Paraneeko mersu käytettynä?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Ei autoilla ole tarkoitettu ajettavaksi yli 200tkm
Autokauppiaan puheita.

Auton valmistaja ei ehkä ole suunnitellut tieten tahtoen autoa sellaiseksi että se kestää miljoona mailia, mutta iloinen on (ja auton omistajakin, ainakin jenkeissä) taatusti kun joku niin pitkän taakin ajelee.

Ympäristönäkökohta se on sekin, että kun auto on tehty, niin sillä ajetaan niin kauan kuin voi. 200 tkm on vain alkuverryttelyä useille automalleille.
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

No juu, onhan näitä: Volvolla 2 miljoonaa mailia...
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Kyllähän luonnollisesti auto paranee vanhetessaan jos kehitys suunta sama että kaikki valmistajat alkaa valmistamaan etuvetoja :lol:

etuvedosta puuttuu kaikki hauskuus ja ilmankos peltikolaria sun muuta ojaan ajoa tulee kun puskettelee vaan,kyllähän taka vetokin puskee mutta eikun kaasua vaan ja luisulla haltuun :twisted:

no joo elkää minua kuunnelko,kortti ollut elle vuoden ja jo meinas lähteä kun yli tehokkaalla VW passatilla (1.8 vapari bensa) tempasin vahingossa tolppaan 35km/h ylityksen,on se vähän eripeli kun w124 200 diesel :?
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

mielestäni ihan hieno julkisuustemppu saabilta! 8)

taitaa näillä stutgartin tuotteilla päästä monet niin pitkälle että tulis kalliiks mersulle käydä lahjotteleen uusia autoja :lol:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

namnam kirjoitti:
Tenta kirjoitti:Ei vanha koira istumaan opi, kun on 37 vuotta vaihtanut 5 tkm välein ei sitä muuteta. Vaihto maksaa 25 €. Käytetyt autot on aina ostanut yksityishenkilö ja on ihaillut moottorin hienoa ääntä ja hyvää huolto-ohjelmaa. Siksi myyntihintakin on aina ollut "kohtuullinen".
Heti mulle osoite, missä vaihdetaan öljyjä 25 eurolla!!!

Viimeisin vaihto maksoi Raisiossa 75 euroa. Vähän kauhistuin.

Vai olisiko viisaampaa, että joku forumilainen opettaisi kädestä pitäen minut tumpelon vaihtamaan Lindan öljyt itse? 75 euroa verrattuna Lindan hankintahintaan on jo iso raha, varsinkin, kun maksan kaikki omat autokuluni opetuspalkoistani (yksi päivä viikossa).
Mutua...Tuohon tulee päälle vielä öljyt ja suodatin,jolloin hinta nouseekin jo korkeaksi.

Käy Motonetista pumppu, jolla saa imastua öljyt koneesta. Helppoa ja siistiä öljynvaihtoa tuolla. Maksaa 25-30 euroa.
Sitten vaan uusi suodatin paikalleen ja uudet ölpät koneeseen.
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Juuh, Lauttasaaressa maksoi öljynvaihto 125 €. :x
Sitten aloinkin vaihtamaan itse ölpät ja suodattimen (taitaa olla jo 5 kertaa itsellä vaihtoja takana) :shock: :D
Ja sillä piilteman öljynvaihtajalla imutettu :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Ehkä auto hivenen aivan uudesta liukastuu vanhetessaan. Monissa autoissa suoritusarvot ovat testienkin mukaan hieman parantuneet. Noissa testeissä on kyllä noudatettu ihan valmistajan ohjeita huoltojen ja öljynvaihtojenkin suhteen.

Itse en näe, että tuolla "ylitiheällä" öljyjen vaihdattamisella olisi mitään tekemistä auton ominaisuuksien kanssa. Tosin ei siitä haittaakaan ole, muuta kuin ylimääräisiä kustannuksia.

Tärkein tekijä autojen huolloissa on ylipäätään niiden suorittaminen.
VAG:neiden ylipitkiä öljynvaihtovälejä pidetään mahdottomina moottorin keston kannalta. Kuitenkin useimmilla ajetaan, nillä nykyisilläkin, 500 tkm paikkeille olevia lukemia. Ja joo, tiedeän, mersu-miehet eivät pidä tuollaisia lukuja minään...

