Leemun linjuri
Hommahan valmistuu liki käsiin
Tuulilasin ympärystä ja vasemman kyljen yläosasta kaksi kolmannesta maalaamatta.
Voi olla, ettei ihan tänään valmistu, mutta lähipäivinä.
Ens torstaina kylmenee leimakin, täytyy kai alkaa sillekin asialle tekemään jotain
No, sen ei pitäisi tälläerää vaatia muuta kuin koota hihnankiristin uusien laakereiden kera paikalleen ja käyttää jarrusovituksessa.
Viimevuonna oli etujarrut vähän hilkulla, niin ajattelin pelata varman päälle nyt.
Tuulilasin ympärystä ja vasemman kyljen yläosasta kaksi kolmannesta maalaamatta.
Voi olla, ettei ihan tänään valmistu, mutta lähipäivinä.
Ens torstaina kylmenee leimakin, täytyy kai alkaa sillekin asialle tekemään jotain
No, sen ei pitäisi tälläerää vaatia muuta kuin koota hihnankiristin uusien laakereiden kera paikalleen ja käyttää jarrusovituksessa.
Viimevuonna oli etujarrut vähän hilkulla, niin ajattelin pelata varman päälle nyt.
Pari vuotta tuli armonaikaa, että läsähdys kävileemu kirjoitti:
Ens torstaina kylmenee leimakin, täytyy kai alkaa sillekin asialle tekemään jotain
No, sen ei pitäisi tälläerää vaatia muuta kuin koota hihnankiristin uusien laakereiden kera paikalleen ja käyttää jarrusovituksessa.
Viimevuonna oli etujarrut vähän hilkulla, niin ajattelin pelata varman päälle nyt.
Oli viisas veto hakea jarrulappu etukäteen. Vähän otettiin etupäätä lähemmäs, niin saatiin hyväksyttävät arvot. Pientä soikeutta on rummussa kuskin puolella, mutta mennee tällaisessa käytössä.
Takajarrut on niin mahdottomat, että meinaavat kokonaistehossa hiipiä väkisin edelle
Katsuri ei keksinyt mitään moitittavaa, suullinen huomautus apumiehen sisälokasuojassa olevasta ruostereiästä. Oikein asiallista palvelua, ei mitään turhaa nillitystä, lähinnä alustan tarkastus ja sillä hyvä. Konttorina A-katsastus Forssa Viksberg.
Kokonaiskulut katsastuksesta 199€, sovitus siis teetetty muualla, mutta on tuossa rahassa mukana.
Jännä homma on tuo savun muodostus seisonnan jälkeen, tätähän on ennenkin jossain ketjussa hämmästelty.
Enimmäinen kiihdytys maantievauhtiin tuottaa putken täydeltä sinisenharmaata savua, mutta sen jälkeen ei tule silmin nähtävästi muuta kuin ohuesti mustaa. Samaten ensimmäiset viitisen kilometriä tuntuu, että hyvä kun auto pysyy ojien välissä , mutta sen jälkeen se ikäänkuin "herää henkiin" ja kulku on ihan yhtä tasaista kuin ennenkin
Kärkkäisellä oli tarjouksessa 275W aurinkopaneelit 99€/kpl.
Tilasin kaksi ja saapuivat perjantaina.
Kaapelit sain vedeltyä eilen illalla paikoilleen ja jonkin verran valmisteltua paneelien asennusta.
Menevät pitkittäin keskelle kattoa. Toinen ihan etureunaan ja toinen ensimmäisen kattoluukun takapuolelle.
Varastoista löytyi vanhaa sähkärin asennuskiskoa n.50mm leveää.
Arvelin pistää sen kyljelleen katolle, väliin Sika 221 ja päistä "ruusuniitillä" kiinni.
Paneeleissa on reiät 8mm pulteille 2kpl molemmissa päissä pitkiä sivuja. Niistä ajattelin kiinnittää kiskoihin, ehkä vielä sika siihenkin väliin. Pysynee vaikka ei tule lyhyeltä sivulta kiinni?
Arvelisin muutenkin olevan parempi, että ilma pääsee kiertämään alta, niin paneeli pysyy vähemmän kuumana
Tilasin kaksi ja saapuivat perjantaina.
Kaapelit sain vedeltyä eilen illalla paikoilleen ja jonkin verran valmisteltua paneelien asennusta.
Menevät pitkittäin keskelle kattoa. Toinen ihan etureunaan ja toinen ensimmäisen kattoluukun takapuolelle.
Varastoista löytyi vanhaa sähkärin asennuskiskoa n.50mm leveää.
