Millä pösön ohjurinkumit pysymään???

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Rässi66 kirjoitti:
eki kirjoitti:Sitten olisi vielä ulomman vetonivelen suojakumin vaihto. Sekin vissiin pitää vaihtaa sisänivelen kautta? Näytti muuten melko erikoiselta se sisänivel, suojakumin nivelen pää on jonkun holkin sisällä? Millä helevetillä se purkaantuu? (Tai purkaantuuhan se, mutta millä sen saa nippuun... :lol: )
Mitämitä, eikö siitä lähe ulompi nivel nykäsemällä/seegeri irrottamalla poispoikkeen? :shock: :shock:
En oo sitkaan koskaan vaihtanu, ei voi varmaks sannoo..
ei lähe ei jos jouvut vaihtaa niin se on hela axel :ope:
siihen on saatavana semmonen venyvä kumi joka voijaan kartion avulla nykästä nivelen yli paikolleen
näi ainaki muistelisin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Läpivedettävä" suojakumi on oikea ratkaisu.
wiimax.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Liippaa vähän ohi mutta... :D
petska kirjoitti:Kannattaa laittaa ARP pinnapultit kun harrastelee jatkuvasti kansi remppaa niin pääsee helpommalla :wink:
Miten tuommoisen pinnapultin saa kiinni, ettei se lähde mutterin mukaan pyörimään? Omassa koneessa on yksi pakosarjan pinnapultti juminut mutteriin niin tanakasti kiinni, että se tulee mutterin mukana poikkeen. Kannattaako tuohon vaihtaa uutta pinnapulttia, jos / kun pakosarjan käyttää seuraavan kerran irti?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Roisto kirjoitti:Liippaa vähän ohi mutta... :D
Miten tuommoisen pinnapultin saa kiinni, ettei se lähde mutterin mukaan pyörimään? Omassa koneessa on yksi pakosarjan pinnapultti juminut mutteriin niin tanakasti kiinni, että se tulee mutterin mukana poikkeen. Kannattaako tuohon vaihtaa uutta pinnapulttia, jos / kun pakosarjan käyttää seuraavan kerran irti?

t.
Risto
Tai jos irrotat sen mutskun ja vaihat sen? Tai ees herkistelet sen ja paat kuparitahnaa väliin kiinnilaitossa?
Voithan sie sen vaihtaa ja laittaa jollain "forever"-lukitteella kiinni.
Entiiä pysyykö silti, lämpönen on paikka.
Enne vanhaa vetivät nuo (kansien)pinnapultit pohjaa vasten tiukkaan,
mutta nykyohje on oljyttyyn reikään vaan sormitiukkaan.
Pro HVM
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Rässi66 kirjoitti:Tai jos irrotat sen mutskun ja vaihat sen? Tai ees herkistelet sen ja paat kuparitahnaa väliin kiinnilaitossa?
Ei taida onnistua. :( Joku on jo kokeillut mutteria irrottaa mutta näkyvin tulos on vain jumalattomat orkoset siinä pinnapultin kierteettömällä osalla :D (vissiin ollut ruuvipenkissä kiinni). Viimeksi pyörittelin suosiolla pultin muttereineen irti ja takaisin. Tykännekö alumiinikansi kyttyrää mutta parempaakaan konstia ei ollut käytössä. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Nonniin, nyt on vetonivelen suojakumi vaihdettu. Melko mielenkiintoisia ratkaisuja silläkin saralla on ranskanpoika keksinyt...

Sattuipa olemaan vielä hantin puolen uloimman nivelen kumi rikki, joten eikun purkamaan:

Vaihdelaatikosta lähtee suora akseli moottorin toiseen päähän, jossa on kannatinlaakeri kiinni kahdella ~6mm pultilla ja ruosteella. Sitten on sisemmän nivelen suojakumi integroitu metalliholkkiin, jonka toinen pää on prässätty tuon suoran akselin päässä olevaan kolmionivelen pesäkuppiin.

Sitten onkin onneksi perinteisempää tekniikkaa tuon kolmionivelen jälkeen, se on kiinni vetoakselissa lukkorenkaalla.

Mutta asennuksessa ei ollut sen kummempia kommervenkkejä, paitsi että (ainakin minulle sattuneissa tapauksissa) tyypilliseen tapaan vetonivelen suojakumin asennuspaketissa ollut ulompi kiristin oli liian pieni... :roll: Tälläsin varmuuden vuoksi tuota koriliimaa suojakumien päihin, jotta ei valu rasvat ulos.

Mutta jos olisin arvannut millainen savotta (vaikka ei onneksi kovinkaan paha näin jälkikäteen) tuo on, niin olisin kyllä ottanut suosiolla tuollaisen Dealerin ehdottaman yleismallin ylivedettävän suojakumin... :D


Jotta tällä hetkellä auto vartoo pihalla seremoniallista luovutushetkeä omistajalleen, katsotaan nyt kauanko nuo tiipparit pysyvät paikoillaan... :roll:

Kiitoksia kaikille vastanneille jelpistä! :wink:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Semmosta jotta oli käynyt pökötti tuossa perjantaina katsastuksessa ja leima tuli. :D Kuulema ei ole ongelmia ollut ja polttoaineenkulutuskin putosi jostain syystä puoleen entisestä.

Näin ollen voinenkin ehkä jo kenties sanoa että case closed. :wink: Kiitoksia vinkeistä!

Roistolle voisi vinkata, jotta ensi kerran kun nappaat irti sen pinnapultin, kierrä kaksi sopivaa mutteria sille kannenpuoleiselle osalle, kiristä ne niin maan prkeleesti toisiinsa kiinni, ja väännä se jumiutunut mutteri veks pitäen vastaan niistä toisiinsa kierretyistä muttereista.
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”