Velipojalla "välikoppa" V70, olisko vm 99 tai 00 bensaturbo.
Ajonesto on alkanut kiukuttelemaan, välillä ei tahdo tunnista avainta. Vähän ajan päästä saattaa lähteä taas ihan vaivoitta. Kaksilla avaimilla ja uusilla pattereilla sama juttu.
Saakohan noista ohjelmoimalla tms. keinoilla ajoneston ohitettua?
Epäilyttää että jos korjaustoimenpiteenä jokin ajoneston ohjainboksi pitää vaihtaa niin melko tyyriiksi voi tulla?
Volvo V70 ajonesto
Volvo V70 ajonesto
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 18.2.2007 18:53
- Paikkakunta: Lestijärvi
Tuommosen löysin...
"Yleiskatsaus
Yleistä
Elektroninen käynnistyksenestin on järjestelmä, joka estää auton varastamisen tai vaikeuttaa sitä lukitsemalla moottorinohjausyksikön (LH 3.2, Fenix 5.2, Motronic 4.3, Motronic 4.4 tai MSA 15.7) mikäli joku yrittää varaskytkeä virtaluko ohi tai käynnistää moottorin avaimella, jossa ei ole transponderia tai jonka transponderissa on väärä koodi. Järjestelmä toimii riippumatta muista varkaudenestolaitteista kuten ohjauslukosta ja murtohälyttimestä.
Elektroninen käynnistyksenestin koostuu seuraavista komponenteista:
*Ohjausyksikkö (1)
*Antennirengas (2)
*Transponder (yksi auton jokaisessa avaimessa) (3)
*Moottorinohjausyksikkö, jossa on käynnistyksenestimen toimintaohjelma ja mekaanisesti lukittava lukitusvanne (4)
Käynnistyksenestimen ohjausyksikkö on ohjelmoitu tehtaalla niin, että se hyväksyy vain ne kolme avainta jotka toimitetaan auton mukana. Ohjausyksikön muistiin voi kuitenkin tallentaa kuusi avainkoodia. Jos auton omistaja tilaa jälkenpäin ylimääräisiä avaimia, ohjausyksikkö on ohjelmoitava hyväksymään avamet.
Kun virta-avainta käännetään virtalukossa, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö tarkastaa onko avain oikea. Jos avain on oikea, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö antaa myöntävän vastauksen moottorinohjausyksikön kyselyyn.
Jos avain ei ole oikea, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö antaa kieltävän vastauksen moottorinohjausyksikölle. Moottorinohjausyksikkö lukkiutuu, niin ettei autoa voi käynnistää.
Käynnistyksenestin toimii vain ennen käynnistystä ja sen aikana, eikä se vaikuta autoon millään tavoin ajon aikana.
Varotoiminnot
Autoissa, joissa on moottorinohjausjärjestelmä Fenix 5.2, LH 3.2, M 4.3 tai M 4.4, järjestelmässä on varotoiminnot, joiden ansiosta moottori voidaan käynnistää uudelleen neljän minuutin kuluessa käynnistyksenestimen aktivoitumatta, mikäli moottori on sammunut tahattomasti tai jos sytytysvirta on katkaistu ja kytketty uudelleen suuremmalla ajonopeudella kuin 30 km/h. Jos auto on paikallaan, järjestelmä aktivoituu heti kun sytytysvirta katkaistaan.
Autoissa, joissa on moottorinohjausjärjestelmä MSA 15.7, ei näitä varotoimintoja ole; ja järjestelmä aktivoituu muutaman minuutin kuluessa sytytysvirran katkaisemisesta.
Jos moottorinohjausjärjestelmällä Fenix 5.2 varustetuissa autoissa sytytysvirta on kytkettynä yli neljä minuttia moottorin ollessa pysäytettynä, sytytysvirta on katkaistava ja kytkettävä uudelleen ennen kuin moottori voidaan käynnistää. Muissa autoissa moottori voidaan käynnistää suoraan.
Diagnoosijärjestelmä
Käynnistyksenestimessä on oma diagnoositoiminto, joka valvoo jatkuvasti järjestelmän toimintaa ja jota käytetään ohjausyksikön ohjelmointiin.
Mahdolliset viat tallentuvat ohjausyksikön muistiin ja voidaan lukea vikakoodeina, kun Volvo System Tester on kytkettynä auton diagnoosiliitäntään.
Järjestelmän toiminnot
Alustus
Kun sytytysvirta on katkaistuna ja auto on paikallaan, elektroninen käynnistyksenestin on aktivoituneena. Tämä tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on lukkiutuneena eikä moottoria voida käynnistää, ennen kuin elektroninen käynnistyksenestin ensin passivoidaan.
Kun sytytysvirta kytketään (virta-avaimen asento II), moottorinohjausyksikkö (1) lähettää alustussignaalin käynnistyksenestimen ohjausyksikölle (2). Moottorinohjausyksikkö toistaa alustussignaalia, kunnes se saa vastauksen siitä, pitääkö sen jatkaa käynnistysprosessia vai ei. Ellei vastausta tule 2,6 sekunnin kuluessa, moottorinohjausyksikkö lukkiutuu, niin että moottoria ei voi käynnistää.
Transponderin lukutoiminto
-1. Moottorinohjausyksikkö.
-2. Käynnistyksenestimen ohjausyksikkö.
-3. Antennirengas.
-4. Avain, jossa on transponder.
-5. Diagnoosiliitäntä.
Kun sytytysvirta kytketään (virta-avaimen asento II), käynnistyksenestimen ohjausyksikkö lähettää kantoaaltotaajuutta (n. 125 kHz) antennirenkaan (3) kautta avaimen päässä olevaan transponderiin (4). Ohjausyksikkö jatkaa kantoaaltotaajuuden lähettämistä enintään 380 ms ajan tai kunnes se saa transponderilta vastauksen. Löytääkseen transponderin resonanssitaajuuden, ohjausyksikkö vaihtaa kantoaaltotaajuutta ylös- ja alaspäin kahden kiinteän portaan verran.
Antennirengas siirtää kantoaaltotaajuuden ohjausyksiköstä avaimen päässä olevaan transponderiin, jossa kantoaaltotaajuus herättää resonanssipiirin, joka puolestaan aktivoi mikropiirin.
Transponder lukee muistiinsa tallennetun koodin ja lähettää sen antennirenkaan kautta ohjausyksikköön.
Ohjausyksikkö ottaa vastaan koodin ja tarkastaa, onko se hyväksyttynä koodina tallennettuna muistiin.
Jos koodi on hyväksytty, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö lähettää moottorinohjausyksikölle vahvistuksen siitä, että hyväksyttyä avainta käytetään ja että moottorinohjausyksikkö voi jatkaa normaalia toimintaansa.
Jos koodia ei tunnisteta, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö lähettää moottorinohjausyksikölle lukkiutumissignaalin, jottei moottoria voitaisi käynnistää.
Siinä tapauksessa, että ohjausyksikkö ei saa vastausta transponderilta 380 ms kuluessa sytytysvirran kytkemisestä, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö lähettää moottorinohjausyksikölle lukkiutumissignaalin, jottei moottoria voitaisi käynnistää.
Aktivointi
Käynnistyksenestin aktivoituu, kun kuljettaja pysäyttää moottorin kääntämällä virta-avaimen asentoon I tai 0. Moottorinohjausyksikkö on lukkiutuneena eikä moottoria voida käynnistää, ennen kuin elektroninen käynnistyksenestin ensin passivoidaan.
Varotoiminnot
Autot, joissa on moottorinohjausjärjestelmä Fenix 5.2, LH 3.2, M 4.3 tai M 4.4, on seuraavat varotoiminnot:
*Jos moottori sammutetaan katkaisemalla sytytysvirta auton ajonopeuden ollessa yli 30 km/h, moottorin katsotaan pysähtyneen epänormaalisti.
*Jos moottori pysähtyy ilman, että virta-avainta käännetään, moottorin katsotaan pysähtyneen tahattomasti.
Molemmissa tapauksissa moottorinohjausyksikkö odottaa neljä minuuttia ennen kuin lukitsee itsensä, ja tänä aikana on mahdollista käynnistää moottori uudelleen ilman, että käynnistyksenestin aktivoituu uudelleen. Jos auto on paikallaan, järjestelmä aktivoituu heti kun sytytysvirta katkaistaan.
Autoissa, joissa on moottorinohjausjärjestelmä MSA 15.7, ei näitä varotoimintoja ole; ja järjestelmä aktivoituu muutaman minuutin kuluessa sytytysvirran katkaisemisesta.
Jos auto on paikallaan sytytysvirta kytkettynä yli neljän minuutin ajan, moottorinohjausyksikkö lukkiutuu. Auton käynnistäminen edellyttää transponderin koodin lukemista uudelleen.
Moottorinohjausjärjestelmällä Fenix 5.2 varustetuissa autoissa sytytysvirta on katkaistava ja kytkettävä uudelleen ennen kuin moottori voidaan käynnistää. Muissa autoissa moottori voidaan käynnistää suoraan."
Siinä jotain aiheeseen liittyvää.
