sprintterin suuttimien kierteiden korjaus. apu tarpeen!
sprintterin suuttimien kierteiden korjaus. apu tarpeen!
Morjens. Eli olisi nyt tuollainen homma edessä, taitoa on enemmän rakennusalalta, autonkorjaaminen harraste silloin kun osaa, muutoin menee hermot.
Jotain tarvikkeita hommattu ja kohde eli sprinter 208 cdi 2001 seisoo parkkipaikalla ulkona
Historiaa: Pari amatöörikorjaajaa on siitä yrittänyt vaihtaa suuttimen pohjatiivistettä (kupari) sillä tuloksella, että nyt on kaikki suuttimet uusittu dieselpajalla (vaikkei ehkä olisi tarvinnut) yks uusi ja kolmesta vaihdettu kärjet yms. ja hinta kallis. Ja pultteja poikennut kanteen ja helikoililla eka korjaaja yritti laittaa suuttimet takasin, ei toiminut. Seuraava korjaaja porasi helikoilit pois ja kierteet (8mm) kuulemma suoraan kanteen ja sekalaisilla "pehmeillä" erikoispulteilla kiinni, tämän tulos, kolme pitää yksi vuotaa. Kannen vaihto ollut tässä jo ainut vaihtoehto monille keltä oon kysynyt...
Älkää kysykö miksi noi korjaajat? Eka oli tutun tuttu ja sanoi olevan helppo homma, niin. Ja toinen sanoi suoraan ettei parempaan pysty, että seuraavaksi kansi vaihtoon.
Nyt tila se, että kylmänä ok, mutta lämmetessä ja kun paine nousee alkaa kolmos suutin supsuttamaan suuttimen juuresta.
Aion nyt parkkipaikallani yrittää tätä sillälailla, että purkaisin muut + venttiilokopan ja suuttimen pultin kierteet kannesta uusiksi wurtin kierreholkilla, sitä suositteli eräs vehon työnjohtaja ja myös dealeri valoi uskoa tähän hommaan, että voisi vielä onnistua ilman kannen vaihtoa ( kiitos siitä) , ja sitten mersun omilla 6mm pulteilla kasaan suuttimet.
Kysymyksiä on nyt jonkin verran mielessä, ja homman edetessä tulee varmaan lisää, eli teidän apua tarvittaisiin.
Suuttimet osaan purkaa, mutta siitä eteenpäin ei ole kokemuksia, jonkin verran periaatetta tiedän.
Eli ohjeita ja neuvoja tarvitsisi liittyen venttiilikannen purkuun ja kasaukseen( momentit, vinkit, ynnämuut ) kaikki tieto tervetullutta.
Laittelen lisää kuvia huomenna. Tarvikkeita hommailin viikonloppua varten, toivottavasti niillä pärjään.
Jotain tarvikkeita hommattu ja kohde eli sprinter 208 cdi 2001 seisoo parkkipaikalla ulkona
Historiaa: Pari amatöörikorjaajaa on siitä yrittänyt vaihtaa suuttimen pohjatiivistettä (kupari) sillä tuloksella, että nyt on kaikki suuttimet uusittu dieselpajalla (vaikkei ehkä olisi tarvinnut) yks uusi ja kolmesta vaihdettu kärjet yms. ja hinta kallis. Ja pultteja poikennut kanteen ja helikoililla eka korjaaja yritti laittaa suuttimet takasin, ei toiminut. Seuraava korjaaja porasi helikoilit pois ja kierteet (8mm) kuulemma suoraan kanteen ja sekalaisilla "pehmeillä" erikoispulteilla kiinni, tämän tulos, kolme pitää yksi vuotaa. Kannen vaihto ollut tässä jo ainut vaihtoehto monille keltä oon kysynyt...
Älkää kysykö miksi noi korjaajat? Eka oli tutun tuttu ja sanoi olevan helppo homma, niin. Ja toinen sanoi suoraan ettei parempaan pysty, että seuraavaksi kansi vaihtoon.
Nyt tila se, että kylmänä ok, mutta lämmetessä ja kun paine nousee alkaa kolmos suutin supsuttamaan suuttimen juuresta.
Aion nyt parkkipaikallani yrittää tätä sillälailla, että purkaisin muut + venttiilokopan ja suuttimen pultin kierteet kannesta uusiksi wurtin kierreholkilla, sitä suositteli eräs vehon työnjohtaja ja myös dealeri valoi uskoa tähän hommaan, että voisi vielä onnistua ilman kannen vaihtoa ( kiitos siitä) , ja sitten mersun omilla 6mm pulteilla kasaan suuttimet.
Kysymyksiä on nyt jonkin verran mielessä, ja homman edetessä tulee varmaan lisää, eli teidän apua tarvittaisiin.
Suuttimet osaan purkaa, mutta siitä eteenpäin ei ole kokemuksia, jonkin verran periaatetta tiedän.
Eli ohjeita ja neuvoja tarvitsisi liittyen venttiilikannen purkuun ja kasaukseen( momentit, vinkit, ynnämuut ) kaikki tieto tervetullutta.
