Ajatko taksia vai kuinka suuri normaali päiväsuorite? Jos vaikka reilut yöunet lataa kotona 11 kW:lla niin saa vaikkapa 120 kWh latailtua. 15 - 25 kWh satasen kulutuksella ajaa aika pitkän matkan. Kaikissa ei ole noin isoa akkua mutta sitä vähemmän kotilataus rajaa ajoja.
Kilanderin Tesla
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1949
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Kilanderin Tesla
Re: Kilanderin Tesla
En aja taksia mutta nykyisellään ajosuorite on noin 220km työpäivä. Nykyisellä sähkösopimuksella ei viitti kotona ladata. Monesti näitä on laskenut ja kulutuksia seurailen mielenkiinnosta. 

Re: Kilanderin Tesla
Testasin latausta punaisesta pistokkeesta (en tietenkään kotona koska siellä on niin epäedullinen sähkönsiirtosopimus )
Testiaika tasan puolitoistatuntia, sovelluksen mukaan 10,66 kWh
tulisi virtaa tunnissa.
Testiaika tasan puolitoistatuntia, sovelluksen mukaan 10,66 kWh
tulisi virtaa tunnissa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Itekki tämmöstä kattellu mutta hinta onneksi blokkaa homman kokonaan.
Joku tuollanen punainen 100D Ässä olis aika makea.
Kämpillä on sen 7kWp edestä paneleja katolla ja 45kWh akusto jonka vois aina öisin pukata auton akkuun, olis kesäisin aika "halpaa" ajamista.
Toisaalta talvikausi menis ostosähköllä joka tapauksessa.
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14743803
Voi VEEE että ottaa päähän tuollaset teennäiset myyntikuvat, autokin näyttää kuvissa joltakin piirretyltä värkiltä.
Mutta joo, siinä ois punanen 100D.
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14805093
75:nen vähän paremmilla kuvilla.
Joku tuollanen punainen 100D Ässä olis aika makea.
Kämpillä on sen 7kWp edestä paneleja katolla ja 45kWh akusto jonka vois aina öisin pukata auton akkuun, olis kesäisin aika "halpaa" ajamista.
Toisaalta talvikausi menis ostosähköllä joka tapauksessa.
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14743803
Voi VEEE että ottaa päähän tuollaset teennäiset myyntikuvat, autokin näyttää kuvissa joltakin piirretyltä värkiltä.
Mutta joo, siinä ois punanen 100D.
https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14805093
75:nen vähän paremmilla kuvilla.
Viimeksi muokannut Mika.T, 21.1.2025 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1949
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Kilanderin Tesla
Juu satanen ilmanmuuta, talvi ja pitkät välimatkat.. Ja kesällä maantiellä päälle 600 km rangea.
Tuota ensin ihmettelin ilmoituksessa Remote Climate Control, mutta onkin ilmastoinnin etäkäyttö.
Eikö se sitten kaikissa ole?
Ilmeisesti Premium Connectivityn kanssa vain tuon ikäisissä.
Mutta kai pienemmälläkin akulla voi pärjätä, työkaveri reissas paljon kotimaassa ja sillä alkupään Hyundai Ioniq, 28 kWh: n akulla.
Tuntuisi nyt vaikealle semmoisella matkaa taittaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Sotken vielä tätä Kilanderin topiccia. Onneksi on jaksotyö mikä tuo mukanaan vapaita. Ihan joka arkipäivä ei tarvi ajaa. Onneksi on siedettävät tiet mitä pitkin kulkea.
Tuollainen ”hidas lataaminen” olisi kuitenkin akulle hyväksi?
Tuommonen punanen vaaleella sisustalla. Melkosta auto erotiikkaa.
Onneksi noissa myyntikuvissa ei ole sitä pinkkiä nallea.
Tuollainen ”hidas lataaminen” olisi kuitenkin akulle hyväksi?
Tuommonen punanen vaaleella sisustalla. Melkosta auto erotiikkaa.

Onneksi noissa myyntikuvissa ei ole sitä pinkkiä nallea.
Re: Kilanderin Tesla
No ja varmasti pärjää. Tulee vaan aina mieleen se latauspaikkojen hakeminen ja rangen loppuminen

Tosin syklien kesto noilla akuilla on suht vakio, ja isoa akkua tarvii harvemmin ladata = Pidempi ikäinen.
100D:llä vois "yhellä istumalla" (ei siis välilatauksia) pöläyttää täältä esim kilpisjärvelle, tai skibotniin saakka jossa onkin sitten paljon latureita.
Re: Kilanderin Tesla
Kotilatauksellahan näillä sähköautoilla mennään, latausasema seinään ja 11kW yöaikaan niin se on viitisen tuntia ja valmis, vaikka tyhjästä täyteen suunnilleen. Ehkä joskus kotiakku, pörssisähkö ja paneelit, mutta nyt tavallisella kiinteällä sopparilla on menty koko kaks vuotta.
Re: Kilanderin Tesla
Mikäs se on tuon latausaseman juttu?Mariini kirjoitti: ↑23.1.2025 14:12 Kotilatauksellahan näillä sähköautoilla mennään, latausasema seinään ja 11kW yöaikaan niin se on viitisen tuntia ja valmis, vaikka tyhjästä täyteen suunnilleen. Ehkä joskus kotiakku, pörssisähkö ja paneelit, mutta nyt tavallisella kiinteällä sopparilla on menty koko kaks vuotta.
Itsellähän on voimavirtalatausjohto ja se on omaan käyttöön
hyvä kun kotona tarve tosi, tosi vähäistä.
Mutta hyvä kuskata mukana kun reissussa sitä enempi tarvitsee.
Latauksen ajankohdat voipi ajastaa kännykästä tai autosta,
niin latausasema kai ymmärtää -jos on pörssisähkö- määritellyn hintakaton jolla kannattaa ladata?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Latausasema se on se tyhmempikin voimavirtatökkeliin laitettava latauslaite. Ja samoja laitteita on olemassa sekä kiinteästi asennettavissa että voimavirtakytkennällä. Ne hienommat (lue:kalliimmat) latauslaitteet osaa sitten tosiaan kaikenlaista kuormanhallinnasta pörssisähköohjaukseen. Itse olen kohta viisi vuotta ladannut kolmea eri sähköautoa ihan semmoisella kolmivaiheperuslaitteella, jossa on voimavirtatökkeli. Ainoat asiat, jonka se osaa, on näyttää meneillään olevan latauksen teho, siihen kulunut aika ja ladattu kWh-määrä. Ai niin, ja valita voi muutaman pykälän välein latausvirta 6A-16A. Olen itse ajatellut, että kun autoista voi ajastaa latauksen, niin keskimäärin niillä yön tunneilla, joilla lataaminen nomaalisti tapahtuu, se on aina niin edullista, ettei tosiaan hienompaan tekniikkaan tarvitse panostaa. Vähän kannattaa sähkölämmitteisessä huushollissa ja 3x25 nalleilla käyttää ajatusta sen latausvirran määrään kulloinkin. Harvemmin on 3x16A käytössä. Ne sipistelylaitteet on minusta jo vähän välineurheilua.
Re: Kilanderin Tesla
Tuolla kun käy lenkillä uusilla omakotitaloalueilla niin näyttää se ainakin kivalle latausasema tallin seinässä kun palaa erivärisiä valoja.
Mutta hankalampi sitä on mukana kuskata.
