Sportswagon ja Grand Cherokee

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kappas vaan, enpä muistanut koko Aeromotorsia, olisihan siinä selvinnyt puolta halvemmalla.
Skruvatin tilaukselle ei hetkeen tuntunut tapahtuvan mitään muutakuin toki vahvistus ja ilmoitus pakkauksen valmistumisesta. Viikko meni ja seurantakoodin mukaan olisi jo Liedossa.

Huohotinrempasta en huomannut olevan muuta iloa kuin käryn tulon loppuminen hyttiin, joka toki tarkoitus olikin.
Keskikulutus näytti tänäänkin olevan 14,2 l/100km :mrgreen:
Minun ajot nykyään tapahtuvat taajama-alueella, talvella varsinkin. Kesällä tapahtuvat mökkimatkat (15 km suuntaansa) riittävät pudottamaan keskikulutusta kympin tuntumaan.

Uusi linnunluu on ostettu, vaan ei vaihdettu. Lumi/räntäsade ei lisää työmotivaatiota yhtään. Muistelen että sen pääsisi laittamaan vaan kääntämällä eturenkaat linkkuun. Ehkä.

On ollut tuossa kuukaudenpäivät jonkinmoinen kuume hankkia Jeep Grand Cherokee. Vähänkuin korvaavaksi tuottteeksi G:n tilalle, Geen hankkimisesta on varmaan luovuttava. Ilman lottovoittoa se jää vaan haaveeksi, hinnat kun on ihan huimaavia.
Cherokeet olisivat hyvinkin kohtuullisissa hinnoissa, bensan kulutus ei olisi kuin vaan vähän Volvoa isompi. Ja onhan niitä Mersun dieselilläkin.
Ei minulla tosin ole mitään perustelua maasturin hankinnalle, eikä tarvikkaan, mökkitien selvittää Volvollakin vallan mainiosti. Muttaku mää haluaisin..
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Karvanaama kirjoitti: 15.4.2024 20:05 Päädyin kuitenkin tilaamaan Behrin Skruvatilta, hinta 64,45e. Saas nähdä tuleeko Behr..
Ainakin myyntikuvassa näytti olevan o-renkaat.
Ei tullut Behriä saatana! :shout:
Niinhän minä epäilinkin, lähettivät sensijaan NRF merkkisen, o-renkaat (2) sentään oli mukana.
Hieman ihmetytti teksti tuotteen kuvauksessa: Valmistaja rajaus: Behr. Kyselinkin niiltä miksi näin.
Tuskin edes vastaavat, en jaksa ruveta rähjäämään tuosta. Sama teksti näkyi olevan myös Aeromotorsilla,
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
kerosiini
Viestit: 777
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Aeromotorsilta tilaillu pelkästään osia näihin "uudempiin" koppuroihin viime vuodet ja kyllä sieltä on tullu just sitä merkkiä minkä on tilannutkin. Joskus tilasin 123 behrin syylärin alvadista tjms niin eipä ollu kyllä nähnytkään behriä :lol:
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Linnunluu vaihtui ja talvirenkaatkin vaihtuivat vanhoihin kesäisimpiin.
Tilasin Vannetukusta 4 kpl. 205-50-16 Linglongeja, mutta päätin vielä aloittaa kauden vanhoilla, kun ei ollut varma ehdinkö vaihdattaa ne vanteille ennen katsastusta.
Katsastus on hyväksytysti suoritettu, korjauskehotukseksi jäi vasemman umpion huono valokuvio (eli heijastin pilalla).
Muistinhan minä sen sitten kun katsastaja siitä mainitsi, itsekin olin sen pimeän talven aikana nähnyt ja unohtanut sitten.

