W211 220CDi (vm.2005) - Onko webasto?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
JKK
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2008 14:48
Paikkakunta: Järvenpää

W211 220CDi (vm.2005) - Onko webasto?

Viesti Kirjoittaja JKK »

Tuollaisesta E220CDi:stä olen tekemässä (tai jo tehnyt...) kaupan, ja kiinnostaisi tietää, onko noissa vakiona webastoa lisälämmittimenä? Jos on, niin kuinka onnistuu sen valjastaminen esilämmittimeksi?
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Re: W211 220CDi (vm.2005) - Onko webasto?

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

JKK kirjoitti:Tuollaisesta E220CDi:stä olen tekemässä (tai jo tehnyt...) kaupan, ja kiinnostaisi tietää, onko noissa vakiona webastoa lisälämmittimenä? Jos on, niin kuinka onnistuu sen valjastaminen esilämmittimeksi?
Tervetuloa foorumille JKK :wink: ja kysymykseen vastaus on: ei oo vakiona lisälämmitintä.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: W211 220CDi (vm.2005) - Onko webasto?

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Kuvaja kirjoitti:
JKK kirjoitti:Tuollaisesta E220CDi:stä olen tekemässä (tai jo tehnyt...) kaupan, ja kiinnostaisi tietää, onko noissa vakiona webastoa lisälämmittimenä? Jos on, niin kuinka onnistuu sen valjastaminen esilämmittimeksi?
Tervetuloa foorumille JKK :wink: ja kysymykseen vastaus on: ei oo vakiona lisälämmitintä.
Oikein, mutta jos saivarrellaan niin on siinä lisälämmitin mutta ei webastoa (eikä eberiä) vaan heater booster eli se sähkövastus lisälämmittimenä.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Re: W211 220CDi (vm.2005) - Onko webasto?

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

tähtikuljettaja kirjoitti:
Kuvaja kirjoitti:
JKK kirjoitti:Tuollaisesta E220CDi:stä olen tekemässä (tai jo tehnyt...) kaupan, ja kiinnostaisi tietää, onko noissa vakiona webastoa lisälämmittimenä? Jos on, niin kuinka onnistuu sen valjastaminen esilämmittimeksi?
Tervetuloa foorumille JKK :wink: ja kysymykseen vastaus on: ei oo vakiona lisälämmitintä.
Oikein, mutta jos saivarrellaan niin on siinä lisälämmitin mutta ei webastoa (eikä eberiä) vaan heater booster eli se sähkövastus lisälämmittimenä.
Totta töriset, kiitettävän nopeaan rupeaa kabiinissa tarkenemaan :wink:
JKK
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2008 14:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: W211 220CDi (vm.2005) - Onko webasto?

Viesti Kirjoittaja JKK »

Kuvaja kirjoitti: Tervetuloa foorumille JKK :wink: ja kysymykseen vastaus on: ei oo vakiona lisälämmitintä.
Kiitosta kovasti, mielelläni tulen foorumille. Tämä automerkki on minulle totaalisen uusi tuttavuus. Ja kuten aikaisempienkin merkkieni kohdalla, tiedon janoni on kova.

Webastosta: Minkäslaisella lämmitinsysteemillä sitä talvella pärjäisi? Aikaisemmin olen pärjännyt lohkolämmittimellä ja defa-ajastimella, mutta miten on tämän eemelin kanssa? Millaista lohkolämmitintä on tarjolla, ja tekeekö sillä W211:n tapauksessa mitään? Asun Järvenpäässä. joten talvet alkaa täällä olla sitä mitä ovat.

Mihin hintaan webastoja on näihin asenneltu?
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: W211 220CDi (vm.2005) - Onko webasto?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

JKK kirjoitti:Mihin hintaan webastoja on näihin asenneltu?
Unohda lohkolämmitin alkuunsa, jos sen verran on massissa löysää että polttoainekäyttöisen lämppärin asentamisen kestää.
On se vaan niin paljon kätevämpi, vaikka asentaessa kerran kirpaiseekin pahasti.
Ja lohkolämmitin kuitenkin tarvitsee partneriksi vielä kunnollisen ja tehokkaan sisätilalämmittimen, jolloin hintaero kaventuu entisestään ja se kuitenkin syö sisätilaa tilavuutensa verran.

Ja jos puhutaan polttoainekäyttöisistä lämmittimistä, niin ilmeisesti kannattaa laitattaa Eberspächer, koska Webastoista on raportoitu enemmän ongelmia.
Tai sitten vaan Webastoja on enemmän ja sen seurauksena lämmitinkeskusteluissa se merkki on enemmän esillä.
Mene ja tiedä :?

Mutta polttoainekäyttöinen lämmitin ilman muuta, jos se hinnan puolesta on vielä vaihtoehdoissa mukana.
Teho on aivan eri luokkaa, samoin käyttömukavuus.
Varsinkin jos sen varustaa vielä etäkäynnistystoiminnolla (kaukosäätimellä tai kännykän kautta).

