Paraneeko mersu käytettynä?
Paraneeko mersu käytettynä?
Olen aikaisemmin lähes aina luopunut autosta (ml. mersut) näiden 37 vuoden aikana ennen kuin 100.000 km on tullut täyteen. Nyt mersulla (C220CDI A, W202) on ajettu 110.000 km. Joko ikä tekee arviointikykyyn liittyviä tepposiaan tai sitten on tosiaan niin, että auton käynti, suorituskyky ja toiminta ylipäänsä on parempi kuin uudempana. Täyssynteetiset Teboilin Diamond -öljyt vaihdan aina 5tkm välein, filtterin 10 tkm välein ja ilmansuodattimen joka vuosi. Vaihteiston ja perän öljyn vaihtoväli on minulla 60 tkm. Toki muutkin huoltotoimenpiteet tehdään ajallaan.
Jos syynä on ensinmainittu vaihtoehto, toivon kommentoijilta kuitenkin sivistyneitä ilmaisuita
Jos syynä on ensinmainittu vaihtoehto, toivon kommentoijilta kuitenkin sivistyneitä ilmaisuita
No ylipäätään autojen kestoikä on pidentynyt, minkä ehkä kokemuksellasi tiedät. Ennen maailmassa pikkuauton kone oli remppakunnossa 100 tkm jälkeen, nyt voidaan mennä 300 tkm ennen kuin laitettavaa ilmenee. Mersussa ikääntyminen vielä näkyy hitaammin kuin monessa muussa autossa. Eihän 110 tkm ole nykyautolle paljon, merkkiin katsomati. Tai ehkä vaan olet nyt vasta alkanut todella tottua autoon ja sen ominaisuuksiin ynnä hienouksiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kyllähän hallintalaitteista ym. lähtee ajan ja ajon kanssa tietty kulmikkuus, kunnes väljykset taas kasvaa liiaksi. Moottorinkaan suorituskyky ei ole suurimmillaan ihan uutena, mutta ei siihen koneen "sisäänajoon" Mersussakaan ihan sataatuhatta kilometriä tarvinne.
Noista öljynvaihtoväleistä sen verran, että olisi mielenkiintoista nähdä "öljyröntgenin" tuloksia auton vanhoista öljyistä. Tutkimuksissa selviää vierasaineet kuten: noki, metallit, glykoli, rikki ja polttoainejäämät sekä viskositeetti, hapettuneisuus ym. Jos tutkitusta näytteestä tiedetään mistä purkista se uutena on koneeseen kaadettu, voidaan lisäksi tutkia viskositeetin ja muiden ominaisuuksien muutokset. Jatkuvassa seurannassa saadaan koko ajan tietoa moottorin tilasta ja sen muutoksista, sekä laskettua sopivat öljynvaihtovälit. Mm. Witraktorilla tekeevät Pillareille öljytutkimuksia, ja ovat koemielessä tutkailleet näytteitä myös henkilöautoista. Kuulemani mukaan nykyöljyilläkin 7tkm on sellainen keskiarvo ajomäärä josta lähes kaikilla öljyillä ominaisuudet alkavat selvästi heikkenemään. Toki 10tkm on kohtuullisesti ajetussa autossa hyvillä öljyillä vielä aivan turvallinen öljynvaihtoväli, mutta öljy on kuitenkin moottoria huokeampi vaihdettava.
Noista öljynvaihtoväleistä sen verran, että olisi mielenkiintoista nähdä "öljyröntgenin" tuloksia auton vanhoista öljyistä. Tutkimuksissa selviää vierasaineet kuten: noki, metallit, glykoli, rikki ja polttoainejäämät sekä viskositeetti, hapettuneisuus ym. Jos tutkitusta näytteestä tiedetään mistä purkista se uutena on koneeseen kaadettu, voidaan lisäksi tutkia viskositeetin ja muiden ominaisuuksien muutokset. Jatkuvassa seurannassa saadaan koko ajan tietoa moottorin tilasta ja sen muutoksista, sekä laskettua sopivat öljynvaihtovälit. Mm. Witraktorilla tekeevät Pillareille öljytutkimuksia, ja ovat koemielessä tutkailleet näytteitä myös henkilöautoista. Kuulemani mukaan nykyöljyilläkin 7tkm on sellainen keskiarvo ajomäärä josta lähes kaikilla öljyillä ominaisuudet alkavat selvästi heikkenemään. Toki 10tkm on kohtuullisesti ajetussa autossa hyvillä öljyillä vielä aivan turvallinen öljynvaihtoväli, mutta öljy on kuitenkin moottoria huokeampi vaihdettava.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tuli itsekin entiseen autoon vaihdeltua 5 tontun välein öljyt, no se olikin tinnerillä käyvä peli, enää ei jaksais, kilometrejä kun tulee se 40tkm vuoteen jotakuinkin niin ei ihan joka kuukausi viitti öljyjä vaihtaa, haittaahan siitä ei ole vaikka vaihtelis joka kauppareissun jälkeen.
En siltikään jaksa mitenkään uskoa että olisi öljyt muuttuneet niin paljon että jos vaikka tuon oman huoltonäytön mukaan ajaisi niin tässä olisi menty nyt yksi väli n.24tkm huoltovälillä kunnes alkoi muistutella, taitaavat purkaa näin vaan ruuhkia huolloista. Eli huollot on tukkeutuneet niin pistetäänkin tälle seuraavalle mallisarjalle huoltoväliksi 50tkm, kai ne kestää kasassa sen matkaa, kestää kestää.
Kympin välein olen öljynvaihdossa käyttänyt paavoa nyt.
En siltikään jaksa mitenkään uskoa että olisi öljyt muuttuneet niin paljon että jos vaikka tuon oman huoltonäytön mukaan ajaisi niin tässä olisi menty nyt yksi väli n.24tkm huoltovälillä kunnes alkoi muistutella, taitaavat purkaa näin vaan ruuhkia huolloista. Eli huollot on tukkeutuneet niin pistetäänkin tälle seuraavalle mallisarjalle huoltoväliksi 50tkm, kai ne kestää kasassa sen matkaa, kestää kestää.
Kympin välein olen öljynvaihdossa käyttänyt paavoa nyt.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kyllä Tenta on ihan oikeassa, paranee kulku ja käynti kun tulee kilsoja lisää.
Tuollainen 100 tkm ajettu on auto parhaimillaan; uutuuden kankeus on jo koneestakin lähtenyt.
Tuollainen 100 tkm ajettu on auto parhaimillaan; uutuuden kankeus on jo koneestakin lähtenyt.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
124jässä alkaa öljynpainevalo alkaa öljynpainevalo räpsähtelemään noin 1kerran päivässä kun tulee 10tkm täyteen öljyillä se on sitä automatiikkaa. yleisesti ottaen siihen vaihdetaan 7.5 tuhannen välein öljyt.
öljyt vaihtuu 200l valtran öljypötistä. ja niin on menny jo ainakin ylitte 120tkm ja jatkuu...
öljyt vaihtuu 200l valtran öljypötistä. ja niin on menny jo ainakin ylitte 120tkm ja jatkuu...
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
OT:nä tuli näistä öljyhommista mieleen, kun joskus olin kuskina kaverin Ladalla. Mutkaisella tieosuudella alkoi öljyvalo vilkahtelemaan, ja kyytiläiset tuumasivat että pitää ostaa litra öljyä ettei kilahda. Huoltoasemalla kuitenkin pensan, kaljan ja rahan puute vei yliotteen, eikä öljyä saatu ostetuksi. Otin kassalta ongelmajätekontin avaimen ja kävin haistelemassa kannuja kontissa. Yhdestä pytystä löytyi mustaa, hajultaan etäisesti moottoriöljyä muistuttavaa töhkää. Sitä kipattiin summassa Latikan pannuun ja matka jatkui. Öljynvaihto venäläisittäin!:lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Mulla on kanssa jääny tuo 5000 km:n vaihtoväli... Eihän nuita nykyöljyjä tietenkään tarttis niin usein vaihtaa mutta eipä tuo Mobil Delvac 10/30 nyt niin mahottoman hintasta ole, 58 euroa pytty ja sopii kumminkin molempiin mersuihin ja saapinki suositusöljy oli 10/30...