ToDo listaa vielä:
- Lämppärin kenno (OK)
- Vesiletku jossa letkulämmitinkin on
- Ratin vaihto (OK)
- Uudet rattaat vanteille (ja alle) (OK)
- Vasen umpio (OK)
- Kylmäaineen (no..spray) lisäys (OK)
- Pyyhkijän varren nitkautus (OK)
- Termostaatti (OK)
Viimeksi muokannut Karvanaama, 20.10.2024 12:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tänään tuli ensimmäistä kertaa minunkin kohdalleni se "liimaventtiili-ilmiö".
Startatessa ensin vähän hörähti ja sitten ei mitään, ihan kuin puristuksia ei olisi lainkaan.

Mökillä eilen siirsin autoa ruoholeikkuun takia autonmitan verran, hetkenpäästä takaisin.
Tässä olisi kannattanut pitää vaunu käynnissä sen muutaman minuutin ajan mitä kesti leikata siltä kohtaa. Nytpä muistan sen (ehkä).
Onneksi mökkinaapurilla oli kaapelit mukana, pantiin kaapelit kiinni ja piiiiiiitkä starttaus, sitten kakistellen neljällä käyntiin.
Hetkenpäästä löytyi viideskin pytty ja homma ok.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tänään viimeinkin vaihtui lämmityslaitteen kenno ja uudet o-renkaat, eipä se ylivoimainen tehtävä ollut. Asiaa auttoi muutama katsottu näytösvideo.
Testiajon jälkeen ei vuotoja näkynyt, joten uskaltauduin laittamaan verhoilutkin paikalleen.
Järjestelmässä on vielä pelkkä vesi, oli tarkoitus vaihtaa myöhemmin letku ja termostaatti.

Takaluukun verhoilu yläosastaan on roikkunut ja rämissyt irrallaan koko omistusaikani.
No lyhyitä hetkiä on rikkinäisillä kiinnikkeillä pysynyt, mutta nyttemmin olivat kadonneet yhtä lukuunottamatta.
Hoksasinpa kokeilla aikaisemmin Motonetistä ostamiani muoviniittejä (Restagraf 443) 8,5 mm halkaisijalla.
Nämä olin hankkinut muovihelmojen tai sisälokasuojien kiinnitystä varten, ei ihan tarkkaa muistikuvaa.
No kuitenkin, ensin ilman niitin tappia, sillätavalla oli liian löysä reikäänsä.
Sitten tappi pohjaan, nyt tuntuu pysyvän. Yläkiinnikkeissähän oli jo se peltinen korjaussarja, mutta vastakappaleet puuttuivat.
Katsotaan mitä tapahtuu mökkitiellä..
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Öljyt + suodatin vaihtuivat, vuoden ajot 5336 km. Jälleen Castrol Magnatec 5W40.
Uusi termostaatti 91 ast.
Takaluukun verhoilukiinnike patentti on toiminut hyvin, ei rämise eikä irtoa mökkitielläkään.
Motonetistä molemmat uudet ajovaloumpiot ja vaihdettu paikalleenkin, niiden sopivuus kohtalainen, eivät istu ihan täydellisesti ohjuritappeihinsa.
Valoteho parani kyllä huomattavasti.
Taas piti ihmetellä kuinka helvetissä ne säätömoottorit irtoaa, vaikka olin sen joskus tehnytkin. No ohje löytyi volvofoorumilta nopeasti.
Pakkasnesteet vaihdettu järjestelmään veden tilalle.
Pyyhkijän varsi väännetty.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Sportswagon ja Jeeppi

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Karvanaama kirjoitti: 20.4.2024 19:13 On ollut tuossa kuukaudenpäivät jonkinmoinen kuume hankkia Jeep Grand Cherokee. Vähänkuin korvaavaksi tuottteeksi G:n tilalle, Geen hankkimisesta on varmaan luovuttava. Ilman lottovoittoa se jää vaan haaveeksi, hinnat kun on ihan huimaavia.
Cherokeet olisivat hyvinkin kohtuullisissa hinnoissa, bensan kulutus ei olisi kuin vaan vähän Volvoa isompi. Ja onhan niitä Mersun dieselilläkin.
Ei minulla tosin ole mitään perustelua maasturin hankinnalle, eikä tarvikkaan, mökkitien selvittää Volvollakin vallan mainiosti. Muttaku mää haluaisin..
No jotain kaupantekoa yrittelin syksyn aikana Jeepeistä, muutamaa Grand Cherokeeta oli jopa jotain yhteydenottoakin, jotka ei mihinkään johtaneet.
Viikko takaperin kävin sitten hakemassa eteläsuomesta -99 WJ Grandin 4,7l. pensakasilla, ajamalla kuitenkin.
Oli jo muutaman vuoden lojunut katsastamattomana ja yhä Viron kilvillä. Ja halpa kun piti olla, tämähän täytti kriteerit.

Siirtokilvillä haku ja verotus vireille myöskin, joten saa ajella veron eräpäivään asti.
Katsastukseen pitää hitsata helmojen vierestä lattiaa molemmin puolin, uudet takajarruhilut (hankittu), taakse menevä jarruputki on jatkettu juntturoilla, takaiskarit menee vaihtoon. Muutakin luultavasti vielä tulee vastaan.
Kuvamateriaalia myöhemmin.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon ja Grand Cherokee

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

No tässäpä pari hätäistä kuvaa kotimatkalta sekä kotipihalta.
En käynyt kampaamossa sentään, pysähdyin tuohon tarkoituksena juurikin kuvat eukolle.
Liitteet
IMG_20241130_102427.jpg
IMG_20241130_102427.jpg (239.96 KiB) Katsottu 2690 kertaa
IMG_20241123_100150.jpg
IMG_20241123_100150.jpg (362.87 KiB) Katsottu 2690 kertaa
IMG_20241123_100201.jpg
IMG_20241123_100201.jpg (468.69 KiB) Katsottu 2690 kertaa
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon ja Grand Cherokee

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Hitsaamista löytyi sitten varsin paljon, sitähän ei ole vuosikausiin ollutkaan vaivoina.
Taisi Dealerille mennyt farkku 300D olla edellinen autoni, jota piti hitsata.
No, hitsuut on nyt valmiit, jännä ettei ulospäin ollut mitään viitteitä ruosteista.

Kesäksi on vanteet hankittu (talvirenkailla).
Vanteet on melko rupiset, yksi vanne on alustavasti putsattu, en tiedä vielä maalaanko, mutta sen tiedän että mustia niistä ei tule!

Myyjä varoitteli akun olevan huono, varuilta jätin yöksi konepellin raolleen, jos vaikka lukot ei aukeaisi ja pitäisi saada akku lataukseen.
Aamuyöllä heräsin hyytävään huutoon ja taisi muutama naapurikin herätä. Jeeppihän se siellä metelöi.
En ymmärtänyt etukäteen, että häly reagoi avoimeen konepeltiin, navakka tuuli taisi myös auttaa asiaa.
No akku on vaihdettu uuteen. Vanhalla akulla on kyllä käynnistetty Volvo pariin kertaan sekä Kaapelin W124 kerran.

Takaiskaritkin on hankittu, vaan ei vaihdettu.

Kas kun sitä tallia ei ole :idiot: tähän aikaan vuodesta pihalla ei juuri viitsisi.

Edit: tuli väärä kuva
Liitteet
vanne1.jpg
vanne1.jpg (658.46 KiB) Katsottu 2071 kertaa
1000002910.jpg
1000002910.jpg (25.09 KiB) Katsottu 2075 kertaa
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon ja Grand Cherokee

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Volgasta välillä...

Muutama päivä sitten tuli vissiin eka kertaa ajoa estävä vika.
Vaunu käynnistyi normaalisti ja lämmityskäytön aikana putsailin lumia ja jäitä pois. Vaan yhtäkkinen sammuminen tapahtui ja starttamalla sain pieneksi hetkeksi käymään.
Sitten vaan hörähteli, laitoin akun lataukseen ja jätin vehkeen pihaan. Lepää siinä sitten.
Taisi kiukutella paikkansa puolesta, Jeeppi irvisteli vahingoniloisena sisäpihan puolelta.

