Vitosta kuuluu koputusta
Vitosta kuuluu koputusta
Moro Mulla 00vm Vito 112 CDI automaatti. Syksyllä kun ajo esim risteykseen ja anto automaatin hiljennellä vauhtia,niin 2 vaihtuessa 1 selle kuului semmonen kop kop kop kop ääni. Nyt ääni on alkanut kuulumaan tasakaasulla 50-60 kmh. Ääni on epäsäänöllisiä kopahduksia ja tulee todennäköisesti tasauspyörästöstä? Yli 70 kmh ajettaessa ääntä ei kuulu. Uskaltaakohan ajella joulun yli, vai putoaakohan rattaat tielle. Onkohan kyseessä kuin kallis remontti ja voiko sitä tehdä itse.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Re: Vitosta kuuluu koputusta
Tuossa otetaan kysestä korista, vanhan mallisesta esikammiokoneesta laatikko irti. Tuskin se sen helpompaa on CDI:n kanssa:
http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... 26#p128355
Siekkinen noita sitten osaa ehjätä kun toimittaa lootan sinne.
Yritä nyt ensin paikallistaa mistä se ääni kuuluu, luultavasti vetonivelistä kuitenkin. Ne on paljon mukavammat vaihtaakin.
http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... 26#p128355
Siekkinen noita sitten osaa ehjätä kun toimittaa lootan sinne.
Yritä nyt ensin paikallistaa mistä se ääni kuuluu, luultavasti vetonivelistä kuitenkin. Ne on paljon mukavammat vaihtaakin.
Re: Vitosta kuuluu koputusta
Kiitos linkistä hyviin moottorin irroitus ohjeisiin. Tänään pääsin tutkimaan vetoakseleita montustakäsin auton alta, ei tuntunut väljää vetonivelissä. Kuskinpuolen siis vasemman vetoakselin laipasta siitä kohtaan missä on ne kuusiokolot, siitä kun liikuttaa ylös ales tasauspyörästöön menevä akseli liikkuu myös ylös ales. Kuuluuko sen tasauspyörästöön menevän akselin liikkuakkin tolla tavalla. Tuntuu oudolta jos sen kuuluu olla noin väljä,vai onkohan siellä joku ns uiva laakeri. Pahaa pelkään että koputukset ja naputukset kuuluu sieltä.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Re: Vitosta kuuluu koputusta
Ei kuulu, sieltä on luultavasti irronnut se puristesovite, ihan kuten multakin taisi irrota.
Onko tuota muuten viritetty. Mullahan se pamautti vikatilan päälle kun ykkösellä vähän kiihdyttelin ja kierrokset meni yli viiden tonnin. Koneessa 5500 loota päättää laittaa nelosen -> PAM -> osat irtoilee lootan sisältä.
No siekkinen senkin liimasi sinne paikalleen. Kuulemma uudemmissa lootissa on tuota kiinnitystä parannettu.
Katsele vielä sitä räjäytysosakuvaa, jos siitä selviää mikä mättää.
Onko tuota muuten viritetty. Mullahan se pamautti vikatilan päälle kun ykkösellä vähän kiihdyttelin ja kierrokset meni yli viiden tonnin. Koneessa 5500 loota päättää laittaa nelosen -> PAM -> osat irtoilee lootan sisältä.
No siekkinen senkin liimasi sinne paikalleen. Kuulemma uudemmissa lootissa on tuota kiinnitystä parannettu.
Katsele vielä sitä räjäytysosakuvaa, jos siitä selviää mikä mättää.
Re: Vitosta kuuluu koputusta
Tää mun Vito on McLaren edition malli. Luulen että tää on valmistajan ´piristämä´ja vaihteiston ohjelmakin vaikuttaa erilaiselta kuin normi 112 CDI Vitossa. Mistä pääsisin katsomaan tasauspyörästön räjäytyskuvia?
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Re: Vitosta kuuluu koputusta
No hemmetti, mäkin haluan semmosen maclarenin softan lootaan. Aikoinaan kyselin valmistajalta, että miksi ihmeessä siellä pitää olla se 4800 rpm rajoitus mutta en saanut järjellistä vastausta, eivätkä olleet halukkaita tekemään custom softaakaan "tuommoseen tuunaus tarkoitukseen". Kiertääkö se sulla esimerkiksi päästötestissä yli 4800 rpm ja punainen valo ei syty mittaristoon ?
