BMW ohjelmointi

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

BMW ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Enins »

Ensiksi kiitokseni ylläpidolle foorumin kuntoonsaattamiseksi :!:

Omasta 530 da/E60 kärrystä pitäisi vaihtaa ainakin ISB-kaapeli (akun miinuskaapeli). Autolle pitää tietenkin vaihdon jälkeen kertoa, että tuollainen osa kuuluu autoon. Itselläni on käytössä GT1 (DIS ja Progman), mutta miten tuo homma suoritetaan. BTCF:n puolella ovatten olleet aika hiljaisia. Jos täällä joku osaisi asian pääpiirteittäin kertoa.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Re: BMW ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Enins kirjoitti:Ensiksi kiitokseni ylläpidolle foorumin kuntoonsaattamiseksi :!:

Omasta 530 da/E60 kärrystä pitäisi vaihtaa ainakin ISB-kaapeli (akun miinuskaapeli). Autolle pitää tietenkin vaihdon jälkeen kertoa, että tuollainen osa kuuluu autoon. Itselläni on käytössä GT1 (DIS ja Progman), mutta miten tuo homma suoritetaan. BTCF:n puolella ovatten olleet aika hiljaisia. Jos täällä joku osaisi asian pääpiirteittäin kertoa.
tuohon sun kysymykseen en ossaa vastata , mutta mun tallissa sellanen 525 bmw ja otin siitä penkit pois ja alta paljastu sellaset pienet rullat mikkä vettää jotakin vaijeria molemmista penkeistä, mikä virka niillä vaijereilla on ja mihin ne penkissä kiinnitetään kun olivat irti penkeistä :roll: vaijjerit mennee autossa johonkin taakse :roll:
sanoppa se :?
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Re: BMW ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Enins »

touhottaja kirjoitti: tuohon sun kysymykseen en ossaa vastata , mutta mun tallissa sellanen 525 bmw ja otin siitä penkit pois ja alta paljastu sellaset pienet rullat mikkä vettää jotakin vaijeria molemmista penkeistä, mikä virka niillä vaijereilla on ja mihin ne penkissä kiinnitetään kun olivat irti penkeistä :roll: vaijjerit mennee autossa johonkin taakse :roll:
sanoppa se :?
Mikähän vuosimalli on kyseessä? Saattaisivat olla B-pilarin turvavyön korkeudensäätöön; mitä kauempana penkki on, sitä korkeammalle turvavyö nousee.
Tuolta löydät räjäytyskuvat: http://bmwfans.info/parts/catalog
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Re: BMW ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Enins kirjoitti:
touhottaja kirjoitti: tuohon sun kysymykseen en ossaa vastata , mutta mun tallissa sellanen 525 bmw ja otin siitä penkit pois ja alta paljastu sellaset pienet rullat mikkä vettää jotakin vaijeria molemmista penkeistä, mikä virka niillä vaijereilla on ja mihin ne penkissä kiinnitetään kun olivat irti penkeistä :roll: vaijjerit mennee autossa johonkin taakse :roll:
sanoppa se :?
Mikähän vuosimalli on kyseessä? Saattaisivat olla B-pilarin turvavyön korkeudensäätöön; mitä kauempana penkki on, sitä korkeammalle turvavyö nousee.
Tuolta löydät räjäytyskuvat: http://bmwfans.info/parts/catalog
juu tarttee kattoo, otan vielä niistä kuvan :wink: että puhutaan sitten samasta asiasta, vuosimallihan on 1994-5 :D
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Re: BMW ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Enins kirjoitti:Ensiksi kiitokseni ylläpidolle foorumin kuntoonsaattamiseksi :!:

Omasta 530 da/E60 kärrystä pitäisi vaihtaa ainakin ISB-kaapeli (akun miinuskaapeli). Autolle pitää tietenkin vaihdon jälkeen kertoa, että tuollainen osa kuuluu autoon. Itselläni on käytössä GT1 (DIS ja Progman), mutta miten tuo homma suoritetaan. BTCF:n puolella ovatten olleet aika hiljaisia. Jos täällä joku osaisi asian pääpiirteittäin kertoa.
Voisko sen tehdä niin, että "apuvirta-akusta" laitat kaapeleilla ensin syöttöä "oikean" akun plussaan ja runkoon.
Sitten se oikea miinuskaapeli irti ja uusi tilalle.
Ecu ei huomaakkaan, että mitään olisi tapahtunut.
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Re: BMW ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Enins »

tuikku kirjoitti: Voisko sen tehdä niin, että "apuvirta-akusta" laitat kaapeleilla ensin syöttöä "oikean" akun plussaan ja runkoon.
Sitten se oikea miinuskaapeli irti ja uusi tilalle.
Ecu ei huomaakkaan, että mitään olisi tapahtunut.

Voi, mutta toimenpiteestä ei sikäli olisi hyötyä, ecu kun sijaitsee juuri siinä miinuskaapelissa (IBS = intelligent battery sensor). Kyseinen osa "lienee" aiheuttanut murheita muillekin, sillä osasta on toistakymmentä päivytysversiota (5 tai 6 vuoden 2007 jälkeenkin).

Homma on kuitenkin osaltani tehty, sillä otin riskin ja vaihdoin kaapelin itse. Helpotus oli suuri, kun selvisin pelkällä vikakoodin kuittauksella (jollakin brittisivuilla oli maininta, ettei tarvitsisi koodata BMW ohjeista huolimatta).

Koodauksessa suurin riski on käsittääkseni akkujännitteen tippuminen alle tietyn tason (kuormaa taitaa olla pahimmillaan yli 30 A), jolloin ecut lakkaavat vastaamasta ja pimenevät => ihanan kallista. Tuo IBS taas seurustelee moottorinohjauksen (DDE) kanssa ja BMW:n ohje taitaa alkaa "päivitä ohjelmat uusimpaan versioonsa..." BMW ohjeistus on käyttää 800 W älylaturia. Tiedä sitten miten reagoisi toisesta autosta syötettyyn virtaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”