Black dream: Castillo's Defe ja Mersu
Jakeluvirman pojat toi tänään tavaraa saksasta ja englannista. Engelsmanni toimitti defeen pienen kourallisen hyvin pieniä, mutta vaikutukseltaan hämmästyttäviä huolto-osia pakattuna käyttämättömiin 20kg hevosenrehusäkkeihin viikossa . Säkit oli taitettuna monin kerroin ja laitettu pienehköön pahvilaatikkoon. Siis n.20 punnalla nippeliä ja nappelia sekä yksi jousi mikä pitäisi asentaa jokaiseen defeen jo tehtaalla jotta vältyttäisiin yhden asian moittimiselta autoon liittyen. Mutta näitähän tunnetusti parantelee mieleisekseen ne jotka niitä omistukseensa hankkivat
Vaikutus aivan uskomaton. Siis nyt kytkin on keveä kuten muissakin kulkineissa. Yksi jousi ja kolme pientä muovista osasta. Asennus otti alle 5 minuuttia, eikä mitään tarvinut edes purkaa asennuksen hoitamiseksi. Tosin sopiva puukeppi piti laittaa penkin ja polkimen väliin polkimen pohjassa pysymiseksi asennuksen ajaksi. Jos ei sitä hoksaa niin saa asennuksesta hankalankin operaation.
Jousi paikallaan.
Saksan nahkishousut toimitti paketin 4kk ja yksi päivä tilauksesta dhl:n avustuksella kotiovelle. Paketti oli käärästy aaltopahviin ja teipattu kauttaaltaan firman nimellä varustetulla pakkausteipillä. Sisältä löyty pikku pussillinen osia sekä ovien alaosiin tulevat rosterilistat tiivistyksineen. Lisäksi erään pienen mutta ärsyttävän vian/ominaisuuden eliminoimiseen osat asennusrasvoineen. Eli takaovien rajoittimet on mallia "väljää ja klappia" heti tehtaan jäljiltä. Mutta tarkka saksalainen on tehnyt siihen parannussarjan joka poistaa klapit ja väljät helinöineen kaikkineen. Ne asensin oitis paikalleen. Yksi poraus 10mm poralla ja tiivis holkki väliin, mutteri kiinni. Otti noin 8 minuuttia yhteensä ja ovi sulkeutuu ja avautuu kuten mersussa konsanaan. Sakut osaa hinnoitella hilppeensä enkä kehtaa edes tässä kertoa parin prikan, holkin ja mutterin sisältämän pussukan hintaa. Mutta lopputulos on hyvä.
Vaikutus aivan uskomaton. Siis nyt kytkin on keveä kuten muissakin kulkineissa. Yksi jousi ja kolme pientä muovista osasta. Asennus otti alle 5 minuuttia, eikä mitään tarvinut edes purkaa asennuksen hoitamiseksi. Tosin sopiva puukeppi piti laittaa penkin ja polkimen väliin polkimen pohjassa pysymiseksi asennuksen ajaksi. Jos ei sitä hoksaa niin saa asennuksesta hankalankin operaation.
Jousi paikallaan.
Saksan nahkishousut toimitti paketin 4kk ja yksi päivä tilauksesta dhl:n avustuksella kotiovelle. Paketti oli käärästy aaltopahviin ja teipattu kauttaaltaan firman nimellä varustetulla pakkausteipillä. Sisältä löyty pikku pussillinen osia sekä ovien alaosiin tulevat rosterilistat tiivistyksineen. Lisäksi erään pienen mutta ärsyttävän vian/ominaisuuden eliminoimiseen osat asennusrasvoineen. Eli takaovien rajoittimet on mallia "väljää ja klappia" heti tehtaan jäljiltä. Mutta tarkka saksalainen on tehnyt siihen parannussarjan joka poistaa klapit ja väljät helinöineen kaikkineen. Ne asensin oitis paikalleen. Yksi poraus 10mm poralla ja tiivis holkki väliin, mutteri kiinni. Otti noin 8 minuuttia yhteensä ja ovi sulkeutuu ja avautuu kuten mersussa konsanaan. Sakut osaa hinnoitella hilppeensä enkä kehtaa edes tässä kertoa parin prikan, holkin ja mutterin sisältämän pussukan hintaa. Mutta lopputulos on hyvä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Defe on ollu muutaman päivän telakalla. Onnistuin hankkimaan jo pitkään haaveena olleen uuden puma-defen kokoon taitettavan takapenkin. Asennus oli kohtuullisen näppärä homma mutta menihän tuohon aikaa varmaan reilun työpäivän verran. Samalla kun penkit oli poissa niin parantelin äänieristystä ja verhoilin lattian pinnan uusiksi rautakaupan eteismatolla. Tämä on tehty niin että maton saa pois 6 ruuvia irroittamalla puistelua yms varten. Auto hiljeni taas jonkin verran ja matkustusmukavuus koheni. Ja pisteenä i:n päälle tilapäinen tavaroiden kuljettaminen on helpompaa yhdestä vivusta kokoontaitettavien tukevien takapenkkien ansiosta.
