BMW E23 728i

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

BMW E23 728i

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin, onko Mersumies hairahtumassa vihollisleirin puolelle? :shock: Täytyy ensin kysellä täältä ennenkuin alan pommittamaan bemarifoorumia. :lol:

Sukulaiseni olisi myymässä kolmosautoaan vähäisten kilometrien vuoksi. Kyseessä on vuoden 1983 BMW 728i, alpinweiß, täysin karvalakkimalli manuaalivaihteistoineen. Ainoa sähköllä toimiva härpätin taitaa olla peilit. Autossa on mittarissa muistaakseni 230tkm, viime vuosina kulkineeseen on tullut kilometrejä vain 1000-1500 vuodessa. Talvet auto on viettänyt tallissa. Siitä on monta vuotta kun olen viimeksi auton kyydissä ollut, mutta hyvä kyyti oli ja kulkupuoltakin ihan perustarpeiksi päälle 180hv voimin.

Onko foorumilaisilla kokemusta ko. korimallista ja erityisesti tuosta 2.8-litraisesta koneesta (sama kone taitaa olla 528i:n nokallakin)? Soppaahan se vie aika kivasti, mutta sillä ei ole kesäautona mitään merkitystä. Miten on koneen/tekniikan kestävyyden laita? Onko autoa helppo korjailla itse kuten Mersua? Varaosahinnat taitavat olla aika paljon korkeammat kuin MB:ssä. Onko kori herkkä ruostumaan? Viimeksi kun autoa näin, niin oli ainakin päällisin puolin todella timmissä kunnossa. Valkoinen väri pääsee vielä oikeuksiin tuossa korimallissa. Sähkölaitteita on sen verran vähän että niiden kanssa varmasti pärjää. Lyönkö käteni paskaan vanhan seiskasarjan mutteriviritelmän kanssa vai olisiko tuossa ainesta hyväksi kesäautoksi?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Minun ensiauto oli väriä lukuun ottamatta tismalleen samanlainen. Suuriruokaisuuden uskallan väittää olevan luuloa. Se oli kokoisekseen varsi pieniruokainen. Kaupunkikulutus oli minulla yleensä 11-13 litraa, aivan pätkäajossa kovalla pakkasella saattoi mennä enemmän. Maantiellä sillä pääsi reilusti alle kymmeneen. Jos en ihan väärin muista, niin Lahti-Kajaani-välillä kulutus oli alle 8l/100km.

Tekniikaltaan se on varma. Pikkukuutosian kansiongelmat eivät koske isolohkoa. Nokka-akselit noissa ovat arkoja. Jos moottori käy siististi, eikä ventiilin naputus kuulu konepellin ollessa kiinni, on kaikki siltä osin kunnossa. Pelti auki sieltä voi jotain kuuluakin ja kovemmat nakutukset voivat hyvin korjautua pelkällä ventiilin säädöllä. Tosin sekin mahdollisuuss on että nakutus johtuu kuluneesta nokka-akselista, sillä noissa on ollut ongelmia irtoilevien nokka-akselin voiteluputkien takia.

Vaihteistona on puolestaan pommin varma getrag. Tosin sekin on kuluva osa. Kulumisen huomaa lähinnä rohisevasta äänestä pikkuvaihteilla. Getragissa on muuten pakkikin synkronoitu, joten sitäkään ei ole kukaan helpolla pystynyt runnomaan pilalle, kuten usein vanhemmissa autoissa on. Perä noissa on yleisesti varustettu 25% kitkalukolla. Se tekee talviajosta miellyttävämpää liikkeellelähdöissä ja hauskaa mutkissa.

Pahin vika tuossa autossa on taipumus vesivuodoille. Vettä tulee äärimmäisen herkästi lattiamattojen alle tyhmästi suunnitellun lämmityslaitteen ilmanoton takia. On melkein ihme, jos sateessa parkissa olevaan e23:een ei valu vetta lattiamaton alle. Tutki siis etujalkatilat erityisen huolella. Siellä voi hyvinkin olla vettä ja jos asiat ovat huonosti se on voinut aiheuttaa ruostusmista. Takakonttiin vesi puolestaan voi päästä takavalojen tiivisteistä.

Noita vesivuotoja lukuun ottamatta autoa voi pitää onnistuneena. Tekniikka on erittäin varmaa ja on lähes sellaisenaan käytössä vielä seuraavassakin korimallissa. Moottori on käynniltään kauneimpia kuutosmoottoreita. Ajettavuus on hyvä. Koska se oli ensimmäinen auto. Tuli sen kyvyt testattua varsin tarkkaan. Se on ihan mukava ajaa myös huoppunopeudellaan ja luisuissa ajaminen onnistuu erinomaisesti niin lumella kuin asfaltilla. Vikoja kohdalleni pahemmin sattunut. Lujaksi se osoittautui.

EDIT: pakko jatkaa kun alkuun pääsi.

Varaosia hain omaani veholta. Hinnat nyt eivät sen kummemmat olleet kuin mersuunkaan. Hinnat ovat siis kalliit, mutta eivät järjettömät. Kaikkia osia myös sai. Ainoastaan taskulampun akut olivat pois valikoimista. Varaosia saanee hyvin harrastajilta ja purkaamoilta, koska tuo tekniikka on ollut käytössä 90-luvulle asti.

Alustassa ei tullut mitään ruostepesiä vastaan. Ainoastaan etupyörän kotelon takapuoli ja helmat vaikuttivat aroille. Etupyörän kotelossa ruostumista aiheutti nimenomaan tehtaalla pyöränkotelon takaosaan lokarin tehtävää ajamaan ruuvattu alumiinipelti. Sen taakse oli pesiytynyt kuraa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

Bemari

Viesti Kirjoittaja jamppa »

On kokemusta kyseisestä autosta.

Erittäin hyvä ajettava
Huollettuna kelpo tekniikka
Jos tulee ongelmia ,isojakin
varaosa auto ei maksa saksassa juuri mittään.

Jamppa
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tulipa sitten ostettua ko. baijerilainen. :shock: Oli paremmassa kunnossa kuin odotin. Ensi viikolla alkaa kesäprojekti; purkaminen ja kunnostaminen. :D Täytyy sanoa että loihakka on kyyti. 8)
® Mesen Porkkana-klubi
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Wikke kirjoitti:Tulipa sitten ostettua ko. baijerilainen. :shock: Oli paremmassa kunnossa kuin odotin. Ensi viikolla alkaa kesäprojekti; purkaminen ja kunnostaminen. :D Täytyy sanoa että loihakka on kyyti. 8)
Missäs viipyy kuvat? Kuvat kertoo paljon ja ovat mukavia.
big jopo
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

KANSA TAHTOO KUVATUKSIA :lol: :shout:
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Juu juu! :shout: Kuvia tulee kunhan ajeluilta kerkiän. :boing_boing:
® Mesen Porkkana-klubi
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Ooteetä sekaan mutta pääsin tuossa männäviikolla koeponnistamaan 700! kilometriä ajetun bmw 530xi farkun.Ja olin kyllä otettu,auto kerrassaan mainio kampe ja ennenkaikkea hiljainen.Neliveto eli X-drive tietty talvella näyttää todelliset kykynsä.Mielenkiinnolla odotan kun nämä ekat nelivetobemarit saavuttavat hinnan jolla keskiverto-foorumilainen voi siirtyä bemarin rattiin..lienee muutama anturi ja piuha enemmän kuin 4maticissa :roll: :?
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Daimler kirjoitti:lienee muutama anturi ja piuha enemmän kuin 4maticissa :roll: :?
Niin, taitaa noissa nykyisissä 4-maticeissa olla ihan yhtä (turhan) paljon noita piuhoja kuin x-drivessä.

Ainahan se hurjalta tuntuu kokeilla 20v vanhan auton jälkeen jotakin uutta laatuautoa kunnon moottorilla..
124.023
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Hemingway kirjoitti:
Daimler kirjoitti:lienee muutama anturi ja piuha enemmän kuin 4maticissa :roll: :?
Niin, taitaa noissa nykyisissä 4-maticeissa olla ihan yhtä (turhan) paljon noita piuhoja kuin x-drivessä.