Arvelin pistää sen kyljelleen katolle, väliin Sika 221 ja päistä "ruusuniitillä" kiinni.
Paneeleissa on reiät 8mm pulteille 2kpl molemmissa päissä pitkiä sivuja. Niistä ajattelin kiinnittää kiskoihin, ehkä vielä sika siihenkin väliin. Pysynee vaikka ei tule lyhyeltä sivulta kiinni?
Arvelisin muutenkin olevan parempi, että ilma pääsee kiertämään alta, niin paneeli pysyy vähemmän kuumana
Sillä meinasin, että on tartuttava tilaisuuteen kun ei taida maailmalta saada merkittävästi halvemmalla ja suomalaisen kauppiaan kanssa on helpompi kinata jos tulee jotain odottamatonta.Pappi kirjoitti:Ei ole panelit kalliita. Tuolla määrällä saat mukavasti jo virtaa.
Toisen parin kun saisi vastaavia vielä ja akkupuolelle myös tuplaus nykyiseen 2*220ah, niin alkaisi olla kohdallaan
Itte kans katellu noita paneleita kun just juhannuksena tyhjeni tuo hupiakku pariinkiin kertaan kun oli kylmälaukkua ja kaikenmaailman latureita parkissa päällä.
Samaa 275w panelia kuolasin vaikka se varmasti omaan käyttöön onkin reippaasti ylimitoitettu. Toki ylimitoituksesta ei mitään haittaa ole, päinvastoin jaksaa sitten pitää hämärtyvässä syksyssä akut täynnä pidempään.
Säädin on vähän haussa. Moni vannoo mppt säätimen nimeen mutta onko se "ainoa oikea"?
Viitsisko leemu ottaa tuon panelin kiinnityspaikoista tarkempia kuvia?
Samaa 275w panelia kuolasin vaikka se varmasti omaan käyttöön onkin reippaasti ylimitoitettu. Toki ylimitoituksesta ei mitään haittaa ole, päinvastoin jaksaa sitten pitää hämärtyvässä syksyssä akut täynnä pidempään.
Säädin on vähän haussa. Moni vannoo mppt säätimen nimeen mutta onko se "ainoa oikea"?
Viitsisko leemu ottaa tuon panelin kiinnityspaikoista tarkempia kuvia?
Aika pitkään meni meillä mökillä pwm säätimellä. Hyvin latasi. Ei lähdetty vaihtamaan uuteen. Kun päivitettiin paneli, samalla laitettiin säädin uusiksi.
Hinnat on tippuneet todella paljon.
Säätimien vertailua. https://youtu.be/PB6zojol9o0
Hinnat on tippuneet todella paljon.
Säätimien vertailua. https://youtu.be/PB6zojol9o0
Juu, kiva pujotella tuonne paneelin alle saa melko käärmekäsi olla, jos ei sitten nosta paneelia tyyliin kakskytä senttiä irti katostaMika.T kirjoitti:Läpipultilla? Ja mutteri tuohon panelin takapuolen ja alumiinikulman väliin pujottamalla?
Selvensi hyvin. Kiitos.
Noihinhan on olemassa jotain oikeita kiinnikkeitäkin, mutta ei ole mitään hajua kuinka ne toimii.
Tuossa sarjassa on kiinnikkeet. Nuo tulee panelin reunaan kiinni ja kötös liimataan kiinni kattoon.
Loppu on sitten arpapeliä kestääkö liimaukset. Asuntovaunuun ei viitti kattoon ylimääräisiä reikiä tehdä. Itse ajattelin hyödyntää turhaa tv-antennin läpivientiä kaapeleiden suhteen.
Maksavat erikseen ostettuna useamman kympin.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... ajoneuvoon
Pelkät kiinnikkeet ja läpivienti.
https://www.electrotori.net/product/113 ... le-caravan
Loppu on sitten arpapeliä kestääkö liimaukset. Asuntovaunuun ei viitti kattoon ylimääräisiä reikiä tehdä. Itse ajattelin hyödyntää turhaa tv-antennin läpivientiä kaapeleiden suhteen.
Maksavat erikseen ostettuna useamman kympin.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... ajoneuvoon
Pelkät kiinnikkeet ja läpivienti.
https://www.electrotori.net/product/113 ... le-caravan
Noita muovikiinnikkeitä jo lapoin ostoskoriin mutta jotenki en luota pelkkään liimaan.