Tällaista on nyt. Pienin askelin kohenee sisusta.
Nyt taitaa alkaa äänentoiston puuhastelu kun sisustan palikat on saatu hankittua. Kookoontaitettavan takapenkin alla on niin kutsuva tila vaikkapa parille vahvistimelle ja subbarille. Ja säätäminen on helppoa kun rojut saa esille parissa sekunnissa.
Defe kävi eilen ekan kerran testerissä. Avaimenperäkaukosäätimestä loppu patteri ja nappas ajoneston päälle. Kuskinovesta kyllä avaimella sisään pääsi mutta kun yritti käynnistää niin summerit soi eikä lähteny tulille. No olihan talossa toinenkin avaimenperä mutta molemmat koodattiin uusiksi lähiseudun pajalla.
Ja tällaistahan defen sisuksissa oli ihan alkuun
Tällaista on nyt. Pienin askelin kohenee sisusta.
Nyt taitaa alkaa äänentoiston puuhastelu kun sisustan palikat on saatu hankittua. Kookoontaitettavan takapenkin alla on niin kutsuva tila vaikkapa parille vahvistimelle ja subbarille. Ja säätäminen on helppoa kun rojut saa esille parissa sekunnissa.
Defe kävi eilen ekan kerran testerissä. Avaimenperäkaukosäätimestä loppu patteri ja nappas ajoneston päälle. Kuskinovesta kyllä avaimella sisään pääsi mutta kun yritti käynnistää niin summerit soi eikä lähteny tulille. No olihan talossa toinenkin avaimenperä mutta molemmat koodattiin uusiksi lähiseudun pajalla.
Ja tällaistahan defen sisuksissa oli ihan alkuun
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Ohhoh, jopa on. Tuliko eteen samaa sarjaa vai meneekö vielä orginaaleilla.
Tuostahan on tulossa isoveljiensä kaltainen hovikelpoinen kulkine jonka voi tavata golf kentän parkkipaikalta tai sivistyneen väen kokkareista.
Tuostahan on tulossa isoveljiensä kaltainen hovikelpoinen kulkine jonka voi tavata golf kentän parkkipaikalta tai sivistyneen väen kokkareista.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Edessä on vielä orkkisjakkarat. Ne on periaatteessa ihan mukavat, mutta mielessä on niiden päivitys kunhan sopiva hetki koittaa. Verhoilut ajattelin kyllä päivittää etuistuimien osalta myös tuohon fiiniin "xs-leather" tyyliin, ellei raaski koko istuimia päivittää, tuppaavat oleen hinnoissa nuo rangen penkit. Valmiita verhoiluja (trimmejä) vakiojakkaroihin saa sumujensaarilta asennusohjeella varustettuna parempien istuinpäälisten hinnalla.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Nyt kun autossa kelpaa istuskella ja äänenvaimennuskin tuntuu olevan suunnassaan niin lie aika toteuttaa äänentoiston laittaminen kohdalleen. Soittimena tulee ainakin alkuun olemaan tuo Alpine 9880r. Mutta mitä kaiuttimia sitä alakas hankkimaan. Auton omat paikat rajaa aikalailla tarjontaa.
Siis eteen ajattelin erillissarjaa 4" kojelaudan alas vakiopaikoille ja diskantit kojelaudan ylös.
Taakse joku 4" koaksaali niinikään vakio koloihinsa.
Bassoiksi nuo hyllyssä lojuvat peerless R10 kahteen suljettuun koteloon tai ehkä yhteen koteloon kaksi (väliseinällä vai ilman?)
Musiikin ehdoilla haluaisin tehdä. Eli mahdollisimman hyvin musiikin kuunteluun soveltuvat vehkeet, ei mitään ylilyöntejä eikä äänenpainepelleilyjä. Eikä auton tavara/säilytystilaa ole tarkoitus syödä.
Mutta hiukan oon tippunu kärryiltä missä mennään. Olisiko foorumilla tietämystä ja suosituksia. Vahvistimena ajattelin esimerkiksi tuota joutilaana olevaa audisonin 5 kanavaista ensi alkuun mutta mielessä on kyllä alpinen 5 kanavainen kompaktin kokoinen "uutuus". Tai jokin pehmeäsoundinen. Onko sellaisia.
Siis eteen ajattelin erillissarjaa 4" kojelaudan alas vakiopaikoille ja diskantit kojelaudan ylös.
Taakse joku 4" koaksaali niinikään vakio koloihinsa.
