Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Tähän tulee kuvia ja muuta joskus myöhemmin tai sitten ei, mutta pitkällisen vatuloinnin jälkeen hankin rellu-opel vivaron.
Viimeksi muokannut promille, 16.7.2021 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pakuvatulointia (relluvito?)
Oliko nyt kyse tästä uudesta korimallista?
Meillä on töissä tuomonen etuvetonen 109cdi "relluvito" ajettu nyt pauttiarallaa 18tkm.
Kahdesti on vaihdettu nox-anturi.
Välillä ei lähde käyntiin vaan saa startata 10-15sek että lähtee yskien käyntiin ja kun käynnistyy niin pitää kaasulla pitää hetki käynnissä että jaksaa jäädä käymään tyhjäkäyntiä, tämä siis kesät talvet!
Vaihteensiirto systeemi takkuaa.
Rattiakseli narisee kun kääntelee, harvinaisen vittumaista.
Laiska ko mikä, ohi ei pääse jos ei ole kilometrin suoraa edessä.
Autoon mennessä pitää ittensä vääntää sen seittemälle mutkalle että mahtuu ovesta kuskinpaikalle.
Ja vielä se että ajossa sisämeteli on aivan jotain korvia huumaavaa.
Päätelmä tuosta. En ottas itelle tuomosta koirankoppia vaikka ilman sais!
Voi olla mersun omalla tekniikalla vähän erilainen vehe mutta ei se sisusta siitä tilavammaksi tai hiljasemmaksi muutu.
Aivan paska.
Meillä on töissä tuomonen etuvetonen 109cdi "relluvito" ajettu nyt pauttiarallaa 18tkm.
Kahdesti on vaihdettu nox-anturi.
Välillä ei lähde käyntiin vaan saa startata 10-15sek että lähtee yskien käyntiin ja kun käynnistyy niin pitää kaasulla pitää hetki käynnissä että jaksaa jäädä käymään tyhjäkäyntiä, tämä siis kesät talvet!
Vaihteensiirto systeemi takkuaa.
Rattiakseli narisee kun kääntelee, harvinaisen vittumaista.
Laiska ko mikä, ohi ei pääse jos ei ole kilometrin suoraa edessä.
Autoon mennessä pitää ittensä vääntää sen seittemälle mutkalle että mahtuu ovesta kuskinpaikalle.
Ja vielä se että ajossa sisämeteli on aivan jotain korvia huumaavaa.
Päätelmä tuosta. En ottas itelle tuomosta koirankoppia vaikka ilman sais!
Voi olla mersun omalla tekniikalla vähän erilainen vehe mutta ei se sisusta siitä tilavammaksi tai hiljasemmaksi muutu.
Aivan paska.
Re: Pakuvatulointia (relluvito?)
Joo just tota 15-> mallia katselin, liekkö tuossa yllä syyt miksei niistä pahemmin ole juttua missään ja edullinen hintakin selittyy sitten tuolla. En ole moista käynyt koe-ajamassa, kuvissa se näyttää ihan hyvälle ja lehtijutut olivat positiivisia, tosin kaikissa jutuissa olikin isommalla koneella varustettu kyseessä. Laiskuus nyt ei entistä hiace-kuskia haittaa, siihenkin varmaan löytyisi lääke sitten töpselin kautta, mutta jos laatu on tuota tasoa niin ei kiitos.
Muutama uuskorinen eksperttipösö olisi ollut budjettiin sopiva, mutta mikä hemmetti siinä on että suomalainen ottaa autoon ennemmin lohkolämmittimen kuin webaston? Jää itsellä moiset hankkimatta.
Jotain hyvää olen kyllä noista proace-virityksistä kuullut, tosin yhdellä tutulla meni vanhempikoppaisesta urea-systeemi jotenkin rikki ja remontti olisi kai ollut niin kallis että helpompaa oli ottaa koko systeemi pois käytöstä ja pistää vahinko kiertoon.
Muutama uuskorinen eksperttipösö olisi ollut budjettiin sopiva, mutta mikä hemmetti siinä on että suomalainen ottaa autoon ennemmin lohkolämmittimen kuin webaston? Jää itsellä moiset hankkimatta.
Jotain hyvää olen kyllä noista proace-virityksistä kuullut, tosin yhdellä tutulla meni vanhempikoppaisesta urea-systeemi jotenkin rikki ja remontti olisi kai ollut niin kallis että helpompaa oli ottaa koko systeemi pois käytöstä ja pistää vahinko kiertoon.
Re: Pakuvatulointia (relluvito?)
Töissä huoltoautona proace kahen litran koneella. Liikkuu kivasti kun ohjelmoitu.
Ohjaamo on jollain tapaa ahtaan oloinen ja äänekkyys väliseinästä taaksepäin häiritsee.
Dangelin nelikkona ja äänieristettynä voisi olla jopa ”haluttava”.
Ohjaamo on jollain tapaa ahtaan oloinen ja äänekkyys väliseinästä taaksepäin häiritsee.
Dangelin nelikkona ja äänieristettynä voisi olla jopa ”haluttava”.
Re: Pakuvatulointia (relluvito?)
Ainoa oikeasti klaustrofobiaa ja tuskastumista aiheuttava ohjaamo on tullut vastaan transit customissa, mä en vaan tykkää siitä.
Mä oon ite onneks aika pienikokoinen että varsinaisesta ahdasta pakua ei ole tullut vielä vastaan.
Perä tarvii kuitenkin ääni- ja lämpöeristää, eli paljas peltikoppi vähillä fyllingeillä vois olla jopa hyvä asia, vielä kun budjetti venyis tohon uusimpaan pro aceen 2.0 koneella. Tai tääkin kai siks kun se edeltävä kori on niin ruman näkönen etten semmosta viitsi pihassa katsella.
Mä oon ite onneks aika pienikokoinen että varsinaisesta ahdasta pakua ei ole tullut vielä vastaan.
Perä tarvii kuitenkin ääni- ja lämpöeristää, eli paljas peltikoppi vähillä fyllingeillä vois olla jopa hyvä asia, vielä kun budjetti venyis tohon uusimpaan pro aceen 2.0 koneella. Tai tääkin kai siks kun se edeltävä kori on niin ruman näkönen etten semmosta viitsi pihassa katsella.
Re: Pakuvatulointia (relluvito?)
Kävin koestamassa vivaron, vuodelta 2016.
Eihän tuo ajolleen eronnut transitista mitenkään, ehkä hivenen enemmän nitinää ja natinaa kuului ohjaamon muoveista, muttei ainakaan vielä häiritsevissä määrin. Koneessa tuntui olevan ihan kivasti vetoa (120hp), eikä se parjattu 6 -vaihde pitänyt ulinaa. Vaihdekepin tuntuma oli aavistuksen tahmainen, liekkö sitten sitä rellumaisuutta tuossa, muutenkin kepin reitit tuntui vähän omituiselta. Tottumiskysymys varmaankin. Ohjaus oli aavistuksen tunnoton keski-alueella kuten lehtijutuissakin oli mainittu, alusta noin muuten nieli soratien montut ja nimismiehen kiharat eleettömästi ja jopa pehmeästi.
Noin muuten tunnin koe-ajon aikana ei v*tuttanut kertaakaan, tarvii vielä pohtia väliraha kohdilleen. Ainakin toistaiseksi luvattu hyvitys vanhasta oli vähän alakanttiin mielestäni. Harmillisesti ei ollut läpilastattava tai perätilan ilmastointia, mutta näiden kanssa voin elää.
Eihän tuo ajolleen eronnut transitista mitenkään, ehkä hivenen enemmän nitinää ja natinaa kuului ohjaamon muoveista, muttei ainakaan vielä häiritsevissä määrin. Koneessa tuntui olevan ihan kivasti vetoa (120hp), eikä se parjattu 6 -vaihde pitänyt ulinaa. Vaihdekepin tuntuma oli aavistuksen tahmainen, liekkö sitten sitä rellumaisuutta tuossa, muutenkin kepin reitit tuntui vähän omituiselta. Tottumiskysymys varmaankin. Ohjaus oli aavistuksen tunnoton keski-alueella kuten lehtijutuissakin oli mainittu, alusta noin muuten nieli soratien montut ja nimismiehen kiharat eleettömästi ja jopa pehmeästi.
Noin muuten tunnin koe-ajon aikana ei v*tuttanut kertaakaan, tarvii vielä pohtia väliraha kohdilleen. Ainakin toistaiseksi luvattu hyvitys vanhasta oli vähän alakanttiin mielestäni. Harmillisesti ei ollut läpilastattava tai perätilan ilmastointia, mutta näiden kanssa voin elää.
Re: Pakuvatulointia (relluvito?)
Jahas, tein kaupat vivarosta. Ensimmäinen opel ja ranskalainen auto mitä olen ikinä omistanut!
Re: Pakuvatulointia (relluvito?)
Otsikon voit muokata itse jos haluat päiväkirjaa pitää. Kokemuksia mielellään lukien.
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Minua kiinnostaa verot yms. Näitähän ei nettiauton yms ilmoituksissa lue.
Näin uusi auto menee co2 päästöjen mukaan, joten veron olettaisin olevan siedettävä.
