ML (siis W163) on sen ajan tuote, kun Mercedes omisti Chryslerin. Oletettavasti konsernin amerikkalaisen puolen maasturimerkiltä, eli Jeepiltä, löytyy malli, missä on hyödynnetty samaa tekniikkaa. Vai löytyykö?
Vai onko niin, että ML:ään on kopioitu tekniikkaa juuri Jeepiltä? Esimerkiksi vääntösauvajousitus etuakselilla on kuulunut Chryslerillä jo Dodge Dart/Plymouth Valiant -ajan rakenteisiin (1960-luku). Samoin muistelen, että Jeepissä oli jo 1970-luvulla samantapainen jakovaihteisto (ketju ja lamellikytkin, Warner Quadra-Trac), kuin mikä on ML:ssä.
Ainakin 5-sylinterinen dieselmoottori on tullut Jeepin joihinkin malleihin Mersulta, mutta miten on esimerkiksi automaattilaatikon kanssa. Onko Jeepissä käytetty Mersun laatikkoa? Chryslerillä on kauan ollut legendaarinen TF-727, mitä on muistaakseni käytetty aikanaan mm. Aston Martinissa, koska muilta ei löytynyt tarpeeksi suuren vääntömomentin kestävää laatikkoa. Tosin Jeepissä käytettiin vielä 1970 ja 1980 -luvuilla GM:n laatikkoa (TH-400 muistaakseni).
ML >< Jeep
Minusta tuntuu (siis vain tuntuu), että Möllissä on aika vähän, jos lainkaan, Mopar tekniikkaa. En muista minä vuonna avoliitto solmittiin, mutta w163:ssa on paljon väykkyä - koneet, laatikot, sisustuksesta suurin osa ja ehkä jotain muutakin. Muistelen jossain kirjoitetun, että Möllin suunnittelun kanssa tuli kiire, koska SUV:in suosio yllätti ja markkinoille oli saatava muutakin kuin G. W163 meni Amerikassa erittäin hyvin ja oli jopa Truck of the Year 1998.
Moparilla on niin tajuttoman vahvat maasturibrändit, ettei siellä ole kaivattu Mersun vetoapua tässä suhteessa. Jeeppi ja GC on kautta maailman hyvin tunnettuja ja myytyjä autoja. Se 300:nen on sitten amerikan väykky ja hyvä sellainen. Siinähän on sama pohjalevy ja monissa malleissa voimalinjakin. Hemillä olen ajanut ja omistaja muistaakseni väitti, että Mersun laatikko siinäkin olisi.
Moparilla on niin tajuttoman vahvat maasturibrändit, ettei siellä ole kaivattu Mersun vetoapua tässä suhteessa. Jeeppi ja GC on kautta maailman hyvin tunnettuja ja myytyjä autoja. Se 300:nen on sitten amerikan väykky ja hyvä sellainen. Siinähän on sama pohjalevy ja monissa malleissa voimalinjakin. Hemillä olen ajanut ja omistaja muistaakseni väitti, että Mersun laatikko siinäkin olisi.
Juu 270CDI ja 722.6 laatikkopetri.n kirjoitti:Eikös grand cherogeessa käyttäneet mersun dieselmoottoria?
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Ja nimenomaan Euroopan markkinoilla. Mopar on käyttänyt tuotteissaan Euroopassa myös VW:n voimalinjoja - Dodge Journeyn nokivasarat olivat koneesta laatikkoon Vaggineita. Jenkeissähän ei henkilöautoissa ole juurikaan dieseleitä ollut saastesääntöjen erilaisesta sisällöstä johtuen. Jenkeissä ei Jeepeissä ole näitä koneita näkynyt.
Ja pakko heittää se että Jeep on käyttänyt myös Nissanin automaattilaatikoita XJ (cherokee) kopassa piiiiitkän aikaa, vaikkei tämä nyt varsinaisesti Mölliin liitykkäänHöömy kirjoitti:Mopar on käyttänyt tuotteissaan Euroopassa myös VW:n voimalinjoja....
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...