Häätys vetää ruuveilla kiinni kattoon, joka taas aikalailla eppäilyttää sekin vuodon ja ruostumisen takia, mutta kyllä kait nuo tiiviiksi nykypäivän liimoilla sais.
https://www.tuontitukku.fi/tuote/asennu ... 479955902/
Tuomosta jos vetasis kaks nelimetristä soiroa rynsterin katolle... Liimalla kiinni ja läpipultit päihin niin ei tarvis "asunto-osan" kattoa rei'ittää. Takimmaiset menis tavaratilan puolelle ja etummaiset ohjaamon verhoilun alle jonka saa helposti irti jos joskus vuotaisi.
Paneli noiden päälle. Samalla vois taakse tehä vaikka kattotelinettä.
Häätys vetää ruuveilla kiinni kattoon, joka taas aikalailla eppäilyttää sekin vuodon ja ruostumisen takia, mutta kyllä kait nuo tiiviiksi nykypäivän liimoilla sais.
https://www.tuontitukku.fi/tuote/asennu ... 479955902/
Tuomosta jos vetasis kaks nelimetristä soiroa rynsterin katolle... Liimalla kiinni ja läpipultit päihin niin ei tarvis "asunto-osan" kattoa rei'ittää. Takimmaiset menis tavaratilan puolelle ja etummaiset ohjaamon verhoilun alle jonka saa helposti irti jos joskus vuotaisi.
Paneli noiden päälle. Samalla vois taakse tehä vaikka kattotelinettä.
Tuommoiset oli itselläkin mielessä ensin, mutta on tuossa bussinresussa kattopelti niin kaareva, että olisi ottanut keskeltä kiinni.Mika.T kirjoitti:Noita muovikiinnikkeitä jo lapoin ostoskoriin mutta jotenki en luota pelkkään liimaan.
Häätys vetää ruuveilla kiinni kattoon, joka taas aikalailla eppäilyttää sekin vuodon ja ruostumisen takia, mutta kyllä kait nuo tiiviiksi nykypäivän liimoilla sais.
https://www.tuontitukku.fi/tuote/asennu ... 479955902/
Tuomosta jos vetasis kaks nelimetristä soiroa rynsterin katolle... Liimalla kiinni ja läpipultit päihin niin ei tarvis "asunto-osan" kattoa rei'ittää. Takimmaiset menis tavaratilan puolelle ja etummaiset ohjaamon verhoilun alle jonka saa helposti irti jos joskus vuotaisi.
Paneli noiden päälle. Samalla vois taakse tehä vaikka kattotelinettä.
Kirmaajan suoremmassa ja tukevassa peltikatossa voisi pysyä ihan liimallakin, ainakin paremmin kuin tuossa bussin katossa joka on vetelää alumiinia ja ei ole edes kehikossa kiinni kuin reunoilta. Keskellä on äkkiä sentti tyhjää alla.
Vähän mietin myös materiaalin elämistä lämpötilan mukaan. Katto on alumiinia ja jos sen päälle laittaa sinkittyä kiskoa ja taas sen päälle alumiinikehikkoisen paneelin
En tiedä onko sillä oikeasti merkitystä, mutta mieluusti näitä miettii vähän etukäteen ennemmin kuin keräilee paneelia jostain pikatien penkalta
Styroksikoppimiehet on laittaneet paljonkin pelkällä liimalla paneeleita, mutta niissä nyt ei taida juur mitään edes olla mihin ruuvi vastaisi
Viime yö tehty testiä.
Paneelit on katolla nyt ja kytkettynä rinnan. 14 tuntia irti maasähköstä, jääkaappi ja ilppi päällä pyyntiä 24 astetta.
Ulkona ei ollut kovin kuuma eilen, ehkä 22 parhaimmillaan ja auto oli valmiiksi viileä sisältä.
Lähtötilanteessa invertteri näytti akkujännitteeksi 27V. Nyt näyttää akuille 25.1V ja autossa on lämmintä n.12 astetta. Todenmukaisempi olisi varmaan testata lämmityksellä
Etummainen paneeli on kiinni tuollaisella kyljelleen käännetyllä valaisinkiskolla.
Taaempi taas perinteisellä asennuskiskolla. Edessä on oltava ylempänä, kun katossa on poikkisauma jonka päälle paneeli on saatava. Takana asennuskisko riittää juuri katon kaarevuuden takia.
Molempien paneelien kiskot on niitattu "ruusuniitillä" päistään kattopeltiin ja välissä on Sika 221 liimaa.
Paneelit on katolla nyt ja kytkettynä rinnan. 14 tuntia irti maasähköstä, jääkaappi ja ilppi päällä pyyntiä 24 astetta.
Ulkona ei ollut kovin kuuma eilen, ehkä 22 parhaimmillaan ja auto oli valmiiksi viileä sisältä.
