sprintterin suuttimien kierteiden korjaus. apu tarpeen!

Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

sprintterin suuttimien kierteiden korjaus. apu tarpeen!

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Morjens. Eli olisi nyt tuollainen homma edessä, taitoa on enemmän rakennusalalta, autonkorjaaminen harraste silloin kun osaa, muutoin menee hermot.
Jotain tarvikkeita hommattu ja kohde eli sprinter 208 cdi 2001 seisoo parkkipaikalla ulkona :)
Historiaa: Pari amatöörikorjaajaa on siitä yrittänyt vaihtaa suuttimen pohjatiivistettä (kupari) sillä tuloksella, että nyt on kaikki suuttimet uusittu dieselpajalla (vaikkei ehkä olisi tarvinnut) yks uusi ja kolmesta vaihdettu kärjet yms. ja hinta kallis. Ja pultteja poikennut kanteen ja helikoililla eka korjaaja yritti laittaa suuttimet takasin, ei toiminut. Seuraava korjaaja porasi helikoilit pois ja kierteet (8mm) kuulemma suoraan kanteen ja sekalaisilla "pehmeillä" erikoispulteilla kiinni, tämän tulos, kolme pitää yksi vuotaa. Kannen vaihto ollut tässä jo ainut vaihtoehto monille keltä oon kysynyt...
Älkää kysykö miksi noi korjaajat? Eka oli tutun tuttu ja sanoi olevan helppo homma, niin. Ja toinen sanoi suoraan ettei parempaan pysty, että seuraavaksi kansi vaihtoon.

Nyt tila se, että kylmänä ok, mutta lämmetessä ja kun paine nousee alkaa kolmos suutin supsuttamaan suuttimen juuresta.

Aion nyt parkkipaikallani yrittää tätä sillälailla, että purkaisin muut + venttiilokopan ja suuttimen pultin kierteet kannesta uusiksi wurtin kierreholkilla, sitä suositteli eräs vehon työnjohtaja ja myös dealeri valoi uskoa tähän hommaan, että voisi vielä onnistua ilman kannen vaihtoa ( kiitos siitä) , ja sitten mersun omilla 6mm pulteilla kasaan suuttimet.

Kysymyksiä on nyt jonkin verran mielessä, ja homman edetessä tulee varmaan lisää, eli teidän apua tarvittaisiin.

Suuttimet osaan purkaa, mutta siitä eteenpäin ei ole kokemuksia, jonkin verran periaatetta tiedän.

Eli ohjeita ja neuvoja tarvitsisi liittyen venttiilikannen purkuun ja kasaukseen( momentit, vinkit, ynnämuut ) kaikki tieto tervetullutta.

Laittelen lisää kuvia huomenna. Tarvikkeita hommailin viikonloppua varten, toivottavasti niillä pärjään.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kuva

Kuva
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Myös se, että miten ilmaus homman jälkeen kotikonstein (onnistuuko) , vai onko jotain konstia, ettei tarvitsisi ilmata? :?:
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

:roll: On mulla tää alfamerin kirja, sielläkin on jotain tietoo, sanovat että ilmaantuu ittestään ?

Mutta tosi vinkit olis kyllä parempia.
Venttiilikopan momentit oli siellä 10 nm. Onko muuten suuttimien pulteille se 7 nm + 90 astetta + 90 astetta hyvä, jos vaikka joutuu lyhentään pulttia vähän ja se tulee kierreholkilla?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

saatko autosi tuotua vaikka järvenpäähän huomenna rassausmiittiin mulla on pelit ja pensselit
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kiitos kutsusta, mutta täytyy olla huomenna täälläpäin. Täytyy joku toinen kerta liittyä miittiin, kuulostaa :niinpaniin:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen laittanut holkin purkamatta venakoppaa pois, mutta jos joka tapauksessa irrottaa kaikki suuttimet niin samapa se on koppakin ottaa pois edestä.
Momentiksi perstuntuma :shock: jos holkki on kannen tasossa, eli ei niin paljoa vääntöä kuin normi ohje antaa...
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

