Tu-84 - 530dAT E39 - Aikansa kutakin

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Huurtumaan nää tuntuis olevan juu aika herkkiä. Mut silti kysyn, onkos raitisilmasuodattimet koska viimeeks vaihdettu?

Mul ois uudet hyllyssä, mutten oo vielä raaskinu kertakaan mun omistusaikana vaihtaa... :oops:

Iglu mikä iglu. :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Tiedossa on että ASC/DSC on vaihtoehdot mutta jotenkin tuntuu että fiksummin tuo toimii kuin perus luistonestoautot millä olen ajellut. Tässä aloin puntaroimaan tuota huurtumista niin tuli mieleen mitkä seikat ei ainakaan auta:

1. Kangasmatot. Kosteat aina mutta pyrin pitämään auton aina lumettomana. Emäntä ei tykkää kun auton lattiasta olen tarkempi kuin kämpän eteisestä :D Kumimatot pitäisi tilata kyllä vaikka joululahjaksi.

2. Nahkajakkarat

3. Ahtopainemittari A-pilarissa sen suuttimen edessä...

4. Lyhyehköt matkat

Webaston ohjainkorttijumpalta alkaa vaikuttamaan täällä. Tuossa kaksi rivisessä on tuo HEAT ON | VENT ON valinta. Heat pysyy päällä 2-3s ja putoaa OFF-tilaan. Minen nyt jaksais taas.

Kulutus 9-10 väliin talvikelillä ja reiluhkolla lämmityskäytöllä.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
anttari
Viestit: 165
Liittynyt: 31.10.2007 16:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja anttari »

Paljompa kuluttaa :shock: Ittellä ny ollu alle 8l sekalaisessa ajossa weban kera. Tosin ei pakkasia tohon malliin ku pohjosissa. Ikkunat pysyny hyvin auki kun puhallinpalkki kohdalla 4,jos alas lämpöä niin kohtaan 5 :D Itteä ärsyttää kun pesureita käyttää ni heittää lopulta kaikki aina kuskin lasin yläreunaan ja sumentaa sitä.
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Maantiellä menee 7,2-7,2... kesäkelillä ~6,5-7,0. Kyllähän tuo kuluttaa joo, tuntuu että ensimmäinen 2km vie litran löpöä ja sitten tasaantuu.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Heh, viimeviikolla ajoin, nollasin tankatessa kulutusmittarin, vähä Kouvolassa pyörimistä ja sitte 25km himaan, siinä hetki ja sitte 10km vielä jatkoin matkaa, 5,2L näytti kulutusmittari lopuksi. 8) :lol:

Kait tuo vähä kaunistelee, muttei kuitenkaan ihan litroja. :P

Pienellä menee kun malttaa ajaa "varpasillaan". :wink:

Ite en tykkää yhtään kangasmatoista, mulla on molemmat tuohon omaan.. Sitte ku menee johkuu Btcf:lle, ja jollain jotain kuvia showroomissa jossa on kumimatot, niin ensimmäiset 17 kommenttia on aina "Yööööökkk, kumimatot, kangasmatot heti tilaukseen, AGNST"... :shock: :jerkit:

Ja tottakai auton omistaja on heti et "joo niin pitää"... Oonko mä poikkeeva ku mun mielestä kumi tuntuu kivemmalle? Paitsi tietysti jos ollaan jossain muualla ku auton lattialla.. :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Piuhan päähän tämä pitäis laittaa ja katsoa mikä on moottorin ohjelma. Digituning tähän on tehnyt ohjelman aikanaan, voi olla että ei ihan nappiin ole mennyt kulutuksen osalta.

Kangasmatot on jotenkin mukavat. Kumilerpukoista tulee semmonen korolla-fiilis meikäläiselle. Mutta rapakeleillä kumikaukalot on ehdottomat.

Showroom- :jerkit: on kyllä ärsyttävintä mitä netistä löytyy. Tiedän miltä autoni näyttää enkä tee siihen yhtään muutosta muodin seuraamiseksi vaan ihan omaa silmää pyrin miellyttämään. Yhistetty harrastekäyttis on aina kompromissi ja palaute on sen mukaista :)
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Mulla on kyllä aikalailla samansuuntaiset kokemukset omani kulutuksista, kuten Tu-84:llä. Ei ole säästöpossu todellakaan, enkä usko tuollaisiin 5,2l kulutuksiin seka-ajossa. Oma ennätykseni ajotietokoneeseen on 5,7l, kun ajoin Hki-Jkl välin 90-100km/h kokoajan enkä ohittanut ketään. Tuohon saanee lisätä ainakin sen puoli litraa.

Lisäksi tuo kulutuksen valehtelu johtunee osittain siitä, että salavalikosta katsottuna omani kertoo tankin olevan täynnä, kun 65 litraa täyttyy. Kuitenkin, ennen tankkausta tankissa jäljellä n. 10 l, ja tankkaan 60,5l, niin pikaisella insinöörimatematiikalla saan siitä yhteensä 70,5l. Ominaisuus varmaankin. :wink: Semmoset 800-880 km yleensä pääsen ennenkuin opiskelijavalo syttyy.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Ihan en nyt tajua kyllä jos joku kulutusta miettii vakavissaan, yleensä paino lisää kulutusta kuin myös koneen koko, mahdollinen automaattilaatikkokin tekee sitä, etenkin jos jenkkityyliin luistavaksi tehty.