Bassoiksi nuo hyllyssä lojuvat peerless R10 kahteen suljettuun koteloon tai ehkä yhteen koteloon kaksi (väliseinällä vai ilman?)
Musiikin ehdoilla haluaisin tehdä. Eli mahdollisimman hyvin musiikin kuunteluun soveltuvat vehkeet, ei mitään ylilyöntejä eikä äänenpainepelleilyjä. Eikä auton tavara/säilytystilaa ole tarkoitus syödä.
Mutta hiukan oon tippunu kärryiltä missä mennään. Olisiko foorumilla tietämystä ja suosituksia. Vahvistimena ajattelin esimerkiksi tuota joutilaana olevaa audisonin 5 kanavaista ensi alkuun mutta mielessä on kyllä alpinen 5 kanavainen kompaktin kokoinen "uutuus". Tai jokin pehmeäsoundinen. Onko sellaisia.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Täytyi luottaa powersetin asiantuntemukseen kaiutinvalinnassa. Focalin 4" erkkasarja oli itsellä mielessä mutta edukkaampaa rainbowia kuitenkin hankin heidän suosituksesta. Asiantuntevan oloinen kioski, jossa alkukeskusteluissa tuli jo suunta selville.
Asensin alkuun kokeeksi kajarit koloihinsa auton alkuperäisjohdotuksiin, vain diskantti ja jakosuotimen tarvittavat piuhat uusiksi. Minuutin kuuntelun ja testailun jälkeen selvisi että ilman erillistä vahvistinta ei touhu tuota merkittävää iloa. Diskantti särkee hyvin herkästi. Siispä purin kojelaudan ja tein johdotukset uusiksi kokonaan. Defen kojetaulu on helppo purkaa mutta siellä on todella vähän tilaa. Kynsimiseen meni koko lauantai. Vedin johdot osiksi suojaputkissa. Lopulta sain homman niputettua mutta soitun ei mene koloonsa millään syvyyssuunnassa. Ei se menny sinne ennenkään mutta nyt jää lisääntyneen piuhamäärän ja rca karvojen vuoksi muutaman sentin ulos.
Mitähän siihen keksis.
Ei oo sitten missään kulkineessa ollu ahtaampaa tilaa radiolle. Orkkismankka oli hiukan lyhempi kuin tuo alpiino. Mankka vaihtuu aikaviivemalliin mutta liekö niissäkään ahtaanpaikan malleja.
Sointi on hyvä ja heitin kokeeksi subbarin konttiin niin ihan passaa. Seuraavaksi meinaan tehä peerlessin subeille kotelot niin että ne ei syö tilaa eikä pomppaa silmille.
Toimisiko 2kpl 10 samassa suljetussa kotelossa. Ja jos niin väliseinällä vai ilman. Elementti toimii 14 litran suljetussa laatikossa hyvin. Mutta jos laittas kaksi samaan ja rinnan kytkettynä niin tarviiko isontaa juurikaan. 2 ohmin kuormallehan nuo tulisi sitten mutta audison sen vielä hoitaisi speksien mukaan.
Asensin alkuun kokeeksi kajarit koloihinsa auton alkuperäisjohdotuksiin, vain diskantti ja jakosuotimen tarvittavat piuhat uusiksi. Minuutin kuuntelun ja testailun jälkeen selvisi että ilman erillistä vahvistinta ei touhu tuota merkittävää iloa. Diskantti särkee hyvin herkästi. Siispä purin kojelaudan ja tein johdotukset uusiksi kokonaan. Defen kojetaulu on helppo purkaa mutta siellä on todella vähän tilaa. Kynsimiseen meni koko lauantai. Vedin johdot osiksi suojaputkissa. Lopulta sain homman niputettua mutta soitun ei mene koloonsa millään syvyyssuunnassa. Ei se menny sinne ennenkään mutta nyt jää lisääntyneen piuhamäärän ja rca karvojen vuoksi muutaman sentin ulos.
Mitähän siihen keksis.
Ei oo sitten missään kulkineessa ollu ahtaampaa tilaa radiolle. Orkkismankka oli hiukan lyhempi kuin tuo alpiino. Mankka vaihtuu aikaviivemalliin mutta liekö niissäkään ahtaanpaikan malleja.
Sointi on hyvä ja heitin kokeeksi subbarin konttiin niin ihan passaa. Seuraavaksi meinaan tehä peerlessin subeille kotelot niin että ne ei syö tilaa eikä pomppaa silmille.
Toimisiko 2kpl 10 samassa suljetussa kotelossa. Ja jos niin väliseinällä vai ilman. Elementti toimii 14 litran suljetussa laatikossa hyvin. Mutta jos laittas kaksi samaan ja rinnan kytkettynä niin tarviiko isontaa juurikaan. 2 ohmin kuormallehan nuo tulisi sitten mutta audison sen vielä hoitaisi speksien mukaan.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Würth:in massalla teet semmoisen kivan näköisen palteen soittimien ulkokehälle kojelautaa vasten.Mitähän siihen keksis.Castillo kirjoitti:Lopulta sain homman niputettua mutta soitin ei mene koloonsa millään syvyyssuunnassa.
