312D sprinter vesikierto
312D sprinter vesikierto
Kysymys viisaammilta, meinasin asentaa tuohon laitteeseen kiertovesipumpun mutta aloin miettimään että mihin kohtaan se kuuluisi laittaa ettei veden kierto häiriintyisi.
Tuossa nuolen kohtaa on ilmeisesti taka-iskuventtiili.
Henkilöautoissa se kv-pumppu on alkuperäisasennuksena useinmiten paluupuolella juuri ennen moottoria.
Webastossahan on mallista riippuen usein oma kv-pumppu, joten senkin puolesta erillinen kv-pumppu olisi hyvä olla "toisessa päässä" kiertoa.
Tuossa kuvan kytkennässä ei varmasti lämpöä enää riitä juuri ollenkaan jälkimmäiselle patterille, kun muutenkaan tuo 290 kone ei ole järin vireä peli lämpenemään.
Itse laittaisin nuo lisäpatterit rinnakkain kytkettynä nestekierron viimeiseksi. Jolloin niiden pintalämpötila olisi tasaisempi ja tuskin niissä enää käsiä polttaisi.
Moottorin luontainen vesikierto menee niin että kuvassa neste kiertää vastapäivään.
Moottorilta kuuma neste siis lähtee kuskinpuolelta imusarjan alta ja paluu tulee pakosarjan puolelle.
Takaiskua siellä tuskin on missään mutta jotain alipaine tms. toimisia vesiventtiilejä kyllä.
Webastossahan on mallista riippuen usein oma kv-pumppu, joten senkin puolesta erillinen kv-pumppu olisi hyvä olla "toisessa päässä" kiertoa.
Tuossa kuvan kytkennässä ei varmasti lämpöä enää riitä juuri ollenkaan jälkimmäiselle patterille, kun muutenkaan tuo 290 kone ei ole järin vireä peli lämpenemään.
Itse laittaisin nuo lisäpatterit rinnakkain kytkettynä nestekierron viimeiseksi. Jolloin niiden pintalämpötila olisi tasaisempi ja tuskin niissä enää käsiä polttaisi.
Moottorin luontainen vesikierto menee niin että kuvassa neste kiertää vastapäivään.
Moottorilta kuuma neste siis lähtee kuskinpuolelta imusarjan alta ja paluu tulee pakosarjan puolelle.
Takaiskua siellä tuskin on missään mutta jotain alipaine tms. toimisia vesiventtiilejä kyllä.
Viimeksi muokannut Mika.T, 27.11.2012 19:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sepä tuossa on että tällä hetkellä lämmitysjärjestelmä toimii minusta hyvin, webastoa käyttäessä lämpenee sisätilat (matkustamon) ja sitten moottori.
Pitää vielä käydä nuo kaikki vesiletkut läpi ettei ole kuluneet mistää puhki ennen kuin laittaa eristeen sisään.
Tuossa ensimmäisessä patterissa on ihan normaali sulkuventtiili, kesällä tuossa bussissa tarkenee ilmankin lämmitystä
Muistaakseeni uudemmassa sprinterissä kiertovesipumppu on kuskin puolella kennon alla, liekö siinä tuo kierto järjestetty eri tavalla sitten.
Pitää vielä käydä nuo kaikki vesiletkut läpi ettei ole kuluneet mistää puhki ennen kuin laittaa eristeen sisään.
Tuossa ensimmäisessä patterissa on ihan normaali sulkuventtiili, kesällä tuossa bussissa tarkenee ilmankin lämmitystä
Muistaakseeni uudemmassa sprinterissä kiertovesipumppu on kuskin puolella kennon alla, liekö siinä tuo kierto järjestetty eri tavalla sitten.