Lähtötilanteessa invertteri näytti akkujännitteeksi 27V. Nyt näyttää akuille 25.1V ja autossa on lämmintä n.12 astetta. Todenmukaisempi olisi varmaan testata lämmityksellä
Etummainen paneeli on kiinni tuollaisella kyljelleen käännetyllä valaisinkiskolla.
Taaempi taas perinteisellä asennuskiskolla. Edessä on oltava ylempänä, kun katossa on poikkisauma jonka päälle paneeli on saatava. Takana asennuskisko riittää juuri katon kaarevuuden takia.
Molempien paneelien kiskot on niitattu "ruusuniitillä" päistään kattopeltiin ja välissä on Sika 221 liimaa.
Luin taas koko viestiketjun kertaalleen läpi.
Jotenkin niin mukavaa luettavaa nämä ensimmäisen projektin hakureissun vaiheet
Jotenkin niin mukavaa luettavaa nämä ensimmäisen projektin hakureissun vaiheet
Kysymystäkin heräsiLeemu kirjoitti:Pakoputkea ei ole lukuunottamatta pakosarjalta lähtevää alkuosaa joka päättyy takahelman alle, jonka pääasiallinen rakenne on kuusipuuta ja vaneria
Äkkiä ajatellen toiminta vaikuttaisi ihan kelvolliselta tuollaisenaan mutta selvisikö miksi sitä jotain ei tapahdu ?Kuinka tuollaisen Sealock-venevessan pitäisi pelata? Vaikka kääntelee kahvaa mihin asentoon niin ei saa tavaraa liikkumaan kuin poispäin pytystä
Kolmekymmentä vuotta seisoneen Opel -58 kun sai lopulta käyntiin (kansi irti, kuukauden liottelu jarrunesteellä, brake cleanerilla ja ties millä että saisi männät liikkumaan, lopulta koivuhalon välityksellä lekalla hakaten onnistui -> kansi paikalleen) niin tuli kyllä savua. Melkein sen kokemuksen perusteella sanoisin, että savun määrä korreloi seisonta-ajan pituuteen.Jännä homma on tuo savun muodostus seisonnan jälkeen, tätähän on ennenkin jossain ketjussa hämmästelty.
Vanajan haku oli kyllä omanlaisensa seikkailu
Vessan toimimattomuus selittyi omalla tietämättömyydellä
Sille on oma huuhteluvesisäiliö jonka täyttämällä alkoi homma pelaamaan.
Toiminta menee niin, että ensin valitsinvipu käännetään lukistusasennosta toiseen ääripäähän. Sitten käsipumpulla pumppaamalla saadaan huuhteluvettä pyttyyn. Sitten käännetään valitsin väliasentoon, jolloin käsipumpun käyttö tyhjentää pytyn jätevesisäiliöön.
Lopuksi vipu käännetään takaisin lukitusasentoon.
Ilmeisesti tässä on hiukan kysymys pihassa tyhjäkäyttelyiden yms. seurauksena kaikenmaailman karstojen, öljynkäryjen yms. palaminen pakoputkessa kunhan pakokaasun lämpötila nousee riittävästi kun moottoria kuormitetaan
Vessan toimimattomuus selittyi omalla tietämättömyydellä
Sille on oma huuhteluvesisäiliö jonka täyttämällä alkoi homma pelaamaan.
Toiminta menee niin, että ensin valitsinvipu käännetään lukistusasennosta toiseen ääripäähän. Sitten käsipumpulla pumppaamalla saadaan huuhteluvettä pyttyyn. Sitten käännetään valitsin väliasentoon, jolloin käsipumpun käyttö tyhjentää pytyn jätevesisäiliöön.
Lopuksi vipu käännetään takaisin lukitusasentoon.
Ilmeisesti tässä on hiukan kysymys pihassa tyhjäkäyttelyiden yms. seurauksena kaikenmaailman karstojen, öljynkäryjen yms. palaminen pakoputkessa kunhan pakokaasun lämpötila nousee riittävästi kun moottoria kuormitetaan
Peppuhommat on ikäviä kuiviltaan
Semmoseksi tämä nyt on kuitenkin mennyt, onneksi tuli mieleen tarkistaa peräöljyt ennen reissuun lähtöä.
Reiästä kokeillen ei ylettynyt öljyyn, joten tuumailin lisätä vähän.
Nythän tilanne on se, että leemu on tyhjentänyt Forssan halpakaupat peräöljystä
Liki kymmenen litraa olen lisäillyt ja vähän menisi vieläkin
Semmoseksi tämä nyt on kuitenkin mennyt, onneksi tuli mieleen tarkistaa peräöljyt ennen reissuun lähtöä.