Eipä tuolle juuri muuta voi Voisi tietenkin ajatella 3D-tulostimen käyttöä soittimen kehyksen muotin teossa.
Löysin raaka-aineeksi asuntovaunujen yms hyllyn alapuolelle asennettavan muovisen radiotelineen paikallisesta tarvikeliikkeestä. Hyödynsin siitä sen etukehän, sattu olemaan parahultainen syvyyssuunnassa ja nyt sain 28mm radiota ulommaksi. Mahtu hyvin koloonsa tuon kanssa.
Siis tällaisesta modasin. Radion asennussovite on siinä mallaamiseksi paikallaan.
ja siinä se on vannesahaamisen jälkeen...
tuonne se pitäis sijoittua
ja tuntuis sopivan ja vielä kiinnittyvän tukevasti radion asennussovitteen avulla. Ihan ku olis tehty tuohon.
soitin paikallaan. Lopputulos tyydyttää paremman puutteessa. Siis oikeastaan ihan käypänen.
vedin johdotuksia jo lopullisemmin vahvarille. Tein roiskeläppäkumista sillan suojaksi rca-kaapeleille ettei heti tallaannu ja uppoa dunamat vaimennusaineksiin. Tuossa se on vielä väärinpäin menossa paikallensa.
sinne jäi johot lattiamattojen alle. Siis ensin defen äänenvaimennus matto, sitten rihlakuvioitu 5mm paksu kumimatto ja päällä defen kuminen sisustuksellinen lattiamatto. Kaipa ne hiukan ääntä eristää.
diskantin laitoin muovisen mustaksi maalatun vinoon sahatun sähköputken sisään ja sinitarralla kojelautaan odottamaan lopullisempaa kiinnitystä. Asento näemmä saa olla suunnattu mielestäni. Ajattelin alkuun upottaa sen mukana tulleella upotuspesällä mutta sitten se sojottaa suoraan kattoa kohti. Sen kiinnitykseen kaipais ideaa.
Subbarikotelon väkertelyä koitan saada eteenpäin lähiaikoina.
Siis tällaisesta modasin. Radion asennussovite on siinä mallaamiseksi paikallaan.
ja siinä se on vannesahaamisen jälkeen...
tuonne se pitäis sijoittua
ja tuntuis sopivan ja vielä kiinnittyvän tukevasti radion asennussovitteen avulla. Ihan ku olis tehty tuohon.
soitin paikallaan. Lopputulos tyydyttää paremman puutteessa. Siis oikeastaan ihan käypänen.
vedin johdotuksia jo lopullisemmin vahvarille. Tein roiskeläppäkumista sillan suojaksi rca-kaapeleille ettei heti tallaannu ja uppoa dunamat vaimennusaineksiin. Tuossa se on vielä väärinpäin menossa paikallensa.
sinne jäi johot lattiamattojen alle. Siis ensin defen äänenvaimennus matto, sitten rihlakuvioitu 5mm paksu kumimatto ja päällä defen kuminen sisustuksellinen lattiamatto. Kaipa ne hiukan ääntä eristää.
diskantin laitoin muovisen mustaksi maalatun vinoon sahatun sähköputken sisään ja sinitarralla kojelautaan odottamaan lopullisempaa kiinnitystä. Asento näemmä saa olla suunnattu mielestäni. Ajattelin alkuun upottaa sen mukana tulleella upotuspesällä mutta sitten se sojottaa suoraan kattoa kohti. Sen kiinnitykseen kaipais ideaa.
Subbarikotelon väkertelyä koitan saada eteenpäin lähiaikoina.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Itsekin tulee hyvin usein nettiauton defetaarjonta tsekattua. En niin tosissaan mutta tahtoisin mustalle kaveriksi vaikka lavadefen.
Eilen töiden jälkeen sitten repäsin 8v-pojan kanssa subbarirojektin valmiiksi. Siis parin viikon aikana tuli testailtua noita peerlessin reso 10":a erikokoisissa koteloissa ja lopputulema meni sitten ihan uusiksi. Napakka ja mukavin basso lähtee siis nyt kahdesta 13,5 litran suljetusta kotelosta. Siis hiukan tehdassuositusta pienemmäksi tein koska suuremmalla basson laatu huononi ja tarkkuus kärsi selvästi. Hifin testi cd:n taajuuspyyhkäisy 20Hz - 20kHz on nyt aika mukava ja alapää toistuu korvaan kuultavasti alhaalta saakka. Jotain korostumaa tulee mutta säädöillä selvisi.