Nakuttaahan tuo W124 230E tuolla öljyllä kyllä ennen ko öljynpaineet nousee täyteen mutta nakutusaika on noin sekunnista kahteen joten ei lie haittaavan...
Nakuttaahan tuo W124 230E tuolla öljyllä kyllä ennen ko öljynpaineet nousee täyteen mutta nakutusaika on noin sekunnista kahteen joten ei lie haittaavan...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Paranee, minä ole ainakin onnistunut ostamaan aina sen yksilön joka on kunnostuksen tarpeessa eli rahaa on lyöty jotta meno jatkuu ja kun selkä on meinannut katketa ja auto kunnossa olen vaihtanut sen toiseen, samanlaiseen helmeen ja sama rumba.
Camaro SS 396 Convertible -69
Hummer H2
rouvalla R171 2004
ex W203-C32AMG
exVMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Hummer H2
rouvalla R171 2004
ex W203-C32AMG
exVMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Halleluja! Paraneeko mersu käytettynä?
vastaus: EI PARANE....
Tämä on taas näitä juttuja onko vanhempi parempi kuin uusi ja näihin voi aina vain sanoa että EI OLE. Eikö nämä jutut voisi jo lopettaa.
vastaus: EI PARANE....
Tämä on taas näitä juttuja onko vanhempi parempi kuin uusi ja näihin voi aina vain sanoa että EI OLE. Eikö nämä jutut voisi jo lopettaa.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Nii, ei bemari parane, mersut paraneecmeli kirjoitti:Halleluja! Paraneeko mersu käytettynä?
vastaus: EI PARANE....
Tämä on taas näitä juttuja onko vanhempi parempi kuin uusi ja näihin voi aina vain sanoa että EI OLE. Eikö nämä jutut voisi jo lopettaa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Tässä on nyt jotain omituista tai sitten cmeli ei ole lukenut topikin aloitusviestiä lainkaan.Halleluja! Paraneeko mersu käytettynä?
vastaus: EI PARANE....
Tämä on taas näitä juttuja .... Eikö nämä jutut voisi jo lopettaa.
Miltä kannalta paremmuutta arvostellaan ?onko vanhempi parempi kuin uusi ja näihin voi aina vain sanoa että EI OLE
- Ajo-ominaisuudet auton ollessa kunnossa ?
= Uudempi on aina parempi ellei verrata pikkuautoa vanhempaan isompaan jolloin saatetaan joutua kiistelemään makuasioista.
- Turvallisuus ?
= Uudempi on parempi.
- Kulutus ?
= Uudempi vastaavantehoinen kuluttaa vähemmän.
- Auton kestävyys kokonaisuutena ?
= Mersujen(kin) osalta vanhempi on parempi. Sopivan "uusilla" mersuilla ajamista ei tavan duunarin lompsa aina kestä.
Asiaan....
Samaa mieltä.Lucky-Dog kirjoitti:Kyllä Tenta on ihan oikeassa, paranee kulku ja käynti kun tulee kilsoja lisää.
Tuollainen 100 tkm ajettu on auto parhaimillaan; uutuuden kankeus on jo koneestakin lähtenyt.
haa! nyt ollaan asian ytimessä ei parane bemari...ja ei parane mersu....nimimerkillä katso allekirjoitus
edit:
Miltä kannalta paremmuutta arvostellaan ?
