Eli kävipä niin että das Möllivagen jätti Emännän taipaleelle ja tarkemmin savisemmoiselle. Puhelindiagnoosin perusteella epäilin start erroria tms. Kun ei itsellä ollut oireillut latauksen merkkivalon satunnaista vilahtelua lukuunottamatta mitenkään. Paikalle osunut vanhempi herrasmies jonka vakiovarusteisiin kuului mm.käykkiskaapelit, kertoi puhelimessa notta wirtanen kuuluu olevan vähissä. Eli kaapeleilla Mölli tulille, Emäntä kotiin, ja minä tutkimaan vikaa. Lataa,lähtee käyntiin ja pelaa kuin Mölli konsanaan.
Yöksi duuniin ja takaisin ilman ongelmia kunnes sitten halkosavottaa siirtäessä Mölli möksähti ilman ennakkovaroitusta kotipihalle. Akkujännite 11. jotain eli totaalisen dö.
No kilsat eli 350tkm. viittasi oman kokemuksen perusteella hiiliin joita olin jo aiemminkin etsinyt huonolla menestyksellä. Samoin kuin mitään ohjeita ko.hommaan. Marmoriliikkeen kaverit on vaihtanu vain latureita kokonaisena , joka tuntuu hieman tuhlaukselta. Edes Lappeenrannan auto-sähkö ei tuntenu Delphin hiiliä vaan pyysi käymään mallin kanssa.
Mutta viimein ahkera kuukkelointi toi tulosta ja löytyi tämä.
http://www.motor-talk.de/forum/lichtmas ... 16806.html
ja tarkemmin tämä.
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=704643
Eli näistä sai sen verran irti että tämäkään laturi ei ole rakettitiedettä vaan kaikesta huolimatta vain laturi.
Kaikessa yksinkertaisuusessaan homma meni näin.
Auto ylös, rengas irti, sisäloksu pois, pohjamuovit pois, ja kas laturi on lähes tarjottimella. Siitä jatkui notta jäähytysnesteet ämpäriin, turbolta lähtevä dumppi? tms. pois kiinnitysrauta jolla turbo ja laturi on naitettu lisäksi motin kylkeen, pois, hihna pois laturin pyörältä.
Ja kiristäjälle menee 17mm 12kulmanen hylsy, kanta näkyy alhaalta ja sitä vaan käännetään ja muljautetaan hihna pois tai päälle.
Sitten laturin kaapelit irti ja neljä E12 ? kantaista pulttia irti ja hop, laturi tipahtaa pihalle.
https://forums.offipalsta.com/attachmen ... 1492704289
Laturin arse avattuna...
https://forums.offipalsta.com/attachmen ... 1492704351
Ja hiilet...
https://forums.offipalsta.com/attachmen ... 1492704351
Hihnapyörä joka oli myös sökö....
https://forums.offipalsta.com/attachmen ... 1492704351
Hiilet irti ja Autosähköön josta tosiaankin löytyi mallin kanssa Boshin hiilet jotka piti vain tinata vanhojen tilalle. Ja hintaa kertyi kaikkine alveineen ja suomilisineen 2.50 euroa...
Lisäksi piti vaihtaa hihnapyörä jonka vapaakytkin oli jumissa. Sille jäi hintaa 58 euroa. Plus munkkipussi pajalle joka vaihtoi sen koska siihen tarvi erikoistyökalun. Oisi ehkä onnistunu jollain hihna-ruuvipenkki systeeemilläkin mutta koska homma ei ollu tuttu niin en osannaa siihen ryhtyä.
Kaikenkaikkiaan moiselle hommalle jää ihan kiva tuntipalkka jos vertaa hinurilla,marmorihalliin, uusi laturi, ja lasku kiitooos....
Ja siis.
Ml270, w163, Delphi 190 A vesijäähylaturi
w163 Lataus ongelma ja hiilien vaihto...
Laturin hiilien vaihto
Mikä siinä on, että korjaamot eivät edes tarjoa tällaista vaihtoehtoa? Ainut vaihtoehto on uusi laturi.
Hiilipaketin vaihtaminen on paljon edullisempi kuin koko laturin vaihto.
On meillä korjaamolla joihinkin hiiliä vaihdettu, kunhan asiakas uskaltaa ottaa riskin siitä ettei tulekaan kuntoon (tai kestä pitkään).
Joihinkin hiilet saa vaihdettua laturi autossa paikallaan ja silloin kustannukset jäävät oikein kohtuullisiksi.
On meillä korjaamolla joihinkin hiiliä vaihdettu, kunhan asiakas uskaltaa ottaa riskin siitä ettei tulekaan kuntoon (tai kestä pitkään).
Joihinkin hiilet saa vaihdettua laturi autossa paikallaan ja silloin kustannukset jäävät oikein kohtuullisiksi.
wiimax.fi