ok. hyvä tietää. Ajattelin samalla ottaa kopan irti kuitenkin niin tulee vaihdettua tiiviste ja ne ou-renkaat suuttimien kohdalta. Ja olisiko syytä vetää holkki kannen pinnalta hiukan syvemmälle kestämisen kannalta, holkkihan on jotain 15 mm (vajaakin) syvä.
Ja ilmaantuuko itsestään tosissaan, kun aiempi korjaaja ei ollut saanut ilmausta onnistumaan, vai olisiko silloinkin ollut plugi huonosti.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Laita putsari täyteen ja sahha niin se lähtee kyl
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei se ainakaan haittaa jos laittaa vähän syvemmällekin.
Noita on muuten holkeilla korjailtu kymmeniä eikä yhtään ole tullut uudestaan laitettavaksi, ihan hyvä systeemi siis.
Olennaista on tietysti se että tiivistepinnat on viimeisen päälle kunnolla oiottu ja puhdistettu.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Joo. Kiitoksia tähän mennessä, lähen nyt aukomaan paikkoja...
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kysymys. Onko tosiaan on 611 cdi moottorissa suuttimen pohjat viistot? Eli pitääkö käyttää viistoa 17 mm päätä?
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

janiperho kirjoitti:Kysymys. Onko tosiaan on 611 cdi moottorissa suuttimen pohjat viistot? Eli pitääkö käyttää viistoa 17 mm päätä?
ei oo viistot. suorat pinnat pitäs olla...
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Suoralla kalvaimella saa usein kalvaamatonta suuttimen kolon pohjaa pyöritellä aika kauan että saa suoran.

Suora kalvain ottaa ensin kolon ulkoreunoilta kiinni kanteen.

Samalla kalvaimen terällä voi hyvin putsata suuttimenkin tiivistepinnan.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

OK. Bilteman paketissa lukee, Etta cdi moottoris olis. Lisää murheita, yks uusittu pultti on kai 11 tai12 mmom ja siellä on helikoil kierre vielä kannessa, eli mun kierreholkit ei käy siihen kokoon, ideoita?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

12mm pultista pätkä jonka sisään tekee 6mm kierteen.

Jos se helicoil on 12mm ja vielä ehjä niin anna olla siellä.
Tuollainen 12mm--->6mm holkki sinne kovalla kierrelukitteella.

Ensin kolo vaan kunnolla puhtaaksi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miten ihmeen kaupalla sinne on saatu mahtumaan kasimillistä paksumpikin pultti ? Kanta täytyy ainakin olla erikoinen ?
Joudut ilmeisesti vaihtamaan myös kiinnityshaarukat, nehän on porattu pilalle...
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

no sanos muuta, kiinnityshaarukat on porattu, en tiedä jos prikka pitäisi siinä päällä. laitetaan vähän kuvia, mitä löyty kopan alta. Nyt tosissaan alkaa selviimään miksei oo onnistunut.


Kuva
Suuttimet irrotettuna, kuten näkyy, eka suutin oli 6 mm pultilla, toka n. 12 mm:llä kolmas ja neljäs 10 mm:llä

Kuva
Ja kuten näkyy kolmonen oli porattu jotenkin huonosti ja ainakin o-rengas on poikki, yritetty paikata jollain kuparilla
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Kuva
eka, korjattavissa, tai oli jo norm. pultilla, joten ei tarvii ehkä tehdä mitään

Kuva
toinen, tässä oli se 12 mm pultti ei taida olla helikoilia sisällä, ehkä 12 > 6 holkilla jos sellainen jostain löytyy

Kuva
kolmonen, tää on ongelma, kuvasta ei hyvin näy, mutta 10 mm pultti ollut ja kierteet kannessa, mutta tässä mennyt varmaan poraus vinoon joskus ja toinen puoli soikeasta reiästä paikattu jollain mustalla ja kovalla aineella ja on koholla noin 10mm (musta kohta kuvassa)

Kuva
ja tää on nelonen, oli ihan kuiva suutin kun irrotin, tässä 10 mm :lle pultille kierre kannessa 10 > 6 holkki jos löytyy jostain semmonen.