Näin uusi auto menee co2 päästöjen mukaan, joten veron olettaisin olevan siedettävä.
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
En itseasiassa vielä tiedä tarkalleen, autoa ei ole vielä luovutettu minulle. Käyttövoimaveroa tulee laskurin mukaan vähän alle satanen ja perus vero vähän päälle 200. Muistelisin että edellisen transportterin verot oli vuodessa samaa luokkaa, sitten taas tuon subarun hintalappu vuodessa oli n.650e.
Kyllähän tuolla erotuksella jo pari tankillista ostaa.
Kyllähän tuolla erotuksella jo pari tankillista ostaa.
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Nyt ajelin auton kotiin. Eberi ei näköjään toimi, myyjä meinas ettei se näin helteellä starttaa. Noh, katsotaan miten tilanne kehittyy, voihan tuo noin ollakin.
Rupesin myös asentamaan lisäpitkää, tällä kertaa tosin tutkin ennen kuin löin patukan keulaan. Eihän sieltä konehuoneesta mitään pitkien sulaketta löytynyt, voi perkele. Kai tää on joku väyläohjattu sitten. Myönnän tässä kohtaa tappioni ja en edes rupea itse yrittämään, ei varmasti maksa montaa rahaa teettää ammattilaisellakaan kytkentöjä ja riskit polttaa ecu/auto/joku muu pienenee.
Maanantaina pitää soitella teippaajalle että tummentaa nuo lasit, jos vaikka sama tyyppi saisi sen lisäpatukan myös keulille.
Radion kosketusnäyttö on kyllä paluu ajassa 20v taaksepäin, pitää tosiaan painaa päättäväisesti että rekisteröi, mikään nykyaikainen hively ei riitä. Tän kanssa pärjää kyllä, odotan vähän jännitykselöä pakkasia. Eipä tuohon tarvii koskea, puhelin on jo paritettu jne.
Vähän mietin myös softaamista, tosin tää bi-turbo tuntuu sen verran pirtsakalle huikealla 88kw tehollaan etten nyt tiedä teenkö asialle mitään. Ehkä jos on ylimääräistä rahaa joskus (ei ole).
Rupesin myös asentamaan lisäpitkää, tällä kertaa tosin tutkin ennen kuin löin patukan keulaan. Eihän sieltä konehuoneesta mitään pitkien sulaketta löytynyt, voi perkele. Kai tää on joku väyläohjattu sitten. Myönnän tässä kohtaa tappioni ja en edes rupea itse yrittämään, ei varmasti maksa montaa rahaa teettää ammattilaisellakaan kytkentöjä ja riskit polttaa ecu/auto/joku muu pienenee.
Maanantaina pitää soitella teippaajalle että tummentaa nuo lasit, jos vaikka sama tyyppi saisi sen lisäpatukan myös keulille.
Radion kosketusnäyttö on kyllä paluu ajassa 20v taaksepäin, pitää tosiaan painaa päättäväisesti että rekisteröi, mikään nykyaikainen hively ei riitä. Tän kanssa pärjää kyllä, odotan vähän jännitykselöä pakkasia. Eipä tuohon tarvii koskea, puhelin on jo paritettu jne.
Vähän mietin myös softaamista, tosin tää bi-turbo tuntuu sen verran pirtsakalle huikealla 88kw tehollaan etten nyt tiedä teenkö asialle mitään. Ehkä jos on ylimääräistä rahaa joskus (ei ole).
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Lisävalon asennus onnistuu varmaan helpoiten jollain tämän tyyppisellä poksilla https://www.valostore.fi/tuote/lisavalo ... ylaan_12v/
Oliko kontissa vanerointi vai puhtaat pellit?
Oliko kontissa vanerointi vai puhtaat pellit?
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Pitääpä tilata, kiitos!
Perässä tosiaan on vanerointi ja alla tietenkin paljas pelti. Joku eristys sinne tarviis laittaa lämmön ja äänen takia.
Parin viikon päästä ruvetaan rakentamaan koirahäkkiä jahka tekijämies palaa kesälomilta. Tarkoitus olisi pistää liukuoven kohta kokonaan häkiksi ja siitä taaksepäin hyllyä ja varastointi-tilaa kaikelle muulle (koira) romulle. Tähän autoon ei firman romuja sitten tule!
Perässä tosiaan on vanerointi ja alla tietenkin paljas pelti. Joku eristys sinne tarviis laittaa lämmön ja äänen takia.
Parin viikon päästä ruvetaan rakentamaan koirahäkkiä jahka tekijämies palaa kesälomilta. Tarkoitus olisi pistää liukuoven kohta kokonaan häkiksi ja siitä taaksepäin hyllyä ja varastointi-tilaa kaikelle muulle (koira) romulle. Tähän autoon ei firman romuja sitten tule!