Reiästä kokeillen ei ylettynyt öljyyn, joten tuumailin lisätä vähän.
Nythän tilanne on se, että leemu on tyhjentänyt Forssan halpakaupat peräöljystä
Liki kymmenen litraa olen lisäillyt ja vähän menisi vieläkin
Mika.T kirjoitti:Huh
Noinkohan tuo on jo romurautaa.
Tuossa tilanteessa laskisin öljyt pois niin näkee onko jo rautaa seassa. Jos ei ole niin on selvitty säikähdyksellä.
Jos taas on, nostaisin koko murikan romukuormaan.
Kyllä siellä jotain vahinkoa on varmasti käynyt, murikka ei näytä mahdottoman paljon vuotaneelta ja meillä ollessa ajeltu pari tuhatta. Eli väittäisin olleen kuiva jo jonkin aikaa
No, toi se ainakin tuuriin saakka
Katsotaan kun päästään kotio, niin vaihdan tuoreet rasvat. Näkee sitten millaista moskaa siellä on..
Jos yhtään on öljyä murikassa ollut niin en huolestuisi yhtään. Peräöljy jos jokin jää paksuna kalvona kohteeseen eikä käsistäkääm lähde muuten kuin kulumalla. Sen verran tuhdeilla varmuusluvuilla taitaa raskaan kaluston akselit bussikäyttöön olla mitoitettu kun samat murikat kumminkin ovat pyörineet monenkirjaviin ajotehtäviin soveltuneiden kuorkkienkin alla.
Eli jos lautaspyörä suinkin on öljyn pintaa ylettynyt rikkomaan on jonkunlaista voitelua ollut kyllä kaikkien liikkuvien saatavilla. Joku valmiiksi kulunut laakeri toki voi itseensä ottaa ja kulua äkkiä lisääkin. Toivottavasti ei metallia ole ilmaantunut.
Eli jos lautaspyörä suinkin on öljyn pintaa ylettynyt rikkomaan on jonkunlaista voitelua ollut kyllä kaikkien liikkuvien saatavilla. Joku valmiiksi kulunut laakeri toki voi itseensä ottaa ja kulua äkkiä lisääkin. Toivottavasti ei metallia ole ilmaantunut.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Puolen viikon pikkupyrähdys tehty.
Jokioinen-Isokyrö-Tuuri-Ähtäri-Jokioinen, lauantaina lähdettiin ja keskiviikko illalla palauduttiin, vajaa 700km kaikkinensa.
Vehkeet pelasi kuin kello, vähän huolestutti tuo perä, mutta ei ainakaan matkalle lauennut.
Täytyy laskea öljyt pois ja tutkia tuleeko rautaa mukana ja kuinka paljon.
Matkalla tehtyjä huomioita varustuksessa.
Tarvitaan suurempi jääkaappi, tuo nykyinen on varmaan joku luokkaa 100 litraa ja kyllästyttää pelata kylmälaukun kanssa.
240 litraista kompurakaappia saa aika edullisesti ja sellaisen saanee mahtumaan jos poistaa yhden kaapin alapuolelta ja tekee mikrolle uuden hyllyn.
Alakaappia ei nytkään ole käytetty oikeastaan lainkaan, joten poisto ei haittaa.
Mikro hajosi harmittavaa, koska se oli todella nopea lämmittämään huolimatta pienestä ottotehosta.
Sisävalot on saatava toimimaan jostain muualta kuin kuljettajan sivukonsolista, tapahtunee samalla kun siirtää niiden sähkönsyötön starttiakuilta hupipuolelle.
Ruokahalu on näppituntumalta noussut ehkä viitisen litraa sataselle
Täytynee tutkia onko jossain vikaa vai meneekö mittauksen epätarkkuuden piikkiin.
Menomatkalle Tuuriin Isokyrön kautta sain ynnättyä 26litraa sataselle. Matkavauhtina sellainen 80-85.
Jokioinen-Isokyrö-Tuuri-Ähtäri-Jokioinen, lauantaina lähdettiin ja keskiviikko illalla palauduttiin, vajaa 700km kaikkinensa.
Vehkeet pelasi kuin kello, vähän huolestutti tuo perä, mutta ei ainakaan matkalle lauennut.
Täytyy laskea öljyt pois ja tutkia tuleeko rautaa mukana ja kuinka paljon.
Matkalla tehtyjä huomioita varustuksessa.