Mun hankkimat holkit oli 8,6 - 9,4 mm:n reikä ja holkki kierteyttäisi itse itsensä. En tiedä nyt sitten voiko niitä käyttää mihinkään. Oli 3,50 euroo+alv klp. Löytyy 10 kpl:tta. :cry:

Mitäs raati sanoo, onko vielä toivoa, vai pitäiskö alkaa harkitsemaan kannen vaihtoa, ja venakoppaa, ja kiinnityshaarukoita...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Voi hyvä isä sentään. :shock: Neljä erilaista pulttia.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

:help:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Voi hyvää päivää. Osanottoni, hyvin on viritelty suuttimet miten sattuu :(

Mittään apuja en ossaa antaa, muuta kun toivottaa hyvää tuuria korjaukseen :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Huh Huh tosiaan! :x Noissa 50-70 luvun CCCP moottoripyörissä olen nähnyt vastaavaa soveltamis kykyä ja "loistavia" ratkaisuja ongelmiin, kun isännät jossain siperian takana ilman työkaluja ja varaosia on pikku votkapieruissa vehkeitään entrannut, mutta että täällä Suomessakin....tai mistäs tuon tekijää tietää? :shock:


....mutta onko perää, kun villi huhu ja paikallinen pohojalaanen väite kertoo että näitä mersun cdi kansia olisi tehty uutena kahdessa eri tehtaassa ja just sen toisen tehtaan kansista korkkaa nuo suuttimien kohdat järjestään (alumiiniseos tai valu epäkuranttia)? :shock: Onko niissä kansissa jotain merkkejä yms. leimoja josta tuon voi todeta, vai onko tosiaan pelkkää "esso faktaa" :?:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Juu, onhan nuo aika virityksiä. Tässä tapauksessa ekalla korjaajalla, kun halusin vaihdattaa suuttimen pohjatiivisteen, katkes pultti kanteen avatessa, ja ei kertonut mitään, vain alkoi säveltämään.

Nyt tilanne se, että 10 mm: t luultavasti onnistuu noilla holkella ja kierrelukitteella, on mulla wurtin kierretiivistäjääkin (kuumankestävää), kumpikohan olis parempipaa?
12 mm : lle pysty nyt tekeen mitään, kaupat kiinni,enkä tiedä löytyykö edes 12 millisestä kuuteen holkkia. Joten ajattelin laittaa tolla samalla pultilla ja myöhemmin venakopan päältä korjata jos tarvii.

Ongelma luultavasti oli myös vuotava o- rengas kannen ja venakopan välissä, Miten se oireilee?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nuo kaikki voi korjata tällä:

http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html

Muutaman prätkän kannen oon kaverin kanssa tuolla korjannut niin että vanha väljä reikä valettu tuolla tökötillä täyteen ja kuumaan liemeen vain työnnetty teräspultti oikeaan kohtaan, niin tulee holkki, joka on just eikä melkeen.

(itse en tosin osaa ko. työtä tehdä... :roll: )
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

ihan mielenkiintoinen aine. Pystyyköhän hitsaamaan kannen ollessa paikoillaan vai vaatiiko irrotuksen?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voi elämä.
Sano niille jotka tuota ovat sepittäneet että jättävät vastedes remonttihommat sellaisille joilla olisi edes vähän älliä asian suhteen :huh:
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

koivuselta näköjään löytyy paksu seinämäistä keysert lukittavaa kierreholkkia jossa ulkokierre on 12 mm ja sisä m6

http://www.koivunen.fi/tuotteet/kiinnit ... o_0307.pdf

sivulla 7

Ei kellään sattuisi olemaan?
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Äkkiä tulis mieleen että on ihme jos ei vuoda jäähtäriä noista reijistä... meinaan on ihme jos ei oo onnistuttu puhkaseen vesitilaan asti reikää... semmosiaki korjauksia on vaetaan osunu...
Avatar
janiperho
Viestit: 249
Liittynyt: 23.8.2013 22:13
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja janiperho »

Päivitystä...

Nyt kaikki muut valmista kasaukseen, paitsi joutuu odottelemaan ensviikkoon, että löytyy 12 mm > 6 mm kierreholkki.

Kolmen suuttimen kierteet nyt 6 mm, kaksi meni wurtin holkilla suoraan 10 mm:iin kierteisiin, kierrelukitetta väliin, toivotaan että pitää.

Venakopan tiivisteet laitettu paikoilleen ja paria keski o-rengasta joutuu vähän säätämään (kuumankestävää kierteen tiivistysainetta, tms)

Kuva
Tässä venakopan pohja ennen tiivisteiden laittoa, näkyy kuinka yksi oli porattu vinoon ja o-rengas poikki


Suuttimen pohjat oli ihan täynnä tavaraa, parin tunnin kalvaamisen jälkeen rupesi näyttämään paremmalta

Kuva
Tässä suuttimen pohjat nyt.

Nyt odotellaan kierreholkkia...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”