Simca 1000 jarrujen jumitus -66

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Simca 1000 jarrujen jumitus -66

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hei, korjailin kaverin simcaa(1000 -66-malli)ja etujarrut availtiin. Jarrurummut puhdistettiin ja liinat ovat hyvät. Kun rummun kiristää paikoilleen, niin pyörät hädintuskin liikkuvat. Epäilen, että joku edellinen jarruhihnojen laittaja olisi laittanut väärät hihnat. Olisiko siinä esim. 2 milliä liian leveät hihnat, jotka sitten rumpu kiristettäessä ottaa rumpuun kiinni. Tuleko muuta mieleen. Mikä on oikeiden hihnojen leveys milleissä?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No juku kun ei ihan ole itteni ikäsen Simca tonnin mitat muistissa.
Mitäs jos mittaat niistä rummuista, kuinka leveät hihnat sinne mahtuu.
Sitten mittaat ne uudet hihnat?
Meinaan jos rummuissa on 45mm tilaa ja hihnat oliski vaikka 51mm... :wink:
Ja ne hihnat on varmasti siellä oikein paikoillaan?
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Usein käy noin kun laitetaan uudet hihnat kuluneisiin rumpuihin.
Rummuistahan voi hioa "olkapään" pois rummun toiselta laidalta, mutta lisäksi joutuu ottamaan viilalla jarruhihnojen ulommasta reunasta reilusti ainetta pois.

Muuten käy niin että kiristtäessä jarru menee jumiin.
wiimax.fi
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Rummut on sorvattu joskus aikoinaan ja pykälää ei niissä ole. Auto on siis 66-mallia ja samalla omistajalla edelleen, alkuperäinen maali(kiiltävä). Auto on ollut ukon käytössä 60-70 luvuilla ja sen jälkeen se on laitettu talliin ja viltit vielä päälle. Auto on alkuperäiskunnossa paitsi muutama asia on autosta muuteltu: alkuperäinen (huono) kuskin penkki on vaihdettu saabin hyvään penkkiin. Lisäksi autoon vaihdettu vaihtovirtalaturi. Koneremontti on tehty 80 tkm. kohdalla ja nyt mittarissa 128 tkm. Kaikki alkuperäisosat tallella hyllyssä. Mies on kohta 80 ja hänellä on ollut 6 mersua: 190 E, 230E(124), 220 C-malli(202), E290 turbodiesel, E 270 CDI(210) ja nyt 320 CDI (211) -05. Elikkä hänen automakunsa on mielestäni todella hyvä. Viimeiset autot (290,270)ovat olleet n.4 vuotta. Autot ovat menneet heti kaupaksi: kilometrejä molemmissa n. 40 tkm. ja automaatilla tietysti!
Asiaan. Motonetissa näytti yllättäen olevan simcan jarruhihnoja kaupan. 20 euroa ja tarpeet kahteen pyörään. Nykyiset hihnat ovat lähes kulumattomat, mutta niissä toisen hihnan puolikas loppuu niinkuin kesken. Toinen kenkä on normaali ja toisen puolen hihna loppuu kesken hihnat metalliosaa-eikä siitä ole irronnut mitään. Eli selvemmin sanottuna toisen puolen kengän kuluva kitkaosa on noin 4 senttiä toista lyhyempi. Ajattelin vaan jos joku asentaja on laittanut (n.15 v.) sitten vaan hihnat jotka ovat jotenkin sopineet. Toinen vaihtoehto on, että sorvauttaa rummut paremmin ja ottaa rummun perältäkin vielä pari milliä pois. No ensiksi tilataan motonetista hihnat, kun ovat noin edukkaat.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ei kai se mitenkään epätavallista ole että ensiö- ja toisiokengän hihnat ovat eripituisia.

Ensiökenkähän on se itsetehostuva, eli rumpua vasten hangatessaan se kiristyy rumpua vasten.

Muista ottaa myös niittejä niihin hihnoihin. :wink:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

kardaani kirjoitti:Rummut on sorvattu joskus aikoinaan ja pykälää ei niissä ole. Auto on siis 66-mallia ja samalla omistajalla edelleen, alkuperäinen maali(kiiltävä). Auto on ollut ukon käytössä 60-70 luvuilla ja sen jälkeen se on laitettu talliin ja viltit vielä päälle. Auto on alkuperäiskunnossa paitsi muutama asia on autosta muuteltu: alkuperäinen (huono) kuskin penkki on vaihdettu saabin hyvään penkkiin. Lisäksi autoon vaihdettu vaihtovirtalaturi. Koneremontti on tehty 80 tkm. kohdalla ja nyt mittarissa 128 tkm. Kaikki alkuperäisosat tallella hyllyssä. Mies on kohta 80 ja hänellä on ollut 6 mersua: 190 E, 230E(124), 220 C-malli(202), E290 turbodiesel, E 270 CDI(210) ja nyt 320 CDI (211) -05. Elikkä hänen automakunsa on mielestäni todella hyvä. Viimeiset autot (290,270)ovat olleet n.4 vuotta. Autot ovat menneet heti kaupaksi: kilometrejä molemmissa n. 40 tkm. ja automaatilla tietysti!
Asiaan. Motonetissa näytti yllättäen olevan simcan jarruhihnoja kaupan. 20 euroa ja tarpeet kahteen pyörään. Nykyiset hihnat ovat lähes kulumattomat, mutta niissä toisen hihnan puolikas loppuu niinkuin kesken. Toinen kenkä on normaali ja toisen puolen hihna loppuu kesken hihnat metalliosaa-eikä siitä ole irronnut mitään. Eli selvemmin sanottuna toisen puolen kengän kuluva kitkaosa on noin 4 senttiä toista lyhyempi. Ajattelin vaan jos joku asentaja on laittanut (n.15 v.) sitten vaan hihnat jotka ovat jotenkin sopineet. Toinen vaihtoehto on, että sorvauttaa rummut paremmin ja ottaa rummun perältäkin vielä pari milliä pois. No ensiksi tilataan motonetista hihnat, kun ovat noin edukkaat.
Jos rummut on sorvattu soikeaksi.?? Ennen jarrutasapaino kokeiltiin hiekkapihalla tai tiellä lukkojarrutuksena.Viivat piti lähteä yhtä aikaa
Siellä saattaa olla säätötarkoituksessa eripituisia nauhoja kun muut keinot
on loppuneet.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Melkein kaikissa rummullisissa vehkeissä, mitä minä olen joutunut rassaamaan, on ollu toisen kengän kitkapinta lyhyempi :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”