Alkuun leikkasin sirkkelillä osaset mdf levystä ja vanerista. Niitä sattu olemaan jämäpaloina sopivasti. Liimasin ja ruuvasin lootat elementin seinää lukuunottamatta kasaan kerralla.
Etuseinän tein vanerista koska siinä elementin kiinnitysruuvi pysyy paremmin mun makuun ja mdf paloja ei riittäny siihen. Siis vaatehuoneesta lähti yks hylly pois ja ny se päättyi subin osiksi. Pistosahalla reikää elementille
Upotin ruuveja sievästi koska joku kangas tulee päälle myöhemmin.
Hieman jäykisteitä liimasin seiniin. Saattaa olla jo liioitteluakin mutta tässä vaiheessa se on nii heleppoo
Terminaali sai 50mm oksaporalla reiän. Se on aina sotkunen homma.
Liimasin 18mm vanerin päälle 12mm mdf levyn etuseinän vahvikkeeksi ja samalla sai elementtikin upotuksen. Tässä vaiheessa ja siis 3 tunnin harrastelun jälkeen pääsikin jo hiomaan ja fiksaamaan kotelot maalausta varten.
Kaappien nurkista löytyneet paukkupullomaalien jämät ruutasin koteloihin pintakäsittelyksi. Sinne sihisi kultaa, hopeaa ja päälle mustaakin sekä lakkaa. Saipahan kerrasta vanahentuvat maalijämät hukkaan.
Täytin kotelot vanulla kokonaan ja ruuvasin elementit kiinni.
Päälystin kotelot ensialkuun rautakaupan kuramatolla, siis samalla mistä oon leikannu defeen lattiamattoja yms tavaratilansuojaa muutenkin. Olkoon noin kunnes löydän passelia huopaa. Tässävaiheessa ekan kerran sovitin kaiuttimia autoon. Ne istu mukavasti koloihinsa. Ihan nauratti
Vahvari on takapenkin alla. Tein siihen päädytkin jotta voi rojua heittää huolettomammin penkin alle säilytykseen
Päädyt tein sähkömiehen työpaikan roskikseen heittämistä muovisista johtokaukalon pätkistä. Verhoilin nekin samalla kuramaton jämillä. Ne kiinnittyy tarkasti mitoitettuun hahloon vahvarin alle kiinnitettyihin alumiiniprofiileihin. Vahvaria jouduin nostamaan 6cm ylöspäin jotta sain sen mielekkäästi kiinnitettyä ja samalla sen alle jäi tilaa vaikkapa tunkille.
Sielä ne ny on. Verhous siis on vain väliaikainen, nitojalla kiinnitetty ja viimeistelemätön.
Semmone rojekti. n.6 tuntia otti ahkeraa puuhaamista. Soundin metsästys sekä suunnittelu kestikin reilun viikon. Tää päivä on sitten mennyt loppuja kuvia räpsiessä ja defessä istuessa pölyttynyttä levyvalikoimaa kuunneltaessa. Aika mukava konserttisali. Kelepaa taas ajaa
Eilen töiden jälkeen sitten repäsin 8v-pojan kanssa subbarirojektin valmiiksi. Siis parin viikon aikana tuli testailtua noita peerlessin reso 10":a erikokoisissa koteloissa ja lopputulema meni sitten ihan uusiksi. Napakka ja mukavin basso lähtee siis nyt kahdesta 13,5 litran suljetusta kotelosta. Siis hiukan tehdassuositusta pienemmäksi tein koska suuremmalla basson laatu huononi ja tarkkuus kärsi selvästi. Hifin testi cd:n taajuuspyyhkäisy 20Hz - 20kHz on nyt aika mukava ja alapää toistuu korvaan kuultavasti alhaalta saakka. Jotain korostumaa tulee mutta säädöillä selvisi.
Alkuun leikkasin sirkkelillä osaset mdf levystä ja vanerista. Niitä sattu olemaan jämäpaloina sopivasti. Liimasin ja ruuvasin lootat elementin seinää lukuunottamatta kasaan kerralla.
Etuseinän tein vanerista koska siinä elementin kiinnitysruuvi pysyy paremmin mun makuun ja mdf paloja ei riittäny siihen. Siis vaatehuoneesta lähti yks hylly pois ja ny se päättyi subin osiksi. Pistosahalla reikää elementille
Upotin ruuveja sievästi koska joku kangas tulee päälle myöhemmin.
Hieman jäykisteitä liimasin seiniin. Saattaa olla jo liioitteluakin mutta tässä vaiheessa se on nii heleppoo
Terminaali sai 50mm oksaporalla reiän. Se on aina sotkunen homma.
Liimasin 18mm vanerin päälle 12mm mdf levyn etuseinän vahvikkeeksi ja samalla sai elementtikin upotuksen. Tässä vaiheessa ja siis 3 tunnin harrastelun jälkeen pääsikin jo hiomaan ja fiksaamaan kotelot maalausta varten.