Niistä koneista, jotka ovat levinneet - merkistä riippumatta - kukapa niistä tietää miten niitä on huollettu ja millä öljyillä ajettu ?
Tässäkin topikissa on jo mainittu öjynvaihdot "venäläistyyliin". Mm tuo edellä mainittu VAG-konserni on tehnyt omista öljyspekseistään melkoisen viidakon ja harva niistä on perillä. Koneisiin kaadetaan jotakin, mitä sattuu.

Hyvänä esimerkkinä huolenpidosta voi kait pitää omaa vaihdelaatikkoepisodia. "Pöljyyttäni" vaihdatin manuaalilootaan öljyt hyvissä ajoin, vaikka tuota öljynvaihtoa ei kait ole edes huolto-ohjeissa mainittu. Eipä laatikko kestänyt, vaikka huolta koitin pitää. Tällä hetkellä en ole löytänyt vielä interwebin ihmeellisestä maailmasta yhtään vastaavaa tapausta.

Alustan osien kesto on suoraan verrannollinen auton käyttötapaan. Tentan tyyli pitää autonsa kunnossa ja huoltaa sitä kertoo ainakin minulle rauhallisesta ajotyylistä - miten lienee ?
Jos tuo pitää paikkaansa, eipä se ole mikään ihme jos alustan osat kestävät paremmin kuin normaali ihmisillä. Puhumattakaan sitten hälläväliä tyylistä, jota ihmisillä autojenkin kohdalla on usein. Kaikille ne eivät pyhiä lehmiä.

Vaikka Tenta vaihtaisi öljyt huolto-ohjelmankin mukaan, ostaisin mielelläni auton hänen kaltaiselta ihmiseltä. :wink:

Moottorilleen autot ovat parhaillaan tuossa iässä. Hyvällä hoidolla olleissa alusta voi olla vielä kunnossa ja ruoste ei ole vielä iskenyt.
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Edellä "Heti mulle osoite, missä vaihdetaan öljyjä 25 eurolla!!! "

Veloitushintani omalle työlleni tähän omaan, ei yhtiön, omistamaan autoon on niin pieni, etten sitä viitsi euroiksi muuttaa. Osoitteeni ja yhteystietoni ovat netissä, kaikissa yhteystietoluetteloissa, asiakkailla, myös tämän foorumin käyttäjinäkin olevilla asiakkailla ja varsin yleisesti tiedossa. Sen sijaan liikesuhteita tai kauppalaskuja ei netistä löydy, ei edes kuuden litran öljymäärän ostohintaa. Filtterien ostohintaakaan en katso voivani kertoa netissä. On tavanomaista, että eri asiakkailla on eri hinnat alkuperäisvaraosissakin.

JKVI arvasi oikein, että ajotapani (kuten 87-vuotiaan isänkin) on varsin siisti ja huonoissa paikoissa varovainen, mutta ajonopeudet sen sijaan rajoitusten mukaiset. - Kyselin tällä foorumilla ESP-valon palamisesta. Muistaakseni Eerola / Dealer totesivat, että vaihda ensin jarruvalokatkaisija. Ostin sen Vehosta, maksoi noin 20-30 €, työn tein itse ja vika poistui. Kiitos saamistani neuvoista.
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

Loviisassa vaihtotyö oli 10e + öljyt = 70e paikkeilla :roll:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
pekkavee
Viestit: 55
Liittynyt: 13.10.2005 9:51

Viesti Kirjoittaja pekkavee »

