Koeajo: Kansanauto Passat -02 2.0

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Koeajo: Kansanauto Passat -02 2.0

Viesti Kirjoittaja Generig »

Nonniin, eli tänään oli sitten mahdollisuus koeajaa noin 30 kilometrin lenkki Passatilla. Vuosimalli oli tuo mainittu 2002 ja mittariin oli parin litran bensa koneella rullattu noin 180 000 km. Kyse oli siis aika perinteisestä Suomalaisesta perus perheautosta.

Ulkoapäin auto on erittäin siisti. Vikapaikkoja ei löydy edes hakemalla. Tumman harmaa väri istuu autoon ihan mukavasti. Kuskinpukille hyppäys aiheuttaa pienen epämieluisuuden tunteen. En pidä volsuista, syitä en osaa sanoa. Niin se vain on ollut jo pitkään vaikka autohistoriaan yksi Golf mahtuukin. Penkki ei sovi meikäläiselle, keskiselässä tuntuu liikaa painetta. Sivuttaistukea ei ole nimeksikään. Pieni vilkaisu auton sisustaan, siisteys jatkuu. Mutta mitäs tämä tarkoittaa, tässä autossa ei ole ilmastointia laisinkaan. Mikähän karvalakkiversio tämä oikein onkaan... Penkki paikalleen ja moottori tulille. Jaaha, huolto on näemmä ylitetty. Punaista piippaa. Mitään muuta informaatiota näyttö ei sitten annakkaan. Edelleen karvalakkiversio. Ensiksi pitää etsiä pyyhkijän viiksi, tai no siinähän se on tutulla paikkaa. Alaspäin vääntäessä pyyhkäisee kerran, ylöspäin on ne kiinteät asetukset. Tihku on näemmä säädettävää mallia. Toteutus on mainio.

Liikkeelle on päästä joten ykköstä tupaan ja kytkin ylös. Kytkin ottaa ylhäällä, liian ylhäällä. Auto liikkuu mukisematta ja normaalisti liikkuen. Valoissa joutuu hetken odottamaan että pääsee kantatielle kiihdyttelemään. Onneksi ollaan ekana jonossa, voi kokeilla auton kiihtyvyyttä. Pettymys on melkoinen, eihän tämä liiku mihinkään. Pienellä kaasulla auto kulkee samalla tavalla kuin kaasu pohjassa. Olen hieman pettynyt, jopa ihmeissäni. Makta jatkuu reilun 10 kilometrin verran tasaisella nopeudella. Auto on äänetön eikä vetele minnekkään. Voisi jopa sanoa että hyvä ajettava. Mersu ei kulje näin vakaasti ainakaan tälläisellä tuulisella säällä. Tuolla matkalla tuli kuitenkin huomattua jo ennemmin huonoiksi todetuissa istuimissa toinenkin huono puoli. Reisituki on aivan liian lyhkäinen. Samalla tulee todettua toistamiseen huono kulkupuoli. Vitosvaihteella kiihtyvyys on olematonta maantienopeuksissa. Lämpiäminen taas tapahtuu aivan hetkessä, muutaman kilometrin kohdalla pitää jo pienentää. Volsut taitavat edelleen olla lämpöisen auton maineessa.

Ajelu jatkuu ja sitten mieleen tulee että tämähän on bensa kone. Dielselillä on nyt ajettu pitkään ja vaatiihan se bentsiini enemmän kierroksia, olisiko se syynä ponnettomuteen? No ei se ollut. Mieleen tulee taannoinen Audi A6 2.4 litran koneella. Melu lisääntyy kierroksien mukana mutta mitään räjähtävää ei tapahdu. Tuskin edes miedosti poksahtavaa. Vertailukohtia ei hetimmiten ole joten rinnastaminen tapahtuu lähinnä omaan mersuun. Kyllä se vaan kulkeekin liukkaasti ja mukisematta. Voiman tunne on aivan eri.

Parkkeeraan auton samalla paikalle kuin mistä liikkeelle lähdin. Koeajo sisälsi kaupunkipyörittelyä sekä vajaan 10 kilometrin edestakaisen kantatie pätkän. Kytkintä moitin edelleen vaikka siihen helposti tottuukin ja kulkupuoli on vajaa mutta muuten auto on todella hyvä ajettava. En ihmettele sen suosiota tuon kokoluokan markkinoilla. Hinta - laatu taitaa olla kohdillaan. Varsinkin tuon ikäisessä Passatissa. Kansanauton - voiko sitä enää paremmin määritellä? Omistamisen himoja auto ei herätä mutta on varmasti työkalu paikallaan kuskatessa esiteini-ikäisiä perheterroristeja jääkiekko ja baletti harjoituksiin.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Eli Passateissa ei ole tapahtunu mitään kehitystä sitten vuoden 1988. Mulla on tuossa pihassa -89 farkku passatti ja juurikin samat tuntemukset autosta ko tuossa koeajoraportissa, auto on sinänsä hyvä ajaa ja muutoin mukava mutta penkistä puuttuu kaikki mahdollinen tuki ja jotain muutakin jää ko auton ajossa puuttumaan että siitä voisi nauttia...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Itse ajelin muutaman sata kilsaa tuollaisella farmari -01 2.0 passatilla, ja se on laiska. Lisäksi sen melkeen joka kerta sammutti lähdössä tottunut vissiin opelin 2.0 8v koneen vääntöön
Kaverin 1.9pd tdi 130hv kanssa kokeiltiin ja tuo bensa kyllä jäi kuin tikku paskaan kovassakin vauhdissa vaikka tdi oli automaatti.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”