Tässä on hemmetin hyvä dokumentti tästä lootasta, ei kannata antaa tuon citroen merkin hämätä, ihan sama loota on myös siinä. Mersu vain teki tämän halvemmalla ja jätti öljynmittatikun pois. Täytyykin lukea tuo itsekkin ihan kannesta kanteen. Harmi kun mersulta ei saa vastaavia dokkareita...olisi kyllä EU direktiiville töitä, että tuotteen valmistajan pitäisi luovuttaa myös tämän kaltaiset huolto-oppaat ilmaiseksi jos haluaa tuotteita myydä.
http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/va ... aining.pdf
Räjäytyskuvia:
http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/va ... _4HP20.pdf
Ehkä sinun kannattaa ottaa:
- laipat pois
- stefat pois
Sitten koitat katsoa miltä näyttää osat numero 119
119 Diff assembly bearing 50 x 80 x 20 (2) 212 21 06
Tässä on hemmetin hyvä dokumentti tästä lootasta, ei kannata antaa tuon citroen merkin hämätä, ihan sama loota on myös siinä. Mersu vain teki tämän halvemmalla ja jätti öljynmittatikun pois. Täytyykin lukea tuo itsekkin ihan kannesta kanteen. Harmi kun mersulta ei saa vastaavia dokkareita...olisi kyllä EU direktiiville töitä, että tuotteen valmistajan pitäisi luovuttaa myös tämän kaltaiset huolto-oppaat ilmaiseksi jos haluaa tuotteita myydä.
http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/va ... aining.pdf
Räjäytyskuvia:
http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/va ... _4HP20.pdf
Ehkä sinun kannattaa ottaa:
- laipat pois
- stefat pois
Sitten koitat katsoa miltä näyttää osat numero 119
119 Diff assembly bearing 50 x 80 x 20 (2) 212 21 06
[quote="tapio89"]Hyi että on muuten ahdas paketti sisältä tuo laatikko.
Voin kuvitella miten hilut hyppii pitkin pöytää kun tuon leväyttää tiskille.
Onko nuo miten kestäviä laatikoita?
Sori kun sotken topikkia..
[/quote Kyllä ZF vaihteistot on aivan huippu laatua, niitä käytetään monissa kilpa autoissa.

Onko nuo miten kestäviä laatikoita?
Sori kun sotken topikkia..

Re:Vitosta kuuluu koputusta
En ole ollut näkemässä paljonko on kiertänyt päästö mittauksessa. Kaasu pohjassa kun ohittaa niin vaihtaa n. 5700r/min, Voin muistaa väärinkin mutta nyt en uskalla kokeilla, ennenkuin saan tän vian korjattua. Kiitti linkistä räjäytyskuviin, en kyllä ymmärtänyt mikä puristesovite tuolla olis mikä voi irrota.Koko ikäni Fordeja roplanneena tää on kaikki ihan uutta.Viikon päästä saan auton lämpöseen talliin, niin pääsee purkamaan ja tutkimaan paremmin. Onko tasauspyörästössä eri öljy kuin vaihteistossa,vai kiertääkö automaattiöljy myös tasauspyörästössä?
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Re:Vitosta kuuluu koputusta
Sama automaattiöljy kiertää laatikossa, jossa siis sijaitsee myös tasauspyörästö.
Vai ratkeaisi tämä minun ongelma nyt sitten sillä sun lootan tietokoneella...hittolainen...niitä ei taida saada mistään.
Kyllä kilpa-auton vaihdelaatikko ja tämä viton zf, ne on kyllä ihan eri planeetalta, perustuu ihan käyttökokemuksiin kun aletaan edes hitusen tehoa laittamaan lootan sisälle.
Vai ratkeaisi tämä minun ongelma nyt sitten sillä sun lootan tietokoneella...hittolainen...niitä ei taida saada mistään.
Kyllä kilpa-auton vaihdelaatikko ja tämä viton zf, ne on kyllä ihan eri planeetalta, perustuu ihan käyttökokemuksiin kun aletaan edes hitusen tehoa laittamaan lootan sisälle.