Laittelen lisää kuvia huomenna. Tarvikkeita hommailin viikonloppua varten, toivottavasti niillä pärjään.
On mulla tää alfamerin kirja, sielläkin on jotain tietoo, sanovat että ilmaantuu ittestään ?
Mutta tosi vinkit olis kyllä parempia.
Venttiilikopan momentit oli siellä 10 nm. Onko muuten suuttimien pulteille se 7 nm + 90 astetta + 90 astetta hyvä, jos vaikka joutuu lyhentään pulttia vähän ja se tulee kierreholkilla?
Mutta tosi vinkit olis kyllä parempia.
Venttiilikopan momentit oli siellä 10 nm. Onko muuten suuttimien pulteille se 7 nm + 90 astetta + 90 astetta hyvä, jos vaikka joutuu lyhentään pulttia vähän ja se tulee kierreholkilla?
ok. hyvä tietää. Ajattelin samalla ottaa kopan irti kuitenkin niin tulee vaihdettua tiiviste ja ne ou-renkaat suuttimien kohdalta. Ja olisiko syytä vetää holkki kannen pinnalta hiukan syvemmälle kestämisen kannalta, holkkihan on jotain 15 mm (vajaakin) syvä.
Ja ilmaantuuko itsestään tosissaan, kun aiempi korjaaja ei ollut saanut ilmausta onnistumaan, vai olisiko silloinkin ollut plugi huonosti.
Ja ilmaantuuko itsestään tosissaan, kun aiempi korjaaja ei ollut saanut ilmausta onnistumaan, vai olisiko silloinkin ollut plugi huonosti.
ei oo viistot. suorat pinnat pitäs olla...janiperho kirjoitti:Kysymys. Onko tosiaan on 611 cdi moottorissa suuttimen pohjat viistot? Eli pitääkö käyttää viistoa 17 mm päätä?
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
no sanos muuta, kiinnityshaarukat on porattu, en tiedä jos prikka pitäisi siinä päällä. laitetaan vähän kuvia, mitä löyty kopan alta. Nyt tosissaan alkaa selviimään miksei oo onnistunut.
Suuttimet irrotettuna, kuten näkyy, eka suutin oli 6 mm pultilla, toka n. 12 mm:llä kolmas ja neljäs 10 mm:llä
Ja kuten näkyy kolmonen oli porattu jotenkin huonosti ja ainakin o-rengas on poikki, yritetty paikata jollain kuparilla
Suuttimet irrotettuna, kuten näkyy, eka suutin oli 6 mm pultilla, toka n. 12 mm:llä kolmas ja neljäs 10 mm:llä
Ja kuten näkyy kolmonen oli porattu jotenkin huonosti ja ainakin o-rengas on poikki, yritetty paikata jollain kuparilla
eka, korjattavissa, tai oli jo norm. pultilla, joten ei tarvii ehkä tehdä mitään
toinen, tässä oli se 12 mm pultti ei taida olla helikoilia sisällä, ehkä 12 > 6 holkilla jos sellainen jostain löytyy
kolmonen, tää on ongelma, kuvasta ei hyvin näy, mutta 10 mm pultti ollut ja kierteet kannessa, mutta tässä mennyt varmaan poraus vinoon joskus ja toinen puoli soikeasta reiästä paikattu jollain mustalla ja kovalla aineella ja on koholla noin 10mm (musta kohta kuvassa)
ja tää on nelonen, oli ihan kuiva suutin kun irrotin, tässä 10 mm :lle pultille kierre kannessa 10 > 6 holkki jos löytyy jostain semmonen.
Mun hankkimat holkit oli 8,6 - 9,4 mm:n reikä ja holkki kierteyttäisi itse itsensä. En tiedä nyt sitten voiko niitä käyttää mihinkään. Oli 3,50 euroo+alv klp. Löytyy 10 kpl:tta.
Mitäs raati sanoo, onko vielä toivoa, vai pitäiskö alkaa harkitsemaan kannen vaihtoa, ja venakoppaa, ja kiinnityshaarukoita...
Huh Huh tosiaan! Noissa 50-70 luvun CCCP moottoripyörissä olen nähnyt vastaavaa soveltamis kykyä ja "loistavia" ratkaisuja ongelmiin, kun isännät jossain siperian takana ilman työkaluja ja varaosia on pikku votkapieruissa vehkeitään entrannut, mutta että täällä Suomessakin....tai mistäs tuon tekijää tietää?