Itellä aina autossa schuko, type 2 ja voimavirtajohto.
Noilla pärjää aika pitkälle jos jossain reissussa sähköä tarjotaan.
Teslan oma johto oli kätevä missä vaihdettava schuko/voimavirta pää.
Mutta sille tuli tunnit täyteen niin ostelin TeleWell johdot sitten sitä korvaamaan.
Mutta hankalampi sitä on mukana kuskata.
Itellä aina autossa schuko, type 2 ja voimavirtajohto.
Noilla pärjää aika pitkälle jos jossain reissussa sähköä tarjotaan.
Teslan oma johto oli kätevä missä vaihdettava schuko/voimavirta pää.
Mutta sille tuli tunnit täyteen niin ostelin TeleWell johdot sitten sitä korvaamaan.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
On muuten metka, miten uusi auto varustellaan. Mulla tuossa halvimmassa kikottimessa tuli mukana sekä 8A sukolaturi että type2-johto. Uudempaan ja kalliimpaan kuului varusteena vain sukolaturi, mutta sepäs onkin sitten fiinimpi vempain, kun lataustehoa saa säädettyä 6A-8A-10A-12A. Type2 piti ostaa erikseen. Appiukon kalliissa uudessa Audissa oli mukana vain type2-johto. Audilta olisi saanut lisävarusteena ostaa ilmeisen monipuolisen suko-/voimavirtayhdistelmälaitteen. Kallis. Osti sitten vastaavan Blaupunktin 11kW voimavirtamatkalaturin ja siihen tarkoitetun sukoadapterin muutamalla satasella. Itse vähän ajatellut, että sellainen varmaan pitäisi investoida itsekin, niin olisi sitten vähän samanlainen varustus matkassa mukana aina kuin sullakin, tarvitseepa sitten koskaan tai ei
.


Re: Kilanderin Tesla
Tästä innostuneena tein silmäyksen Model S 100D "free Supercharger " tarjonnan.Mika.T kirjoitti: ↑21.1.2025 21:32No ja varmasti pärjää. Tulee vaan aina mieleen se latauspaikkojen hakeminen ja rangen loppuminen![]()
Tosin syklien kesto noilla akuilla on suht vakio, ja isoa akkua tarvii harvemmin ladata = Pidempi ikäinen.
100D:llä vois "yhellä istumalla" (ei siis välilatauksia) pöläyttää täältä esim kilpisjärvelle, tai skibotniin saakka jossa onkin sitten paljon latureita.
No Suomessahan niitä ei ole, mutta yllättävää ettei autoilun mahtimaa Saksassakaan.
Kuka sellaisen on onnistunut saamaan ei siitä luovu. Järestään sataset 3/17 vuosimallia uudempia mitä niitä on myynnissä.
Ja sama homma Ruotsissakin, ei ole.
Hollannissa yksi kpl. Ja se on huomioitu hinnassa, pitäisi ajella yli miljoona kWh ilmaisilla että alkais kannattaa..
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Kilanderille seuraava testiajo.
https://fltp.fi/
Hesarissa oli iso juttu tämän vuoden ”sähköautolla lappiin” teemalla. Mielenkiintoista luettavaa.
Tesla model S long range selvitti tuon 1000km kolmella latauksella.
https://fltp.fi/
Hesarissa oli iso juttu tämän vuoden ”sähköautolla lappiin” teemalla. Mielenkiintoista luettavaa.
Tesla model S long range selvitti tuon 1000km kolmella latauksella.
Re: Kilanderin Tesla
Kivahan tuota olisi kokeilla, aina vaan tulee lähettyä etelään.
Eipä oo tullut käytyä lapissa kuin joskus kauan sitten.
Tuli kuitenkin joku aika sitten ajeltua rajalta toiselle. Merenkurkusta itä-rajalle. Hirvaskankaalla kahvitauko 25 min ja Mikkelissä 12 minuutin pysähdys-joka oli melko turha kun perillä oli vielä 18% virtaa jäljellä.
Matkaa kertyi n.500 km.
Renkaita päivittelin, oli takaa Continentalin kitkat kuluneet hassusti molemmilta reunoilta kun narinahelat loppu ja kulmat pielessä.
Niin korvaava tuote Nokian Hakkapeliitta 5 koossa 255/45-19.
Mutta eipä mennyt niinkuin suunnitteli, edessä otti kääntäessä kiinni.
Vanteetkin aattelin ostaa toiset, yhdet/auto on aika vähän.
Tuli käytetyt kun ei mieluisia uusia oikein ollut, menneisyyspuolueen mies osti tuommoiset vanhanliiton reunavanteet.
Ja eteen kun vaihteli Nokian Hakkapeliitta 3 kokoa 245/45-19 niin alkoi sopia.
Eipä oo tullut käytyä lapissa kuin joskus kauan sitten.
Tuli kuitenkin joku aika sitten ajeltua rajalta toiselle. Merenkurkusta itä-rajalle. Hirvaskankaalla kahvitauko 25 min ja Mikkelissä 12 minuutin pysähdys-joka oli melko turha kun perillä oli vielä 18% virtaa jäljellä.
Matkaa kertyi n.500 km.
Renkaita päivittelin, oli takaa Continentalin kitkat kuluneet hassusti molemmilta reunoilta kun narinahelat loppu ja kulmat pielessä.
Niin korvaava tuote Nokian Hakkapeliitta 5 koossa 255/45-19.
Mutta eipä mennyt niinkuin suunnitteli, edessä otti kääntäessä kiinni.
Vanteetkin aattelin ostaa toiset, yhdet/auto on aika vähän.
Tuli käytetyt kun ei mieluisia uusia oikein ollut, menneisyyspuolueen mies osti tuommoiset vanhanliiton reunavanteet.
Ja eteen kun vaihteli Nokian Hakkapeliitta 3 kokoa 245/45-19 niin alkoi sopia.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Pitkänäperjantaina mentiin yli ysin lähdön Eckeröllä.Tallinnassa pysähdyttiin Järve-keskukseen syömään ja kauppaan.
Auto alakertaan johtoon siksi aikaa.
Ei nyt hyvin ala kun heti joutuu maksullista laturia käyttämään.
Sen verran on parannusta tapahtunut,viimeksi kun tässä ladattiin oli 22 kW type 2 laturi.
Nyt 47 kW CCS,käytännössä 4x nopeampaa nyt.40 min stoppi ja 30 % latausta lissää.
Matka jatkui kohti etelää,Pärnua ohittaessa lämpötila nousi jo +25 lukemaan.
Olipa mukava laittaa talven jälkeen ilmastointia päälle.
Sitten Ainazissa pysähdys SuperAlkossa ja Nesteellä.
Tänne tulossa uusia latureita.
Ei ollut nyt pitkä pysähdys ja jatkettiin Riikan suuntaan.
Ei pitkälle päästy kun tuli jonon pää vastaan,Salacgrivassa siltatyömaa,vain yksi kaista käytössä.
Tässä meni aika kauan,mutta loppumatka sujui hyvin.Riikassa näytti jo +28 lukemaa.
Nyt oli helppoa,Vapaudenpatsas kun näkyi,oikealle pari sataa metriä ja Radisson Blu Ridzeneä ennen luiskaan parkkiin.
Emäntä käveli respaan sanomaan että avaavat oven ja niin löytyi taas tallipaikka punaisen pistorasian luota.
Sitten Lidoon syömään ja Cuba-baariin juomaan.Täällä oli tosi lämmintä.Ei meinaa tajuta että on vasta vähän yli huhtikuun puoliväli
ja hellelukemia.
Aamulla kasin aikaan aamupalalle ja taisi olla jo 9.35 kun ajettiin Vansu Tiltasia pitkin etelän suuntaan.
Kiva lähteä tätä hienoa siltaa,vaikka piti heti ajaa joenvartta itään jonkin matkaa että päästiin Via Balticalle.
Sitten vaan ajeltiin hyvässä säässä 277 km.Kaunasin superchargerille.
Tämä vähän teollisuusalueella,vain Lidl ainut paikka tuhlata rahojaan,ja siellä käytiin paistopisteellä.
Taas oli tuuria,7/8 latureista varattu.Tämä kun Liettuan ainut superi,kysyntää on,nytkin 3 Norjalaista,yksi Sveitsiläinen ja 3x LT Teslaa.
Tässä puolisen tuntia ja matka jatkui jouhevasti kohti Puolaa.Edelleen tietöitä välillä Marijampole-Budzisko.
Etenkin se LT-Puola raja-asemien alue ihan remontissa,sitten alkaa loistava moottoritie.
Kunnes paluu vanhaan,Augustow-Bialystok väli on vielä sitä kaksikaistatietä jossa nopeus vaihtelee koko ajan 90-70-50
Itse en kyllä aina erota niitä kohtia missä muuttuu,taajamissa 50 rajoitus,maaseutukylien kohdalla 70.
Ja niin kävi että poliisi seisoi lapa pystyssä,vauhtia 74 ja taisikin olla 50 alue.
Kysyi onko oma auto,pyysi passin ja rekisteriotteen,vei ne kolleegalleen autoon ja jatkoi itse kiikarointia tiellä.
5 minuuttia ja paperit takasin hyvän matkan toivotuksien kera.Ei ollutkaan nopeusvalvontaa.
Ilmeisesti kun aika lähellä valko-zenäjän rajaa pysäyttelevät ulkomaankilpisiä autoja.
Tämähän on se Naton heikko kohta ja strategisesti tärkeä alue.Mutta ulkopuoliselle näyttää oikein leppoisalle aina kun poliisit ei ahdistele.
Ja 270 km Kaunasista niin oltiin Bialystokissa.Täällä laturi parkkihallin perällä jossa oli rauhallista.
Vähän liian rauhallista ja lounas yläkerrassa jäi haaveeksi kun pääsiäisen takia vain elokuvateatteri oli auki.
Coca-cola ja popcornit ei nyt käynyt.Onneksi lähellä olevasta baarista sai hampurilaisaterioitakin.
Sitten rauhallista motaria pitkin Varsovaan.Reitin varrelle sattui Teslan myymälä jossa 20 laturia pihalla niin poikettiin hetki siinä.
Ja sitten siirtymä Radisson Blu Sobieskiin,täällä auto alakertaan parkkiin-ei sähköä tarjolla.
Siinä maisemaa hotellihuoneen ikkunasta.Nyt matkaa takana 1351 km ,ja tälle päivälle 762 km.
Ihan ok Baltia/Puola osastolla.
Aamulla aamupalan jälkeen keula länttä kohti.Pieni lataustauko Luzmierissä,päiväkahvilla Pozdamissa lataamassa.
Iltapäivällä Berliinin kehätien varressa Blankenfelde-Mahlowissa ison hotellin pihassa lataamassa,hyvin oli tilaa.Viime käynnistä lisätty latureita,
nyt niitä oli 20 kpl.
Tästä siirtyminen Alexanderplazin alueelle hotelli H2O;lle kesti melkein tunnin,matkaa noin 40 km.
Auto hotellin parkkihalliin ja kaupungille syömään yms.
1977 km taivalta taitettu ja 626 km nyt sunnuntaina.
Auto alakertaan johtoon siksi aikaa.
Ei nyt hyvin ala kun heti joutuu maksullista laturia käyttämään.
Sen verran on parannusta tapahtunut,viimeksi kun tässä ladattiin oli 22 kW type 2 laturi.
Nyt 47 kW CCS,käytännössä 4x nopeampaa nyt.40 min stoppi ja 30 % latausta lissää.
Matka jatkui kohti etelää,Pärnua ohittaessa lämpötila nousi jo +25 lukemaan.
Olipa mukava laittaa talven jälkeen ilmastointia päälle.
Sitten Ainazissa pysähdys SuperAlkossa ja Nesteellä.
Tänne tulossa uusia latureita.
Ei ollut nyt pitkä pysähdys ja jatkettiin Riikan suuntaan.
Ei pitkälle päästy kun tuli jonon pää vastaan,Salacgrivassa siltatyömaa,vain yksi kaista käytössä.
Tässä meni aika kauan,mutta loppumatka sujui hyvin.Riikassa näytti jo +28 lukemaa.
Nyt oli helppoa,Vapaudenpatsas kun näkyi,oikealle pari sataa metriä ja Radisson Blu Ridzeneä ennen luiskaan parkkiin.
Emäntä käveli respaan sanomaan että avaavat oven ja niin löytyi taas tallipaikka punaisen pistorasian luota.
Sitten Lidoon syömään ja Cuba-baariin juomaan.Täällä oli tosi lämmintä.Ei meinaa tajuta että on vasta vähän yli huhtikuun puoliväli
ja hellelukemia.
Aamulla kasin aikaan aamupalalle ja taisi olla jo 9.35 kun ajettiin Vansu Tiltasia pitkin etelän suuntaan.
Kiva lähteä tätä hienoa siltaa,vaikka piti heti ajaa joenvartta itään jonkin matkaa että päästiin Via Balticalle.
Sitten vaan ajeltiin hyvässä säässä 277 km.Kaunasin superchargerille.
Tämä vähän teollisuusalueella,vain Lidl ainut paikka tuhlata rahojaan,ja siellä käytiin paistopisteellä.
Taas oli tuuria,7/8 latureista varattu.Tämä kun Liettuan ainut superi,kysyntää on,nytkin 3 Norjalaista,yksi Sveitsiläinen ja 3x LT Teslaa.
Tässä puolisen tuntia ja matka jatkui jouhevasti kohti Puolaa.Edelleen tietöitä välillä Marijampole-Budzisko.
Etenkin se LT-Puola raja-asemien alue ihan remontissa,sitten alkaa loistava moottoritie.
Kunnes paluu vanhaan,Augustow-Bialystok väli on vielä sitä kaksikaistatietä jossa nopeus vaihtelee koko ajan 90-70-50
Itse en kyllä aina erota niitä kohtia missä muuttuu,taajamissa 50 rajoitus,maaseutukylien kohdalla 70.
Ja niin kävi että poliisi seisoi lapa pystyssä,vauhtia 74 ja taisikin olla 50 alue.
Kysyi onko oma auto,pyysi passin ja rekisteriotteen,vei ne kolleegalleen autoon ja jatkoi itse kiikarointia tiellä.
5 minuuttia ja paperit takasin hyvän matkan toivotuksien kera.Ei ollutkaan nopeusvalvontaa.
Ilmeisesti kun aika lähellä valko-zenäjän rajaa pysäyttelevät ulkomaankilpisiä autoja.
Tämähän on se Naton heikko kohta ja strategisesti tärkeä alue.Mutta ulkopuoliselle näyttää oikein leppoisalle aina kun poliisit ei ahdistele.
Ja 270 km Kaunasista niin oltiin Bialystokissa.Täällä laturi parkkihallin perällä jossa oli rauhallista.
Vähän liian rauhallista ja lounas yläkerrassa jäi haaveeksi kun pääsiäisen takia vain elokuvateatteri oli auki.
Coca-cola ja popcornit ei nyt käynyt.Onneksi lähellä olevasta baarista sai hampurilaisaterioitakin.
Sitten rauhallista motaria pitkin Varsovaan.Reitin varrelle sattui Teslan myymälä jossa 20 laturia pihalla niin poikettiin hetki siinä.
Ja sitten siirtymä Radisson Blu Sobieskiin,täällä auto alakertaan parkkiin-ei sähköä tarjolla.
Siinä maisemaa hotellihuoneen ikkunasta.Nyt matkaa takana 1351 km ,ja tälle päivälle 762 km.
Ihan ok Baltia/Puola osastolla.
Aamulla aamupalan jälkeen keula länttä kohti.Pieni lataustauko Luzmierissä,päiväkahvilla Pozdamissa lataamassa.
Iltapäivällä Berliinin kehätien varressa Blankenfelde-Mahlowissa ison hotellin pihassa lataamassa,hyvin oli tilaa.Viime käynnistä lisätty latureita,
nyt niitä oli 20 kpl.
Tästä siirtyminen Alexanderplazin alueelle hotelli H2O;lle kesti melkein tunnin,matkaa noin 40 km.
Auto hotellin parkkihalliin ja kaupungille syömään yms.
1977 km taivalta taitettu ja 626 km nyt sunnuntaina.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Berliinissä kahden yön pysähdys niin pääsiäismaanantaina ajattelin välttää autoilua ja lähdettiin aamupäivällä kävelemään Unter den Lindeniä
kohti Brandenburgin porttia.
Portilta käännös vasempaan ja tallailtiin Checkpoint Charlielle.
Tässä kohtaa yleensä kaarrettu vasemmalle,nyt tehtiin poikkeus ja lähdettiin oikealle kunnes tuli joki vastaan ja sitä seuraten vasemmalle.
Nyt oltiin Kreuzbergissä,täällä näkyy kaupungin rosoisempi puoli.Usein on reissut keskittyneet Mitteen tai Charlottenburgiin.
Tämäkin talo näyttää että olisi jo poistettu aktiivikäytöstä mutta kyllä se ihan asuttu on.
Pysäköintitila kun kortilla niin se on käytettävä tarkkaan.Ja taustalla graffiittiteema jatkuu,täällä ei kyllä sotkematonta seinää näe.
Tuossa Ankerklausen joen puoleisella terassilla käytiin ottamassa muutamat neuvoa antavat.
Hyvä oli juomatauon jälkeen matkaa jatkaa jalan.Ja niin oli Trabant kierroskin joillain vaihtunut jalkapatikaksi.
Taas mentiin joen yli.
Ja heti ylityksen jälkeen löytyi seuraava terassi.
Matka jatkui muurin varjossa.
Alexanderplazilla kun majailee on sinne helppo suunnistaa kun seuraa vain tv-tornin palloa.
Ja kun sinne tornin juurelle päästiin kello kertoi että vähän päälle 14 km. oli kävelty sillä reissulla.
No menihän se noinkin pääsiäismaanantai.
kohti Brandenburgin porttia.
Portilta käännös vasempaan ja tallailtiin Checkpoint Charlielle.
Tässä kohtaa yleensä kaarrettu vasemmalle,nyt tehtiin poikkeus ja lähdettiin oikealle kunnes tuli joki vastaan ja sitä seuraten vasemmalle.
Nyt oltiin Kreuzbergissä,täällä näkyy kaupungin rosoisempi puoli.Usein on reissut keskittyneet Mitteen tai Charlottenburgiin.
Tämäkin talo näyttää että olisi jo poistettu aktiivikäytöstä mutta kyllä se ihan asuttu on.
Pysäköintitila kun kortilla niin se on käytettävä tarkkaan.Ja taustalla graffiittiteema jatkuu,täällä ei kyllä sotkematonta seinää näe.
Tuossa Ankerklausen joen puoleisella terassilla käytiin ottamassa muutamat neuvoa antavat.
Hyvä oli juomatauon jälkeen matkaa jatkaa jalan.Ja niin oli Trabant kierroskin joillain vaihtunut jalkapatikaksi.
Taas mentiin joen yli.
Ja heti ylityksen jälkeen löytyi seuraava terassi.
Matka jatkui muurin varjossa.
Alexanderplazilla kun majailee on sinne helppo suunnistaa kun seuraa vain tv-tornin palloa.
Ja kun sinne tornin juurelle päästiin kello kertoi että vähän päälle 14 km. oli kävelty sillä reissulla.
No menihän se noinkin pääsiäismaanantai.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Arki koitti tiistaina ja tien päälle lähdettiin 9.30 aikoihin.Yllättävän hyvin sujui keskustassa autoilu,siis ei ollut mitään tolkutonta ruuhkaa.
Leipzigin suuntaan menikin melkein 100 km hyvin kunnes oli ruuhkaa niin paljon että navi ohjasi kiertoteille.
Ja aika pieneksi menikin tie välillä.
Kiertotie ja ruuhka helpotti ajastaan ja käytiin Leipzigin kohdilla jollain huoltamolla kahvitauolla,Bitterfeld ja siellä 20 kpl latureita.
Sitten ajettiin reilu 300 km ja Kircheimissä pizzatauko Shellillä ja täältäkin löytyi parikymmentä laturia.
Taas jatkettiin matkaa parisensataa km ja oltiin jo tosi lähellä kohdetta mutta pysähdyttiin vielä Montabaurin outlet-kylässä.
Täällä olikin 24 laturia ja hyvin sekaan sopi.
Puoli kasin aikoihin saavuttiin Koblenziin,pieni mutta vanha kaupunki Reinin ja Moselin risteyksessä.
Täällä ei ollut pysäköintiä hotellin yhteydessä,parkkihalli löytyi kohtuu läheltä.670 km ajeltiin tänään.
Vanhassa kaupungissa käytiin syömässä yms virvokkeita nauttimassa.
Next morning liikkeelle vasta klo.11,mutta ei niin vakavaa kun perillä oltiin rauhallisesti ajellen 12.15.
Moselin uomaa seurailtiin ja tultiin Cochemiin.
Tämä pieni kaupunki keksittiin Eveo kanavan matkailuautolla euroopassa ohjelmasta.57 km kertyi matkaa tänään.
Moottoritiellä kun ajelee ei aina huomaa laaksojen yli meneviä siltoja,tai jos huomaa ei kiinnitä niihin niin huomiota.
Alhaaltapäin helpompi havaita miten isoja ne on.
Täältä ei oltu varattu hotellia,mutta löytyi ihan kiva "keskustasta".Maisemaa huoneen ikkunasta.
Täällä mäen päällä hyväkuntoinen linna,piti sitäkin käydä tutkimassa.
Aiemmin ei oikein ehtinyt niin täällä kävin juoksemassa,seurasin Moselia länteen seuraavaan kylään ja takaisin vähän reilu kympin lenkki.
Oli hyvät puitteet.
Tästä paikasta jää hyvä vaikutelma,jos tänne kulmille vielä tullee niin ehdottomasti tänne uudestaan.
Seuraavana päivänä taas matkaan siinä 11 aikoihin,seurattiin Moselia melko pitkään,mutta jossain kohtaa piti siirtyä motarille ja kohti etelää.
Saarbruckessa lounas & lataustauko.Meillä ei ollut mitään tarkempaa suunnitelmaa seuraavaksi yöksi niin mentiin minulle outoon maahan Ranskaan.
Strasbourg oli kohde.Emäntä löysi keskustasta maltillisen hintaisen hotellin,hotellista tuli hyvät ohjeet mistä löytyy pysäköintiä järkevään hintaan.
Kohtuu helposti päästiin parkkihalliin keskustaan ja siitä 7 min kävely hotelliin.
Illalla kaupungilla pyöriessä etsittiin Notre Damea kun täälläkin sellainen pitäisi olla..löytyi oikea suunta ja käveltiin siinä kun tuli useampi partio poliiseja ja sulki kadun.Nopeasti se kävi,autot poikittain ja poliisin nauhoja seinästä seinään.
Ei selvinnyt mikä oli mutta aika pitkä pätkä meni sulkuun.No kierrettiin vähän ja kohde löytyi.
Sitten löytyi harvinaisuus-voi olla omaa olettamusta-olutpubi Ranskassa.Siellä tuli viihdyttyä niin hyvin että aamupalalla ei oikein maistunut kuin kahvi.
Pitää vielä mainita että pubissa oli ihan tolkun ihmisiäkin,juteltiin Ranskan asiat selviksi.
Aamulla ei ollut kauhea kiire liikkeelle,etelään päin pitäisi kuitenkin lähteä.
Leipzigin suuntaan menikin melkein 100 km hyvin kunnes oli ruuhkaa niin paljon että navi ohjasi kiertoteille.
Ja aika pieneksi menikin tie välillä.
Kiertotie ja ruuhka helpotti ajastaan ja käytiin Leipzigin kohdilla jollain huoltamolla kahvitauolla,Bitterfeld ja siellä 20 kpl latureita.
Sitten ajettiin reilu 300 km ja Kircheimissä pizzatauko Shellillä ja täältäkin löytyi parikymmentä laturia.
Taas jatkettiin matkaa parisensataa km ja oltiin jo tosi lähellä kohdetta mutta pysähdyttiin vielä Montabaurin outlet-kylässä.
Täällä olikin 24 laturia ja hyvin sekaan sopi.
Puoli kasin aikoihin saavuttiin Koblenziin,pieni mutta vanha kaupunki Reinin ja Moselin risteyksessä.
Täällä ei ollut pysäköintiä hotellin yhteydessä,parkkihalli löytyi kohtuu läheltä.670 km ajeltiin tänään.
Vanhassa kaupungissa käytiin syömässä yms virvokkeita nauttimassa.
Next morning liikkeelle vasta klo.11,mutta ei niin vakavaa kun perillä oltiin rauhallisesti ajellen 12.15.
Moselin uomaa seurailtiin ja tultiin Cochemiin.
Tämä pieni kaupunki keksittiin Eveo kanavan matkailuautolla euroopassa ohjelmasta.57 km kertyi matkaa tänään.
Moottoritiellä kun ajelee ei aina huomaa laaksojen yli meneviä siltoja,tai jos huomaa ei kiinnitä niihin niin huomiota.
Alhaaltapäin helpompi havaita miten isoja ne on.
Täältä ei oltu varattu hotellia,mutta löytyi ihan kiva "keskustasta".Maisemaa huoneen ikkunasta.
Täällä mäen päällä hyväkuntoinen linna,piti sitäkin käydä tutkimassa.
Aiemmin ei oikein ehtinyt niin täällä kävin juoksemassa,seurasin Moselia länteen seuraavaan kylään ja takaisin vähän reilu kympin lenkki.
Oli hyvät puitteet.
Tästä paikasta jää hyvä vaikutelma,jos tänne kulmille vielä tullee niin ehdottomasti tänne uudestaan.
Seuraavana päivänä taas matkaan siinä 11 aikoihin,seurattiin Moselia melko pitkään,mutta jossain kohtaa piti siirtyä motarille ja kohti etelää.
Saarbruckessa lounas & lataustauko.Meillä ei ollut mitään tarkempaa suunnitelmaa seuraavaksi yöksi niin mentiin minulle outoon maahan Ranskaan.
Strasbourg oli kohde.Emäntä löysi keskustasta maltillisen hintaisen hotellin,hotellista tuli hyvät ohjeet mistä löytyy pysäköintiä järkevään hintaan.
Kohtuu helposti päästiin parkkihalliin keskustaan ja siitä 7 min kävely hotelliin.
Illalla kaupungilla pyöriessä etsittiin Notre Damea kun täälläkin sellainen pitäisi olla..löytyi oikea suunta ja käveltiin siinä kun tuli useampi partio poliiseja ja sulki kadun.Nopeasti se kävi,autot poikittain ja poliisin nauhoja seinästä seinään.
Ei selvinnyt mikä oli mutta aika pitkä pätkä meni sulkuun.No kierrettiin vähän ja kohde löytyi.
Sitten löytyi harvinaisuus-voi olla omaa olettamusta-olutpubi Ranskassa.Siellä tuli viihdyttyä niin hyvin että aamupalalla ei oikein maistunut kuin kahvi.
Pitää vielä mainita että pubissa oli ihan tolkun ihmisiäkin,juteltiin Ranskan asiat selviksi.
Aamulla ei ollut kauhea kiire liikkeelle,etelään päin pitäisi kuitenkin lähteä.
- Liitteet
-
- 20250423_131947_copy_1024x768.jpg (412.18 KiB) Katsottu 1780 kertaa
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Lähdettiin sitten puolenpäivän jälkeen varovasti liikkeelle,eli laitakaupungille jonkun hotellin sisäpihalle.Täällä 8 superchargeria ja palmu.
Varttitunti tässä ihmettelyä ja naviin kohteeksi Basel,sinne matkaa vain noin 135 km.
Ja navi osasi neuvoa ilmaiselle nelikaistatielle,olisi joku maksullinenkin tähän suuntaan.
Saksasta tullessa piti maksaa 8,8 euroa tiemaksuja.
Rajalle tullessa ei olisi tarvinnut pysähtyä mutta pysähdyin kuitenkin ja kävin kysymässä pitäiskö ostaa joku vinjetti.
Ja pitihän se,44 euroa köyhtyi tässä kohtaa.
Kaupunki kun on rajalla niin ei ollut pitkä matka keskustaan.Parkkihalli löytyi ja olikin tilava ja valoisa.
Tämä maksaa jotain 36 euroa /vrk.Sijainti hyvä ihan lyhyt kävelymatka Motel One hotellille joka lähellä raatihuonetta.
Ja siinä vieressä taisi olla euroviisujen ainoa mainos joka tuli huomattua.
Sitten olikin lounasaika ja pitakebabit kera Efesin tuntui hyvältä vaihtoehdolta.
Nämä maksoi n.45 euroa.
Oli täällä halpoja huvejakin,hotellista saatiin dokumentit joilla sai matkustaa julkisilla ilmaiseksi,ja niin tehtiinkin-sai vähän näkökulmaa tähän
outoon kaupunkiin.
Seuraavana päivänä ei taaskaan pitkää siirtymää niin lähdettiin puolenpäivän paikkeilla kohti Zurichia.
Semmoinen 70 km ja poikettiin superilla jossa 24 laturia.Tässä oli melko vilkasta,vain muutama vapaana ja autoja tuli/meni koko ajan.
Sitten vielä parikymmentä km ja oltiin keskustassa hotellilla,neuvoivat siitä läheltä parkkihallin joka oli tämän matkan kallein päälle neljänkympin
vuorokausihinnalla.
Oli lauantai-iltapäivä ja lähdettiin kaupungille kävelemään,jossain kohdin tuli dave-ja-vu-ilmiö,olihan täällä tullut käytyä reilu 15 v.sitten.
Kalliin tuntuista täällä on,mutta näkyy se vauraus hienoina autoina ainakin.Ei missään muualla nähnyt näin paljon luxusautoja kuin täällä.
Matkaa oli nyt kertynyt trippiin 3290 km,ja sunnuntaina ajeltiin Reinin putouksille Kempthallin 12 paikkaisen superin kautta.
Täällä joku autotapahtuma,kylätiellä liikkeellä paljon urheiluautoja.Lucid Airkin tuli bongattua ihan livenä parkkipaikalta.
Ja sitten putouksille.
50 km Zurichista ja toinen mokoma vielä niin oltiinkin Saksan puolella Konstanzissa.Pieni rajakaupunki,ei tilaa autolle muualla kuin parkkihallissa.
Sinne siis ja löytyi myös pieni ja rauhallinen hotelli.Sitten Bodenseen rannalle ja täällä olikin paljon elämää,suuria terasseja vähän samaan tyyliin kuin Rugenin saarella vaikka onkin ihan eri päässä maata.
Sitten oli joku hieno & kallis hotelli omalla saarella,siinä vallihaudassa useita harmaahaikaroita.Kerran olen sisämaassa Suomessa tuommoisen bongannut.Itämerellä noita kyllä lentelee.
Zeppeliinikin lenteli koko ajan taivaalla,ja täällähän se väitetään keksityksi.
Seuraavana päivänä katselin karttaa että näyttää tiet menevän silleen että jotenkin tuon järven yli tai ali kai pääsee.
Ja ajeltiin katsomaan ja lauttajono löytyi,tai siis ei jonoa-vain tyhjä kaista.Sen päässä mies viittoili ajamaan laivaan.
No sinne siis ja täällä oli rahastaja myymässä 18 euron hintaiset liput,kätevää.
Alus oli aika samantyyppinen kuin Saarenmaan lautat,auto parkkiin autokannelle ja voi olla autossa tai mennä yläkannelle.
Ylitys kestää noin varttitunnin ja tuossa tulee vastaan samanlainen alus kuin millä itse mentiin.
Varttitunti tässä ihmettelyä ja naviin kohteeksi Basel,sinne matkaa vain noin 135 km.
Ja navi osasi neuvoa ilmaiselle nelikaistatielle,olisi joku maksullinenkin tähän suuntaan.
Saksasta tullessa piti maksaa 8,8 euroa tiemaksuja.
Rajalle tullessa ei olisi tarvinnut pysähtyä mutta pysähdyin kuitenkin ja kävin kysymässä pitäiskö ostaa joku vinjetti.
Ja pitihän se,44 euroa köyhtyi tässä kohtaa.
Kaupunki kun on rajalla niin ei ollut pitkä matka keskustaan.Parkkihalli löytyi ja olikin tilava ja valoisa.
Tämä maksaa jotain 36 euroa /vrk.Sijainti hyvä ihan lyhyt kävelymatka Motel One hotellille joka lähellä raatihuonetta.
Ja siinä vieressä taisi olla euroviisujen ainoa mainos joka tuli huomattua.
Sitten olikin lounasaika ja pitakebabit kera Efesin tuntui hyvältä vaihtoehdolta.
Nämä maksoi n.45 euroa.
Oli täällä halpoja huvejakin,hotellista saatiin dokumentit joilla sai matkustaa julkisilla ilmaiseksi,ja niin tehtiinkin-sai vähän näkökulmaa tähän
outoon kaupunkiin.
Seuraavana päivänä ei taaskaan pitkää siirtymää niin lähdettiin puolenpäivän paikkeilla kohti Zurichia.
Semmoinen 70 km ja poikettiin superilla jossa 24 laturia.Tässä oli melko vilkasta,vain muutama vapaana ja autoja tuli/meni koko ajan.
Sitten vielä parikymmentä km ja oltiin keskustassa hotellilla,neuvoivat siitä läheltä parkkihallin joka oli tämän matkan kallein päälle neljänkympin
vuorokausihinnalla.
Oli lauantai-iltapäivä ja lähdettiin kaupungille kävelemään,jossain kohdin tuli dave-ja-vu-ilmiö,olihan täällä tullut käytyä reilu 15 v.sitten.
Kalliin tuntuista täällä on,mutta näkyy se vauraus hienoina autoina ainakin.Ei missään muualla nähnyt näin paljon luxusautoja kuin täällä.
Matkaa oli nyt kertynyt trippiin 3290 km,ja sunnuntaina ajeltiin Reinin putouksille Kempthallin 12 paikkaisen superin kautta.
Täällä joku autotapahtuma,kylätiellä liikkeellä paljon urheiluautoja.Lucid Airkin tuli bongattua ihan livenä parkkipaikalta.
Ja sitten putouksille.
50 km Zurichista ja toinen mokoma vielä niin oltiinkin Saksan puolella Konstanzissa.Pieni rajakaupunki,ei tilaa autolle muualla kuin parkkihallissa.
Sinne siis ja löytyi myös pieni ja rauhallinen hotelli.Sitten Bodenseen rannalle ja täällä olikin paljon elämää,suuria terasseja vähän samaan tyyliin kuin Rugenin saarella vaikka onkin ihan eri päässä maata.
Sitten oli joku hieno & kallis hotelli omalla saarella,siinä vallihaudassa useita harmaahaikaroita.Kerran olen sisämaassa Suomessa tuommoisen bongannut.Itämerellä noita kyllä lentelee.
Zeppeliinikin lenteli koko ajan taivaalla,ja täällähän se väitetään keksityksi.
Seuraavana päivänä katselin karttaa että näyttää tiet menevän silleen että jotenkin tuon järven yli tai ali kai pääsee.
Ja ajeltiin katsomaan ja lauttajono löytyi,tai siis ei jonoa-vain tyhjä kaista.Sen päässä mies viittoili ajamaan laivaan.
No sinne siis ja täällä oli rahastaja myymässä 18 euron hintaiset liput,kätevää.
Alus oli aika samantyyppinen kuin Saarenmaan lautat,auto parkkiin autokannelle ja voi olla autossa tai mennä yläkannelle.
Ylitys kestää noin varttitunnin ja tuossa tulee vastaan samanlainen alus kuin millä itse mentiin.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Bodenseen pohjoisrantaa jatkettiin itään kunnes vastaan tuli pieni kaupunki,Lindau.
Tästä ei oikein ollut ennakkoon tietoa,muuta kuin 4 km keskustasta Itävallan rajan suuntaan on 20 paikkainen superi.
Ajettiin sinne lataamaan / tuumimaan mitä tehtäisi.
Vanhakaupunki on saari kaupungin edessä ja siitä varattiin hotelli.Toki täälläkään ei tilaa autolle mutta parkkihalli
löytyi läheltä.
Oikein mukavan näköistä ja lämpötilakin sopivasti vähän päälle hellerajan.
Nyt kun päivän ajomatka vain tasan 50 km oli vaihteeksi aikaa lähteä vähän urheilemaan.
Lähdin juoksemaan järveä myötäpäivään ja noin 5 km ja tuli rajajoki vastaan.
Juoksin sillasta yli ja varmuuden vuoksi puolisen kilometriä Itävallan puolella ettei jää jossiteltavaa.
Näin tarkalle meni,muuten olisi jäänyt tällä reissulla Itävallassa käymättä.
Kun käännyin takaisin ukkonen jyrähteli aika kovaa Itävallan puolella,täällä aurinko paistoi.
Sitten kun sain urheiltua mentiin satamaan,hotelli Helvetican terassilla oli mukava torjua nestehukkaa.
Järven takana näkyi lumihuippuiset Alpit,vasemmalla ukkonen jylisi edelleen,terassille paistoi aurinko
ja välissä sateenkaari.Tämäkin paikka pitää laittaa muistiin uudelleen käymisen näkökulmasta.
Täällä ei ulkomaista turismia juurikaan näkynyt,ja ilmeisesti ei niin paljoa käy kun henkilökunta monessa paikassa
vaikutti osaavan ainoastaan kotimaan kieltä.
Aamulla sitten keula kohti pohjoista.250 km ajeltiin Endseehen jossa vähän ladattiin.
Oli jo rekkaruuhkaa jonkin verran mutta Stuttgart / Munchen liittymien jälkeen tapahtui semmoinen ihme että pääsi ajelemaan jonkin matkaa ihan itse valitsemaa nopeutta !!
Sitten lounastauko Malsfedin Essolla (8kpl.Teslan latureita),480 km nyt tultu Lindsausta.
Täällä näkyi noita kevytrakenteisia tuulimyllyjä.
No sitten takaisin motarille ja loppui hyvä meininki melko pian,Kasselin kohdilla puolisen tuntia kävelyvauhtia mentiin kunnon ruuhkassa.
Siitäkin selvittiin ja siinä klo 18 aikoihin Hannoverissa.Täällä ei tosiaan keskustassa autoilijalle tilaa oikein ole,parkkihalleja sentään hotellin lähellä
useita mistä valita.Hotelli joku todella uusi,ja uusi ilmiö itselle että kännykkä toimi hotellin avaimena.
Kassi huoneeseen ja altstadin suuntaan oluelle.
Aamulla Opelstrassen laturille,parikymmentä niitäkin siinä laitakaupungilla on..ja matka kesti keskustasta vähän yli puoli tuntia.
Täällä vain ei autoilu suju,onko infra jäänyt jälkeen vai mikä lie ,puolisen miljoonaa asukasta täällä taitaa olla.
Koitettiin lähteä silleen että ehtisi ennen neljän ruuhkaa Hampurin ohi.En tiiä onnistuttiinko,siis mentiin ennen mutta ruuhkaa oli-olisko sitten ollut
myöhemmin enempi.11 km ja 45 min meni kaupungin ohituksessa aikaa,sitten vähän jouhevampaa kunnes taas tietyö vähän Hampurin jälkeen,kävelyvauhtia jokunen kilometri.Sitten sujui jo aika hyvin kunnes Lyypekin kohdilla seuraava jumi.
Cittiparkki ensimmäinen kohde,kahvilla ja evästä ostamassa laivalle.
Sitten lataamaan,nyt on jo Lyypekissäkin kaksi superia,siis tätä uutta testaamaan.Holstentorilta nelisenkilometriä,motarin ali ja siinä Lidlin pihassa
8 kpl.uusia Latureita.
Lidlistä haettiin vähän juomista laivalle ja sitten keskustaan,Trave joen varrelle Block Houseen syömään.Ja ihme tapahtui,löytyi sen Holstentorin läpi tulevan kadun varrelta vapaa ja ilmainen pysäköintipaikka!
Nyt sitten enää siirtyminen Skandinavienkaihin Sari Bernerin kautta.
Ei taaskaan ehtinyt ensimmäisten joukkoon jonottamaan laivalle,siellä oli jo kolme jonollista autoja.
Mistä nämä tulee..Riikassa näin FIN-kilpisen auton viimeksi ja nyt näitä oli tässä montakymmentä.
Kävi tuuri,nuo aiemmin tulleet kasikannelle,oltiin eka auto seiskakannelle,joka purkautuu ennen kasia.
Joo sitten se 30 tunnin tylsä vaihe.Kolmen aikaan kun laiva lähti käytiin nukkumaan ja nukuttiinkin aika pitkään.
Ei nyt otettu muuta ruokailua kuin superior-illallinen 18.30-20.00,sitten jaksoi taas nukkua.Vappu meni noin.
2.toukokuuta 10.50 päästiin Vuosaaresta lähtemään ja muutaman tunnin päästä sitä olikin itärajalla saunan lämmityksessä.
Matkaa kertyi 4628 km.,ja matkan keskikulutus 17,9 kWh/100 km.
Täällä heti 110 km työmatkassa (puolet 80/puolet 100 km/h tietä) meinaa kulutus nousta isommaksi.
Tämä ilmiö tullut huomattua useammalla ulkomaan reissulla ja Suomen vapaat tiet ei niin hyviä sähköauton kulutukselle.Sekä lämpötilat keski-euroopan eduksi tietty myös
Saksan motarilla pysyy kulutus pienenä kun se on jatkuvaa pumppaamista,kiihdytys -piiitkä regenerointi toistuu pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.
Reissuun lähdin tarkoituksella noilla talvikäyttöön suunnitelluilla Nokian renkailla,näissä kun enemmän pintaa jäljellä kuin noissa kesäkäyttöön suunnitelluilla kitkoilla.Niin mietin josko nuo olisi kestävämmät kun rengasrikko yllättäen ja pyytämättä olisi aika hankalaa näinä vararenkaattomina aikoina.
Heti lauantaina vaihtelin kyllä renkaat,ei ollut pahasti Nokioista pintaakaan vielä hävinnyt kolmisen kuukautta ja 11 000 km matkalla.
Tästä ei oikein ollut ennakkoon tietoa,muuta kuin 4 km keskustasta Itävallan rajan suuntaan on 20 paikkainen superi.
Ajettiin sinne lataamaan / tuumimaan mitä tehtäisi.
Vanhakaupunki on saari kaupungin edessä ja siitä varattiin hotelli.Toki täälläkään ei tilaa autolle mutta parkkihalli
löytyi läheltä.
Oikein mukavan näköistä ja lämpötilakin sopivasti vähän päälle hellerajan.
Nyt kun päivän ajomatka vain tasan 50 km oli vaihteeksi aikaa lähteä vähän urheilemaan.
Lähdin juoksemaan järveä myötäpäivään ja noin 5 km ja tuli rajajoki vastaan.
Juoksin sillasta yli ja varmuuden vuoksi puolisen kilometriä Itävallan puolella ettei jää jossiteltavaa.
Näin tarkalle meni,muuten olisi jäänyt tällä reissulla Itävallassa käymättä.
Kun käännyin takaisin ukkonen jyrähteli aika kovaa Itävallan puolella,täällä aurinko paistoi.
Sitten kun sain urheiltua mentiin satamaan,hotelli Helvetican terassilla oli mukava torjua nestehukkaa.
Järven takana näkyi lumihuippuiset Alpit,vasemmalla ukkonen jylisi edelleen,terassille paistoi aurinko
ja välissä sateenkaari.Tämäkin paikka pitää laittaa muistiin uudelleen käymisen näkökulmasta.
Täällä ei ulkomaista turismia juurikaan näkynyt,ja ilmeisesti ei niin paljoa käy kun henkilökunta monessa paikassa
vaikutti osaavan ainoastaan kotimaan kieltä.
Aamulla sitten keula kohti pohjoista.250 km ajeltiin Endseehen jossa vähän ladattiin.
Oli jo rekkaruuhkaa jonkin verran mutta Stuttgart / Munchen liittymien jälkeen tapahtui semmoinen ihme että pääsi ajelemaan jonkin matkaa ihan itse valitsemaa nopeutta !!
Sitten lounastauko Malsfedin Essolla (8kpl.Teslan latureita),480 km nyt tultu Lindsausta.
Täällä näkyi noita kevytrakenteisia tuulimyllyjä.
No sitten takaisin motarille ja loppui hyvä meininki melko pian,Kasselin kohdilla puolisen tuntia kävelyvauhtia mentiin kunnon ruuhkassa.
Siitäkin selvittiin ja siinä klo 18 aikoihin Hannoverissa.Täällä ei tosiaan keskustassa autoilijalle tilaa oikein ole,parkkihalleja sentään hotellin lähellä
useita mistä valita.Hotelli joku todella uusi,ja uusi ilmiö itselle että kännykkä toimi hotellin avaimena.
Kassi huoneeseen ja altstadin suuntaan oluelle.
Aamulla Opelstrassen laturille,parikymmentä niitäkin siinä laitakaupungilla on..ja matka kesti keskustasta vähän yli puoli tuntia.
Täällä vain ei autoilu suju,onko infra jäänyt jälkeen vai mikä lie ,puolisen miljoonaa asukasta täällä taitaa olla.
Koitettiin lähteä silleen että ehtisi ennen neljän ruuhkaa Hampurin ohi.En tiiä onnistuttiinko,siis mentiin ennen mutta ruuhkaa oli-olisko sitten ollut
myöhemmin enempi.11 km ja 45 min meni kaupungin ohituksessa aikaa,sitten vähän jouhevampaa kunnes taas tietyö vähän Hampurin jälkeen,kävelyvauhtia jokunen kilometri.Sitten sujui jo aika hyvin kunnes Lyypekin kohdilla seuraava jumi.
Cittiparkki ensimmäinen kohde,kahvilla ja evästä ostamassa laivalle.
Sitten lataamaan,nyt on jo Lyypekissäkin kaksi superia,siis tätä uutta testaamaan.Holstentorilta nelisenkilometriä,motarin ali ja siinä Lidlin pihassa
8 kpl.uusia Latureita.
Lidlistä haettiin vähän juomista laivalle ja sitten keskustaan,Trave joen varrelle Block Houseen syömään.Ja ihme tapahtui,löytyi sen Holstentorin läpi tulevan kadun varrelta vapaa ja ilmainen pysäköintipaikka!
Nyt sitten enää siirtyminen Skandinavienkaihin Sari Bernerin kautta.
Ei taaskaan ehtinyt ensimmäisten joukkoon jonottamaan laivalle,siellä oli jo kolme jonollista autoja.
Mistä nämä tulee..Riikassa näin FIN-kilpisen auton viimeksi ja nyt näitä oli tässä montakymmentä.
Kävi tuuri,nuo aiemmin tulleet kasikannelle,oltiin eka auto seiskakannelle,joka purkautuu ennen kasia.
Joo sitten se 30 tunnin tylsä vaihe.Kolmen aikaan kun laiva lähti käytiin nukkumaan ja nukuttiinkin aika pitkään.
Ei nyt otettu muuta ruokailua kuin superior-illallinen 18.30-20.00,sitten jaksoi taas nukkua.Vappu meni noin.
2.toukokuuta 10.50 päästiin Vuosaaresta lähtemään ja muutaman tunnin päästä sitä olikin itärajalla saunan lämmityksessä.
Matkaa kertyi 4628 km.,ja matkan keskikulutus 17,9 kWh/100 km.
Täällä heti 110 km työmatkassa (puolet 80/puolet 100 km/h tietä) meinaa kulutus nousta isommaksi.
Tämä ilmiö tullut huomattua useammalla ulkomaan reissulla ja Suomen vapaat tiet ei niin hyviä sähköauton kulutukselle.Sekä lämpötilat keski-euroopan eduksi tietty myös
Saksan motarilla pysyy kulutus pienenä kun se on jatkuvaa pumppaamista,kiihdytys -piiitkä regenerointi toistuu pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.
Reissuun lähdin tarkoituksella noilla talvikäyttöön suunnitelluilla Nokian renkailla,näissä kun enemmän pintaa jäljellä kuin noissa kesäkäyttöön suunnitelluilla kitkoilla.Niin mietin josko nuo olisi kestävämmät kun rengasrikko yllättäen ja pyytämättä olisi aika hankalaa näinä vararenkaattomina aikoina.
Heti lauantaina vaihtelin kyllä renkaat,ei ollut pahasti Nokioista pintaakaan vielä hävinnyt kolmisen kuukautta ja 11 000 km matkalla.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Vau. Mahtava reissu, ja kunnolla pituutta. Tuomonen pitäs joskus itekkin heittää, voi vaan olla että itellä tulee äkkiä pakokauhu noita kaupunkeja kolutessa, avaraa puutonta tunturia se pitää olla 
Aika vähällä on Ässä menny tuon reissun. Paljonkohan olis kulutus ollu joillaki hyvin rullaavilla pitsaleikkureilla?

Aika vähällä on Ässä menny tuon reissun. Paljonkohan olis kulutus ollu joillaki hyvin rullaavilla pitsaleikkureilla?
- Pikku Mersu
- Viestit: 43
- Liittynyt: 31.12.2013 9:42
Re: Kilanderin Tesla
Sun matkakertomukselle taas 

Re: Kilanderin Tesla
Mukavaa jos joku näitä lukee, tai katselee kuvat

Tuota renkaitten vaikutusta kulutukseen koittanut seurata mutta mielestäni se on aika vähäistä.
Esim.siirtyminen 21" - 19" kumeihin ei ollut mitenkään mullistava.
Silloin Hollannin talvilomareissulla tuntui että Pirellin 19" kitkoilla kulutti tosi vähän. Mutta Hollannissa paljon pikkuteillä hidasta ajelua.
Mutta kolme pitempää lomareissua, kaikki eri renkailla tainneet mennä siihen vähän alle 18 kWh/100 km kulutukseen.
Nythän nuo on alkaneet mainostamaan varta vasten sähköautoon suunniteltuja renkaita joissa pitäisi olla huomattavasti pienempi kulutus.
Minun tapauksessa ei kannattavaa kun varmaan ovat aika kalliita ja itsellä ei ole niin väliä kulutuksella muuta kuin seuraavalle laturille pääsy olisi hyvä juttu.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Jees, hienoa tarinaa jälleen kerran; tuossa näytti olevan muutamia paikkoja, jotka itselläkin mentaalisella bucketlistalla (esim. Cochem). Jospa sitä tänä kesänä pääsis vähän kauemmas myös...
W 140 S320 '95, ~480 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~709 500 km (korjauksessa...)
S203 '07, ~380 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~709 500 km (korjauksessa...)
S203 '07, ~380 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)