W163 pyörittää heikosti eikä käynnisty

Vastaa Viestiin
Jake-71
Viestit: 14
Liittynyt: 07.1.2014 9:51
Paikkakunta: H:ki

W163 pyörittää heikosti eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jake-71 »

ML 270CDI -02 teki muuan päivä sitten yllärin ja jätti työpäivän jälkeen käynnistymättä. Start error ilmaantui km-lukeman tilalle eikä auto puhunut avainta käännettäessä ensin mitään. Aamulla oli startannut ihan normaalisti ja käyttäytynyt muutenkin sävyisästi.
Myöhemmin toisella avaimella muuten sama tilanne mutta ilman tuota herjaa. Hetken kiusaamisen jälkeen suostui vaivalloisesti startilla pyörittämään mutta ilman todellista aikomustakaan käynnistymiseen. Ensihoitona vaihdoin paristot kumpaankin avaimeen, ja autoon uuden Vartalaisen. Tämänkään jälkeen ei meno muuttunut mihinkään.
Kaapeliavulla saatiin viimein hereille ja sen jälkeen toikin ihan kiltisti kotipihaan. Kolmisen varttia ajoa, ja sammuttamisen jälkeen tilanne ennallaan. Hyvin "vaikean" oloisesti pyörähtelee startatessa, ei lähellekään niin että voisi käynnistyä. Asentajan valistunut arvaus oli joko startin hiilet tai koneen ja korin välinen maadoitus. Maanantaina menee pajalle tutkittavaksi ja nähdään/kuullaan kuinka tarina jatkuu.
Liekö muut käyttäjät kohdanneet samanlaisia oireita?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4316
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: W163 pyörittää heikosti eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jake-71 kirjoitti:ML 270CDI -02 teki muuan päivä sitten yllärin ja jätti työpäivän jälkeen käynnistymättä. Start error ilmaantui km-lukeman tilalle eikä auto puhunut avainta käännettäessä ensin mitään. Aamulla oli startannut ihan normaalisti ja käyttäytynyt muutenkin sävyisästi.
Myöhemmin toisella avaimella muuten sama tilanne mutta ilman tuota herjaa. Hetken kiusaamisen jälkeen suostui vaivalloisesti startilla pyörittämään mutta ilman todellista aikomustakaan käynnistymiseen. Ensihoitona vaihdoin paristot kumpaankin avaimeen, ja autoon uuden Vartalaisen. Tämänkään jälkeen ei meno muuttunut mihinkään.
Kaapeliavulla saatiin viimein hereille ja sen jälkeen toikin ihan kiltisti kotipihaan. Kolmisen varttia ajoa, ja sammuttamisen jälkeen tilanne ennallaan. Hyvin "vaikean" oloisesti pyörähtelee startatessa, ei lähellekään niin että voisi käynnistyä. Asentajan valistunut arvaus oli joko startin hiilet tai koneen ja korin välinen maadoitus. Maanantaina menee pajalle tutkittavaksi ja nähdään/kuullaan kuinka tarina jatkuu.
Liekö muut käyttäjät kohdanneet samanlaisia oireita?
Noita start erroreit tulee laiteltavaksi kuusenalle ;) useita vuoden mittaa,
siihen on monta eri syytä miksi se ilmoitus tulee

ko tapauksessa kannatta tarkistella
jo mainitujen lisäksi ainkin startin rele,
ECU:un virran saanti ja jos on automaatin että öljyt ei ole väärässä paiksaa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Jake-71
Viestit: 14
Liittynyt: 07.1.2014 9:51
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja Jake-71 »

Kiitos kommentista.
Start Error on siis MB-versio bensa Pösöstä tutulle Antipollution Faultille...
Laatikkoöljyjen sijainti ei kyllä tullut mieleenkään, ainakin ne on vaihdettu vain muutama kk sitten Huolto+:ssa.
Jospa tuon sais taas houkuteltua kaapeliavulla tulille että pääsis ajamaan ma aamuna pajalle, hinurivaihtoehto ei oikein houkuttele...
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Jenkissä sama ilmiö osoittautui hapettuneiksi akun navoiksi. Mersussa ei ole tullut vastaan samaa. Jennkiakuissa on erilaiset navat ja niissä ilmeisesti hapettuminen on ärhäkämpää. Maadoistus oli kai helpoin vika.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4316
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Koneen ja korin välin maa on helppo testa laitamalla siihen välin apukaapeli
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7242
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

CDI203 kirjoitti:Koneen ja korin välin maa on helppo testa laitamalla siihen välin apukaapeli
Testaa tämä ensimmäisenä.
mikään öljy poksissa / ecun virransaanti vaiva ei aiheuta sitä että jos startti lähtee pyörittämään niin se pyörisi pyörisi laiskasti.

Moottorin maadoitusvika tekee sitten juuri tuota.
Jake-71
Viestit: 14
Liittynyt: 07.1.2014 9:51
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja Jake-71 »

Diagnoosi maadoitusviasta osui kohdalleen.
En malttanut kuitenkaan odottaa maanantain korjaamoaikaa vaan kaapelinpätkä tuli äsken vaihdettua. Nyt toimii Mersu taas kuin ihmisen mieli!
Kuva
Irroittelin pohjan suojamuovin, joka itseasiassa ainakaan tämän 2002-vuoden 270CDI automaatin kanssa ei olisi ollut tarpeen, maadoituskaapeli löytyy tuon suojan etupuolelta, oikean puolen vetoakselin yläpuolelta, kuten kuvasta näkyy. Kaapeli oli irtipoikki moottorin puoleisen liittimen juuresta. Kaapelin yläpuolella vasemmalla näkyy kaksi pultinkantaa (13 mm) joista alemmassa kuuluisi kaapelin olla kiinni.
Kuva
Toivottavasti tästä keskustelusta on hyötyä seuraavalle samaan ongelmaan törmäävälle.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Kuinkahan se on päässyt tuolla tavalla katkeamaan? Onko ollut pohjakosketus? Luulisi, että se tarvitsee aika rajun ravistuksen, jos se ilman kontaktia katkeaa.

Maadoitusviat ovat yllättävän yleisiä nykyään. Joskus kauan sitten autojen huoltokohteena oli napojen putsaus ja rasvaus ja samalla tuli usein katsotuksi ne kaapeleiden muutkin päät. Jenkissä oli akku piilossa ja erilaiset navat, niin se jäi kerran pihaan mykäksi hapettuneiden akun napojen vuoksi.
Jake-71
Viestit: 14
Liittynyt: 07.1.2014 9:51
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja Jake-71 »

Tiedossa ei ole että pohjakosketusta olisi tapahtunut, tosin auto on ollut perheessä vasta marraskuusta... Itse arvelen että tuon alkuperäisen johtimen muotoilukin voi olla ongelman syntysyy, siinähän on molemmat "liitinpäät" taivutettu 90 asteen kulmaan, ja kun kone kuitenkin aina jonkin verran liikahtelee suhteessa runkoon niin ihan väsymisreaktio saattaisi aiheuttaa katkeamisen (nimenomaan siitä taivutuksen kohdaltahan tuo oli katkennut). Uusi kaapeli onkin hiukan pitempi eikä johtimen päitä tarvinnut samalla tavalla taivuttaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähköt”