tuikku kirjoitti:
Voisko sen tehdä niin, että "apuvirta-akusta" laitat kaapeleilla ensin syöttöä "oikean" akun plussaan ja runkoon.
Sitten se oikea miinuskaapeli irti ja uusi tilalle.
Ecu ei huomaakkaan, että mitään olisi tapahtunut.
Voi, mutta toimenpiteestä ei sikäli olisi hyötyä, ecu kun sijaitsee juuri siinä miinuskaapelissa (IBS = intelligent battery sensor). Kyseinen osa "lienee" aiheuttanut murheita muillekin, sillä osasta on toistakymmentä päivytysversiota (5 tai 6 vuoden 2007 jälkeenkin).
Homma on kuitenkin osaltani tehty, sillä otin riskin ja vaihdoin kaapelin itse. Helpotus oli suuri, kun selvisin pelkällä vikakoodin kuittauksella (jollakin brittisivuilla oli maininta, ettei tarvitsisi koodata BMW ohjeista huolimatta).
Koodauksessa suurin riski on käsittääkseni akkujännitteen tippuminen alle tietyn tason (kuormaa taitaa olla pahimmillaan yli 30 A), jolloin ecut lakkaavat vastaamasta ja pimenevät => ihanan kallista. Tuo IBS taas seurustelee moottorinohjauksen (DDE) kanssa ja BMW:n ohje taitaa alkaa "päivitä ohjelmat uusimpaan versioonsa..." BMW ohjeistus on käyttää 800 W älylaturia. Tiedä sitten miten reagoisi toisesta autosta syötettyyn virtaan.