Ihan linjassa tuo kulutus lie muiden samankokoisten kanssa, tosin kutiteltu 25d meni selkeästi vähän vähemmällä matkassa marssivauhdin ollessa hieman korkeampi. Mutta se nyt ei vakio ollutkaan. Tosin mie nyt ajelinkin pääasiassa cruisella kaiken mahollisen, siinä mielessä ei aktiivinen ajaminen napannu. Nurkissa pyörien meni 8-9l kun lyhyttä pätkää ajeli.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sehä kuluttaa vähän? Ekkainä Tuomas aatellu että se oliisi Diesel Polo?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Joo ei tämä säästöpossu ole :) Kesällä mentiin alle 7 jota pidän melko uskomattomana tuollaiselle rynnäkkövaunulle.

Jottei kävis tylsäksi, nyt hajos webasto! 8)
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Vesipumppu vaiko ohjainkortti? Pumppu saksasta ja ohjainkortti kolvaukseen. Ainoo miinus että jos miettii kuinka perseestä väyrysen webasto on poistaa niin E39 se vasta perseestä onkin. :D

EDIT: 370e ois korjattu vaihtowebasto saksasta, pumpun saattas rahteineen saada johonkin 130e. Kahan kautta turha miettiäkkään, maksaa pumppu jotain +180e ja niitä ei pariin kuukauteen saa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Sitähän en osaa sanoa missä vika on. Vaihtoehtoja 3:

1. Akunjännite - kuukauden vanha akku ja C-tek kyljessä, ei pitäisi olla tästä kiinni

2. Ohjainkortti. Kysymysmerkki, normaalisti toimii sekä puhelimella, ajotietokoneella että mekaanisella napillakin mutta ohjainkorttiviat on yleisimpiä ja eniten mystisiä.

3. Pumppu. Vehjes käynnistyy normaalisti mutta sammuu hetken kuluttua. Neste ei kierrä -> kuumuu liikaa -> sammuu?

Kai se pitää nöyrtyä ja hankkia vikakoodien lukuvehkeet pukinkonttiin....
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Starttaa mutta sammuttaa parin minuutin jälkeen(kerkii justiin syttyyn kunnolla ja sammuu samointein.)? Haisis vähän vesipumpulta.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tai sitten ohjainkortin liekkivahti vika. Alkaa käynnistä normaalisti ja sitten yhtäkkiä vetääkin tuuletukselle. Testerillä jos näkee liekkivahdin lämpötilan niin saa tuon tarkastettua.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Hyvä huomio, tuli vain sitten mieleen että joissain ei lähe ollenkaan edes yrittämään jos pumppu on sökö. Naamahissi mallinen joka ittellä oli teki sen juurikin niin päin, hiiletön mosa ja herjas vikakoodilla sitä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

thabandit^ kirjoitti:Mulla on kyllä aikalailla samansuuntaiset kokemukset omani kulutuksista, kuten Tu-84:llä. Ei ole säästöpossu todellakaan, enkä usko tuollaisiin 5,2l kulutuksiin seka-ajossa. Oma ennätykseni ajotietokoneeseen on 5,7l, kun ajoin Hki-Jkl välin 90-100km/h kokoajan enkä ohittanut ketään. Tuohon saanee lisätä ainakin sen puoli litraa.

Lisäksi tuo kulutuksen valehtelu johtunee osittain siitä, että salavalikosta katsottuna omani kertoo tankin olevan täynnä, kun 65 litraa täyttyy. Kuitenkin, ennen tankkausta tankissa jäljellä n. 10 l, ja tankkaan 60,5l, niin pikaisella insinöörimatematiikalla saan siitä yhteensä 70,5l. Ominaisuus varmaankin. :wink: Semmoset 800-880 km yleensä pääsen ennenkuin opiskelijavalo syttyy.
Joo en mäkään väitä että menis 5,2L kulutuksella, mutta mielettömästi vaikuttaa pieni ajotavan muutos. Normaalisti ajaessa vähän sillee suuremmin kulutusta miettimättä 6,3-6,8L. Sitte kun ei yritä täysin pitää kokoajan orjallisesti rajoitusnopeutta, vaan antaa mennä sillee miten auto menee sopivasti ja vaivattomimmin, vauhti saattaa olla välillä vaikka 5 alle rajoituksen, mutta pääasiassa noin rajoitusnopeus kuitenkin (en toki jää silloin tulpaksi jos on jonoa, vaan joko mennään rajoitusten mukaan suurinpiirtein, ei alle ainakaan (:D) tai jonon tahtia).
Risteyksiin tultaessa vaan tarpeeksi moottorijarrulla liukumista jne, ei yli 80 vauhtia (nostaa muuten heti kulutusta useamman desin jos rajoitus 100). Eli talvella (80 rajoitus), kuiva asfaltti, ei ruuhkaa jne, niin kyllä tuolla mennään hajulla tollaseksi panssarivaunuksi. 8)