Tarvitaan suurempi jääkaappi, tuo nykyinen on varmaan joku luokkaa 100 litraa ja kyllästyttää pelata kylmälaukun kanssa.
240 litraista kompurakaappia saa aika edullisesti ja sellaisen saanee mahtumaan jos poistaa yhden kaapin alapuolelta ja tekee mikrolle uuden hyllyn.
Alakaappia ei nytkään ole käytetty oikeastaan lainkaan, joten poisto ei haittaa.
Mikro hajosi harmittavaa, koska se oli todella nopea lämmittämään huolimatta pienestä ottotehosta.
Sisävalot on saatava toimimaan jostain muualta kuin kuljettajan sivukonsolista, tapahtunee samalla kun siirtää niiden sähkönsyötön starttiakuilta hupipuolelle.
Ruokahalu on näppituntumalta noussut ehkä viitisen litraa sataselle
Täytynee tutkia onko jossain vikaa vai meneekö mittauksen epätarkkuuden piikkiin.
Menomatkalle Tuuriin Isokyrön kautta sain ynnättyä 26litraa sataselle. Matkavauhtina sellainen 80-85.
Sain aikaiseksi kytkeä releohjauksen lisämittareille, nyt lämpö-, öljynpaine ja polttoainemittari heräävät kun kytkee virran päälle. Aiemmin täytyi muistaa vetää erillisestä kytkimestä ja sitten lopuksi vielä muistaa sammuttaakin ne
Vähän suunnittelin mielessäni kyllä korvaavani mittarit hyllystä löytyvillä hienoilla Vanajan vihreäpohjaisilla VDO-mittareilla, mutta tuskin saan aikaiseksi. Täytyisi mokomaan hommaan hankkia jostain sopivia antureitakin ja kaikkea.
Öljynpainemittarin kyllä vaihdan vielä perinteiseksi, nyt paikallaan on hyllystä joutilaana löytynyt Auto-cauge "smoke". Sellainen josta näkyy sammutettuna vain musta lasi. Huonona puolena mainittakoon, että auringonpaisteessa ei myöskään näy muuta kuin se musta lasi
Valaistusta vähän suunnitelin myös.
Katossa menee poikittain sellaisia ~30cm alumiinilistoja, liiterin kätköistä löytyy 12v ledinauhaa joka passaa aika pienellä vaivalla listaan kun ottaa keskeltä muovisen nauhan pois. Listoja on passelisti kolme molemmin puolin sohvaryhmän yläpuolella. Arvelin laittaa kaikkiin pätkän nauhaa ja kytkeä molemmat puolet ensin ominaan rinnan ja sitten yhdistän ne sarjaan, niin silloinhan sen pitäisi pelata 24v systeemissä?
Arvelin laittaa vaihtokytkimillä ovenpielestä ja keittiöstä komennettavaksi, niin saisi sisälle tullessa valot näppärästi päälle ja taas yöpuulle painellessa ei tarvitsisi käydä ovisuussa
Vähän suunnittelin mielessäni kyllä korvaavani mittarit hyllystä löytyvillä hienoilla Vanajan vihreäpohjaisilla VDO-mittareilla, mutta tuskin saan aikaiseksi. Täytyisi mokomaan hommaan hankkia jostain sopivia antureitakin ja kaikkea.
Öljynpainemittarin kyllä vaihdan vielä perinteiseksi, nyt paikallaan on hyllystä joutilaana löytynyt Auto-cauge "smoke". Sellainen josta näkyy sammutettuna vain musta lasi. Huonona puolena mainittakoon, että auringonpaisteessa ei myöskään näy muuta kuin se musta lasi
Valaistusta vähän suunnitelin myös.
Katossa menee poikittain sellaisia ~30cm alumiinilistoja, liiterin kätköistä löytyy 12v ledinauhaa joka passaa aika pienellä vaivalla listaan kun ottaa keskeltä muovisen nauhan pois. Listoja on passelisti kolme molemmin puolin sohvaryhmän yläpuolella. Arvelin laittaa kaikkiin pätkän nauhaa ja kytkeä molemmat puolet ensin ominaan rinnan ja sitten yhdistän ne sarjaan, niin silloinhan sen pitäisi pelata 24v systeemissä?
Arvelin laittaa vaihtokytkimillä ovenpielestä ja keittiöstä komennettavaksi, niin saisi sisälle tullessa valot näppärästi päälle ja taas yöpuulle painellessa ei tarvitsisi käydä ovisuussa
Vähän sain valohommia alulle:
Ovatten kuitenkin nyt jännitteenalentajan perässä kun hokasin, että sieltähän tulee 12v kätevästi tuohon tiskipöydän päähän.