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Äkkiä katsoen Vivaron verot ovat vuodessa noin 40 euroa pienemmät kuin vastaavan Proacen.
https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja- ... /#de6ae04d
Usein unohdettu vakuutuksen hintaero ei pakettiautoissa ole suuri, muutama euro suuntaan tai toiseen. Proacessa halvempi.
https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja- ... /#de6ae04d
Usein unohdettu vakuutuksen hintaero ei pakettiautoissa ole suuri, muutama euro suuntaan tai toiseen. Proacessa halvempi.
wiimax.fi
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Tänään oli töissä sopiva hetki tutustua ohjekirjaan.
Juu, viiksestä naputtelemalla näet paljonko adblue -nestettä on säiliössä. Hetkinen, ei muuten näy, ei vaikka kuinka rulla valikkoa.
Seuraavana näytetään sitten että täyttöaukko on löpökorkin vieressä. No ei ole, tarkistin kahteen kertaan ja ei sitä vaan näkynyt.
Tyhmä kysymys, mutta eikös uudemmissa pakuissa ole moinen systeemi vähän niinkun pakotettuna, vai olenko lukenut vaan jonkun kääk! -lööpin?
Juu, viiksestä naputtelemalla näet paljonko adblue -nestettä on säiliössä. Hetkinen, ei muuten näy, ei vaikka kuinka rulla valikkoa.
Seuraavana näytetään sitten että täyttöaukko on löpökorkin vieressä. No ei ole, tarkistin kahteen kertaan ja ei sitä vaan näkynyt.
Tyhmä kysymys, mutta eikös uudemmissa pakuissa ole moinen systeemi vähän niinkun pakotettuna, vai olenko lukenut vaan jonkun kääk! -lööpin?
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Tankkasin täyden tankillisen. Range näyttää 1540km ja tankkauspaikalta työmaalle ajettua keskikulutus 5,1l/100km. En pidä ollenkaan pahana vaikka noissa lukemissa olisi 20% heittoa, seuraamme tilannetta.
Yksi asia mikä tuli mieleen: eco nappulan ollessa painettuna aktivoituu start/stop. Tuo ei varmaan ymmärrä tilannetta missä on ajettu kovalla rasituksella ja pysähdytään, turbo(t) tuskin tuosta tykkää. Eipä tuon nappulan käyttöön ole isommin syytä, ehkä jos joutuu kaupungissa köröttelemään ruuhkassa (eli 3-5 kertaa vuodessa).
Yksi asia mikä tuli mieleen: eco nappulan ollessa painettuna aktivoituu start/stop. Tuo ei varmaan ymmärrä tilannetta missä on ajettu kovalla rasituksella ja pysähdytään, turbo(t) tuskin tuosta tykkää. Eipä tuon nappulan käyttöön ole isommin syytä, ehkä jos joutuu kaupungissa köröttelemään ruuhkassa (eli 3-5 kertaa vuodessa).
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Tuohan on vain hyvä asia jos autossa ei ole tuota scr/adblue sotkua.
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Onhan se hyvä juttu, minua ei haittaa. Mutta haittaako leimasetää vai onko säiliö kätketty johonkin niin vaikeaan paikkaan ettei sitä voi itse täyttää.
Re: Suuri seikkailuni Opel Vivaron kanssa
Kattoon vähän armaflexiä ja osa harrasteromuista kyydissä.
Tarviis hommata materiaalit häkkiä varten, joten tyhmä kysymys: löytyykö jostain neliö-putkea ja siihen sopivia kulmia + t-haaroja jostain? Ei siis mitään kepoista huonekaluputkea tai alumiinia, vaan ihan rautaa tai rosteria. Treenikaverin koira nimittäin söi tiensä ulos alumiinisesta kuljetusboksista.
Vanereiden taakse en saanut eristeitä nyt laitettua, joku kus-mulk oli nylpännyt ruuvinkantoja ja tietenkin lattiavaneri oli massalla kiinni seinäpahveissa.
Tarviis hommata materiaalit häkkiä varten, joten tyhmä kysymys: löytyykö jostain neliö-putkea ja siihen sopivia kulmia + t-haaroja jostain? Ei siis mitään kepoista huonekaluputkea tai alumiinia, vaan ihan rautaa tai rosteria. Treenikaverin koira nimittäin söi tiensä ulos alumiinisesta kuljetusboksista.
Vanereiden taakse en saanut eristeitä nyt laitettua, joku kus-mulk oli nylpännyt ruuvinkantoja ja tietenkin lattiavaneri oli massalla kiinni seinäpahveissa.