Tuontiauto - Volga 24

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

bercedes menz kirjoitti:Tiedätkö miltä vuodelta toi mainos on?
1964. Muuttuu euroiksi kertoimella 1,8911 eli yksityisautoilijalle tuo on maksanut nykyrahassa n. 24100 euroa. Kaivanpa hyllystä Suomen Kuvalehden vuosikerran samalta vuodelta niin saadaan vertailuhintoja.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Höh, olikin vuodelta 1966.

No mutta laitetaan silti.

Jalta 4290 mk;-
Mosse Elite 6140 mk;-
Mosse Elite Deluxe 6590 mk;-
Volga (bensa) 9380 mk;-

Myös Fiatin ja Audin mainoksia oli muutamia, mutta näissä ei mainittu hintoja. Ylipäätään valitettavan vähän automainoksia. Maalla ois mun '60-luvun TM-kokoelma, siellä ois enempikin vertailuhintoja.

Audi-mainoksessa selitettiin miten Audin bensakone olisi "Mercedeksen suunnittelema" :shock:

Jaha, kappas:

The engines of the F103 series were a development of Daimler-Benz for a military project that never came into being.

Aina oppii uutta.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Täähän alkoi kiinnostaa. Etsin tässä työnteon lomassa hajanaisia tietoja tuon ajan hinnoista, tässä tuloksia.

Suuri Autokirja (lainattu Wikipediaan):

Suomessa Volvo PV 544 -mallisten henkilöautojen hinnat vaihtelivat 10 200 markasta (Favorit) 12 400 markkaan (Duett) vuonna 1965. Muita saman hintaluokan autoja olivat Citroën ID 19, Fiat 1500, Ford Taunus ja Zephyr, Opel Rekord, Peugeot 404 ja Toyota Crown.

Vuonna 1965 Škoda 1000 MB maksoi 6 600 markkaa ja sijoittui samaan hintaluokkaan mm. BMW 700:n, Fiat 850:n, Hillman Impin, Moskvitš Eliten ja Volkswagen Kuplan kanssa.

Foorumit:

(Karmann-)Ghiani kauppakirjassa vuodelta 1964 on hintana 10600 mk

Lehti-ilmoitushintoja 1964:

Peugeot 404 12200 mk;-
Rambler "hinnat alkaen" 14950 mk;-
Fiat 1300/1500 9620mk;- / 10320 mk;-
Datsun Bluebird 8390mk;-
Hillman Imp 6795;-


Jos nyt en aivan väärin ETK:n tilastoa tulkinnut, jonkinlainen keskiansio tuohon aikaan on ollut n. 6000 markkaa vuodessa.

yst. terv. harrast. tilast. tiet. yst. onre
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Mielenkiintoista! Kiitos vaivannäöstä! Kyllähän tilastojutut aina työhommat voittaa... :lol:

Nyt pitäisi vielä verrata nykyistä keskiansiota eli mediaani nettotuloja ja suhteuttaa, että millaisen kärryn keskituloinen si nettotuloillaan ennen ja nyt. :shock:

Onnistuuko til.tiet.yst.onrelta tällainen?

yst. terv.. "laisk. pask. berc. menz" :lol:
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Kunnollisten palkkatietojen löytäminen tolta ajalta netistä on yllättävän haastavaa. Luulen että kirjasto saattaisi auttaa tässä paremmin.

Kiinnostaisi jos jollakulla ois heittää 190D/200D siipi-Mersun hinta '60-luvun puolivälistä. Sehän nappasi 21-Volgan paikan maamme yleisimpänä taksina noihin aikoihin.
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Vasta nyt huomasin tämän topiikin. Oli niin mielenkiintoinen, että ihan kertaistumalta se piti lukea. Ikävä kyllä näitä alkupään kuvia en osannut avata, mutta noista myöhemmistä kuvista kyllä tämä Volgan malli selvisi. On todella hieno peli! Naapurin isännälläkin sattuu olemaan sellainen ja sen etupenkillä olen kerran istunut. Olipa todella muhkeat ja pehmeät penkit. Moottori kävi sivistyneellä tavalla kehräten. Siinä on jo sellaista luksusta. Itselläni ei ole ollut koskaan ns. itäautoa, mutta olen kyllä aina pitänyt Moskvitsh Scandinavian ja kaikkia Volgan malleja tyylikkäinä autoina. Myös nappisilmä 1200 Lada sekä 1500 S olivat tyylikkäitä ja luotettavia kulkineita. Jos autoissa oli mukana niiden runsas työkaluvarustus sekä kieppi rautalankaa sekä tankissa bensaa, niin matka jatkui, mikäli kuskilla oli vähänkään tietoa auton tekniikasta. Autotallini seinillä on runsaasti automainoksia varsinkin 1960-1970 luvuilta. Siellä on myös mielestäni erittäin hauska KOP:n mainos, jossa pukuun ja huopahattuun sonnustautunut herra on ilmeisesti menossa kyseiseen pankkiin Scandinavia-mossella. Pyrittiin ilmeisesti piilo-korostamaan säästämistä. Auton tunnistaa kyllä kojelaudasta sekä beigestä ohjauspyörästä mosseksi. Jos sitten onnistuu, niin voin yrittää pistää sen kuvan tänne nähtäväksi. :D
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Alkupään kuvat eivät valitettavasti enää aukea koska palvelua, jossa kuvat olivat, ei enää ole.