Öljynvaihtojen tiheydestä tuli mieleeni, että onkohan kenelläkään hajonnut kone liian pitkien öljynvaihtovälien takia nykyisiä hyvälaatuisia öljyjä käytettäessä. Taitaa nykyisin loppu kori Mersuissa ennemmin kuin kone...
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

dealer kirjoitti:
Ei autoilla ole tarkoitettu ajettavaksi yli 200tkm muualla kuin Turkissa, Kreikassa ja Suomessa...
No niinpä, ja hulluimmat mettäläiset ajaa miljoonan kilometrin pintaan. :eec:
Mulla ei oo koskaan ollu alle 200tkm ajettua autoa :supersad:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Auto hankintaan vähintään yhtä paljon tunteella kuin kylmällä laskennalla - muutehan ei tätäkään forumia olisi ainakaan tässä laajuudessa :lol:
Näin ollen tunnepuolen vahvistuessa auto paranee vanhetessaan. Omat Mersuni ovat aina olleet vuoden pidon jälkeen paremmassa kunnossa kuin ostaessa, lukuunottamatta yhtä 230E-liisarisatalankkua, jonka laitteluun ei ollut juurikaan intressiä.

Eivät ne Mersut faktisesti juurikaan parane matkan varrella, mutta kovasti tuntuvat siltä. Onko siinä ehkä syy, että niinkin monilla forumilaisilla noita on jäänyt kotiin useampikin, eikä myyty tai annettu vaihtoon. Omakin W126 on tällä hetkellä liian hyvä yleiseen markkinahintaansa nähden, jotta siitä haluaisi luopua.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Kaapo kirjoitti:
Eivät ne Mersut faktisesti juurikaan parane matkan varrella, mutta kovasti tuntuvat siltä. Onko siinä ehkä syy, että niinkin monilla forumilaisilla noita on jäänyt kotiin useampikin, eikä myyty tai annettu vaihtoon. Omakin W126 on tällä hetkellä liian hyvä yleiseen markkinahintaansa nähden, jotta siitä haluaisi luopua.
:lol:

Nyt löyty faktat pöytään 8)

:lol:
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Oikea vastaus kysymykseeni:

Kysymyksestäni kävi selvästi ilmi se, että kyse oli yhden ja saman auton ominaisuuksista, eikä vertailua tehdä tähän kysymykseen liittyen myöhemmin markkinoille tuleviin malleihin.

Autotekniikan kanssa jokapäiväisesti toimiva ja sitä harrastava autoalan kolme tutkintoa suorittanut autoteknikko, autoinsinööri ja –diplomi-insinööri vahvisti, että on luonnollista, ettei auto uutena toimi yhtä ”jouhevasti” kuin auto kohtuullisen määrän käytettynä. Erot vaihtelevat autoittain, eikä tarkkaa kilometrimäärää voi sanoa, siihen vaikuttaa mm. auton käyttötapa ja huollot. Tietäen minun autonkäyttö- ja huoltokäytännön hän totesi, että on varsin todennäköistä, että mersuni on nyt parhaimmillaan. (Tekstin sanamuodot allekirjoittaneen.)

Tästä case:stä voi todeta, että Dealerin ja Lucky-Dogin tietotaito oli tässäkin asiassa oikea.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jess, joskus sokea kanakin jyvän löytää :happy:

Vanhemmilla korimalleilla varsinkin tuo em. ominaisuus oli varsin selkeä 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ja kun puhutaan pakasta vedetyistä autoista vs. vaikkapa 20-30 tkm ajetut, niin nykyauto on myös tuon verran ajettuna luotettavampi.
Tämä päti omalla kohdalla ainakin kolmeen vehkeeseen, kaikilla melkein vuosi ja 15 tkm, ennen kuin alkoivat tekeentyä. Sama päti velipojan kahteen uutena ostettuun autoon. Myös isäukon uutena ostama pirssi kärsi kaikenlaista 10 tkm asti, sitten pelasi 170 tkm eli vaihtoon asti kuin kello. Turhia provoiluja välttääkseni jätetään merkit mainitsematta.
Mutta usein tuotantolinja ulottuu tehtaalta ostajalle ja merkkikorjaamolle asti. Sen verran pitää lipsua, notta perheen kaikkiaan kolme uutena ostettua Tojotaa tekivät tässä poikkeuksen ja sämpylä-Kadetin tuotantolinja jatkui Kuusakoskelle asti :?
Ja Mersujahan ei uutena ole ostettu meitille ensimmäistäkään.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämä W202 on ollut muutaman vuoden Haapavedellä ja käy minun työpaikalla huollossa, joskus korjattavanakin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”