Mikä automaattilaatikko olisi hyvä kaappimersuun (210D)?

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Mikä automaattilaatikko olisi hyvä kaappimersuun (210D)?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Hei siellä ruutujenne takana piilevät automaattilaatikoista tietävät heebot: Jos haaveilisi Kaappimersuun OM602:n perään automaattilaatikkoa niin mistä mallista kannattaisi haaveilla? Onko missään mersun automaatissa ylivälitystä vai onko pisin pykälä aina 1:1? Perä kun on 4.4:1 niin suora pykälä matka-ajossa ei oikein houkuta :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

kondivo kirjoitti:Hei siellä ruutujenne takana piilevät automaattilaatikoista tietävät heebot
Tiijän jotakin, joten koitan jelppiä. Tässä olisi vakavasti otettava laatikko. Vähemmän pykäliä omaavaa laatikkoa ei kannate asentaa. Ottaa meinaan rajusti pattiin nuo 4-vaihteiset :twisted:

Tuosta kuvatusta

Kuva

Kuva
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Näyttää julmalta laitteelta, taitaa olla vaan aika elektroniikkaohjattu, mahtaneeko Kaapista saada tarvittavia signaaleja tuolle :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tuon perusteella 722.5 olisi ylivaihteellinen, 722.3 ja 722.4 suoralla välityksellä
http://www.w-124.info/w124/mercedes%20t ... _722.5.pdf

Onko tuo 722.5 jotenkin sähköohjattu? Ilmeisesti kuitenkin ollut 124:ssä käytössä :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Monologi jatkuu, näköjään 722.5:n ylivaihde on sähköohjattu, tietääkö kukaan onko kyseessä yksinkertainen "virta piuhaan, solenoidi vetää, ylivaihde menee päälle, virta pois, solenoidi päästää, ylivaihde tippuu pois" toiminta? Vai onko kyseessä jotain monimutkaisempaa :?:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Entä automaattilaatikon korvakot :?: Meneekö automaattiloota heittämällä manuaalilaatikon tilalle?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Käyhän se ei, ja eihän se käy, mutta pääasia olisi että kävisi OM602 koneen perään, muut rajapinnat on muokattavissa, eli kardaanin lähtö, takapään kannatin, mittarin vaijeri, ja tietenkin vaihdevalitsin :idea: Nooh, ei ihan parin tunnin homma mutta tekijämiehillehän tuo ei ole homma eikä mikään, jos jostain saisi sellaisen värvättyä avuiksi :P

Löytypä hyvä dokkari: http://w126.pp.ru/akp722.pdf
Sivulla 26 kaavio 11 näyttää ylivaihteen ohjaussolenoidin, ei kait tuo ole kuin virrat kytkeä silloin kun tahtoo ylivaihteen :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jovihava kirjoitti:Monologi jatkuu, näköjään 722.5:n ylivaihde on sähköohjattu, tietääkö kukaan onko kyseessä yksinkertainen "virta piuhaan, solenoidi vetää, ylivaihde menee päälle, virta pois, solenoidi päästää, ylivaihde tippuu pois" toiminta? Vai onko kyseessä jotain monimutkaisempaa :?:
Boksi ohjaa myös sitä, kuinka kipakasti vaihde kytkeytyy. Viallisen boksin kuulemma tunnistaa siitä, että vaihde vaihtuu suoraan kolmoselta viitoselle. En ole perehtynyt tarkemmin, mitä tuo käytännössä tarkoittaa eli onko viitonen "oletuksena" ja nelonen pitää kytkeä sähköllä.

Oikeasti toimiessa tuo viitonen on tosi näppärä – ei paljon mieti vaihtaessa viitoselta neloselle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ilmeisesti nelonen pitää "kytkeä" sähköllä. Jos Jovin linkittämän dokkarin kytkiksissä mainittu "control valve" on se 5-vaihteen venttiili, niin näyttäisi siltä, että kikkaria painettaessa tuo venttiili olisi virrallinen. Toisaalta tuossa ei mainita sitä E/S-venttiiliä, joka kyllä kytkeytyy S-asentoon kikkaria painettaessa. :?

Tätä oletusta tukisi myös WIS:n virta- / painekäppyrä, joka sanoo, että nelosella 5-vaihteen venttiilin virrantarve on suurin ja ohjauspaine pienin (0). Viitosella venttiili on virrattomana ja paine kovimmillaan.

WIS sanoo myös näin:
"Nach dem Starten des Motors wird die Kupplung KS unabhängig von der Wählhebelstellung mit dem vor der Primärpumpe geförderten Drucköl betätigt und bleibt bis zum 4. Gang bzw. im Rückwärtsgang geschaltet. Nach Einleiten einer 4-5 Schaltung wird die Kupplung KS abgeschalten und die Bremse BS durch einen modulierten Druck zugeschaltet. Der Schaltdruck BS wird vom Regelventil vorgesteuert und am Regelschieber-Schaltdruck BS eingeregelt."

Tuohan tarkoittaa suurin piirtein sitä, että ylivaihteen pakka on paineistettuna kepin asennosta riippumatta moottorin käynnissä ollessa 1-4 & R -vaiheilla. Kun siirrytään viitoselle, paine tiputetaan pois ja tapahtuu hydraulisia taikatemppuja, joiden perusteella viitonen kytkeytyy.

Jaa'a, otappa näistä selevää. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
ribaabbariba
Viestit: 122
Liittynyt: 16.7.2007 22:51
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Onko muuten suuressa maailmassa kaappia saanut automaatilla?