Kaappien nurkista löytyneet paukkupullomaalien jämät ruutasin koteloihin pintakäsittelyksi. Sinne sihisi kultaa, hopeaa ja päälle mustaakin sekä lakkaa. Saipahan kerrasta vanahentuvat maalijämät hukkaan.
Täytin kotelot vanulla kokonaan ja ruuvasin elementit kiinni.
Päälystin kotelot ensialkuun rautakaupan kuramatolla, siis samalla mistä oon leikannu defeen lattiamattoja yms tavaratilansuojaa muutenkin. Olkoon noin kunnes löydän passelia huopaa. Tässävaiheessa ekan kerran sovitin kaiuttimia autoon. Ne istu mukavasti koloihinsa. Ihan nauratti
Vahvari on takapenkin alla. Tein siihen päädytkin jotta voi rojua heittää huolettomammin penkin alle säilytykseen
Päädyt tein sähkömiehen työpaikan roskikseen heittämistä muovisista johtokaukalon pätkistä. Verhoilin nekin samalla kuramaton jämillä. Ne kiinnittyy tarkasti mitoitettuun hahloon vahvarin alle kiinnitettyihin alumiiniprofiileihin. Vahvaria jouduin nostamaan 6cm ylöspäin jotta sain sen mielekkäästi kiinnitettyä ja samalla sen alle jäi tilaa vaikkapa tunkille.
Sielä ne ny on. Verhous siis on vain väliaikainen, nitojalla kiinnitetty ja viimeistelemätön.
Semmone rojekti. n.6 tuntia otti ahkeraa puuhaamista. Soundin metsästys sekä suunnittelu kestikin reilun viikon. Tää päivä on sitten mennyt loppuja kuvia räpsiessä ja defessä istuessa pölyttynyttä levyvalikoimaa kuunneltaessa. Aika mukava konserttisali. Kelepaa taas ajaa
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Pihahommiin rouva komensi. Kiviä aivan väärissä paikoissa kuulemma. Kaivoimme lapsosten kanssa öpaut tonnin murikan sieltä väärästä paikasta tulevan kasvimaan keskeltä vipuvarsilla leikitellen. Äkkiä oppivat alakoulukkaat hysiikan perusteita varresta ja voimasta. Ja jottei ihan vipuvarsi/rautakankileikkimiseksi olisi kiven pyörittely menny niin defellä kiskasin sen pellonpuolelta passelimpaan paikkaan defekatoksen kupeeseen ison kiven kaveriksi.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Kasvimaatouhu sai tänään jatkoa multakuorman muodossa. Ensin roudasin kasvihuoneen lapsosten kans rautakanki ja lankkuja apuna käyttäen pois viljelysten edestä.
Tuntu multa painavan aikalailla kun kärryn joustot kävi niin vähiin. Vajaa kaksi kuutiota siis kippasivat ihan omasta pyynnöstäni multaa kärryyn. Saatto hiukan mennä yli kantavuuden
Tuntu multa painavan aikalailla kun kärryn joustot kävi niin vähiin. Vajaa kaksi kuutiota siis kippasivat ihan omasta pyynnöstäni multaa kärryyn. Saatto hiukan mennä yli kantavuuden
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2559
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Tuli yllättäen pikainen poikkeaminen kotoseuvulle ja käytin defeä pujopartaisen tohtorin hoijossa. Olipa metkaa ja rentouttavaa ajella täyden pöllikuorman kanssa takaisin pirkanmaalle Kertakaikkiaan hämmästyttävää
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Jottai työtä se kai teki piipullisten välisä defen kuskinpenkin viereisen liittimen likellä. Kesä oli kuuma. Ja kahavi oli erittäin hyvää!
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Onko se niin raskasta. Se näytti kovin kesyltä siinä siilossa. Mutta tuntui kyllä painavan perässä melekeen ku 2 tonnin asuntovaunu. Tais siinolla kärry sitte vähä kovillav6sa kirjoitti:
Multa painaa koostumusesta riippuen 1,1-1,6 t kuutiolta. Kärryparka...
mutta hyvin on kasvimaan ruohot kasvanu siinä
...emmää enää toiste rääkkää kärryä noin.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
yleensä täällä sanovat että "kattellaan tuossa kesemmällä" mutta nyt sanosin että kahtotaan tuossa talavella jos vaikka...jovihava kirjoitti:Riftinkivideoita odotellessa
Eilisen hellehauekelin ajokokemus ja havainnot lisävoimasta oli jo oikein positiivinen elämys, mutta nyt aamulla alle kahen kymmenen asteen kauniissa kesätuulessa ripeyttä oli jotenkin selkeämmin havaittavissa. Vetää mukavammin alhaalta ja "pintakaasulla mennään" -tunne vielä korostuneempi. Sasinmäkeen ei ole ennen jaksanut vauhtia pitää, nyt jopaa kiihtyykin tarvittaessa.