Ainahan se hurjalta tuntuu kokeilla 20v vanhan auton jälkeen jotakin uutta laatuautoa kunnon moottorilla..
Jospa niitä 20:n vuoden päästä saisi 10.000 ekulla..
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tässäpä olisi jonkinlaisia kuvatuksia, toivottavasti sivu toimii. Kamerassa valotus teki tepposet, ei kaikki onnistuneet ihan nappiin. :( Tuonne sivulle olisi tarkoitus päivittää uusia kuvia projektin edetessä. :P
® Mesen Porkkana-klubi
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Näyttää aikalailla siistiltä ikäisekseen , jos eii oo fiksailtu vielä? :roll: Hyvä ostos.Onnea vaan uudelle harrastepelille.
big jopo
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Onko tuo tuotu joskus muuttoautona vai oikein vartavasten haettu doitslandista? Meinaan vaan kun kaikki tekstit hallintalaitteissa oli doitslandiaksi.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Boss kirjoitti:Onko tuo tuotu joskus muuttoautona vai oikein vartavasten haettu doitslandista? Meinaan vaan kun kaikki tekstit hallintalaitteissa oli doitslandiaksi.
Eikö se ollut bemarin tapa tuohon aikaan ainakin 3-sarjassa.

(Ei sillä, niin itsekin olisin tehnyt... :twisted: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Noissahan lukee kaikissa joka paikassa "Nebelhinten" jne, eli ihan normaalia. :shock: Katsokaas vaikka pystärin mittaristoa, sielläkin lukee "OEL" jne. :wink: Mitä sitä englanniksi mitään opastamaan, kun parempikin kieli on kerran tarjolla! :amis_selittaa:
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Ookoo, enpä ollu tietonen aiheesta kun autot on ollu aina 1900 luvulta niin ei ole noita kieliongelmia ollu.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
500
Viestit: 122
Liittynyt: 23.11.2005 21:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja 500 »

ei lue kaikissa..itsellä oli bemari..siinä kaikki lontoota..tuotu aikanaan jenkeistä. siis vientimalleissa englantia. :D
ja vahvasti mesellä....
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

500 kirjoitti:ei lue kaikissa..itsellä oli bemari..siinä kaikki lontoota..tuotu aikanaan jenkeistä. siis vientimalleissa englantia. :D
Juu ei luekaan. Tosiaan englanninkielisissä maissa on englanniksi, ranskankielisiin maihin viedyissä instrumentit on ranskaksi, varaosaluetteloa selatessa tuli vastaan myös italian ja espanjan kieliset. :D
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Onnea vaan hienosta klassikosta.

Kunnostukseen apuun nettivaraosaluettelot:

http://bmwfans.info/
http://www.realoem.com/bmw/select.do
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Projekti sen kun etenee pikkuhiljaa. Melitokselle kiitokset noista varaosaluetteloista, ovat olleet suurena apuna kun olen listannut uusimisen tarpeessa olevia osia. :) Autosta on nyt sisusta kokonaisuudessaan kartanolla. Etupuskurin ja lokasuojat olen myös purkanut pois. Muutamia ruostekohtia on löytynyt, mutta yleensä ottaen auto on ikäisekseen hyvässä kunnossa. Nyt pitäisi alkaa putsailemaan ruostepaikkoja ja suunnittelemaan hitsausta. Saa nähdä miten MIG käyttäytyy ensikertalaisen käsissä. :lol:

Löytyipä Bemarista niinkin harvinaiset varusteet vuoden 83 autoksi kuin lämpiävät peilit ja pesunestesuuttimet, sekä lämpiävä kuskin oven lukko joka aktivoituu kahvaa nostaessa. :D Tosin kyllä noissa sähköissä riittää läpikäymistä... Muutamat viritykset tulleet vastaan. :?

Kuvakertomus jatkuu täällä.
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”