312D sprinter vesikierto

Vastaa Viestiin
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

312D sprinter vesikierto

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kuva



Kysymys viisaammilta, meinasin asentaa tuohon laitteeseen kiertovesipumpun mutta aloin miettimään että mihin kohtaan se kuuluisi laittaa ettei veden kierto häiriintyisi.
Tuossa nuolen kohtaa on ilmeisesti taka-iskuventtiili.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7122
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Henkilöautoissa se kv-pumppu on alkuperäisasennuksena useinmiten paluupuolella juuri ennen moottoria.
Webastossahan on mallista riippuen usein oma kv-pumppu, joten senkin puolesta erillinen kv-pumppu olisi hyvä olla "toisessa päässä" kiertoa.

Tuossa kuvan kytkennässä ei varmasti lämpöä enää riitä juuri ollenkaan jälkimmäiselle patterille, kun muutenkaan tuo 290 kone ei ole järin vireä peli lämpenemään.
Itse laittaisin nuo lisäpatterit rinnakkain kytkettynä nestekierron viimeiseksi. Jolloin niiden pintalämpötila olisi tasaisempi ja tuskin niissä enää käsiä polttaisi.

Moottorin luontainen vesikierto menee niin että kuvassa neste kiertää vastapäivään.
Moottorilta kuuma neste siis lähtee kuskinpuolelta imusarjan alta ja paluu tulee pakosarjan puolelle.

Takaiskua siellä tuskin on missään mutta jotain alipaine tms. toimisia vesiventtiilejä kyllä.
Viimeksi muokannut Mika.T, 27.11.2012 19:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7122
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Sepä tuossa on että tällä hetkellä lämmitysjärjestelmä toimii minusta hyvin, webastoa käyttäessä lämpenee sisätilat (matkustamon) ja sitten moottori.

Pitää vielä käydä nuo kaikki vesiletkut läpi ettei ole kuluneet mistää puhki ennen kuin laittaa eristeen sisään.

Tuossa ensimmäisessä patterissa on ihan normaali sulkuventtiili, kesällä tuossa bussissa tarkenee ilmankin lämmitystä :lol:

Muistaakseeni uudemmassa sprinterissä kiertovesipumppu on kuskin puolella kennon alla, liekö siinä tuo kierto järjestetty eri tavalla sitten.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tuosta "takaiskusta" vielä. Jos se möykky vesiletkussa ennen kennoa on takaisku niin mitä sillä on haettu toiminnan kannalta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lämmitys, ilmastointi”