

Jos esiintymistiheyttä lasketaan, niin Mersun öljynpaineiden ja narinanivelten jälkeen kolmanneksi yleisin puheenaihe lienee uudempien mallien kojelaudan asd/abs/bas/srs -valosirkus, joka satunnaisesti ja varoittamatta hyökkää puun takaa ja porautuu persiiseen juuri kesken leppoisimman matkanteon.
Joskus se ei aiheuta mitään, joskus taas saattaa jopa heittää homman hätäkäytölle. Ja vikaa ei löydy, ei korjaannu jarruvalokatkaisinta vaihtamalla tai poppakonsteilla, ei kiroilemalla, renkaaseen kusemalla, maadoituksia tutkimalla, alijännitteitä metsästämällä, abs-bokseja vaihtamalla, akkuja uusimalla jne.........................

Lääke saattaa kuitenkin olla varsin yksinkertainen. Kun seuraavan kerran valosirkus Sariola tulee käymään, kannattaa koettaa seuravaa:
Abs- ja asd käyttävät samaa anturisysteemiä. Kaikenlaista muutakin yhteyttä löytyy. Mikä sitä voisi sotkea?
Viikon aikana todistetusti kahdessa tapauksessa vika löytyi etujarrupaloista. Toisessa palat olivat milliä vaille metallilla ja piuhojen kosketuspäät jo rusikoineet olemattomiin, toisessa tapauksessa varovalojen tunnistusjohdot olivat ajan hampaan raiskaamat palojen ollessa vielä 30-prosenttiset.
Uudet palat ja uudet kulumisen tunnisinjohdot poistivat aika ajoin ilmestyneet kojelautaufot. Mitään suoraa sähköteknistä faktaa en osaa sanoa, mutta oletuksena vialliset johdot tai lopussa olevat palat niihin yhdistettynä saattavat jossain tilanteissa antaa signaalia abs:lle, notta jotain on vithullaan, tästä saattaa myös asd ottaa nokkiinsa.