Ensin hieman auton vikahistoriaa:
Uutuuden viehätykseen tuli miltei heti alta 2tkm ajettuna ensimmäinen särö, jolloin alkoi seisontajarru pottuilemaan. Ei aina kytkeytynyt päälle, jäi vain valo vilkkumaan mittaristoon vikatilan merkiksi. Laakkoselta aikani selvittelin asiaa, ensimmäinen heidän kommentti oli liika seisontajarrun käyttö lyhyen ajan sisällä. Tämä teoria mureni Pyhätunturilta kotiin palatessa, jolloin 700km ajon jälkeen kytkin seisontajarrun ja vikatilaanhan se meni. Lopputuloksena autoon kolmen kuukauden tappelemisen jälkeen vaihdettiin kokonaan uusi seisontajarrun ohjausyksikkö.
Hetken sai taas autolla ajella, kunnes rakkauteen tuli uusi särö. Joku veti ostoskärryllä auton oikeaan kylkeen komeat naarmut kyljen matkalle. Ne onneksi lähtivät myllyttämällä pois. Tämän jälkeen alkoikin sitten taas tekniset murheet. Erään kerran lähdin kakkosvaihteella kiihdyttämään sieltä 1500rpm tuntumasta, jolloin auto heräsi aivan normaalisti ja lähti reippaasti kiihtymään. Kun kiekkamittarin viisari saavutti lukeman 2500rpm, yhtäkkiä meno tyssäsi kuin seinään ja samantien rävähti kaikki tehot takaisin. Tätä jatkui viikon verran joka kiihdytyksessä. Laakkoselle jälleen-> totesivat, ei autossa mitään vikaa ole, auto käyttäytyy normaalisti. Kun ehdotin heille ahtimen siipien jumittamista liian jyrkkään kulmaan, jolloin ECU katkaisee naftansyötön pudottaakseen ahtopainetta, he sanoivat, että ei noin uudessa autossa voi olla tuollaista vikaa. Oireet hävisivät ajan kanssa ja muuttuivat sitten nykyisiksi, eli jos lähtee kiihdyttämään 2000rpm tuntumasta, meno on kuin 200d mersulla. Auto lähtee kunnolla kiihtymään sitten vasta kun kierroksia on koneessa yli 3500rpm.
Huoltoon viedessäni tuon em. vian takia alkoi auton hiukkassuodattimen merkkivalo vilkkua vimmatusti. Noh, auto tien sivuun ja ohjekirja esiin -> sieltä luin, jotta vie auto lähimmälle valtuutetulle korjaamolle. Toimitin auton sinne, olinhan sinne muutenkin viemässä autoa huoltoon. Huollossa totesivat öljyjen laimentuneen niin paljon, jotta ne tulisi vaihtaa, jolloin valokin lakkaa vilkkumasta, tällöin mittarissa hieman yli 10tkm. Vaihdatin öljyt ja matka jatkui iloisesti välillä puutuillen seuraavat 8tkm, jolloin syttyi uudelleen hiukkassuodattimen merkkivalo vilkkumaan. Auto jälleen kerran pajalle -> Tällä kertaa öljyt olivat lisääntyneet arvioiden mukaan litralla, ja ne haisivat naftalle. Laakkosen mukaan aivan normaalia. Tämän jälkeen nostin järkyttävän äläkän pystyyn asiasta, varsinkin siinä vaiheessa, kun väittivät tuon valon vilkkumisen johtuvan siitä, että öljylaskuria ei ole nollattu juuri heidän tietokoneellaan, joka on ainoa, jolla sen voi nollata. Tässä vaiheessa totesin, että lopetetaan valehtelu ja keskitytään asiaan. Ohjekirjasta löytyy ohje, kuinka se laskuri nollataan itse. Huoltoneuvoja väitti, jotta minä valehtelen hänelle. Näytin kohdan ohjekirjasta, jonka jälkeen hän tuhahti ja lähti sanaakaan sanomatta pois paikalta, yritin häneltä vielä jotain kysyä, mutta ei hän vastannut siihen lainkaan. Koeajolla ottivat sitten lisäksi vielä kiven tuulilasiin, onneksi sellaiseen kohtaan, jossa se iskemä ei ole näkökentässä. Eivätkä kehottaneet vaihtamaan öljyjä, joten näillä laimentuneilla litkuilla mennään vieläkin, nyt mittarissa se 21tkm ja koneen kilahtamista odotellen. Uusin "vika" tuli perjantaina. Joku veti komian naarmun vasempaan kylkeen alkaen kuskin oven puolestavälin ja päättyen takarenkaan kohdalle, tämä tapahtui paikallisen citymarketin parkkipaikalla.
Sitten kokemuksia:
Auto on edeltäjäänsä paljon parempi ajaa, huomattavasti isompi, jonka kyllä ilokseen huomaa maantiellä ajaessa, mutta harmikseen ahtailla parkkipaikoilla. Auto ei kaarreajossa kallistele huomattavasti, huomioiden sen, että kyseessä on korotettu farmariauto. Melkein voisin väittää myös että on luokkansa hiljaisimpia autoja ajaa. Vakiovarustelu on hintaansa nähden hyvä: 6CD:n vaihtaja, bluetooth, xenonvalot, neliveto, vakionopeudensäädin, audiosäätimet ratissa, automaattinen kaksialueilmastointi, 17" vanteet. Nämä tärkeimpinä. Itsellä tuohon lisäksi on metalliväri, tummennetut takalasit, vetokoukku ja nahkaverhoilu, joka tuo mukanaan myös muistipaikat kuskin sähköpenkin säädöille, sekä hieman paremman äänieristyksen ja toiset xenonvalot. Edeltäjäänsä verrattuna auto alkaa jo pikkuhiljaa viimeistelyn tasoltaan muistuttaa eurooppalaisia merkkejä, tosin muovia käytetään paljon verrattuna saman hintaluokan Eurooppalaisiin autoihin.
Olen nyt tuolla nykyisellä ajanut kahdeksan kuukauden aikana 21tkm, ja kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen hankintaan, paljon parempi kuin edeltäjämalli monilla osa-alueilla. Eräässä asiassa on kuitenkin otettu takapakkia reilusti, nimittäin valoissa. Ovat paljon huonommat kuin edellismallissa.
Edellinen auto oli Subaru Legacy 2.0R farkku manuaalilla vuodelta 2007:

Nykyinen siis Subaru Outback 2.0TD farkku manuaalilla tältä vuodelta. Tietenkin sininen ja nahkoilla.