- Ajo-ominaisuudet auton ollessa kunnossa ?
= Uudempi on aina parempi ellei verrata pikkuautoa vanhempaan isompaan jolloin saatetaan joutua kiistelemään makuasioista.
OK!
- Turvallisuus ?
= Uudempi on parempi.
OK!
- Kulutus ?
= Uudempi vastaavantehoinen kuluttaa vähemmän.
OK!
- Auton kestävyys kokonaisuutena ?
= Mersujen(kin) osal
Mitä on autojen kestävyys kokonaisuudessaan?? Ei autoilla ole tarkoitettu ajettavaksi yli 200tkm muualla kuin Turkissa, Kreikassa ja Suomessa...
edit:
Miltä kannalta paremmuutta arvostellaan ?
- Ajo-ominaisuudet auton ollessa kunnossa ?
= Uudempi on aina parempi ellei verrata pikkuautoa vanhempaan isompaan jolloin saatetaan joutua kiistelemään makuasioista.
OK!
- Turvallisuus ?
= Uudempi on parempi.
OK!
- Kulutus ?
= Uudempi vastaavantehoinen kuluttaa vähemmän.
OK!
- Auton kestävyys kokonaisuutena ?
= Mersujen(kin) osal
Mitä on autojen kestävyys kokonaisuudessaan?? Ei autoilla ole tarkoitettu ajettavaksi yli 200tkm muualla kuin Turkissa, Kreikassa ja Suomessa...
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Jees, voihan sitä tietysti perustella pehmeällä käynnillä ja "hiotuneella" alustalla mutta luulen kuitenkin ettei sitä aivan näin ole tarkoitettu tehtaalta käsin. Nuo ominaisuudet taitaa saada ranskalaisessa autossa jo uutena?
Mielestäni Mersun filosofiaan kuuluu tietty jämäkkyys ja karkeus? Ainakin sellainen mielikuva on muodostunut oman mersuhistoriani aikana. Sitä en väitä etteikö tuttu auto ole jollakin tapaa mukavampi kun se hieman "pehmenee" omassa käytössä mutta en tiedä onko se varsinaisesti paranemista/kehitystä. Ehkä?
Mielestäni Mersun filosofiaan kuuluu tietty jämäkkyys ja karkeus? Ainakin sellainen mielikuva on muodostunut oman mersuhistoriani aikana. Sitä en väitä etteikö tuttu auto ole jollakin tapaa mukavampi kun se hieman "pehmenee" omassa käytössä mutta en tiedä onko se varsinaisesti paranemista/kehitystä. Ehkä?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
tietysti on asialla puolensa kuinka autoansa hoitaa?
eipä nuo alustan ja jarrujen osat paljon maksa vaikka uusisi vuosittain ,
verratkaas uudempiin .
toisaalta onko uudenpaan siirto aina kehittymistä ?
ei tuo aina päde varsinkaan junissa .
ennen sanottiin että toimii kuin junan vessa , sitten tuli fiat ja pendolinot.
sori taisi mennä ohi aiheen
eipä nuo alustan ja jarrujen osat paljon maksa vaikka uusisi vuosittain ,
verratkaas uudempiin .
toisaalta onko uudenpaan siirto aina kehittymistä ?
ei tuo aina päde varsinkaan junissa .
ennen sanottiin että toimii kuin junan vessa , sitten tuli fiat ja pendolinot.
sori taisi mennä ohi aiheen
Ostin Ford Taunus 17 M:n kahden litran koneella v. 1970. Vaihdoin öljyt 3-4 tkm välin ja tein itse kaikki huollot ja säädöt ainakin siten kuin huolto-ohje edellytti ja ruostesuojasin auton itse paineilmalaitteilla. Tällä autolla ajoin yli 100 tkm, yhteensä lähes 200 tkm. Myin sen alaiselleni ostopäällikölle sillä ehdolla, että hoitaa samalla tavalla. Kun aikanaan viimeksi kysyin, mitä autolle kuuluu, totesi hän, että moottoriöljyt on vaihtanut sovitusti ja muut huollot tehnyt. Mitään ei ole korjattu. Mittarissa oli silloin 700 tkm.