Isompaa cooleriakohan sitä syssymmällä jo alakas suunnitteleen
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Defessä on vähänlaiseen lokeroo oleellisille mukana kulkeville tavaroille joten asensin kattokonsolin. Vuorasin hyllyt verhoiluhuovalla ennen asentamista, jotta ei kynät kilise hyllyllä. Sangen tukeva ja asiallinen brittien junailemaksi varusteeksi.
Vuoden verran on tullut alumiinipinnalla olevaa diy-kattotelinettä kateltua ja nyt ajattelin kokeilla alumiinin pintakäsittelyä. Hain paikallisesta automaalaamosta neuvoa ja möivät passelin määrän happopohjamaalia. Siihen sivelin päälle mustan hammerite vasaramaalin. Ruiskuttaen ois varmasti fiinimmän saanu mutta tuo hammerite toimii sivelemälläkin kohtuullisesti.
Pinta menee uusiksi kun juuri maalin levityksen jälkeen joku vetäs kuorma-autolla pölyävän pihatienohi lujaa ja pöly laskeutu tietty sen maalin päälle...
Vuoden verran on tullut alumiinipinnalla olevaa diy-kattotelinettä kateltua ja nyt ajattelin kokeilla alumiinin pintakäsittelyä. Hain paikallisesta automaalaamosta neuvoa ja möivät passelin määrän happopohjamaalia. Siihen sivelin päälle mustan hammerite vasaramaalin. Ruiskuttaen ois varmasti fiinimmän saanu mutta tuo hammerite toimii sivelemälläkin kohtuullisesti.
Pinta menee uusiksi kun juuri maalin levityksen jälkeen joku vetäs kuorma-autolla pölyävän pihatienohi lujaa ja pöly laskeutu tietty sen maalin päälle...
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Nomutta karhennetta Olisinpa älynnyt laitta ihtekiin tallin lattiaan hartsin sekaan/päälleCastillo kirjoitti:Pinta menee uusiksi kun juuri maalin levityksen jälkeen joku vetäs kuorma-autolla pölyävän pihatienohi lujaa ja pöly laskeutu tietty sen maalin päälle...
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
No mutta ei tuosa telineen alapinnalla ois tarvinu karhennuksia. Sielä kävelee vain kärpäset. Enkä jaksa alakaa enää hioon ja maalaan kolmatta pintaa. Ei oo se kuormuri tullu vielä ees takasi
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Vaihoin maanantaina defeen uudet pikkasen korottavat jouset sekä iskarit. Siis +50mm joka käytännössä tuon auton varustelujen ja lisäpainopn kanssa tekee n.35mm. Vaikutus oli mullistava ja kivirekeä on nyt vähemmän.
Menetyksittä ei selvitty kuitenkaan. Koeajolle lähdin homman valmistuttua ja kätöset pestyä ja unohdin rempassa kuvaamistarkoituksessa olleen nokian e7 puhelimeni turkkipellille konepellin reunalle. Siitä se sitten 8km matkan aikana oli jostainsyystä tippunut eikä löytynyt laajamittaisista etsinnöistä huolimatta. Luultavasti joku mopopoika oli nostanut kyytiinsä tai todennäköisemmin heittänyt kauas metsään. Kokeilin vielä toisella jo käytöstä poistuneella luurilla jotta kuinka se siinä lokasuojanpäällä matkustaa ja lähdin ajelemaan samaa reittiä samoilla asetuksilla kuoppia koluten. Kilsan pysy eka testi ja kuus seuraava. Nokialainen 9300 kesti pari ekaa pudotusta 80 vauhdista muttei seat leonin yliajoa. Lopuilla luurin kappaleilla jatkettiin testauksia.
Puhelin tippui aina tielle jääden keskelle tietä makaamaan. Siis mopopojan heittokäsi on varmaankin lennättänyt sen skuttaan. Puolisen tuntia se hälyytti ja haravoimme tienpientareita yön pimeydessä luuriin soitellen kunnes akku loppu e7:sta. Sitten suljin liittymän ja luovutin toistaiseksi toivosta löytää puhelin.
Etsintöjä kuitenkin jatkettiin aamusella tuloksetta.
No mikä siinä luurissa ny niin etsimisenarvoista on. Siellä oli tietty yhteystietoja... mutta se mikä veti aika hiljaiseksi ja sai minut jalkautumaan yhä uudelleen tienpientareita nuohoamaan oli: satoja perheen kuvia lomareissuilta, juhlista ja arjen kommelluksista vähintään vuoden ajalta. Varmuuskopiota ei oo tullut jostain syystä tehtyä siis about vuoteen. Ei kiitosta herunu kauniimmalta osapuolelta.
kyllä pitäis olla ees kamera ja puhelin erikseen, mutta kun ei jaksa roudata messissä kaikenmaailman digitekniikkaa monessa eri paketissa.
