM602 koneessa, onko lääkkeitä?

Vastaa Viestiin
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Essentiaali tremolo 2.9l OM602 koneessa, onko lääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Essentiaali tremolo OM602 koneessa, onko lääkkeitä?

Mikä voisi aiheuttaa OM602 koneessa tärinää alakierroksilla? Tämä ilmiö tuntuu vainoavan minua, OM617 mylly Kaapissa tuntui kuin olisi käynnissä olevaa lätkää kuljettanut, ja koneenvaihto ei asiaa juurikaan parantanut :nocando:

Pumppu on timmattu maailman parhaalla, suuttimet tsekattu samassa lafkassa. Moottorinkumityynyt on hyvät, valkkasin viiden läjästä selkeästi parhaat, vaikkei uudet olleetkaan.

Tyhjäkäyntiä täytyy pitää lipo tonnissa, noin korvakuulolta että käynti olisi edes jotenkn siedettävää, muuten joka paikka helisee :evil:

Yksi venttiilinnostaja naputtaa, mutta ei kait se voi saada käyntiä tämmöseksi :? Vai onko se tämän pitkäiskuisemman 2.9 koneen perusominaisuuksia että jyrinässä löytyy :?: Vertailin tyhjäkäyntiä naapurin 2.5 OM602 koneeseen, ja kyllähän se kävi niin tasaseen että ei paremmasta väliä :supersad:

Mistä sen näkee jos solmupisteet on momentissa, voiko todeta silimämääräsesti? :happy:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Se romu-ukko vai mikä se oli, niin se tietäs.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

jovi kirjoitti:Moottorinkumityynyt on hyvät, valkkasin viiden läjästä selkeästi parhaat, vaikkei uudet olleetkaan.
Syy lätkäsyndroomaan löytyy samaisesta läjästä. Laita uudet alkuperäiset tyynyt! Niissä muovikelmuissa, johon on pakattu uuden uutukaiset moottorinkumityynyt, pitää lukea Original Ersatzteile, eikä mitään sellaista kuin: Sponsored by Wood Happy
8)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hytraulityynyt :idea:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Hytraulityynyjä olen toki harkinnut, vaatisi vaan koneenkiinnitykseen modaamista esimerkiksi henkilöauton korvakoilla ja konekehtoon kiinnikkeet niille. Riskinä on että kun tuo moottori on tilassaan aika ahtaasti että hytikkätyynyillä voipi alkaa hipoa joku kohta jonnekin koneen päästessä heilumaan enemmän :?

Nykyiset tyynyt on kyllä ihan orkkikset, vaikkakaan ei uudet. En tiedä parantasko miten paljon uusiminen tilannetta, en kyllä ole uskaltanut edes kysyä mitä kustantasivat :eec:

Mutta itse moottorille, eikö sille ole mitään tehtävissä? Esimerkiksi vaiukttaako pumpun ajoitus miten paljon värinöihin tyhjäkäynnillä/alakierroksilla? Laittelin sen 13 graadiin, mutta jos pari astetta myöhästäs niin väheniskö tärinät?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Miten olis, jos pikapikaa järkkäis Oulun seudulle Vatkaus & vapina & tärräys-miitin. Osallistujat olis Juhanit, xux ja jovi, joilta jokaiselta löytyis kilpailukykyinen ajopeli leikkimieliseen kisaan. Vertaistukea olis kätevästi saatavilla!
Avatar
taikis
Viestit: 494
Liittynyt: 07.10.2011 19:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja taikis »

