Uusia, toinen toistaan hienompia malleja tulee tehtaiden suunnitteluosastoilta ja liukuhihnalta, mutta oikein mikään ei saa innostumaan. Retroilijoille vastaan, että vielä vähemmän saavat vanhatkaan autot vipinää aikaiseksi.
Olen vastustanut kiusausta vastata unelma-auto-topikkeihin, joissa tiedustellaan, mikä metalli-muovi-yhdistelmä saisi sinut kerrasta onnelliseksi, että "ei mikään".
Olen kyllästynyt polttomoottoreiden ominaisuuksiin. Negatiivisia luettelematta, ainoa positiivinen käyttöominaisuus on käyttövoiman helppo saatavuus (asemaverkosto) ja nopea lataaminen (tankkaus). Käyttösäde on nipin-napin siedettävä. Parempaa vastinetta ei kuluttajamarkkinoilla kunnolla ole, joten toistaiseksi näillä mennään, valitettavasti.
Sähkömoottori vastaa parhaiten käyttöominaisuuksia, joita autossa tarvittaisiin: tehokas ja vääntävä moottori, ei juuri tehohäviöitä, voi sijoittaa suoraan pyörännapaan jolloin nelivedon ja sen ohjaamisen toteuttaminen on miltei yksinkertaista. Rakenteen ja koko auton käsitteen voi suunnitella uusista lähtökohdista. Ainoa vaan, että sähkön varastointitekniikka on edelleen lapsenkengissään. Puhdasveristä sähköautoa en kovin helposti ottaisi riesakseni meidän pakkasiin, tekniikoita voisi koeponnistaa vaikka Kaliforniassa ensin pari vuosikymmentä.
Jo pidemmän aikaa olen miettinyt, mistä kenkä puristaa ja listannut ominaisuuksia, jotka ideaaliauton (huom. eri asia kuin unelma-auto) pitäisi sisältää. Kirjataan niistä osa tähän esimerkiksi.
- Tilaa reilusti, 6-7 paikkaa
- Käyttösäde vaikkapa viisituhatta kilometriä
- Pieni tai olematon kulutus
- Käytännössä huoltovapaa. Huoltoväli esim. viisikymmentätuhatta kilometriä.
- Turvallinen
- Hiljainen (esim. rengasmelu ja tuulensuhinat)
- Riittävä suorituskyky
- jne. mahdottomia vaatimuksia
Listan lopuksi totean aina, ettei sellaista ole olemassa. Ongelmallista on se, ettei sellaista ole näköpiirissäkään.
Ei täytä tämäkään kriteerejä, mutta seitsemänpaikkaisena lähestyy jo:
http://www.teslamotors.com/models/specs
Jos tuohon lisäisi vielä pienen diesel-generaattorin lämmön ja sähkön tuottoa varten, niin jo alkaisi mielenkiinto herätä.
PS. Elon Musk (PayPal, SpaceX ja Tesla) on kiinnostava henkilö.