sprintterin suuttimien kierteiden korjaus. apu tarpeen!
No, en osaa tietenkään sanoa onko se just 2 mm, maksimissaan näin sisältäen sen mitä siellä oli, eli kaikenlaista. Otin just sen verrán , että pohja oli peilillä katsottuna kauttaaltaan kirkas, ja se meni just niinkuin mika sanoi, eli reunoilta lähti ensin ja lopuksi myös sitten reiänkeski ympyrän reunus, ja kun se oli puhdas lopetin. Mitä sillä kalvaimella tekee, jos sillä ei voi kalvaa...
Voinhan vielä varmuudeks käydä kyselemässä löytyykö yhtään paksumpia prikkoja kun nuo.
Niin ja suuttimethan on uusitut kärjestä ja yks on uus, eli kait ne sen takia oli jo hyvät.
Voinhan vielä varmuudeks käydä kyselemässä löytyykö yhtään paksumpia prikkoja kun nuo.
Niin ja suuttimethan on uusitut kärjestä ja yks on uus, eli kait ne sen takia oli jo hyvät.
Mistä tuon voi tietää minkä vahvuisen rikan sinne milloinkin tarvii?
Noilla alkaa pahimmilla häämöttää miljoona kilometrin matka takana joten eihän noista voi kukaan tietää montako kertaa nuo suuttimien pohjat on pyöritetty kalvaimella suoriksi.
Helevetin hyviä paskoja kun menee kansi uusiksi kun pohjat on kalvaimella pyöritelty muutamaan kertaan.
Ja jos sieltä 0.5mm- 1mm lähtee niin tuskimpa vaikuttaa käyntiin tuon taivaallista.
Noilla alkaa pahimmilla häämöttää miljoona kilometrin matka takana joten eihän noista voi kukaan tietää montako kertaa nuo suuttimien pohjat on pyöritetty kalvaimella suoriksi.
Helevetin hyviä paskoja kun menee kansi uusiksi kun pohjat on kalvaimella pyöritelty muutamaan kertaan.
Ja jos sieltä 0.5mm- 1mm lähtee niin tuskimpa vaikuttaa käyntiin tuon taivaallista.
Justiin tuohon on omat heittokello mittarinsa siitä sivu 119Mika.T kirjoitti:Mistä tuon voi tietää minkä vahvuisen rikan sinne milloinkin tarvii?
Noilla alkaa pahimmilla häämöttää miljoona kilometrin matka takana joten eihän noista voi kukaan tietää montako kertaa nuo suuttimien pohjat on pyöritetty kalvaimella suoriksi.
Helevetin hyviä paskoja kun menee kansi uusiksi kun pohjat on kalvaimella pyöritelty muutamaan kertaan.
Ja jos sieltä 0.5mm- 1mm lähtee niin tuskimpa vaikuttaa käyntiin tuon taivaallista.
http://www.sauer-werkzeug.de/pdf/SAUER_ ... 041214.pdf
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
No niin.
Jatketaan... Nyt on taas tapahtunut jotain projektissa. Sain tosiaan isomman 12 mm > 6 mm kierreholkin, mutta ongelma sen kanssa oli 1.25 nousu, kun taas vanha 12 mm:n "viritys"pultti oli isommalla, eli eihän se käynyt. Ensin ajattelin hommata 12 mm kierretapin 1.25 nousulla, mutta se osoittautui niin vaikeaksi ja kalliiksi (koivusella yksi tappi 36 euroo), että yrittelin löytää sitä muualtakin. Siinä asian muhiessa ajattelinkin, että ei se varmaan edes toimisi vaihtaa 1.5 tai 1.75 noususta 1.25 nousuun kiertämällä uudet jengat päälle, se varmaan vaan tuhoaisi pahemmin. Joten päätin sitten ostaa 6M normaali kierretapin ja vetää jengat suoraan 12 millin pulttiin.
Porasin 12 millin pulttiin 5 mm reiän ja kierteytin sekä lyhensin sopivaksi.
Sitten vihdoin eteenpäin hommassa, tämä itse tehty holkki kierrelukitteella 12 millin reikään ja odotus seuraavaan päivään.
Kolmessa on nyt uudet 6M kierteet, eka 12 mm pultista tehty ja kaksi seuraavaa kierreholkilla.
Seuraavana päivänä eli tänään laitoin sitten venttiilikopan paikoilleen ja suuttimet perään. Venttiilikoppaa piti vähän kuumankestävällä silikonilla lisä eristää keskimmäisten suuttimien ympäriltä. Suuttimet rasvasin hyvin, laitoin boschin prikat, kun näytti paksummlta kun vehon, (mertelitä kävin kyselemässä paksumpia prikkoja, mutta eivät olleet kovin tietoisia, bemarin prikkojakin kyselin: "ei olla vissiin ikinä myyty bemariin prikkoja" -tuli vastaus Hyvä homma.
Laitoin suuttimet uusilla haarukoilla, ja kiristin 7 nm jokaisen ja sitten vielä pienet tunteella, ehkä 45 astetta lisää holkitettuihin ja 90 astetta ehjään.
Niputtelin piuhat ja putket sekä paluut paikoilleen ja jätin kuivumaan huomista varten.
Saa nähdä saanko käyntiin huomenna ja pitääkö nuo.
Viimesiä vinkkejä?
Sahaanko vaan, kunnes käynnistyy??
Ja miten se fairitesti, toimiiko tosiaan, laitetaanko fairivettä vaan suutinten juuriin? ja kuinka paljon?
Jäi noita kierreholkkeja ( ainakin yksi [ulkokierre 12 mm /1.25 sisä 6M] ja 8 kpl itsekierteytyviä noin 10 mm ulkokierteellä ja 6M sisäkierteellä olevia jos joku tarvii, voin myydä omakustannushintaan.
Jatketaan... Nyt on taas tapahtunut jotain projektissa. Sain tosiaan isomman 12 mm > 6 mm kierreholkin, mutta ongelma sen kanssa oli 1.25 nousu, kun taas vanha 12 mm:n "viritys"pultti oli isommalla, eli eihän se käynyt. Ensin ajattelin hommata 12 mm kierretapin 1.25 nousulla, mutta se osoittautui niin vaikeaksi ja kalliiksi (koivusella yksi tappi 36 euroo), että yrittelin löytää sitä muualtakin. Siinä asian muhiessa ajattelinkin, että ei se varmaan edes toimisi vaihtaa 1.5 tai 1.75 noususta 1.25 nousuun kiertämällä uudet jengat päälle, se varmaan vaan tuhoaisi pahemmin. Joten päätin sitten ostaa 6M normaali kierretapin ja vetää jengat suoraan 12 millin pulttiin.
Porasin 12 millin pulttiin 5 mm reiän ja kierteytin sekä lyhensin sopivaksi.
Sitten vihdoin eteenpäin hommassa, tämä itse tehty holkki kierrelukitteella 12 millin reikään ja odotus seuraavaan päivään.
Kolmessa on nyt uudet 6M kierteet, eka 12 mm pultista tehty ja kaksi seuraavaa kierreholkilla.
Seuraavana päivänä eli tänään laitoin sitten venttiilikopan paikoilleen ja suuttimet perään. Venttiilikoppaa piti vähän kuumankestävällä silikonilla lisä eristää keskimmäisten suuttimien ympäriltä. Suuttimet rasvasin hyvin, laitoin boschin prikat, kun näytti paksummlta kun vehon, (mertelitä kävin kyselemässä paksumpia prikkoja, mutta eivät olleet kovin tietoisia, bemarin prikkojakin kyselin: "ei olla vissiin ikinä myyty bemariin prikkoja" -tuli vastaus Hyvä homma.
Laitoin suuttimet uusilla haarukoilla, ja kiristin 7 nm jokaisen ja sitten vielä pienet tunteella, ehkä 45 astetta lisää holkitettuihin ja 90 astetta ehjään.
Niputtelin piuhat ja putket sekä paluut paikoilleen ja jätin kuivumaan huomista varten.
Saa nähdä saanko käyntiin huomenna ja pitääkö nuo.
Viimesiä vinkkejä?
Sahaanko vaan, kunnes käynnistyy??
Ja miten se fairitesti, toimiiko tosiaan, laitetaanko fairivettä vaan suutinten juuriin? ja kuinka paljon?
Jäi noita kierreholkkeja ( ainakin yksi [ulkokierre 12 mm /1.25 sisä 6M] ja 8 kpl itsekierteytyviä noin 10 mm ulkokierteellä ja 6M sisäkierteellä olevia jos joku tarvii, voin myydä omakustannushintaan.
ilmaus (sahaten pitkään) ainakin suoritettu, lähti käymään, mutta pientä supsutusta olin kuulevani, ja yhden suuttimen yläosan rungossa olevan mutterin välistä tihutti dieseliä, kierroksia kun yritti vähän laittaa hyytyi.
En kokeillut enempää, kun akku hyytyi taas.
Kiristelin vähän lisää suuttimien (45 astetta) ruuveja, ja nyt pitäis keksiä mitä rungon mutterille, voiko kiristää, vai pitäisikö purkaa suuttimen yläosa vai mitä tekisi ennen kuin antaa taas virtaa ja kokeilee?
Ja laitanko fairivettä suuttimien juuriin?
Huhuu...
En kokeillut enempää, kun akku hyytyi taas.
Kiristelin vähän lisää suuttimien (45 astetta) ruuveja, ja nyt pitäis keksiä mitä rungon mutterille, voiko kiristää, vai pitäisikö purkaa suuttimen yläosa vai mitä tekisi ennen kuin antaa taas virtaa ja kokeilee?
Ja laitanko fairivettä suuttimien juuriin?
Huhuu...
Vastaan itselle.
Fairivesitesti toimii, hyvin kuplii
Eli jotain on vialla vieläkin, kaksi suuttimen juurta siis kuplii ja yksi roiskii enemmänkin. Ei tuu mitään.
Yritin vielä kiristää lisääkin, ei auttanut, enempää ei uskalla kiristää.
Olisiko pohjat pilalla, paitsi että eka mikä on normaalilla pultilla vielä 6 mm jengassaan, ei kupli.
Joten olisiko porattu satulat niin pilalle, ettei kierreholkkikaan pidä kunnolla, kun tuntuu, että se liukuu ylöspäin kiristettäessä lisää...
Tai sitten jostain on porattu vesitilaan...
Venakoppakin saattaa vuotaa suuttimien ympäriltä, ei kait vaikuta tällälailla..
Ensin oli ihan ok äänet, kun lämpenee ja antaa kierroksia äänet muuttuu mataliksi ja meinaa hyytyä ja kone alkaa heilumaan ja käy huonosti.
Nyt alkaa olemaan varmaan kannenvaihto sekä venakoppa uusiksi, ideoita missä voisi käydä vaihdattamassa pääkaupunki seudulla mielellään?
Fairivesitesti toimii, hyvin kuplii
Eli jotain on vialla vieläkin, kaksi suuttimen juurta siis kuplii ja yksi roiskii enemmänkin. Ei tuu mitään.
Yritin vielä kiristää lisääkin, ei auttanut, enempää ei uskalla kiristää.
Olisiko pohjat pilalla, paitsi että eka mikä on normaalilla pultilla vielä 6 mm jengassaan, ei kupli.
Joten olisiko porattu satulat niin pilalle, ettei kierreholkkikaan pidä kunnolla, kun tuntuu, että se liukuu ylöspäin kiristettäessä lisää...
Tai sitten jostain on porattu vesitilaan...
Venakoppakin saattaa vuotaa suuttimien ympäriltä, ei kait vaikuta tällälailla..
Ensin oli ihan ok äänet, kun lämpenee ja antaa kierroksia äänet muuttuu mataliksi ja meinaa hyytyä ja kone alkaa heilumaan ja käy huonosti.
Nyt alkaa olemaan varmaan kannenvaihto sekä venakoppa uusiksi, ideoita missä voisi käydä vaihdattamassa pääkaupunki seudulla mielellään?
ettei nyt olis suuttimen holkki halki, sillon ei auta kiristelyt ja jos sitkeesti ajelee niin voip olla kansi entinen sillon.
Mullon jossain jemmassa suutin minkä holkki oli halki ja kuulosti ja näytti eka ett pohjatiiviste vuotas mutt olikin suutin rikki
Tosin mulla c220cdi autona mutt peruperiaate sama
Mullon jossain jemmassa suutin minkä holkki oli halki ja kuulosti ja näytti eka ett pohjatiiviste vuotas mutt olikin suutin rikki
Tosin mulla c220cdi autona mutt peruperiaate sama
En osaa sanoa...
Mulla kävi kaikki suuttimet ekan huoltajan toimesta dieselpajalla korjauksessa, kattoivat ja säätivät kaikki, kärjet vahdettiin, ja yksi uusittiin kokonaan.
Ongelma voi olla kolmosessa se, että aiemmat 10 mm kierteet oli tehty sillain, että kierteen kyljessä oli jotain mustaa ja kovaa lisätty kannen satulaan, koska reikään oli porattu kaksi kertaa eri kohtaan ja reikä oli ovaalin muotoinen, näytti ehkä kemialliselta metallilta taikka toisen pultin puolikas. Voi olla, että tän takia just kolmonen roiskii enemmän.
En jaksa hirveesti enään tapella tän kanssa, kun ei oo takeita tuleeko ehjää, aikaa vaan kuluu, ja kohta talvikin tulee. Kyllä se kansi täytyy kuitenkin vaihtaa jos haluu, että voi rauhassa ajella, ettei tarvi kokoajan miettiä milloin alkaa taas vuoto.
Tulipahan kokemusta suuttimentiivisteiden vaihdosta, se ei ilman noita holkki virityksiä ole niin vaikea homma.
Nyt kun osais kannen vaihtaa itse, niin ryhtyisin hommaan, mutta taitaa olla mulle liikaa...
Mulla kävi kaikki suuttimet ekan huoltajan toimesta dieselpajalla korjauksessa, kattoivat ja säätivät kaikki, kärjet vahdettiin, ja yksi uusittiin kokonaan.
Ongelma voi olla kolmosessa se, että aiemmat 10 mm kierteet oli tehty sillain, että kierteen kyljessä oli jotain mustaa ja kovaa lisätty kannen satulaan, koska reikään oli porattu kaksi kertaa eri kohtaan ja reikä oli ovaalin muotoinen, näytti ehkä kemialliselta metallilta taikka toisen pultin puolikas. Voi olla, että tän takia just kolmonen roiskii enemmän.
En jaksa hirveesti enään tapella tän kanssa, kun ei oo takeita tuleeko ehjää, aikaa vaan kuluu, ja kohta talvikin tulee. Kyllä se kansi täytyy kuitenkin vaihtaa jos haluu, että voi rauhassa ajella, ettei tarvi kokoajan miettiä milloin alkaa taas vuoto.
Tulipahan kokemusta suuttimentiivisteiden vaihdosta, se ei ilman noita holkki virityksiä ole niin vaikea homma.
Nyt kun osais kannen vaihtaa itse, niin ryhtyisin hommaan, mutta taitaa olla mulle liikaa...
Jaa. Purinhan tuon nytkin kanteen asti, ja ei ollut paha. Mutta kannessa kun on venttiilit ynnämuut liikkuvat osat, jotka pitäis kait sovittaa uuteen/käytettyyn, täytyy odotella hyviä ohjeita/vinkkejä josko sitten saisi aikaseksi.
Porissa olisi käytetty kansi, se pitäis tasohioa (missäköhän?) ja miten tarkistetaan venttiilit, ja sopiiko suoraan paikalleen vai tartteeko tehdä jotain muuta... Näitä asioita mietiskellessä.
Porissa olisi käytetty kansi, se pitäis tasohioa (missäköhän?) ja miten tarkistetaan venttiilit, ja sopiiko suoraan paikalleen vai tartteeko tehdä jotain muuta... Näitä asioita mietiskellessä.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- kuningatar
- Viestit: 1358
- Liittynyt: 20.10.2010 9:51
- Paikkakunta: Järvenpää