212D mittariston valojen johtojen värikoodit?

Vastaa Viestiin
tttreg
Viestit: 16
Liittynyt: 10.7.2012 17:40
Paikkakunta: Rovaniemi

212D mittariston valojen johtojen värikoodit?

Viesti Kirjoittaja tttreg »

Katsastuskonttorilla ilmeni ettei ABS:n ja Airbackin valot pala. No kalliiltahan se kuulosti vaan mittariston avattua selvisikin että sieltä oli polttimoita irroteltu ja johtoja irti. Nyt tuli vaan epäilys että ne valojen johdot ei ole ollut aiemminkaan kohdallaan.

Olisikohan kenelläkään tiedossa noiden johtojen värikoodauksia 212D -98:ssa tai johtonumeroinnin logiikkaa (niissä johdoissa on semmoiset laput joissa kirjain+nro) - saisi niiden paikat varmistettua? Haynesin kirjan koodaukset ei olleet lähelläkään mun auton johdotuksia...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Veikkaan että sitten kun saat johdot ja polttimot kohdalleen valot palavat liiankin kanssa :( mutta eipä tämä mitään auta, ei muista värejä ulkoa.
Eikös mittaristossa ole numerot ja johdoissa myös ?
tttreg
Viestit: 16
Liittynyt: 10.7.2012 17:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tttreg »

Sen verta kokeilin ettei ne ihan joulukuusena pala vaan syttyy käynnistäessä ja sammuu kun auto käynnistyy... toistaiseksi elän vielä toivossa ettei tämän kuntoonlaittoon pala loppuvuoden ruokarahat...

Noissa johdoissa on kyllä seuraavat koodit:

H12
H25
H66
H71
H73

Mitenköhän noi suhtautuu tuohon mittariston nrointiin?

2
3
4
5
6
7
8
tttreg
Viestit: 16
Liittynyt: 10.7.2012 17:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tttreg »

Yks juttu voisi tietysti auttaa jos koko kaaviota ei nyt saisikaan, eli miten toi Airbackin valon (SRS) pitäisi käyttäytyä, sytyykö se kun virrat kääntää päälle ja sitten sammuu kun auto käynnistyy vai mikä sen oikea toimintaperiaate on?

Nim merk: "Tää on mun ensimmäinen ensimmäinen mersu missä on näitä turhuuksia."
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2656
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

tttreg kirjoitti:Yks juttu voisi tietysti auttaa jos koko kaaviota ei nyt saisikaan, eli miten toi Airbackin valon (SRS) pitäisi käyttäytyä, sytyykö se kun virrat kääntää päälle ja sitten sammuu kun auto käynnistyy vai mikä sen oikea toimintaperiaate on?

Nim merk: "Tää on mun ensimmäinen ensimmäinen mersu missä on näitä turhuuksia."
SRS valo on ainoa mikä syttyy virta-avaimen ykkösasennossa. Ja sammuu muutaman sekunnin kuluttua. Ja kun ABD valo vilkkuu kun takapyörä sutii, ni sitte ei jää jäljelle enää ku pari...kolme valoa jotka muistaakseni löyty paikoilleen sitte jo ihan lyhkäsellä päättelyllä :roll:

Nimim. aikanaan koira nappas muistilapun mittariremontin yhteydessä... :lol:
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
tttreg
Viestit: 16
Liittynyt: 10.7.2012 17:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tttreg »

Kiitoksia toi oli hyvä tieto - SRS on nyt löytänyt paikkansa. Mun analogia aivot ei nyt ymmärrä miten noi muut (kuin ABD) voisi päätellä.

Mikä noista palaa kunnes auto käynnistetään? Onko se mahdollisesti EDC vai ABS?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Mittaristoja on kahdenlaisia ja et ole kertonut kumpaanko tarvit neuvoa.

No tuossa toisen niistä missä ajopiirturi ja oikealla puolella oleva valorypäs.
Alarivi toinen vasemmalta EDC (h73). Ylärivi vasen ABS (h71), toinen vasemmalla ABD (h66) ja viimeinen oikealla ylhäällä SRS (h12).

En jaksa muistaa mistä tulee suluissa olevat koodit. Olikonan ne kirjoitettu johtoihin. SRS on varmasti oikealla paikalla :twisted:
tttreg
Viestit: 16
Liittynyt: 10.7.2012 17:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tttreg »

En tiennytkään että mittaristoja on erilaisia. Tuossa mun mittaristossa ei ole ajopiirturia ja nuo valot on ns. alalaidassa rivissä.

Löysin Googlella puolalaiselta sivustolta jonkun sprintterin kytkentätiedot http://mercedes.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=34644

Witam
Mam podobny problem i nie chcę tworzyć kolejnego tematu.
Czy może ma ktoś jakiś opis jak to podłączyć.
U mnie jest w takiej kolejności:
H12 do 5
H66 do 2
H73 do 3
H71 do 4
Pozdrawiam
Karol

Googlen translatorilla käännettynä

Hello
I have a similar problem and do not want to create another topic.
Can anyone has a description of how to connect.
For me it is in the order:
H12 to 5
H66 to 2
H73 to 3
H71 to 4
Regards
Karol

Noiden oikeellisuudesta ei sitten tiedä... jos et tai joku voi varmistaa niin hienompi homma.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Joo mulla on alhaalla ajopiirturi, missä sulla valot. EDC palaa kunnes käynnistyy... tuosta oliskin kätevä ryöstää ohjausvirta apureleelle...

Eikös tuo oikeiden paikkojen löytäminen onnistu kun etsit taskulampulla valottamalla eri mittarivalot ja tyrkkäät siihen sopivan johdon (h ja numero) ? (h25) en tiedä.

Taisi Heynesillä olla eri värit mitä omas oli mikäli oikein muistan.
tttreg
Viestit: 16
Liittynyt: 10.7.2012 17:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja tttreg »

Just tässä tarkistelin ja noi puolalaisen sivuston koodit voi passata johonkin mittaristoon, muttei omaani, esim toi SRS pitäisi siirtää väärään paikkaan...
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Tuos mallis missä valot rivissä alhaalla niin eikös niissäkin ole ns. oikean puoleinen ryhmä?
Vasemmalta ABS(h71), ABD(h66)...Neljäs vasemmalta SRS(h12) ja kolmas oikealta EDC(h73).
Tuskin löytyy autosta tasauspyörästön lukkoa, ulosottoa tai kierrosluvun automaattisäätöä?

Onko vasemman ryhmän lamputkin sekaisin?
Kaukovalot, akun lataus, hehku, jarrupalojen ilmaisin, seisontajarru, öljynpaine, jäähdytysneste ja vilkut. Nuo on helpompi päätellä itsekkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähköt”