Ehkä auto hivenen aivan uudesta liukastuu vanhetessaan. Monissa autoissa suoritusarvot ovat testienkin mukaan hieman parantuneet. Noissa testeissä on kyllä noudatettu ihan valmistajan ohjeita huoltojen ja öljynvaihtojenkin suhteen.
Itse en näe, että tuolla "ylitiheällä" öljyjen vaihdattamisella olisi mitään tekemistä auton ominaisuuksien kanssa. Tosin ei siitä haittaakaan ole, muuta kuin ylimääräisiä kustannuksia.
Tärkein tekijä autojen huolloissa on ylipäätään niiden suorittaminen.
VAG:neiden ylipitkiä öljynvaihtovälejä pidetään mahdottomina moottorin keston kannalta. Kuitenkin useimmilla ajetaan, nillä nykyisilläkin, 500 tkm paikkeille olevia lukemia. Ja joo, tiedeän, mersu-miehet eivät pidä tuollaisia lukuja minään...
Niistä koneista, jotka ovat levinneet - merkistä riippumatta - kukapa niistä tietää miten niitä on huollettu ja millä öljyillä ajettu ?
Tässäkin topikissa on jo mainittu öjynvaihdot "venäläistyyliin". Mm tuo edellä mainittu VAG-konserni on tehnyt omista öljyspekseistään melkoisen viidakon ja harva niistä on perillä. Koneisiin kaadetaan jotakin, mitä sattuu.
Hyvänä esimerkkinä huolenpidosta voi kait pitää omaa vaihdelaatikkoepisodia. "Pöljyyttäni" vaihdatin manuaalilootaan öljyt hyvissä ajoin, vaikka tuota öljynvaihtoa ei kait ole edes huolto-ohjeissa mainittu. Eipä laatikko kestänyt, vaikka huolta koitin pitää. Tällä hetkellä en ole löytänyt vielä interwebin ihmeellisestä maailmasta yhtään vastaavaa tapausta.
Alustan osien kesto on suoraan verrannollinen auton käyttötapaan. Tentan tyyli pitää autonsa kunnossa ja huoltaa sitä kertoo ainakin minulle rauhallisesta ajotyylistä - miten lienee ?
Jos tuo pitää paikkaansa, eipä se ole mikään ihme jos alustan osat kestävät paremmin kuin normaali ihmisillä. Puhumattakaan sitten hälläväliä tyylistä, jota ihmisillä autojenkin kohdalla on usein. Kaikille ne eivät pyhiä lehmiä.
Vaikka Tenta vaihtaisi öljyt huolto-ohjelmankin mukaan, ostaisin mielelläni auton hänen kaltaiselta ihmiseltä.
Moottorilleen autot ovat parhaillaan tuossa iässä. Hyvällä hoidolla olleissa alusta voi olla vielä kunnossa ja ruoste ei ole vielä iskenyt.