Jos autot paranevat vanhetessaan niin silloin myös niiden hintojen pitäisi nousta, ilmeisesti tuossa 100tkm paikkeilla olisi selvä hinnannostopaikka uuteen verrattuna?
Jokainen joka on sitä mieltä että auto paranee vanhetessaan, kai myös itse maksaa käytetystä mersusta enemmän kuin uudesta?
Tai käytettyä myydessään pyytää siitä enemmän kuin uudesta ?
Jokainen joka on sitä mieltä että auto paranee vanhetessaan, kai myös itse maksaa käytetystä mersusta enemmän kuin uudesta?
Tai käytettyä myydessään pyytää siitä enemmän kuin uudesta ?
Uutenako auto parempi, pääasiassa kyllä, mutta onhan näitä maanantaiaamun kappaleita, nykyisellä autonrakennustekniikalla varmaan yhä vähemmän, toisaalta jos ajattelee vaikka uudempia cdi koneita voisi olla hintataloudelliseinta ostaa enemmän ajettu jossa ruiskutussuuttimet ja apulaitteet jo tsekattu/vaihdettu kuin sellainen joka tulossa sopivaan uusimis ikään ??
Menee varmaan off-topic mutta pirun kalliita kyllä uusien autojen varaosat, renkaat, polttimot yms yms. vrt tutun v70 volvoon uusi katti 1kiloeuro vaihtotöineen vai oliko edes niitä tossa. Vaimon fabiaan on kyllä ihan kohtuu hintaset osat, mutta kyllä sen sitten huomaa ajossakin millä ajaa.
Menee varmaan off-topic mutta pirun kalliita kyllä uusien autojen varaosat, renkaat, polttimot yms yms. vrt tutun v70 volvoon uusi katti 1kiloeuro vaihtotöineen vai oliko edes niitä tossa. Vaimon fabiaan on kyllä ihan kohtuu hintaset osat, mutta kyllä sen sitten huomaa ajossakin millä ajaa.
Edellä "Varsinkin alustaan kohdistuvilla huoltotoimilla on yleensä huomattavia vaikutuksia siihen miltä auto tuntuu." 100 tkm ajetussa mersussa ei ole tarvetta osien uusimiseen, ei tässä eikä aikaisemmissa mersuissa, jotka myin vajaa 100 tkm ajettuina. Katsastin vastikään isän BMW 520:n 6-sylinterisen, jolla on ajettu sama määrä, 110 tkm. Katsastusinsinööri näytti ja selvitti testitulokset ja totesi niiden vastaavan uuden auton arvoja. Sama on koskenut aikaisempia mersujani.
Heti mulle osoite, missä vaihdetaan öljyjä 25 eurolla!!!Tenta kirjoitti:Ei vanha koira istumaan opi, kun on 37 vuotta vaihtanut 5 tkm välein ei sitä muuteta. Vaihto maksaa 25 €. Käytetyt autot on aina ostanut yksityishenkilö ja on ihaillut moottorin hienoa ääntä ja hyvää huolto-ohjelmaa. Siksi myyntihintakin on aina ollut "kohtuullinen".
Viimeisin vaihto maksoi Raisiossa 75 euroa. Vähän kauhistuin.
Vai olisiko viisaampaa, että joku forumilainen opettaisi kädestä pitäen minut tumpelon vaihtamaan Lindan öljyt itse? 75 euroa verrattuna Lindan hankintahintaan on jo iso raha, varsinkin, kun maksan kaikki omat autokuluni opetuspalkoistani (yksi päivä viikossa).
Kamarineito
® Mesen linttaklubi
Linttalady
® Mesen linttaklubi
Linttalady