Pari päivää tämän episodin jälkeen lähti normaalisti käyntiin, mutta kuoli sitten saavutettuaan normaalilämmön.
Taas hörähteli vaan. Epäilys kääntyi pensan saantiin. Pumppu surahtaa virrat päälle laittaessa, mutta tukin venttilistä kokeillessa ei pensaa juurikaan tule.

Pumpun releen tilalle pistin hyppylangan (15 - 18 väliin) tällä sain pumpun käymään pitempään ja moottorikin heräsi eloon.
Hyppylanka irti, rele tilalle -> eipä lähde, hörähteli vaan. Hyppylanka kiinni -> kone käyntiin.
Tätä kokeilin pari kertaa ja sama käytös. Tarvii nyt aluksi hommata uusi pumpun rele.
Outoa että pumppu kuitenkin surahtaa, voisikohan pumpun tuotto olla kuitenkin niin huono, että pitää pyöriä pitempään ennenkuin paine nousee.
Tai ehkä rele ei pysy päällä riittävän kauan, johtuuko sitten katoavasta ohjauksesta vai itse releestä.. mene ja tiedä.
Releestä kuitenkin ajattelin liikkeelle lähteä. Motonetin ainoa rele on Vaasassa, ehkäpä kylän kivijalkaliike saa hankkia releen.

Nyt ei pakkotilannetta ole, mutta silloin olisi ehkä voinut vetää relekannan liittimistä johdot hyttiin ja kytkin väliin.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon ja Grand Cherokee

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Motonetin viimeinen pensapumpun rele matkasi Vaasasta Kokkolan myymälään vuorokaudessa ja siitä kiitos tuon mainitun kaupan asiakaspalvelijalle!

Rele paikalleen ja auto käyntiin, ei minkäänlaista kakomista. 2-3 minuuttia käynnissä, sammutin auton ja vaihdoin vielä vanhan releen takaisin.
Kolmella starttausyrityksellä auto pysyi käynnissä sekunnin verran.
Uusi rele paikalleen ja auto taas heti käyntiin ja pysyykin käynnissä.

Tässä huomasin myös että uudella releellä virrat päälle kääntäessä pumppu käy pidemmän ajan.
Vanhalla vaan surahtaa lyhyesti. Oletettavasti releohjaus toimii oikein, mutta pumppu ei ehdi nostaa painetta tässä ajassa. Rele todettaneen syylliseksi.
Jätin hyppylangan hanskalokeroon kaiken varalta.
Ajattelin suurennuslasin kautta tutkia vielä vanhan releen juotoksia, lukulaseilla hyvässä valossa tihrustaessani oli huomaavinani piirilevyllä kelalle menevien johtimien liitoksissa jonkinlaista skrubua.
Jospa vaikka yrittäisin juottaa liitokset uusiksi.
Tosin releen koputtelu ei parantanut pumpun käyntiaikaa.

Nyt kumminkin toimii ja ajettukin on joitain kilometrejä.
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon ja Grand Cherokee

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Jeeppiä tuusailtu..

Takaiskareiden vaihto suoritettu, varsin vaivaton homma.

Takajarruremontti tehty, tässä löytyi selitys toimimattomalle käsijarrulle. Kummallakaan puolella ei ollut mitään rummun sisällä. :evil:
Varapyörän alta löytyi pussi, jossa oli ruosteiset linkut, säätövermeet ja hihnojen kiinnitystapit kahteen rumpuun.
Samalla kävi ilmi että jarrukilvet tarvitaan, nykyiset on pitsiä.
Kaikki muu jarruihin tuli uutta, paitsi vasen käsijarruvaijeri ja kahvalle menevä vaijeri.

Oikean puolen sivupeilin lasi heilui holtittoman oloisesti, kokeilin varovasti miten se on kiinni. Käteenhän se jäi, nyttemmin liimattu.
Juutuupi näytti kätevän korjauskikan vasempaan himmentyvään peiliin, josta lienee lasin ja peilin välissä oleva öljymäinen aine pilaantunut.
Eli peili olisi halkaistavissa ja neste poistettava välistä. Oli se neste kovasti kiinnikuivunut, mutta jarruneste toimi hyvänä irrotusaineena.