Ja kiitokset kehuista. Onhan tuossa ihan oma tunnelmansa. Tällekin kesälle tullut muutamat tuhannet kilometrit ajeltua.
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Kävin tänään läpi arkistojani automainoksista 1960-1970 luvuilta. Minulle tuli silloin ihan tilattuna ja postilaatikkoon "Tekniikan Maailma". Kun niitä lehtiä en voinut silloin ihan tilasyistä kokonaisina säilöä, niin leikkasin niistä kuitenkin pois melkein kaikki automainokset sekä myös selostukset koeajoista. Niitä on minulla edelleenkin tallessa muutama mapillinen ihan kyseisestä automerkistä aakkosjärjestyksessä taltioituna. Jos joku tämän palstan lukioista haluaa nähdä sitten sen aikaisia automainoksia omista autoistaan tuolta ajalta, niin ihan ilolla pistän näitä kuvia tälle palstalle, mikäli minulla sitten kyseisestä merkistä niitä ylipäätään sitten sattuu olemaan ja osaan ne laittaa näkyville. Seuraavaan postiini yritän saada kuvia tuosta edellisen postini KOP:n mainoksesta / Scandinavia-mossesta sekä Volgan automainoksista. Tuosta hirvikeuka-Volgasta en löytänyt ikävä kyllä kuvaa.
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Kuva

Kuva

Kuva

Tuossa noita kuvia liittyen edellisiin posteihini. Kuvien laatu ei nyt ole mitenkään hääppöinen. Salamakin välähteli ihan milloin sattui. Seuraavalla kerralla yritän sitten pistää vähän paremmaksi. Toivottavasti tuo asiani meni kuitenkin ihan hyvin perille näilläkin kuvilla. :D
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Kiitos, näitä on aina mukava katsella! Ja kyllähän näistä selvän saa, hyvinkin. Hieman on mainostaminen muuttunut viime vuosikymmeninä.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mites tuo Jalta? Niihin en ole juuri törmännyt?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Katselin tuossa just. Tota mallia on neljä kappaletta rekisterissä. Todella harvinainen se on ollut. Tavallaan kiinnostais hieman että kuinka huono auto se oikeasti on.
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Ellen nyt ihan väärin muista, niin Jaltasta minulla pitäisi olla myös mainoksia omassa arkistossani. Yritän sitten huomisen päivän aikana etsiä niitä mapeistani sekä pistää niistä sitten kuvia tänne palstalle. :D
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Kuva

Yksi mainos sieltä arkistojeni kätköistä sitten löytyi Jaltasta. Ladasta sekä erilaisista Mosseista niitä sitten löytyy jo enemmänkin. Toivottavasti näiden kuvien avulla vanhat muistot näistä autoista sitten heräävät taas henkiin! Näiden kuvien mainostekstit ovat nyt myös ehkä jo paremmin luettavissa, koska salama ei ainakaan nyt välähdellyt. :roll:
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Kiitokset näistäkin!

Vein tänään Volgalla lakkorikkurin töihin. :twisted:

Kaikennäköstä pientä laiteltavaa tuossa olisi, jos talven mittaan ehtisi. Hyvin se kuitenkin toimii.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

onre kirjoitti: Vein tänään Volgalla lakkorikkurin töihin. :twisted:
Volga on kylläkin suunniteltu lakkorikkurin Siperiaan viemiseen, joten oliko tuo nyt sitten Volgan väärinkäyttöä? :D
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

bercedes menz kirjoitti:
onre kirjoitti: Vein tänään Volgalla lakkorikkurin töihin. :twisted:
Volga on kylläkin suunniteltu lakkorikkurin Siperiaan viemiseen, joten oliko tuo nyt sitten Volgan väärinkäyttöä? :D
Perestroika, perestroika...
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Selailin taas kerran omia arkistojani. Vanhojen "Tekniikan Maailma" lehtieni sivuilta aikoinaan tallentamistani koeajoselostuksista löysin tarinat parista-kolmesta tälläkin palstalla keskustelluista autoista:

- Volga M-21 S, Tekniikan Maailma No: 05/1966, J.J & E.P
- Volga GAZ-24, Tekniikan Maailma No: 10/1971, Mauri Salo
- Jalta ZAZ 965 AE "Zaporojez" Tekniikan Maailma No: 13/1965, ?

Lähetän ihan mielelläni postin kautta kopiot näistä koeajoista kaikille asiasta kiinnostuneille tämän palstan lukijoille osoitetietoja vastaan.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Kohta alkaa olla kymppitonni täynnä. Kovaa ajoa, pientä huoltoa, ei oikeastaan kummempaa. Jarrut voisi edelleenkin säätää vähän lähemmäs ja tyhjäkäynnin olisi hyvä olla vähän rikkaammalla, mutta muuten tämä on pelannut lähinnä ajamalla ja tankkaamalla. 10-11 litran väliin näyttäisi näillä ajoilla kulutus asettuvan.

Kuva
topias
mainosmestari
Viestit: 2000
Liittynyt: 19.7.2012 11:15

Viesti Kirjoittaja topias »

Huomasin vasta hetki sitten nuo jo aikaisemmin tulleet yv:t koneeltani. Pistän hetimiten tulemaan kopioita noista koeajoista. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”