Noniin, laitellaanpa tännekkin muiden murheeksi juttua tuosta minun murheenkryynistä. Lienee sopivaa aloittaa pienellä tarinan tynkäsellä.
Kaikki alkoi siitä että ensin oli mersu, sitten oli mersu, sitten oli taas tuo ensin mainittu mersu, sitten otti mersut päähän ja tuli skoda, 2008 syksyllä vihdoin ja viimein sitten toteutin haaveeni käyttöharrasteesta ja hankin aivan oman jatkeen. Joistain epäilyistä huolimatta tuossa ei ole kiinni kuin omat ja varastetut rahat.
Kiva käyttöauto ennenkaikkea mukavilla käyttökustannuksilla, kuten jostain on joskus saattanut lukea niin noissahan on välillä vikaa kun sille päälle sattuu.
Minulla jatkeen taival alkoi sillä että ensin vaihdatettiin laatikkoon öljyt, tuomio tuli että turbiini vetelee viimesiään. Siitäkin huolimatta vielä tuo tänäpäivänäkin liikkuu vaikka sama viimesiään vetelevä turbiini on paikallaan, tais powermaticin ukko koittaa hankkia ittelleen tienestiä. Ei pirulainen onnistunut kuitenkaan, päätin nimittäin ajaa laatikon loppuun ja sitten kun laukeaa vaihtolaatikko otetaan saksasta.
Seuraavaksi oli vuorossa normaalia ylläpitoremonttia, eteen tuli uusittua iskarit, yläpään laakerit ja koiranluut, kaikki tämä sen takia että tuli röykyissä ikävä helinä joka kuului ulos selvästi muttei sisään. Myöhemmin paljastui että jarrukilven väliin menee pikkukiviä jotka saa tuon kivan äänen aikaan.
Muutama kuva tähän väliin menneistä vaiheista.
EGR on tässä vaiheessa ottanut hatkat konehuoneesta. (nykyisellään korvattu happosesta tehdyllä laipalla ja koko egr systeemi on poies tuolta)

Aa, löytypä se sittenkin jostain jorpakosta. Tarpeen oli vielä ku ei ollu aineita mistä alkaa tekemään korvikeputkea.

Sitten osuus josta ei kuvia tullut, mutta kuten kuvasta saattaa nähdä niin tarpeeksi kun runnoo sorkkaraudalla lähtee imusarjakin pois. Läppämekanismikin oli tähän väliin kerennyt ottamaan jalat alle.

Tältä se sitten näytti, ei yhtään niin paha kuin olisi voinut luulla.

Tässä sitten läppien akselien paikoille lopputulema, 6mm jenga, nailonpultti ja kierrelukite väliin.


Siltä päivää kun lopettelin oli hommat tässä vaiheessa. Paljon siis tehtävää jäljellä.

Varsinaisesti seuraavalle päivälle ei muuta jäänytkään kuin lätkästä rosteriplätty tuohon putken päähän.

------------------------------------------------------------------------------------
Tästä sitten mentiinkin tuonne 2009 loppupuolelle että pääsi turborempan pariin, eli vakio GT2052V vaihtui GT2260V ja samalla vaihtui avarampaan downpipeen tuo kaksi esikatalysaattoria sisältävä putkenpätkä jossa joustot vuoti valmiiksi. Muuten onnistunut remontti mutta vuoden verran sitten ajeltiin kombolla jossa vetoalue oli 2500-4500, todella käytännöllistä. Talvella tosin helpompi ajaa liukkaalla kun ei tarjonnut liikaa vetoja alhaalta. Tätä kirjoittaessa sitten on jo tyhjennetty varsinaiset katalysaattorit ja lastutettukkin.
Muutama kuva siitä hommelista.
Alkuperäine putkihan otti jä lähti melko helposti taittelemalla.
Tältä näyttää työmaa alapuolelta, tilaa on vaikka muille jakaa ainoa vaan ettei siltikään mahdu mitään tekemään.
Tämänverran piti purkaa roipetta yläkerran puolelta pois että ylipäätään pääsi mihinkään käsiksi, joten helppoa ku heinänteko jos osaa. Minäpä en osaa joten työn ja tuskan takana tuo kaikki oli.
Siellähän se vanha työnsä tehnyt turbo on, vähän näkyy öljyäkin tirsuneen. Etualalla näkyykin vähän ylimääräistä osaa. Jälkimmäisessä kuvassa hieman paremmin. Eli solenoidi ja tuo paineakku vai mikä lie saa jäädä kokonaan pois uudesta kokoonpanosta.
Siellähän se uusi köllöttelee. hieman joutui työstämään tuota korvaketta tuosta moottorintyynystä ettei kompurakotelo makaa sitä vasten. Ja olihan taistelu saaha tuolla välissä paikalleen 50mm letku laippaan joka on suunniteltu 55mm letkulle. Meni sitten kuitenkin-
Huomenna jatkuu hommat, eli sitten otan solenoidin jalan käyttöön johon vedän johdot kiinni ja sitten vaan tekemään johtosysteemia tuohon. Sitten enää liitosten tarkastus ja putkenpätkä kiinni ja öölit vaihtoon.
Päivän saldo, niska jumissa, rystyset auki, naama kuin n***erillä ja yksi prikka hukku. Kaikin puolin hyvin meni siis.
Tuosta turbosta vielä, eli alipaineohjaus vaihtui servomalliin. Eli siellä on pieni muunnospiiri joka hoitaa signaalin vastaamaan tuon servolla ajetun vempeleen vakiosysteemiä.
Ylimääräisiä osia tässä kuvassa, eihän noilla mitään tee. Tämän auton kanssa elellessä on huomannut että tuollahan on melko paljon tungettu täysin turhia ja ylimääräisiä osia. Kuvassa siis paineakku tjsp. ja se turbon kelloa ohjaava solenoidi.