Voisiko vika olla nyt siinä jo aikaisemmin mainitussa antennirenkaassa
"Yleiskatsaus
Yleistä
Elektroninen käynnistyksenestin on järjestelmä, joka estää auton varastamisen tai vaikeuttaa sitä lukitsemalla moottorinohjausyksikön (LH 3.2, Fenix 5.2, Motronic 4.3, Motronic 4.4 tai MSA 15.7) mikäli joku yrittää varaskytkeä virtaluko ohi tai käynnistää moottorin avaimella, jossa ei ole transponderia tai jonka transponderissa on väärä koodi. Järjestelmä toimii riippumatta muista varkaudenestolaitteista kuten ohjauslukosta ja murtohälyttimestä.
Elektroninen käynnistyksenestin koostuu seuraavista komponenteista:
*Ohjausyksikkö (1)
*Antennirengas (2)
*Transponder (yksi auton jokaisessa avaimessa) (3)
*Moottorinohjausyksikkö, jossa on käynnistyksenestimen toimintaohjelma ja mekaanisesti lukittava lukitusvanne (4)
Käynnistyksenestimen ohjausyksikkö on ohjelmoitu tehtaalla niin, että se hyväksyy vain ne kolme avainta jotka toimitetaan auton mukana. Ohjausyksikön muistiin voi kuitenkin tallentaa kuusi avainkoodia. Jos auton omistaja tilaa jälkenpäin ylimääräisiä avaimia, ohjausyksikkö on ohjelmoitava hyväksymään avamet.
Kun virta-avainta käännetään virtalukossa, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö tarkastaa onko avain oikea. Jos avain on oikea, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö antaa myöntävän vastauksen moottorinohjausyksikön kyselyyn.
Jos avain ei ole oikea, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö antaa kieltävän vastauksen moottorinohjausyksikölle. Moottorinohjausyksikkö lukkiutuu, niin ettei autoa voi käynnistää.
Käynnistyksenestin toimii vain ennen käynnistystä ja sen aikana, eikä se vaikuta autoon millään tavoin ajon aikana.
Varotoiminnot
Autoissa, joissa on moottorinohjausjärjestelmä Fenix 5.2, LH 3.2, M 4.3 tai M 4.4, järjestelmässä on varotoiminnot, joiden ansiosta moottori voidaan käynnistää uudelleen neljän minuutin kuluessa käynnistyksenestimen aktivoitumatta, mikäli moottori on sammunut tahattomasti tai jos sytytysvirta on katkaistu ja kytketty uudelleen suuremmalla ajonopeudella kuin 30 km/h. Jos auto on paikallaan, järjestelmä aktivoituu heti kun sytytysvirta katkaistaan.
Autoissa, joissa on moottorinohjausjärjestelmä MSA 15.7, ei näitä varotoimintoja ole; ja järjestelmä aktivoituu muutaman minuutin kuluessa sytytysvirran katkaisemisesta.
Jos moottorinohjausjärjestelmällä Fenix 5.2 varustetuissa autoissa sytytysvirta on kytkettynä yli neljä minuttia moottorin ollessa pysäytettynä, sytytysvirta on katkaistava ja kytkettävä uudelleen ennen kuin moottori voidaan käynnistää. Muissa autoissa moottori voidaan käynnistää suoraan.
Diagnoosijärjestelmä
Käynnistyksenestimessä on oma diagnoositoiminto, joka valvoo jatkuvasti järjestelmän toimintaa ja jota käytetään ohjausyksikön ohjelmointiin.
Mahdolliset viat tallentuvat ohjausyksikön muistiin ja voidaan lukea vikakoodeina, kun Volvo System Tester on kytkettynä auton diagnoosiliitäntään.
Järjestelmän toiminnot
Alustus
Kun sytytysvirta on katkaistuna ja auto on paikallaan, elektroninen käynnistyksenestin on aktivoituneena. Tämä tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on lukkiutuneena eikä moottoria voida käynnistää, ennen kuin elektroninen käynnistyksenestin ensin passivoidaan.
Kun sytytysvirta kytketään (virta-avaimen asento II), moottorinohjausyksikkö (1) lähettää alustussignaalin käynnistyksenestimen ohjausyksikölle (2). Moottorinohjausyksikkö toistaa alustussignaalia, kunnes se saa vastauksen siitä, pitääkö sen jatkaa käynnistysprosessia vai ei. Ellei vastausta tule 2,6 sekunnin kuluessa, moottorinohjausyksikkö lukkiutuu, niin että moottoria ei voi käynnistää.
Transponderin lukutoiminto
-1. Moottorinohjausyksikkö.
-2. Käynnistyksenestimen ohjausyksikkö.
-3. Antennirengas.
-4. Avain, jossa on transponder.
-5. Diagnoosiliitäntä.