Tuollaista möhköä kuin minulla on saanut ilmeisemmin automaatilla ja huhupuheiden mukaan niitä on myyty niinkin lähelle kuin ruotsin armeijaan ainakin nelivedolla ja mahdollisesti jopa alennusvaihteistolla.

Pitkään haaveilin automaatista, mutta taas tänään ku ajelin, ni sehän on suorastaan juhlavaa kun ihan oikeasti tuntee kun vaihteet menee päälle/pois.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29101
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

...mahdollisesti jopa alennusvaihteistolla.
Nyt tuli kyllä Jovihava järkytettyä raskaimman jäläkeen :cry: pikkusen kierrellen kaarrellen pittää Jovin kuullen semmosista asioista puhua jokka lyhentää välitystä :twisted:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tiileri :opel:

Roisto, onko tuossa sitten joku ihan erillinen boksi joka ohiaa laatikon toimintaa? Mitähän kaikkia tietoja se tarvihtee?

Riba, näitä pikkukaappeja on kyllä ollut alkuperäisenä automaattina, esimerkiksi Mese300:lla oli semmoinen, laatikko oli 722.1.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29101
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jovihava kirjoitti:tekijämiehillehän tuo ei ole homma eikä mikään, jos jostain saisi sellaisen värvättyä avuiksi
Tiedätkö, et ole tainnut huomatakaan että alat itse olla se tekijämies näiden vehkeiden kanssa ... jotenkin tuntuu että toteutat mitä vaan Kaappiin kunhan hieman foorumilla saat apuja :wink:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

dealer kirjoitti:
Jovihava kirjoitti:tekijämiehillehän tuo ei ole homma eikä mikään, jos jostain saisi sellaisen värvättyä avuiksi
Tiedätkö, et ole tainnut huomatakaan että alat itse olla se tekijämies näiden vehkeiden kanssa ... jotenkin tuntuu että toteutat mitä vaan Kaappiin kunhan hieman foorumilla saat apuja :wink:
olen samaa mieltä kuhan jovi vaan irrottaa otteensa kolan aisasta alakaa tapahtumaan :kuski:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Noohnooh, kyllä se miulla tahtoo olla 99% vatulointia ja 0.8% suunnittelua ja ehkä 0.2% tekemistä josta siitäkin 0.09% menee pieleen :oops:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Osta kokonainen Sprinter,josta adoptoit automaattilootan kaappiisi.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Mikähän Automatikgetriebe se muuten tuommosessa rintintinissä lie?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

jovi kirjoitti:Mikähän Automatikgetriebe se muuten tuommosessa rintintinissä lie?
Tarkkaa numerolitaniaa ei taida tietää kuin myyjä, mutta 5-vaihteinen tuo on :wink: Sopiva raato: moottorivaurio ja ruostettakin kuulemma on. Varmaan joutuis käyttää laatikkoa Siekkisen pajalla!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29101
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

kolaukko kirjoitti:Noohnooh, kyllä se miulla tahtoo olla 99% vatulointia ja 0.8% suunnittelua ja ehkä 0.2% tekemistä
Ottaen huomioon vatuloinnin määrän ei tekeminenkään ihan vähälle jää :happy:
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

kondivo kirjoitti:Osta kokonainen Sprinter,josta adoptoit automaattilootan kaappiisi.
Jos/ kun tuossa on levyjarrullinen taka-aksila niin siitä voisin vääntää kaupantynkää Jovin kanssa, mikäli Jovi ei havittele sitä kaappiinsa...

P.S. 722.4 löytyis...
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

rintterin automaatti loota

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

on tullu ajettua 312d automaatti rintteriä ja siitä ei löydy kun 4 vaihdetta.
CDI värkeissä on 5 vaihdetta

T Jamppa
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Mun on jo pidempään pitänyt kattella varioon 6-pykäläistä askia, mutta kun jos kierroksia olis vähääkään vähempää 8kympissä,, oltaisiin vääntäkippuran ulkopuolella ja pienempäänkin mäen nyppylään tarttis pykältää pienempää,,tai no nykyään ajan tasaisesti niin kovaa kun uskallan,, menee niin hiukan pienemmällä metelillä, kun riisseli ei jurruta matalalta,, kierroksia 80km/h on 2500rpm aikalailla tasan vitosella,, viisarin verran päälle 100km/h on nelosella kun moottorissa on jenkaa saman verran kun katastus ukon poljennassa(tuli se kokeiltua tuossa kun pitkäyhistelmä anto ohitus käskyn aika tiukkaan väliin varion kiihtyvyydelle, eli vilautti oikeella ja sillä hetkellä tippu variossa kolmonen tupaan :twisted: ) eli vaatis tehokkaampaa/väännökkäämpää mosaa jos haluais meteliä pienentää,, vielä kun lähinnä terveisiä on yleensä ollut kyydissä,,melkeist 3000kg kantavuutta... ja siihen OM602 mikälienee jakajapumpullinen ilmestys+ 5v aski(varmaan samanlainen kun rintterissä, perä oli joku 4.8 jotain..), Mielestäni isommalla torpeedolla kun perus väyrys asennuksessa :shock:

Edit ; nii juu ja kun kaveri the transitmies kävi mun kyydissä,, totes että onhan tää nyt jo paljon ransihtia hiljasempi :happy: oliko -05 ransu :roll:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Voimansiirto”