kondivo kirjoitti:Miten olis, jos pikapikaa järkkäis Oulun seudulle Vatkaus & vapina & tärräys-miitin. Osallistujat olis Juhanit, xux ja jovi, joilta jokaiselta löytyis kilpailukykyinen ajopeli leikkimieliseen kisaan. Vertaistukea olis kätevästi saatavilla!
Ei meijän Kaappi tärise nii paljoa.. :D
I can please only one person per day. Today is not your day, and tomorrow doesn´t look good either.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Minä tänään siirsin muutaman kilometrin 209 vm-89 kaapppia, siinä yks suutin nakutti, muuten kone kävi ihmeen siististi eikä tärissy juur ollenkaan se kone. Omistaja oli 4 vuotta sitte teettäny isomman remontin siihe 820 tuhatta ajettuun koneeseen, siis kansi, venttiilit, suuttimet startti ja laturi laitettu uusiks sekä läjä tiivisteitä ja etupään puslia.
koneella ajettu 4 vuodessa remontin jälkeen yli 300 tuhatta, ei keinunu eikä tärissy vaikka siellä oli ihan vuoden 1989 paikalleen laitetut moottorin tyynyt, nytte sinne meni uudet jotka se omistaja oli löytäny IKH kaupasta ja ne kuulu johki raktoriin :shock: , loppu se pienikin moottorin vapina kerrasta...ja vaihtoon meni asentajilta 4:sen tuntia taukoineen.

Niistä alkuperäisistä oli ruoste jo aikoja sitte ottanu omakseen alapuolen ja alapuolen kiinnityksen, kone sitte makas pelkkien kumityynyjen varassa keinahdellen sinnetänne...etenki kurveissa...kuulemma :lol:

Koko mersu tuli kytkin remonttiin ku oli kuulemma pikkasen 2 ja 4 vaihteille laittaessa tehny sitä ettei välttämättä menny vaihden päälle....ku vasta 5 kokeilulla, kumien vaihdon jälkeen meni vaihteet paikoilleen keppiä vähän tönäsemällä :D

Eilen iltasella ku auton kävin hakermassa huoltoon ni en moista kyllä huomannu...tai sitte oon nii tottunu että vaihteet ei kunnolla mene loppuun asti kun meillä on työpaikalla kohta 300 tonnia ajettu vanha iveco :shock: ...sillä ajaessa ku vaihteiden vaihtaminen on arvontaa siitä mikä vaihden on "silmässä"...on ne nivelet sen verran väljiä......mutta se toimii ni mikäs siinä...ja liikkuu...ku siinä ei ole rajoitinta :lol:

Mutta jos se kone ei pahemmin "kolise " eikä kilise ni niihi tukikummeihin minä päätyisin...ja ne vaihtaisin.

Onko se sen verran korkiampi se nestekummi ettei se sinne suosiolla mene :?: :?:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Nestetyyny on liian leviä, kolisee runkoon, testattu on ;) Orkkistyyny on sivusuuntaan kapia nelikulumio.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Re: Essentiaali tremolo 2.9l OM602 koneessa, onko lääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

jovihava kirjoitti:Mistä sen näkee jos solmupisteet on momentissa, voiko todeta silimämääräsesti? :happy:
Tuon voi kattoa sillä lailla, että katsoo tai mittaa, että onko kone pituusakseliinsa nähden vaaterissa. Siinä on vähän sama homma kuin pesukoneen rummussa, että jos se kone ei ole vaaterissa, niin se alkaa hyvin herkästi hyppimään.

Auton moottorin perässä on vauhtipyörä, ja jos se on kenollaan, niin keskipakovoima pyrkii kääntämään sitä suoraan ja siitä aiheutuu mitä kummallisempia voimia hydraulityynyjen ihmeteltäväksi.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Meissenkeristä on välillä hankala ottaa selvää että heittääkö mies hetulaa vai onko se ihan tosissaan :lol: Välillä minä epäilen että se ei ole oikeasti hetkeäkään vakavissaan, kunhan esittää :wink:

Olisikos muuten saatavissa hytikkätyynyjä jotka olisivat keskipulttikiinnityksellä niinkuin satalankun tyynyt, mutta pienempiä halkaitaan? Siis jostain ihan tarvikevaimentimista, eikös niitä ole erilaisiin teollisuusaplikaatioihin vaikka millasia? Kukahan tietäs tuommosista?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

käykö se varmasti kaikilla? Oisko ilmaa järjestelmässä,sitä kun tuntuis olevan nyt liikkeellä :wink:

Itelläni kävi välillä hyvin ja välil huonommin. Yleensä kävi muutaman sekunnin hienosti kun oli just kaasuteltu järjestelmä täyteen naftaa.
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kyllä se kaikilla käy, toisin kuin omistajansa konsaan :happy: Käynti on tasaisen täristävää :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

siälä on sitte eksyny jokku motonetin kummit moottorin alle :shock:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Saattaa se meissenkeri olla jopa tosissaan... ota joku kepukka ja vääntele vähän sieltä täältä ja katso miten käy?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

jovihava kirjoitti:Meissenkeristä on välillä hankala ottaa selvää että heittääkö mies hetulaa vai onko se ihan tosissaan :lol:
Ei kyllä ota sinustakaan, mutta sinulla hyppii kone. Minulla ei :lol:

- Onko koneen puristukset mitattu?
- Suuttimet ja pumppu on huollettu maailman luotettavimmalla henkilöllä, niin niitä ei toenna eppäillä.
- En edes tiedä että onko siinä kaapissa rivipumppu vai jakaja. Rivipumppu tekee mitä vain.
- Kumi/hydraulityynyt moottorissa, vaihelaatikossa. Onko ne samaa sarjaa, niin että koko paketti on vaaterissa. Tarkista kuitenkin ja vääntele pakettia jollakin käynnin aikana, että vaikuttaako käyntiin.

Ei mulla muuta :D
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Re: Essentiaali tremolo 2.9l OM602 koneessa, onko lääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja Fenton »

jovihava kirjoitti:
Mistä sen näkee jos solmupisteet on momentissa, voiko todeta silimämääräsesti? :happy:
Solmupisteiden virallinen monumentti on silmämääräisesti tämännäköinen
Kuva
Mikäli Kaapissa ei ole mitään tämänoloista, saattaa vapisuttaa kuin Karjalaisen Ahtia.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Tämä tärinäongelma on näköjään viiden vuoden takaa :roll:

Eikös OM 602:n paikoilleen laittamisessakin ollut ongelmia; vaihdepaaka ei meinannu millään osua ja keskittyä aukkoonsa?

Niin, vaikka heitänkin hetulaa ja kirjoitan rennommin kuin moni muu, niin kyllä sieltä rivien välistä on löydettävissä jotain järjellistäkin viestintää. Toisaalta ei kyllä uskoisi :shock:



Seuraavaa ei tarvi lukea rivien välistä. Hyppää suorastaan silmille :shock:
kondivo kirjoitti:uuden uutukaiset moottorinkumityynyt + vaihteiston kannatinkumi
pitää lukea Original Ersatzteile
Kaikenlaista oirehtimista se S-mersulla ajelu teettää :wink:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Juuh, konepaketin linjaus tuotti ongelmaa asennettaessa, ja varmaan yksi ongelmakohta lieneekin se että koneen tyynyt ovat vedossa leikkaussuuntaan, jolloin osa vaimentimen dynamiikasta on käytetty. Vaatiipi konekehdon kiinnitysreikien muokkausta :idea:

Onko muuten 124:n OM60x koneiden korvakot erilaisia keskenään, siis 601:n erilainen kuin 602:n?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

veikkaan että kone ei ole vaan vielä hakenut paikkaansa ,, eli tarvis totutus ajoa täydellä kaasulla, isoilla vaihteilla ja tietty kunnon kulmassa :wink:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

jovihava kirjoitti:
Onko muuten 124:n OM60x koneiden korvakot erilaisia keskenään, siis 601:n erilainen kuin 602:n?
On erilaisia. Ja totutus ajoon senverran sanottavaa että eikai ne tehtaallakaan niitä pahemmin totuttele kun asiakkaalle annetaan,no kai ne yhen 100tkm sillä ajelee mut eihän se oo mithää :wink:

Se vaihteiston takakannake: Ainakin nuissa hlö autoissa sille löytyy useampia kohtia ja sitä voi käännellä että käy muillakin kombinaatioilla :wink:

Vai on se jovi meinannut venyttää sitä vitoskonetta :lol:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Terho P kirjoitti:
On erilaisia. Ja totutus ajoon senverran sanottavaa että eikai ne tehtaallakaan niitä pahemmin totuttele kun asiakkaalle annetaan,no kai ne yhen 100tkm sillä ajelee mut eihän se oo mithää :wink:
se on sillon eri ku tehdään uusi missä on kaikki värkit semmosia kun autoon on suunniteltu ja kaikki paikat on vedetty apinan raivolla momenttiin ja ja eli vimotteen päälle :roll:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Essentiaali tremolo 2.9l OM602 koneessa, onko lääkkeitä?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jovihava kirjoitti:Essentiaali tremolo OM602 koneessa, onko lääkkeitä?

