Mesen Mutterikerho (=BMW-lahko)

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kaverilla on tuollanen kiisseli jollakin pannulla ja pakko sanoa, että mun mielestä oli kyllä melkonen traktori.
Kein siknatuur
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Sampo N. kirjoitti:...kiisseli... ...melkonen traktori.
No tässä olis bensa ja vielä neliveto...

[nettiauto]5112042[/nettiauto]

Värikin olis hiano. 8)
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nojaa, en nyt traktoriksi sanoisi E46 tiisseliä :lol: No sellanen...öö..pieni diesel autohan se on, eihän se yhtä hiljainen ole kuin vaikkapa E39 tai väykky. Sellanen ceen kaltainen viritelmä.
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Eldorado kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti:...kiisseli... ...melkonen traktori.
No tässä olis bensa ja vielä neliveto...

[nettiauto]5112042[/nettiauto]

Värikin olis hiano. 8)
Oho, m-sport1 puskurit, harvemmin nuita näkee. 8)
Tyylikäs on. :)
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Aah, toi E61... 8) 8)

Eihän nyt 301t oo vielä mitään kilsoja. :shock: Tai no on tietenkin jotain, mutta tekniikka varmasti kestää, jos fiksusti ajaa, ja jos koriin ei ole ruoste pesinyt, niin hyyvä. 8)

Yllätyin, katsastin bemmiä eilen, oikee etujarru ei pitäny tarpeeksi, ja kesällä jarrut käyty läpi. :o Siis se yllätti, ettei mitään muuta huomautettavaa!!! :rock: :pumppu:

Jarrut pitäis siis herkistellä, tai jotain, kuha kattoo mikä kiikastaa, onko mitään selvää vikaa...

Sitte koitetaan saada tämä luottojuhta maailmalle. Teknisestihän auto olis upeassa kunnossa, laatuosilla korjattu (aina lemförderiä alustaan jne), korissa vähän ruostetta, ja mä kun olen peukalo keskellä kämmentä ruosteiden kanssa, niin... :(
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Liittyen tuohon edellä linkitettyyn neliveto E46 malliin, onko tuo bimmerin nelivetosysteemi millainen kestoltaan? Aiheuttaneeko ongelmia? Itse en pikaisella etsinnällä löytänyt asiasta mitään kauhuskenaarioita...

Pysyis varmaan tielläkin hiugan paremmin tämmöisellä rähmäkäpälällä, eikös nuita normi kolmosia ole moitittu että menevät heleposti kokemattoman käsissä lepikkoon... :oops: :lol:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

tuo e46 neliveto on huoleton. Etukardaani ainoa herkkä osa. Etenee lukottomaksi erittäin hyvin, voi ajaa talvella myös kaasulla, tosin taipuu kuin alitehoinen iso takaveto. Sitten plussaa on että jarrulla sitoo sutivaa pyörää ja aina vetää edes toinen pyörä kummallakin akselilla, vetosuhde kiinteä 38/62.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Tuossa ei näy ratissa nappeja, tarkoittanee ettei ole vakionopeudensäädintä? Se olis kyllä ihan ehdoton varuste... :(
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Tais olla plug&pray noihin bensoihinkin, tosin taitaa vaatia ratin vaihtoa ja nehän sitten maksaa jos M-sport ratin tahtoo. alle 500e kuitenki löytyy ja sen kun budjetoi mukaan niin ei mitään hätää. Sitten tais olla vaan että pitää koodata käyttöön.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Taitaa olla helpompi hakea jo valmiiksi cruisella oleva yksilö... :roll:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Jos ratin vaihto ja koodautus harrastajalla on ylivoimainen projekti(Jos autossa ei muuten mitään vikaa ja vaikuttaa kelvolliselta) niin sitten kannattaa unohtaa kokonaan benarit. :D Ajajan auto tarttee aktiivista harrastusta sen parissa, eli kädet mustana jatkuvasti.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Mulqvist kirjoitti:Jos ratin vaihto ja koodautus harrastajalla on ylivoimainen projekti(Jos autossa ei muuten mitään vikaa ja vaikuttaa kelvolliselta) niin sitten kannattaa unohtaa kokonaan benarit. :D Ajajan auto tarttee aktiivista harrastusta sen parissa, eli kädet mustana jatkuvasti.
Jaa mie en roplaa mitään, vaan maksan niille jotka osaavat. Tulee halvemmaksi sillätavalla. :wink:

Enkä osta autoa roplaamista varten vaan ajamista.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Sampo N. kirjoitti:Kaverilla on tuollanen kiisseli jollakin pannulla ja pakko sanoa, että mun mielestä oli kyllä melkonen traktori.
2,0d ja 3,0d käyntiäänestä ei voi puhua samana päivänä.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

300 D farkku kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti:Kaverilla on tuollanen kiisseli jollakin pannulla ja pakko sanoa, että mun mielestä oli kyllä melkonen traktori.
2,0d ja 3,0d käyntiäänestä ei voi puhua samana päivänä.
Nojuu, se saattoi sitten olla klassinen 200Dee. En tosiaan muista moottoria. :nocando:
Kein siknatuur
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Eldo, jollet ole hiljattain lotossa voittanu niin unoha bemarit ja kattele vaikka tojotia. Niissä sentään huolto osaa hommansa toisin kuin bemareissa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

^Erittäin totta tuo. Tojota on vaan jo kokeiltu, ehkä pitäis nyt sitten kokeilla jotain muuta... paljon on merkkejä joita en oo vielä omistanu... :lol:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Mulqvistillä tuntuu olevan huonoa tuuria autojen kanssa pemari oli surkea ja nykyinen mersukin on yhtä huono
olisko nyt aika näyttää esimerkkiä ja hommata se toyota :D
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Eikai mulla näiden kanssa mitään ongelmaa, alustaremonttia vailla tuo mersukin olisi, ens kesänä satulat auki, sisusta pitäs niputtaa uusiksi ja sitten pitäs tuo boschin suodatin vaihtaa manniin kun valuu tyhjäksi. Aski pitäis käydä sekin läpi joskus, kun vaan kerkiäis. Aina näissä on tekemistä jos haluaa kunnossa pitää.

Bemareita jonkun verran kuitenkin ropannu ja jos ite ei pysty mitään tekemään niin turha on niitä ostaa, sama tosin pätee mersuihinki(ellei ole tuttua joka korjailee kohtuullisella hinnalla). Tietysti jos tykkää tuhatlappusia heitellä taivaan tuuliin niin mikäs siinä, sitten aivan sama mitä ostaa. Bemarikorjaamolla kätellään tonnilla, haalarit on päällä kahen tonnin korvilla ja neljällä tontulla ehkä jo vika korjattu. Kysekkään ei ole pelkistä osahinnoista vaan lähinnä osaamattomista korjaajista.

EDIT: Toisekseen, bemari oli paras auto mitä tähän asti on ollu. Harmi vain kun menin luopumaan siitä. Tokihan kunnossa pitäminen tarvii jonnin verran tekemistä, mie kun harvemmin ajan mitään rikki.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

E60 korimallin haukkumiseen voi suhtautua vähän varauksella, sillä itsellä sattuu olemaan 530 da E60 12/03 299 tkm rullattuna. Yksilöissä on varmasti paljon eroja, mutta vähän ihmettelen esim. korimallin mainetta tukivarsien syöjänä (292 tkm oli ajettu, kun vaihdoin etupään tukivarret ja koiranluut. Koiranluut eivät olleet enää alkuperäiset, mutta muissa leima 12/03). Ei kai mikään kestä, jos harrastetaan 275x40-20 tms. renkailla kaupunkipyöritystä.

Sähkövikaa pitäisi olla kuulopuheiltaan senverta, ettei näillä kilsoilla liiku enää kuin hinurilla. IBS-kaapelivika aiheutti hetken murheita, mutta vaihdolla korjaantui. Takakontin valo oli pimeänä, joka korjaantui korjaamalla katkennut johto takaluukun saranan liepeiltä. Etupään parkkitutkavika korjaantui katkennut johto korjaamalla. Ajoittain vaivaava radion napsutus/pätkiminen on ainoa vika, joka on ollut autossa koko sen meilläolon ajan, enkä tiedä tähän korjausta.

Vaihteisto on ZF:n valmistama, eikä niissä ole juurikaan ollut murheita. E39:n GM on sitten asia erikseen. Vetopyörästöjä nuoriso on näistä saanut rikki, mutta se liittyy raakaan kuminpolttoon (differentiaalipyörästön laakerointi ei liene parhaimmasta päästä ja ottaa siipeensä pitkästä toispuolisesta sutimisesta). 500...700 Nm väännöillä sutimisen järjestäminen ei ole kovin vaikeaa.

Turboja mennee, mutta taitavat lähes kaikki nuorison omistamat kärryt olla softattuja. Omakin viheltelee jo kylmänä, joten vaihto on edessä.

Muutakin remppa on toki tehty, mutta ne ovat enemmänkin kulutusosien vaihtoa.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Tuli tänään käytyä Tapsan kanssa koeponnistamassa kolme bemaria.

Ensimmäisenä tsekattiin E46 touring joka ei sytyttänyt. Miinuspuolia oli liikaa, mm. ahtaus kuskinpaikalla ja kova ajomelu. Ajolleen oli ihan ok ja kulkupuolikin suht hyvä, tosin jonkinasteinen pettymys ilmoitettuihin teholukuihin nähden. Mutta tämän saattoi sujuvasti unohtaa ja jatkaa eteenpäin.

Seuraavaksi ajettiin peräkkäin kaksi E39 touringia, 530d automaatti ja 530d manuaali. Automaattivaiheinen oli facelift-mallinen, siisti, ilmeisen hyvin pidetty ja ruosteeton. Sisustus beigeä nahkaa ja suht siistinoloinen. Pärsgrillit puuttui mikä on iso miinus. Ajokokemusta häiritsi etupäässä joku ongelma joka vaikutti ohjaukseen, muuten auto oli hiljainen ja mukava. Kone oli vakio mutta kulkupuoli silti ihan ok. Tämä yksilö aiheutti jo jonkinasteista omistamisen halua.

Manuaalivaihteinen 530d oli pre-facelift, myös siistinoloinen ja ruosteeton lukuunottamatta takaluukun pientä ruosteenalkua. Sisustan ilme oli edellistä askeettisempi kangaspenkkeineen, mutta kuitenkin suht siisti myös sisältä. Kulkupuoli tässäkin kunnossa ja manuaalivaihteisena ei pelkoa tämän automallin automaatin ongelmista. Tosin kepin heiluttelu ei minun mielestäni kuulu sivistyneeseen autoiluun. Tämänkin yksilön kohdalla syntyi lievää omistamishalua, mutta ei ehkä niin vahvasti kuin edellisen automaattivaihteisen suhteen.

Erittäin opettavainen sessio, tuli huomattua että reilusti alle kymppitonnillakin saa loistavia ajettavia sekä tilavia, siistejä ja ruosteettomia takavetoisia saksalaisautoja. E39 alkaa entistä vahvemmin vaikuttaa varteenotettavalta mallilta seuraavaksi ajokiksi. Kestävyys ja ylläpitokuluthan näissä tietysti jonkin verran arvelluttavat, mutta sehän sitten selviää jos tämmöisen ostaa... :P
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Eldorado kirjoitti:...tilavia...
Yksi syy miksi vaihdoin e39 touringin:n väykkyyn, oli onnettoman pieni peräkontti. Se ei liene kuitenkaan sinulle niin tärkeä asia. Kulutuskin oli minulle liian kova. Tietysti 530d vie enemmän kuin 220cdi, sitähän pitäisi verrata 320cdi:hin. Mutta softattuna 220cdi on melkein yhtä ripeä. Enkä uskaltanut 530d automaattia softata. :D

E39 oli kyllä kiva auto, mitä sillä kerkesin 13tkm ajamaan. Tykkäsin sen ajo-ominaisuuksien sporttisuudesta verrattuna väykkyyn.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

No tuolla tilavuudella tarkoitin ehkä verrattuna 3-sarjan bemuun. Tottakai väyväy on viitosta paljon tilavampi. Mutta minä en todellakaan tarvitse sitä tilaa niin mahdottomasti.

Vielä palaisin tähän E39/automaatti-asiaan kun en eksaktia tietoa netistä pikaisella haulla löytänyt. Onko nyt ihan satavarmaa että E39 bensamalleissa (530i/540i) ei ole tätä ongelmallista GM automaattia? Kun jotkut näyttävät puhuvan myös bensamallien kohdalla steptronic-laatikosta joka on huonossa maineessa?? Minä ole ollut siinä käsityksessä että bensamallien laatikko on ZF-tekele ja sitämyöten kestävämmän laatikon maineessa?
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Oon siinä käsityksessä, että steptronic tarkoittaa käsinvalintamahdollisuutta vrt. tiptronic. Ettei sillä olisi mitään tekemistä laatikkovalmistajan kanssa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eldorado kirjoitti: Miinuspuolia oli liikaa, mm. ahtaus kuskinpaikalla
Ihan mielenkiinnosta kysyttävä mitenpäin siinä on ahdasta? Eihän se iso auto ole mutta jotenkin pitänyt kuskin paikkaa ihan OK:na mitoitukseltaan. Tietysti väykkyä pienempi mutta jotenkin jopa väljemmän oloinen kuin esim. 124?
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

AM kirjoitti:
Eldorado kirjoitti: Miinuspuolia oli liikaa, mm. ahtaus kuskinpaikalla
Ihan mielenkiinnosta kysyttävä mitenpäin siinä on ahdasta? Eihän se iso auto ole mutta jotenkin pitänyt kuskin paikkaa ihan OK:na mitoitukseltaan. Tietysti väykkyä pienempi mutta jotenkin jopa väljemmän oloinen kuin esim. 124?
Pää hankasi kattoon (tosin syynä saattaa olla ko. yksilössä ollut kattoluukku). Ja olen vain 186 cm pitkä. Myöskään en saanut rattia ja istuinta sellaiseen asentoon että koivet olisvat "istuneet" täysin luontevasti. Tosin ehkä ne oikeat säädöt ajan myötä löytyisivät... Ja kun ratin nosti riittävän ylös niin mittariston alaosan ajotietokone-näyttö peittyi osittain.

Mutta suurin murhe siis päätila. Kattoluukuttomassa versiossa olisi varmaankin ehkä riittänyt.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

-jorkki- kirjoitti:Oon siinä käsityksessä, että steptronic tarkoittaa käsinvalintamahdollisuutta vrt. tiptronic. Ettei sillä olisi mitään tekemistä laatikkovalmistajan kanssa.
Juu, bensakoneiden stepit ovat mitä ilmeisimmin ZF-lootia. Mutta jostakin syystä myös näitä ZF:iä moititaan E39 bensamalleissa joissakin foorumiketjuissa (varsinkin 540i malleissa). Mutta kaiketi ne ovat kuitenkin kestävämmän maineessa kuin nämä ranskis-GM:t joita on dieseleissä...
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo, minä olen 192cm ja päätila riittää mainiosti. Kattoluukkua ei tosiaan ole, sehän voi selittää eron. Ratin saa ihan OK asentoon, mutta minulla menee taas niinpäin että kehä peittää helposti yläosaa mittaristosta :lol: Penkin istuinosa ei oikein minullekään täydellisesti istu, reisitukea ei ole ennenkuin penkin vetää todella taakse. Ja sieltä en tykkää ajella.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Tarkoitus olisi käydä vielä huomenna kokeilemassa pesna-E39, jos ei muuten niin ihan vertailun vuoksi. Toki bensa on vasta kakkosvaihtoehto mutta houkutteleva siinä mielessä että (ilmeisesti) se olisi turvallisempi valinta automaattina. Ja kyllä tuota manuaalia kepittäessä taas huomasi että olen ihan 100-0 automaattimies. Siitä ei vaan pääse mihinkään. Automaatti on mukavuutta.

Bensassa vuotuinen käyttömaksu/vero on 400-450 euroa, dieselissä 700-750 euroa. Polttoaineessa tulee sitten selkeä etu dieselin kanssa. Kaupunkiajossa 530d menee varmaankin alle kympin, 530i/540i luullakseni yli 15. Ja onhan se nafta (toistaiseksi ainakin) vielä bensaa hiukan halvempaa.

Molemmissa tekniikoissa on omat tyyppivikansa, siinä mielessä lienee sama kumman ottaa. Kalliita korjailla jokatapauksessa.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Eldorado kirjoitti:Tarkoitus olisi käydä vielä huomenna kokeilemassa pesna-E39, jos ei muuten niin ihan vertailun vuoksi. Toki bensa on vasta kakkosvaihtoehto mutta houkutteleva siinä mielessä että (ilmeisesti) se olisi turvallisempi valinta automaattina. Ja kyllä tuota manuaalia kepittäessä taas huomasi että olen ihan 100-0 automaattimies. Siitä ei vaan pääse mihinkään. Automaatti on mukavuutta.

Bensassa vuotuinen käyttömaksu/vero on 400-450 euroa, dieselissä 700-750 euroa. Polttoaineessa tulee sitten selkeä etu dieselin kanssa. Kaupunkiajossa 530d menee varmaankin alle kympin, 530i/540i luullakseni yli 15. Ja onhan se nafta (toistaiseksi ainakin) vielä bensaa hiukan halvempaa.

Molemmissa tekniikoissa on omat tyyppivikansa, siinä mielessä lienee sama kumman ottaa. Kalliita korjailla jokatapauksessa.
Kaupunkiajoakin on monenlaista, mutta mulla ei mennyt kyllä millään alle kympin. jotain 11-12.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”