Tuossapa vanha putki ja uusi ilman ylimääräisiä osia oleva.

Siinäpä puhallin pakopuolelta, näkyyhän tuo servokin tuossa myös.

Jäipä juhlavasti tilaa kun lähti ne kaksi tyhmää pömpeliä poies välistä.



Ahdastahan tuolla konehuoneessa on sitten kun kaikki on taas paikallaan.

------------------------------------------------------------------------
Ylempänä olevien hommien jälkeen on käynyt vaikka mitä, listataan muutama olennainen asia matkanvarrelta:
-turbo GT2260V servolla
-2,5" DP ja poistettu alkuperäinen kateilla tukittu putki
-huohottimen suotimen rulla mallista vaihdettu vortex tyyppiseen öljynerottimeen
-läpät poistettu imusarjasta
-egr korvattu happosesta tehdyllä laipalla, egr termari purettu pois ja pakosarjan päästä tulpattu linja joka tulee pakopainemittaria varten vielä käyttöön jossain välissä.
-katalysaattorit tyhjennetty
-H&R cup kit 30/15
-2mm peltinen pohjapanssari moottorille ja vaihteistolle
Ajatuksena on ollut että josko vielä saisi rukattua 1600bar pumpun tuonne 1350bar tilalle ja 535d suuttimet, josko tuon koneen sitten sais rikottua. Voi hyvinkin jäädä ajatusasteelle, tai siis toivottavasti jääkin.

Luotettavaksi käyttöpeliksi tuo on osoittautunut, vaikka pätkäajoa on tullut paljon muttei kilsoja niinkään. Tosin moni muu taas on vähemmillä kilsoilla jäänyt useammin tienvarteen kuin mie.

Jaa, mitäkö tuohon autoon on sitten kaikkineen mennyt rahaa, no melko paljon. Niillä rahoilla ois saanu jo 270CDI väykyn, ei kaikki nyt välttämättä niin tarpeellista hankintaa mutta mitäpä tuota harrastuksia rajoittamaankaan tieten tahtoen.
Uusittujen listalla on seuraavat ainaki ollu(hintoja jaksa enään alkaa lunttaamaan kirjanpidosta):
-Alustan osat eteen x2, pikku moka asennuksessa ja sitten huonolaatuista tavaraa tullut ostettua. Menee varmaan vielä kertaalleen uusiksi, tai yhden varret ainakin.
-iskarit eteen
-akku 100Ah Exide
-jarrut x2, levyt kulunu ja palat ei :/ seuraavaksi koitetaan jotain parempilaatuista
-webaston kiertovesipumppu
-suuttimet 4kpl
-hehkut & rele
-pohjanssari
-etulokarin sisäosat
-alustasarja vakion tilalle
-kaikki pyöränlaakerit
-3x renkaat (contin 195/65/15 CVC5 kitkat, 225/55/16 premium contact 2 kesäkiekot ja tätä talvea varten nokia hkpl4 215/55/16 )
-vesipumppu & termari
Eli tämmöistä puuhaa on piisannu, kuvia oo enään aikoihin jaksanu ottaa mutta katotaan josko innostus taas.
Lähitulevaisuuden hommia ois coolerin virtausten parantaminen ja pakopainemittarin sorvaaminen paikalleen, sitten jarrutkin pitäs uusia jossain välissä taas.