Selvinnee tuosta kuormasta vielä, kun koko nauhan tehoksi ilmoitetaan 10w ja noihin ei ihan kahta mene kokonaan.
Yksi pätkä on siis tulossa vielä edemmäksi ja sitten toiselle puolelle samanlaiset.
Ovatten kuitenkin nyt jännitteenalentajan perässä kun hokasin, että sieltähän tulee 12v kätevästi tuohon tiskipöydän päähän.
Selvinnee tuosta kuormasta vielä, kun koko nauhan tehoksi ilmoitetaan 10w ja noihin ei ihan kahta mene kokonaan.
Yksi pätkä on siis tulossa vielä edemmäksi ja sitten toiselle puolelle samanlaiset.
Valohommilla jatkettu aina kun on hiukan ollut aikaa.
Nurkista löytyi sopivasti alun toistakymmentämetriä 3*1,5 kumikaapelia.
Alunpitäenhän oli tarkoitus tehdä nuo ruokaryhmän kattovalot ns. porraskytkennällä, eli molempiin päihin katkaisijat joita syttyy ja sammuu riippumatta toisesta kytkimestä.
No, kattovalot tuli kytkettyä kuitenkin toimimaan tiskipöydän nurkalla olevasta katkaisinryhmästä.
Myöhemmin tuli mieleen laittaa ns. kulkuvalot lattianrajaan.
Ei muuta kun ujuttamaan tuo löytynyt kaapeli koirahäkkien alle ja keittiökalusteiden sekä sohvan taitse lähes koko auton mitalle.
Tokmannilta pari 6-kytkintä, toinen oven pieleen ja toinen makuuhuoneeseen.
Näppärästi sattui kuskin sivukonsoli matkalle jossa asuu 12v sähköä. Yksi johdin poikki ja kytkentä sinne.
Pari kertaa "mitähän v****a" katkaisinten kytkentöjen kanssa, ja katso:
Meillä on valo jonka voi sytyttää sisälle tullessa ja sammuttaa makuukamarista, ja seuraava tulija saa sen taas päälle ovipielestä
Lisään vielä nauhaa etupäähän sohvan alle ja tiskipöydän reunaan, kunhan kävelee sopivan hintaista vastaan.
Nurkista löytyi sopivasti alun toistakymmentämetriä 3*1,5 kumikaapelia.
Alunpitäenhän oli tarkoitus tehdä nuo ruokaryhmän kattovalot ns. porraskytkennällä, eli molempiin päihin katkaisijat joita syttyy ja sammuu riippumatta toisesta kytkimestä.
No, kattovalot tuli kytkettyä kuitenkin toimimaan tiskipöydän nurkalla olevasta katkaisinryhmästä.
Myöhemmin tuli mieleen laittaa ns. kulkuvalot lattianrajaan.
Ei muuta kun ujuttamaan tuo löytynyt kaapeli koirahäkkien alle ja keittiökalusteiden sekä sohvan taitse lähes koko auton mitalle.
Tokmannilta pari 6-kytkintä, toinen oven pieleen ja toinen makuuhuoneeseen.
Näppärästi sattui kuskin sivukonsoli matkalle jossa asuu 12v sähköä. Yksi johdin poikki ja kytkentä sinne.
Pari kertaa "mitähän v****a" katkaisinten kytkentöjen kanssa, ja katso:
Meillä on valo jonka voi sytyttää sisälle tullessa ja sammuttaa makuukamarista, ja seuraava tulija saa sen taas päälle ovipielestä
Lisään vielä nauhaa etupäähän sohvan alle ja tiskipöydän reunaan, kunhan kävelee sopivan hintaista vastaan.
Jännitys oli käsinkosketeltavissa, kun ryömin auton alle tänään ja päästin peräöljyt pois..
Ihme ja kumma, ei näkynyt rautaa seassa
Ei se kyllä mahtanut ihan kuiva edes olla.
Luulen (tai oikeastaan tiedän jo) ettei autossa oleva ohjekirja pidä paikkaansa perän osalta.
Kirjassa mainitaan taka-akseleita olevan kahta mallia, toiseen pitäisi mennä muistaakseni reilu kuusi litraa öljyä ja toiseen reilu 10.5 litraa.
Tästä yksilöstä tuli vanhaa pois karkeasti arvioiden viitisentoista litraa (muistetaan, että lisäsin sinne melkein 10litraa) ja uutta on tähän mennessä mennyt varmaan 16-17 litraa eikä pinta ole vielä täyttöaukon tasalla.