Tankin lukemat ei kait kulutukseen vaikuta, sillähän se vaan mittaa sitä "rangea", paljonko on matkaa vielä ennenkö polttoaine loppuu? Kulutus mitataan mun tietääkseni pa-paineesta, suuttimien aukiolosta nopeudesta jne, muuten ei ois kovinkaan tarkkaa tuo... :roll:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Tein tuossa testin, sulake 47 kontista irti pari minuuttia -> takaisin paikalleen ja webasto toimi päivän moitteetta ja jälleen alkoi tuo sammuileminen. Jännä vehje.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mitäs dieseliä käytät?

Toiset nimittäin kuohuaa enempi ja aiheutti ainakin joskus isäukon webastossa ongelmia...

Neuvottiin käyttää Nesteen ja muistaakseni Teboilin Dieseliä, ongelma poistu.. Sitä nyt ei kyllä tarvinu päivän välein nollata sulakkeilla... :roll:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Teboilia tankissa mutta tulee elettyä varttitankki kerrallaan, liekkö aiheuttaa kuohuja?
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Jaa kuis tyhjäks päästät tankin? Webaston toiminta pitäis loppua jossain 15l paikkeilla... ;)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Olisko löytyny syy... testaanpa huomenna kun on Oulun reissu ja tankki täynnä :)
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
anttari
Viestit: 165
Liittynyt: 31.10.2007 16:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja anttari »

No perkele kun määkin luulin että webasto alkaa oleen hajalla kun kuivalla tankilla laittelin tulille ni ei lähteny. Sit tankille ja ongelma poistu.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Juu webaston käyttöaikakautena kannattaa pitää tankissa yli 20l ainetta (mielellään ehkä siinä puol tankkia min?), webaston löpöimuputki ku on jossain 15l tietämillä, tarkasti en itekään lukemaa muista mutta btcf:llä oli tästä joskus juttua. Näköjään oli hyvä tieto. :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Hoho, kylläpä tuo tuntuu lämmittävän. 6.8l/sadalle tuossa 400km matkalla. Ouluun tullessa ei voi kuin ihmetellä jälleen tuota suolausta.

-5 astetta pakkasta, selkeä sää. Tiestä nousee kuraa niin perkeleesti, ASC vilkuttaa kokoajan. Tuulilasinpesunestettä pitää hakea roista, kemistä ja iistä se vitosen pönttö.

Meillä pohjoisessa tämmönen -5 (tai enemmän) ja selkeä pakkaskeli on parasta mitä talvella on. Lumipölly ei niinkään haittaa kun tajuaa pitää turvavälin ja se ei jätä lasiin sellaista liisteriä...
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tuo suolapaska on kyllä pahinta mitä voi kuvitella, tosin ei nää märät jäätietkään mitään kivoja oo... :shock:

Mutta siis normaali talvikelillä, ei tälläsellä jäävesikelillä, niin ois minusta erittäin toivottavaa, ettei suolattais... :?

Mut webasto alko siis vörkkimään kun vaan tankkas riittävästi? :D
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

mää voin ostaa ne teidän webastot kunhan saatte ne toimimaan ilman polttoainetta :kuningasajatus:
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Joo webasto toimii kun on tankissa muutakin kuin höyryt.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Kuva

Kesäkelejä odotellessa.

19x9,5 & 19x10,5
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Auto lopetti ahtamisen alle 3000:n kiemuran.

Turbon kyljessä olevan alipainekellon letku oli halki. Taas mennään @1,8bar
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Ongelma jälkiasennus xenonien kanssa... pitkät päälle -> Tiltti ja auto sammuu! No problems kun on "lämpimät" ballastit, eka sytytys vie virtaa eniten. Relesarja olis, intoa asennukseen ootellessa. On melkoisen tarkkaan mitoitetut nuo pitkien virtapiuhat ja virrat! Eikä ole kuin normi 35W setti.

Vikakoodibingo tuli pakkasilla; Fuel System Fail, ilmajousitus fail, Transmission Failsafe... No -36 näytti mittari, viat korjaantuivat kun elohopea nousi -10c paikkeille. O-rengasrempppa kuitenkin tehtävä hetimiten jospa sillä saisi jotain aikaan. Suuttimet vaihdettu 2008 @200tkm

C-Tek lähti vaihtoon. Vanha 3.6 saa ladata mopon akkua, 5A Polar IP65-sertifioitu laturi asennetaan kiinteästi Defan johtosarjan kaveriksi. Kahdeksanvaiheinen älylaturi alkaa olla kohta älykkäämpi ku auton omistaja.

Kuva

Tuli hankittua OBD-kaapeleita ja bluetooth mötikkä. Inpa asennukseen, Torquella livedataa ajellessa androidiin:

Kuva

Elämää bayerilaisen kanssa. :roll:
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”