Mikä voisi aiheuttaa OM602 koneessa tärinää alakierroksilla? Tämä ilmiö tuntuu vainoavan minua, OM617 mylly Kaapissa tuntui kuin olisi käynnissä olevaa lätkää kuljettanut, ja koneenvaihto ei asiaa juurikaan parantanut :nocando:

Pumppu on timmattu maailman parhaalla, suuttimet tsekattu samassa lafkassa. Moottorinkumityynyt on hyvät, valkkasin viiden läjästä selkeästi parhaat, vaikkei uudet olleetkaan.

Tyhjäkäyntiä täytyy pitää lipo tonnissa, noin korvakuulolta että käynti olisi edes jotenkn siedettävää, muuten joka paikka helisee :evil:

Yksi venttiilinnostaja naputtaa, mutta ei kait se voi saada käyntiä tämmöseksi :? Vai onko se tämän pitkäiskuisemman 2.9 koneen perusominaisuuksia että jyrinässä löytyy :?: Vertailin tyhjäkäyntiä naapurin 2.5 OM602 koneeseen, ja kyllähän se kävi niin tasaseen että ei paremmasta väliä :supersad:

Mistä sen näkee jos solmupisteet on momentissa, voiko todeta silimämääräsesti? :happy:
Näkyykö siellä silmämääräisesti moottorissa kiinni turpiinia vai kytkintä?

Meinaan että jos se täriä ei oie itse moottorista tulevaa vaan voimansiirron puolelta.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Eihän 5-koneen pitäisi täristää yhtään?? ainakaan mun tuo 310d ei täristä yhtään, 208d sitte nelosena on kun 5 metrisen di*don kyydissä olis... :mrgreen:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Messenkeri oli sikäli asian ytimessä että rutistusten mittaaminen voisi olla hyvä lähtökohta, joskin kyllä kaikissa tynnöreissä on kait riittävästi puristusta kun kuitenkin kaikilla tärähtää kylmänäkin käyntiin :?:

Mjoottorin perässä on vauhtipyörä ja kytkin, meinaakko AK notta olisi epätasapainossa?

Pittää tosiaan kahtella nuot koneenripustukset lävitte ennenkun alakaa mitään muita ihmeempiä diagnosoimaan.

Oliko muuten raadilla hyviä kikkoja koneen kierrosluvun selvittämiseksi?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

jovi kirjoitti:Oliko muuten raadilla hyviä kikkoja koneen kierrosluvun selvittämiseksi?
Kuva

ja tietenkin tämä

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oliko muuten raadilla hyviä kikkoja koneen kierrosluvun selvittämiseksi?
Katsastusta varten tehdään pakokaasutesti ja siinä näkee kierrosluvun.

Tasaisiesti käy mutta ravistaa ? Vai täryyttää ? Josko motti ei vatkaa mutta siltikin jyrrää niin niitä moottorin tyynyjä oikomaan vaan, tai niiden kiinnitysreikien paikkoja.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3029
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Nii, oliko siellä laatikon päässä tyyny missä mallissa?
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Wilske
Viestit: 138
Liittynyt: 27.10.2010 11:15
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Wilske »

Hoplaa :D ilmeisesti kaappeihin iskeny joku virus, mulla on tuo 208 alkanut välillä vapisemaan liikennevaloissa ja äsken teki sellaisen vapinakohtauksen että melkee polvet löi toisiaan :shock: mutta tätä tapahtuu vain satunnaisesti mutta nykyään huomattavammin
w463 350GD -92
C124 230 -89
w201 250TD -91
w126 260 -86
w123 230 -78
209 Kaappi -90
309 Kaappi -92(Isäukon)
ex. 12 kpl Kaappeja
ex. w115 220D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”