Meinasin ensin pumpata uudet öljyt sisään sellaisella halvalla 12v öljynvaihtopumpulla, mutta se oli niin tuskaisen hidasta jäykällä peräöljyllä, että tulisi pian joulu ja juhannuskin odotellessa
Tökkäsin öljypyttyyn reiän korkkiin josta työnsin letkun pohjalle ja toinen pää perän sisälle.
Toinen reikä viereen ja siitä paineilmaa pyttyyn, niin johan alkoi öljy lentämään, hiukan jopa oikeaan osoitteeseen
Ihme ja kumma, ei näkynyt rautaa seassa
Ei se kyllä mahtanut ihan kuiva edes olla.
Luulen (tai oikeastaan tiedän jo) ettei autossa oleva ohjekirja pidä paikkaansa perän osalta.
Kirjassa mainitaan taka-akseleita olevan kahta mallia, toiseen pitäisi mennä muistaakseni reilu kuusi litraa öljyä ja toiseen reilu 10.5 litraa.
Tästä yksilöstä tuli vanhaa pois karkeasti arvioiden viitisentoista litraa (muistetaan, että lisäsin sinne melkein 10litraa) ja uutta on tähän mennessä mennyt varmaan 16-17 litraa eikä pinta ole vielä täyttöaukon tasalla.
Meinasin ensin pumpata uudet öljyt sisään sellaisella halvalla 12v öljynvaihtopumpulla, mutta se oli niin tuskaisen hidasta jäykällä peräöljyllä, että tulisi pian joulu ja juhannuskin odotellessa
Tökkäsin öljypyttyyn reiän korkkiin josta työnsin letkun pohjalle ja toinen pää perän sisälle.
Toinen reikä viereen ja siitä paineilmaa pyttyyn, niin johan alkoi öljy lentämään, hiukan jopa oikeaan osoitteeseen
Tein muutama viikko sitten tuohon sohvaryhmän päälle nuo led-valot. Viikko sitten oltiin Riihimäellä ja kävi niin, että valot lakkasivat toisena iltana toimimasta
Ihmettelin asiaa hieman, kun auto ei ollut välissä liikkunut mihinkään, etä olisi saatu tärinää yms. aikaiseksi.
Ensimäinen epäilys kohdistui yhden nauhanpätkän liitokseen, siihen jäi alkuperäinen mukana tullut liitin joka on aivan umpisurkea ja aiheuttanut aiemmin häiriöitä.
Eilen illalla ehdin vähän asiaan perehtyä. Vika löytyi tottakai viimeisesä nauhasta
Nauha menee siis kattolistasta ehjänä katon ja seinällä olevan "verhokotelon" välistä ja johtoliitos on piilossa kotelon sisällä.
Taivuttelin kotelon reunaa silloin tehdessä vähän, että nauhalle jäisi tilaa kun siihen ei tietenkään alkujaan kuulu rakoa jäädä.
Nyt oli käynyt niin, että rako oli jäänyt vähän naftiksi ja kotelon reuna oli hankautunut läpi nauhasta jolloin se meni luonnollisti oikosulkuun.
Jännitteenalennin on sen verran fiksu laite, että se osaa lyödä sytön poikki oikosulkutilanteessa joten muuta vahinkoa ei syntynyt.
Korjaukseksi riitti tälläerää kotelon reunan taivutus enemmän irti katosta.
Ihmettelin asiaa hieman, kun auto ei ollut välissä liikkunut mihinkään, etä olisi saatu tärinää yms. aikaiseksi.
Ensimäinen epäilys kohdistui yhden nauhanpätkän liitokseen, siihen jäi alkuperäinen mukana tullut liitin joka on aivan umpisurkea ja aiheuttanut aiemmin häiriöitä.
Eilen illalla ehdin vähän asiaan perehtyä. Vika löytyi tottakai viimeisesä nauhasta
Nauha menee siis kattolistasta ehjänä katon ja seinällä olevan "verhokotelon" välistä ja johtoliitos on piilossa kotelon sisällä.
Taivuttelin kotelon reunaa silloin tehdessä vähän, että nauhalle jäisi tilaa kun siihen ei tietenkään alkujaan kuulu rakoa jäädä.
Nyt oli käynyt niin, että rako oli jäänyt vähän naftiksi ja kotelon reuna oli hankautunut läpi nauhasta jolloin se meni luonnollisti oikosulkuun.
Jännitteenalennin on sen verran fiksu laite, että se osaa lyödä sytön poikki oikosulkutilanteessa joten muuta vahinkoa ei syntynyt.
Korjaukseksi riitti tälläerää kotelon reunan taivutus enemmän irti katosta.