Takaperän pinionin stefa ja jakolaatikon stefa vaihdettu.
Haltuuni joutui sellainen viisarikäyttöinen momenttiavain asteikolla 0 - 10 Nm. Tällä sain perän vierintävastuksen mitattua n.2 Nm.
Mittauksen ajaksi löysäsin käsijarrupalat kauemmas ja puristimesta palat levystä irti myös, ennen tätä momentti olikin reilu 5 Nm luokkaa.
34mm. hylsy 1/2" vääntiöllä ja muunnospalikat väliin että sai sopimaan 1/4" avaimeen.
Merkkasin mutteriin paikat varmuuden vuoksi. Akkukäyttöisellä mutterivääntimellä mutsku auki ja yoke pois.
Uusi vierintävastuksen mittaus ja pikkuhiljaa mutteria kirimällä (+lukite) jätin sen 2,5 arvoon. Asteikko nyt on mitä on, karvan verran enempi kuin irrotettaessa kuitenkin.

Kardaania kiinnilaittaessa onnistuin katkaisemaan ristinivelen kiinnityksestä pannan pienen (1/4") pultin. Rannemomentilla kun koitin.
Kunhan uudet saapuvat, olisi perän ja jakolaatikon öljyjen vaihto edessä.
Liitteet
IMG_20250329_uusi.jpg
IMG_20250329_uusi.jpg (36.97 KiB) Katsottu 422 kertaa
IMG-20250425-uusi.jpg
IMG-20250425-uusi.jpg (67.53 KiB) Katsottu 422 kertaa
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Avatar
Karvanaama
Viestit: 858
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Sportswagon ja Grand Cherokee

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Aloin orientoitumaan Volvon katsastamiseen, ämpyilin myös jos kokeilisin Jeeppiä ekana.. hmm..
Nuo paskakasat ovat ajatustenlukijoita näköjään.

No, maastoajoneuvossa ei jarruvaloja enää ollut lainkaan, hyvä on. Haen herrgårdswageniin sitten leiman.
Kesäkumeja vaihtaessa hokasin raidetangon pään gummin olevan vasemmalta riekaleina, käsivarastossa olikin varaosa valmiina.
Testiajolla volga alkoi röpöttämään, toisena päivänä toimi taas. Sitten put-put ja vikavalokin syttyi.
Ilmamassamittari siellä ilmoitteli pahasta olostaan, pesulitkulla koitin pelastaa ja akunkenkä irti päiväksi.
Käynti parani, mutta vikavalo loimusi silti, tämän vuosimalli onkin tarkkaan harkittu. Vikavalo ei haittaa näissä kohta museoikäisissä katiskoissa, kunhan päästöt ovat kohdallaan ja niin olivatkin.
Volle sai leiman, kolmella huomautuksella tosin. Jee!

Ziipin jarruvaloista löytyi 3 eri vikaa, niden tyyppiviaksikin mainittu takaumpioiden kosketuspintojen murtumia. Jarruvalokytkimessä yksi kolmesta kärjestä oli huonokuntoinen, jonka sain elvytettyä vielä kontaktisprayllä ja ankaralla näpyttelyllä. Ei se uusikaan olisi maksanut Marjakankaalla kuin n.23 egeä mutta kokeillaan nyt näin. Ja tietysti kontaktipintoja hieroessani poltin sulakkeenkin, ei ihme että vilkuttelukin loppui, mittari on kyllä pakko olla käsillä.

Ajovalojen jonkinmoiseen sameuteen löytyi lääke. Kaverilla oli kiinanpoikien setti, jossa oli ilmeisesti jonkinlainen hartsipullo ja siihen nokkamuki. Hiomisen jälkeen höyryllä lasit (muovit) kirkkaiksi. On muuten hämmästyttävää tavaraa!
Ehkäpä tätäkin kohta uskaltaisi tarjota tuomiolle..
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”