....mutta onko perää, kun villi huhu ja paikallinen pohojalaanen väite kertoo että näitä mersun cdi kansia olisi tehty uutena kahdessa eri tehtaassa ja just sen toisen tehtaan kansista korkkaa nuo suuttimien kohdat järjestään (alumiiniseos tai valu epäkuranttia)? Onko niissä kansissa jotain merkkejä yms. leimoja josta tuon voi todeta, vai onko tosiaan pelkkää "esso faktaa"
....mutta onko perää, kun villi huhu ja paikallinen pohojalaanen väite kertoo että näitä mersun cdi kansia olisi tehty uutena kahdessa eri tehtaassa ja just sen toisen tehtaan kansista korkkaa nuo suuttimien kohdat järjestään (alumiiniseos tai valu epäkuranttia)? Onko niissä kansissa jotain merkkejä yms. leimoja josta tuon voi todeta, vai onko tosiaan pelkkää "esso faktaa"
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Juu, onhan nuo aika virityksiä. Tässä tapauksessa ekalla korjaajalla, kun halusin vaihdattaa suuttimen pohjatiivisteen, katkes pultti kanteen avatessa, ja ei kertonut mitään, vain alkoi säveltämään.
Nyt tilanne se, että 10 mm: t luultavasti onnistuu noilla holkella ja kierrelukitteella, on mulla wurtin kierretiivistäjääkin (kuumankestävää), kumpikohan olis parempipaa?
12 mm : lle pysty nyt tekeen mitään, kaupat kiinni,enkä tiedä löytyykö edes 12 millisestä kuuteen holkkia. Joten ajattelin laittaa tolla samalla pultilla ja myöhemmin venakopan päältä korjata jos tarvii.
Ongelma luultavasti oli myös vuotava o- rengas kannen ja venakopan välissä, Miten se oireilee?
Nyt tilanne se, että 10 mm: t luultavasti onnistuu noilla holkella ja kierrelukitteella, on mulla wurtin kierretiivistäjääkin (kuumankestävää), kumpikohan olis parempipaa?
12 mm : lle pysty nyt tekeen mitään, kaupat kiinni,enkä tiedä löytyykö edes 12 millisestä kuuteen holkkia. Joten ajattelin laittaa tolla samalla pultilla ja myöhemmin venakopan päältä korjata jos tarvii.
Ongelma luultavasti oli myös vuotava o- rengas kannen ja venakopan välissä, Miten se oireilee?
nuo kaikki voi korjata tällä:
http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html
Muutaman prätkän kannen oon kaverin kanssa tuolla korjannut niin että vanha väljä reikä valettu tuolla tökötillä täyteen ja kuumaan liemeen vain työnnetty teräspultti oikeaan kohtaan, niin tulee holkki, joka on just eikä melkeen.
(itse en tosin osaa ko. työtä tehdä... )
http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html
Muutaman prätkän kannen oon kaverin kanssa tuolla korjannut niin että vanha väljä reikä valettu tuolla tökötillä täyteen ja kuumaan liemeen vain työnnetty teräspultti oikeaan kohtaan, niin tulee holkki, joka on just eikä melkeen.
(itse en tosin osaa ko. työtä tehdä... )
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
koivuselta näköjään löytyy paksu seinämäistä keysert lukittavaa kierreholkkia jossa ulkokierre on 12 mm ja sisä m6
http://www.koivunen.fi/tuotteet/kiinnit ... o_0307.pdf
sivulla 7
Ei kellään sattuisi olemaan?
http://www.koivunen.fi/tuotteet/kiinnit ... o_0307.pdf
sivulla 7
Ei kellään sattuisi olemaan?
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Päivitystä...
Nyt kaikki muut valmista kasaukseen, paitsi joutuu odottelemaan ensviikkoon, että löytyy 12 mm > 6 mm kierreholkki.
Kolmen suuttimen kierteet nyt 6 mm, kaksi meni wurtin holkilla suoraan 10 mm:iin kierteisiin, kierrelukitetta väliin, toivotaan että pitää.
Venakopan tiivisteet laitettu paikoilleen ja paria keski o-rengasta joutuu vähän säätämään (kuumankestävää kierteen tiivistysainetta, tms)
Tässä venakopan pohja ennen tiivisteiden laittoa, näkyy kuinka yksi oli porattu vinoon ja o-rengas poikki
Suuttimen pohjat oli ihan täynnä tavaraa, parin tunnin kalvaamisen jälkeen rupesi näyttämään paremmalta
Tässä suuttimen pohjat nyt.
Nyt odotellaan kierreholkkia...
Nyt kaikki muut valmista kasaukseen, paitsi joutuu odottelemaan ensviikkoon, että löytyy 12 mm > 6 mm kierreholkki.
Kolmen suuttimen kierteet nyt 6 mm, kaksi meni wurtin holkilla suoraan 10 mm:iin kierteisiin, kierrelukitetta väliin, toivotaan että pitää.
Venakopan tiivisteet laitettu paikoilleen ja paria keski o-rengasta joutuu vähän säätämään (kuumankestävää kierteen tiivistysainetta, tms)
Tässä venakopan pohja ennen tiivisteiden laittoa, näkyy kuinka yksi oli porattu vinoon ja o-rengas poikki
Suuttimen pohjat oli ihan täynnä tavaraa, parin tunnin kalvaamisen jälkeen rupesi näyttämään paremmalta
Tässä suuttimen pohjat nyt.
Nyt odotellaan kierreholkkia...