Toyota (n)Auris 1,4 d4d DPF Multimode 2010

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Pjörklundi
Viestit: 80
Liittynyt: 05.4.2006 19:46
Paikkakunta: Espoo

Toyota (n)Auris 1,4 d4d DPF Multimode 2010

Viesti Kirjoittaja Pjörklundi »

Laitetaan nyt tännekin juttua/kestotestiä nAuriksesta

Eli alkuvuodesta tuli hommattua talvikulkine Polo Variant SDI:n tilalle tuollainen sanahirviö.
Ostohetkellä ajettu 123 tkm, eli kilometriä laite on jo jonkin verran nähnyt. Edellinen omistaja oli vetänyt pidempää siivua töihin tullessa.
Varusteet on ihan perus, eli automaatti-ilmasotinti, 7 airbag, ESP, luistonesto, sähkölasit joka ovessa, Eberi.

Ensimmäisenä tuli laitettua Eberiin kauko-ohjaus, joka olikin tosi helppo homma, y-kaapeli kellon ja Eberin väliin ja kovaa käyttöä. Ebaysta tilaten vähän alle 200 €.

Takana on nyt 2,5 tkm, eikä pahaa sanottavaa ole. Multimodehan ei ole perinteinen automaatti vaan tälläinen automatisoitu mekaaninen vaihteisto. Eihän se mikään 7G/DSG ole, mutta menettelee kyllä. Kokemusta automaatista ei tätä värkkiä ennen ole kauheasti ollut, ja kivallehan toi tuntuu.

Ainoa huolenaihe on tuo hiukkaskiihdytin, varsinkin kun enimmäkseen kaupungissa päristelee. Eli vaarana on dieselin meneminen öljyn sekaan, ja tämän vuoksi öljynpinta nousee. Jossain vaiheessa jos ei huomaa tikkua katsella, niin kone alkaa käymään tällä öljy/diesel seoksella ja kliimaksina mustarauta tulee kurkkaamaan ulkoilmaa lohkon kyljestä. Eli tikkua täytyy pitää silmällä ja mieluiten kerran viikossa käydä pidempi reissu.

Ajo-ominaisuudet ei mitään Mersun tasoista olekaan, eikä edes Volkkaria, mutta eteenpäin sillä on päästy ihan kivasti.

Kestotesti jatkuu, ja kokemuksia varmaan tulee päiviteltyä tännekin, jos kiinnostuneita on.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Olikos tuon mallisessa koneessa ongelmana suutinpohjien vuoto ja se tukkii imusihdin.?? Ainaki oli isommissa tojota dieseleissä tuota
Pjörklundi
Viestit: 80
Liittynyt: 05.4.2006 19:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pjörklundi »

Näissä ei sitä ongelmaa ole ollut, en ainkaan ole kuullut. Suurin ongelma on tuo DPF.
Jotain probleemia on myös ollut vesipumpun kanssa, mutta siitä on ollut takaisinkutsu ja tähänkin se on vaihdettu.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Pjörklundi kirjoitti:Jotain probleemia on myös ollut vesipumpun kanssa, mutta siitä on ollut takaisinkutsu ja tähänkin se on vaihdettu.
Tästä kyllä täytyy antaa isot probsit toyotalle, että jos jotain "tyyppivikaa" huomataan, niin takaisinkutsutaan ja korjataan asia. Näin kun sais saksalaiset merkitkin tekemään. :P
(tulis ehkä vaan pirun kalliiksi saksalaisille, hehee :lol: )
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Pjörklundi
Viestit: 80
Liittynyt: 05.4.2006 19:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pjörklundi »

Se on kyllä totta että Tojotalla toimii nuo takaisinkutsut ilmeisen hyvin, tosin onhan ne nenilleen saanutkin näissä ongelmissa...
Huonoa on se ettei Mobilon kaltaista ajoturvaa ole.


Lisäksi hyvää on Tojotan lisävarusteiden asennusmanuaalit:
http://www.toyota-tech.eu/Aim/Aim.aspx? ... menuitem=3
Tuolta voi katsella miten asennellaan esim vetokoukku, varashälytin, peruutustutka jne..
Pjörklundi
Viestit: 80
Liittynyt: 05.4.2006 19:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pjörklundi »

Toyotan laatu tuntuu huonontuneen aikatavalla viimeisen 10 vuoden aikana. Autoon vaihdettiin kesällä uusi puolimoottori, turbo ja alipainepumppu. Kaikki meni Toyotan piikkiin, onneksi.

Oireena oli nouseva öljynpinta, joka kuulemma on ominaisuus lyhyillä ajomatkoilla, johtuen hiukkaspöntön regeneroinnista tai oikeastaan sitä ettei se onnistu täysin. (Tämä ominaisuuden sain tietooni ennen suurempaa vahinkoa, eli pystyin seuraamaan öljynpinnan tasoa). Ilmeisesti suurin korjaus uudessa puolimoottorissa oli anturi öljytilaan jolloin ylitäyttö havaitaan ajoissa ja estetään vahingot vaihtamalla oikea määrä öljyä tilalle.

Tämän episodin jälkeen totesin että harkitsen seuraavaavan kerran Toyotan ostoa kun olen eläkkeellä (+30vuotta vielä jäljellä).

Lopputulemana on että Auris meni vaihtoon ja tilalle tuli bensaa kuluttava Datsun Qashqai. (Ratti ei ainakaan vielä ole jäänyt käteen)
Avatar
rotte
Viestit: 546
Liittynyt: 20.10.2010 20:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rotte »

Pjörklundi kirjoitti:Toyotan laatu tuntuu huonontuneen aikatavalla viimeisen 10 vuoden aikana. Autoon vaihdettiin kesällä uusi puolimoottori, turbo ja alipainepumppu. Kaikki meni Toyotan piikkiin, onneksi.

Oireena oli nouseva öljynpinta, joka kuulemma on ominaisuus lyhyillä ajomatkoilla, johtuen hiukkaspöntön regeneroinnista tai oikeastaan sitä ettei se onnistu täysin. (Tämä ominaisuuden sain tietooni ennen suurempaa vahinkoa, eli pystyin seuraamaan öljynpinnan tasoa). Ilmeisesti suurin korjaus uudessa puolimoottorissa oli anturi öljytilaan jolloin ylitäyttö havaitaan ajoissa ja estetään vahingot vaihtamalla oikea määrä öljyä tilalle.

Tämän episodin jälkeen totesin että harkitsen seuraavaavan kerran Toyotan ostoa kun olen eläkkeellä (+30vuotta vielä jäljellä).

Lopputulemana on että Auris meni vaihtoon ja tilalle tuli bensaa kuluttava Datsun Qashqai. (Ratti ei ainakaan vielä ole jäänyt käteen)
Morjensta!

Itsellä Subarussa samanlaista ongelmaa, öljyn taso nousee -> dieseliä menee öljyn sekaan johtuen jatkuvasta DPF:n regeneroinnista, polttoväli noin 100km. Mitä hajosi, kun piti puolimotti uusia?
Pjörklundi
Viestit: 80
Liittynyt: 05.4.2006 19:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pjörklundi »

Vielä ei hajonnut mitään, eli tekivät korjauksen ennakoivasti. Pelkkä öljyn pinnan nousu ja se tieto että ko. moottoreissa on ollut vastaavia ongelmia riitti korjauspäätöksen saamiseen.
Avatar
rotte
Viestit: 546
Liittynyt: 20.10.2010 20:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rotte »

Oho :shock:

Itselläni kun on kohta kolmisen vuotta ollut tämä "Surupapu", joka on viimeiset pari vuotta poltellut hiukkasloukkua tyhjäksi noin 100-400km intervalleilla, aina ovat vaan huollosta todenneet asian olevan "normaali". Kun olen sattunut vaatimaan toimenpiteitä tuon suhteen, kun ei vaan muissa samanlaisissa autoissa polttele noin usein, niin vastaus on ollut "tutkitaan" tai "seurataan"...
Pjörklundi
Viestit: 80
Liittynyt: 05.4.2006 19:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pjörklundi »

Tosiaan homma meni nikottelematta GoodWillin piikkiin, eli takuu oli jo ummessa sekä ajallisesti 3 kk että kilometrillisesti 35 tkm.
Hiukkasloukuissa tuntuu olleen ongelmia oikein urakalla.
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Hondan dieselissä yksi ohjelmistopäivitys sai aikaan sen, että loukkua poltettiin 300-400km välein aiemman 600-800km sijaan. Öljyn pinta nousi, mutta ainakin omassa ehdittii reagoimaan ja tehtiin ylimääräinen öljynvaihto. Uusi ohjelma hoiti asian kuntoon.
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Naapurilla sama vika. Öljyntaso nousi ja tehdastakuuseen meni koko kone. Vuosimalli tais olla -08.
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Onko sama vaiva kakslitrasissa tojotan diiselipannuissa?
Pjörklundi
Viestit: 80
Liittynyt: 05.4.2006 19:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pjörklundi »

boogieman kirjoitti:Onko sama vaiva kakslitrasissa tojotan diiselipannuissa?
Ei ole, niissä ruiskutetaan polttoaine suoraan pönttöön/loukkuun, eli niissä on viides ruiskutussuutin regenerointia varten, näin ainakin olen ymmärtänyt.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”