Kun sytytysvirta kytketään (virta-avaimen asento II), käynnistyksenestimen ohjausyksikkö lähettää kantoaaltotaajuutta (n. 125 kHz) antennirenkaan (3) kautta avaimen päässä olevaan transponderiin (4). Ohjausyksikkö jatkaa kantoaaltotaajuuden lähettämistä enintään 380 ms ajan tai kunnes se saa transponderilta vastauksen. Löytääkseen transponderin resonanssitaajuuden, ohjausyksikkö vaihtaa kantoaaltotaajuutta ylös- ja alaspäin kahden kiinteän portaan verran.
Antennirengas siirtää kantoaaltotaajuuden ohjausyksiköstä avaimen päässä olevaan transponderiin, jossa kantoaaltotaajuus herättää resonanssipiirin, joka puolestaan aktivoi mikropiirin.
Transponder lukee muistiinsa tallennetun koodin ja lähettää sen antennirenkaan kautta ohjausyksikköön.
Ohjausyksikkö ottaa vastaan koodin ja tarkastaa, onko se hyväksyttynä koodina tallennettuna muistiin.
Jos koodi on hyväksytty, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö lähettää moottorinohjausyksikölle vahvistuksen siitä, että hyväksyttyä avainta käytetään ja että moottorinohjausyksikkö voi jatkaa normaalia toimintaansa.
Jos koodia ei tunnisteta, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö lähettää moottorinohjausyksikölle lukkiutumissignaalin, jottei moottoria voitaisi käynnistää.
Siinä tapauksessa, että ohjausyksikkö ei saa vastausta transponderilta 380 ms kuluessa sytytysvirran kytkemisestä, käynnistyksenestimen ohjausyksikkö lähettää moottorinohjausyksikölle lukkiutumissignaalin, jottei moottoria voitaisi käynnistää.
Aktivointi
Käynnistyksenestin aktivoituu, kun kuljettaja pysäyttää moottorin kääntämällä virta-avaimen asentoon I tai 0. Moottorinohjausyksikkö on lukkiutuneena eikä moottoria voida käynnistää, ennen kuin elektroninen käynnistyksenestin ensin passivoidaan.
Varotoiminnot
Autot, joissa on moottorinohjausjärjestelmä Fenix 5.2, LH 3.2, M 4.3 tai M 4.4, on seuraavat varotoiminnot:
*Jos moottori sammutetaan katkaisemalla sytytysvirta auton ajonopeuden ollessa yli 30 km/h, moottorin katsotaan pysähtyneen epänormaalisti.
*Jos moottori pysähtyy ilman, että virta-avainta käännetään, moottorin katsotaan pysähtyneen tahattomasti.
Molemmissa tapauksissa moottorinohjausyksikkö odottaa neljä minuuttia ennen kuin lukitsee itsensä, ja tänä aikana on mahdollista käynnistää moottori uudelleen ilman, että käynnistyksenestin aktivoituu uudelleen. Jos auto on paikallaan, järjestelmä aktivoituu heti kun sytytysvirta katkaistaan.
Autoissa, joissa on moottorinohjausjärjestelmä MSA 15.7, ei näitä varotoimintoja ole; ja järjestelmä aktivoituu muutaman minuutin kuluessa sytytysvirran katkaisemisesta.
Jos auto on paikallaan sytytysvirta kytkettynä yli neljän minuutin ajan, moottorinohjausyksikkö lukkiutuu. Auton käynnistäminen edellyttää transponderin koodin lukemista uudelleen.
Moottorinohjausjärjestelmällä Fenix 5.2 varustetuissa autoissa sytytysvirta on katkaistava ja kytkettävä uudelleen ennen kuin moottori voidaan käynnistää. Muissa autoissa moottori voidaan käynnistää suoraan."
Siinä jotain aiheeseen liittyvää.
Voisiko vika olla nyt siinä jo aikaisemmin mainitussa antennirenkaassa

-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 14.12.2012 19:26
- Paikkakunta: Kempele
v70 ajonesto
Pappi !
eipä ollut vika tuossa antennirenkaassa, sitä vähä epäilinkin, koska mittasin antennirenkaan sisällä olevan kelan vastuksen ja se ei ollut poikki, muutenhan se olisi ollutkin selevä tapaus,
Tietäisitkö Pappi mikä olisi seuraava tutkittava paikka ?
eipä ollut vika tuossa antennirenkaassa, sitä vähä epäilinkin, koska mittasin antennirenkaan sisällä olevan kelan vastuksen ja se ei ollut poikki, muutenhan se olisi ollutkin selevä tapaus,
Tietäisitkö Pappi mikä olisi seuraava tutkittava paikka ?