Menetyksittä ei selvitty kuitenkaan. Koeajolle lähdin homman valmistuttua ja kätöset pestyä ja unohdin rempassa kuvaamistarkoituksessa olleen nokian e7 puhelimeni turkkipellille konepellin reunalle. Siitä se sitten 8km matkan aikana oli jostainsyystä tippunut eikä löytynyt laajamittaisista etsinnöistä huolimatta. Luultavasti joku mopopoika oli nostanut kyytiinsä tai todennäköisemmin heittänyt kauas metsään. Kokeilin vielä toisella jo käytöstä poistuneella luurilla jotta kuinka se siinä lokasuojanpäällä matkustaa ja lähdin ajelemaan samaa reittiä samoilla asetuksilla kuoppia koluten. Kilsan pysy eka testi ja kuus seuraava. Nokialainen 9300 kesti pari ekaa pudotusta 80 vauhdista muttei seat leonin yliajoa. Lopuilla luurin kappaleilla jatkettiin testauksia.
Puhelin tippui aina tielle jääden keskelle tietä makaamaan. Siis mopopojan heittokäsi on varmaankin lennättänyt sen skuttaan. Puolisen tuntia se hälyytti ja haravoimme tienpientareita yön pimeydessä luuriin soitellen kunnes akku loppu e7:sta. Sitten suljin liittymän ja luovutin toistaiseksi toivosta löytää puhelin.
Etsintöjä kuitenkin jatkettiin aamusella tuloksetta.
No mikä siinä luurissa ny niin etsimisenarvoista on. Siellä oli tietty yhteystietoja... mutta se mikä veti aika hiljaiseksi ja sai minut jalkautumaan yhä uudelleen tienpientareita nuohoamaan oli: satoja perheen kuvia lomareissuilta, juhlista ja arjen kommelluksista vähintään vuoden ajalta. Varmuuskopiota ei oo tullut jostain syystä tehtyä siis about vuoteen. Ei kiitosta herunu kauniimmalta osapuolelta.
kyllä pitäis olla ees kamera ja puhelin erikseen, mutta kun ei jaksa roudata messissä kaikenmaailman digitekniikkaa monessa eri paketissa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
No ompa tympiä homma ja iso menetys Ihtellä kopioituu Eeseiskasta kuvat läppärille aina kun net toisensa löytää tuon suiten kautta, pienentää häviämisen riskejä jonniin verta
Tuntusi oudolta että joku olisi mehtään nakannu, enneminnii luulis että olis ottanu mukaan, toki lopputulos sama kummin hyvään
Tuntusi oudolta että joku olisi mehtään nakannu, enneminnii luulis että olis ottanu mukaan, toki lopputulos sama kummin hyvään
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Ja vois kai sitä löytötavarapaikastakin kysästä. Saattaa kai sitä jokunen rehtikin mopopoika maailmaan mahtua. Se vaan härnää mielesä että noin 40minuuttia siinä akku kesti ja tienvieriä kuljettiin jatkuvasti siihen soittohälyyttäen. Jos ois ollu jollain rehellisellä povessa nii kaiketi olis vastannu ja ilmoittanu että löysin puhelimen. Ja vielä vaimon luurista soitin, jolloin se oikein kuvan kera ilmoitti kuuluvasti että "vaimo" soittaa...
Mitenhän nuo operaattoritiejot. Pitänee kysyä
Mitenhän nuo operaattoritiejot. Pitänee kysyä
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
E sjuu löyty kuin löytykin. Könysin vielä puskia ja tuttava pysäytti kuulumisia kyseleen. Sehä oliki ite konstaapeli. No, poikkesin tämän naapurikonsttaappelin vinkistä "toimistolla" (voi että se on kynnys korkea tuonne poliisilaitokselle mennä) ja sielähän se seiska oli pari ruhjetta kokeneempana toimistopoliisin pöydällä. Joku naine oli sen oitis tieltä poiminu (alle 5min putoamisesta) ja kiikuttanu kauas poliisilaitokselle löytöpalakkion toivossa. Oishannii tuon varmaan jo taustakuvan perusteellaki oikiaan pihaan löytäny mutta hyvä näinkin. Vielä on rehellistäkin kansaa suomesa. Tai jos naviin ois täti asettanu "kotiin" nii ois seiska ite opastanu kotia ittesä. Ny piti ajamaan 70km sekä minun että löytäjän.
Ja kohta siirtyy kuvat ja varmuuskopio nokialaisesta pöytäkoneelle.
Ja kohta siirtyy kuvat ja varmuuskopio nokialaisesta pöytäkoneelle.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98