

Jostain syystä meikäläisellä ne kiristyy aina ittekseen, epäilen että joku käy öisin tiukkailemassaHaikara kirjoitti:Näitä "ranetuksia" näkee aina sillointällöin![]()
Muuten:
nyt, kun renkaidenvaihtoaika on kiivaimmillaan, niin tiedän, että tulen (taas) näkemään työmatkani varrella pari-kolme renkaanirtoamistapausta.
Se kun on joillekin vaikea ymmärtää sitä alumiinivanteiden pulttien/muttereiden jälkikiristystä
Siis: jälkikiristys 50-100km jälkeen renkaanvaihdosta
EDIT: TSIM= Tee Se Itse Mies
Yllätys, yllätys muistin tällä kertaa tehdä tuon tarkistuskiristyksen... En vain tähän hätään muistanut, mikä on oikea kiristysmomentti. Onko jollakulla tietoa tästä?Haikara kirjoitti:Se kun on joillekin vaikea ymmärtää sitä alumiinivanteiden pulttien/muttereiden jälkikiristystä
Siis: jälkikiristys 50-100km jälkeen renkaanvaihdosta
EDIT: TSIM= Tee Se Itse Mies
dieselflosse kirjoitti:
Yllätys, yllätys muistin tällä kertaa tehdä tuon tarkistuskiristyksen... En vain tähän hätään muistanut, mikä on oikea kiristysmomentti. Onko jollakulla tietoa tästä?
Sitten kun se ristikko alkaa taipua ja pultti naksahtaa on hyvä kääntää vartti takasinMiQu kirjoitti:dieselflosse kirjoitti:
Yllätys, yllätys muistin tällä kertaa tehdä tuon tarkistuskiristyksen... En vain tähän hätään muistanut, mikä on oikea kiristysmomentti. Onko jollakulla tietoa tästä?
Vaihtelevat tietysti pulttikoon, vanteiden, auton massan yms mukaan...
100Nm on varmaan aika hyvä yleismomentti, niin ei mene pahasti pieleen.
Yleensä nähnyt vannevalmistajilla 80-120Nm suosituksia ilman voiteluaineita kiristettäväksi.
Vaan eipä tunnu aina rengasliikkeitäkään momentit kiinnostavan...
*REPES*dealer kirjoitti:TSIM ?
Turbotin Sitte Ite Mersuni ?