Tiettävästi puolentoista tonnin nurkilla lienee laite asennettuna.
Lisävarusteista (esim. kaukokäynnistyksestä) riippuen.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Ari on asian ytimessä, makuasioita kumman laittaa, eberin vai webaston, kaukosäädöllä ehdottomasti, on muuten kätevä laite, vai mitä Ari.... :lol:

Hinta menee asennuksineen valitettavasti likemmäs kahtatonttua jopa yli, webasto 1000 €, kaukosäätölaite 500 € ja asennus 500-800 plus mokkula lämppäriväylään, muistaakseni jotain tähtitieteellistä... :shock:
Kannatta olla asian tiimoilta liikkeellä nyt kesällä, syksyllä saat odottaa asennusvuoroa piitkään..
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Jos ajat viikot lyhyttä työmatka-ajoa niin unohda polttoainekäyttöinen lämmitin jos et niin sitten Veholta kysymään 211:een tarkoitettua eberiä, katsos se kello/tai se lämmittimen ohjaus on jo valmiina siinä ajotietokoneessa, eli ajastus tapahtuu ohjauspyörän nappuloilla :wink:

EDIT: niin autosi ohjekirjassa on nämä selitetty + kaukosäätimet yms.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tuskin kovin moni ostaa diesel mersua esim. viiden kilometrin työmatkaan :wink: Kyllä se toimii vaikka ei ajaisi tuntia tai edes puolta, jos akku on kunnossa. Itselläni on neljäs auto jossa lämmitin ja koskaan ei ole loppunut virta. Ajan pääsääntöisesti startista 40-60min mutta välillä monta päivää peräkkäin lyhyttä ajoa. Kun vain lämmitys ajan suhteuttaa ajoaikaan ei sähkö lopu. Siis ei tunnin lämmitystä ja 10 min ajoa toistuvasti. Se aiheuttanee virranvähyyttä. Kokonaispakettia kannattaa kysyä esim. Uudenmaan autovarustelusta (konalassa). Se on ollut kilpailukykyinen hinnaltaan useasti.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Polttoainelämmitin on pääsääntöisesti aivan turha kampe. Lämpöä riittää ajossa aivan hyvin sähköisen lämmittimen avustamana. Polttoainelämmittiminen hinta ja asennuskulut ovat tolkuttomat siitä saatuun hyötyyn nähden.

Jos kotoa ja työpaikalta löytyy lämmityspitorasia niin eberin hankinnassa ei ole mitään mieltä. Lohkolämmitin ja 1300 wattinen sisätilan lämmitin riittää mainiosti ja asennushinta on vain murto-osa eberin hinnasta.

Lisäksi täytyy muistaa että eberi nostaa kulutusta käydessään ja myöskin sen takia että akkua täytyy ladata aina enempi kuin ilman eberiä.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Jaa. Minun mielestä se on paras varuste autossani. Työpaikalla ei ole ollut sähköä tarjolla lämmitykseen, ja auto seisoi meren rannalla tuulessa missä dieseleitä sai monesti ns. houkutella käymään. Ei ollut mielestäni turha.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

markoala kirjoitti:Jaa. Minun mielestä se on paras varuste autossani. Työpaikalla ei ole ollut sähköä tarjolla lämmitykseen, ja auto seisoi meren rannalla tuulessa missä dieseleitä sai monesti ns. houkutella käymään. Ei ollut mielestäni turha.
Ei tietenkään ole turha jos ei sähköä ole saatavilla, siitähän se juuri riippuu.

Käyntiinlähdön kanssa ei kunnossa olevassa nykyautossa ole ongelmia mutta onhan se epämiellyttävää lähteä kylmällä autolla ajamaan jos sitä joutuu usein tekemään.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Minusta polttoainetoiminen lämmitin ei ole paras varuste autossani, ei huonoinkaan mutta en usko että JKK:ta kiinnostaa mikä minun mielipiteeni on vaan kommentit webaston hyvistä ja huonoista puolista ja muista huomioitavista asioista. Oikeastaan kaikki nämä tarpeelliset kommentit jo tulivatkin, tai siis en osaa jo mainittuihin lisätä mitään oleellista. Ehkä webaston isompi lämmitysteho on yksi argumentti jota ei taidettu mainita. Jos on tapana tulla yllättäviä äkkilähtöjä eikä ole varaa roikottaa autoa sähköjohdossa varmuuden vuoksi niin webastolla hoituu lähtö pikaisemmin.

Webasto on tietenkin parempi kuin sähkölämmitin silloin kun sähköjohtoa ei ole saatavilla. Ajon aikana sitä ei erityisemmin tarvitse CDI:ssä jossa on sähköinen lisälämmitin. Kaikille tulee tilanteita joissa sähköä ei ole saatavilla mutta jokaisen pitää itse arvioida kuinka usein tuollainen tarve omalle kohdalle voisi tulla. Jos sähköä on kotona ja töissä saatavilla eikä kovin usein joudu autoa pysäköimään vaikka lentokentän parkkiin niin pitäisi lohkolämmitintä parhaana vaihtoehtona, varsinkin kun kyseiseen moottoriin vielä saa oikean lohkolämmittimen. Omassa autossani on vain tehtaan webasto mutta aika harvoin joudun sitäkään käyttämään kun kotona auto on lämpimässä tallissa.
JKK
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2008 14:48
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

Jotenkin alkaa tuntumaan, että lähemmäksi 2000 euroa on meikäläisellä kipukynnyksen yläpuolella. Aikaisemmassa Volvon S60:sessa oli molemmat, Ardic sekä lohkolämmitin, ja taisin loppujen lopuksi käyttää useammin sitä lohkolämmitintä+sisätilan lämppäriä. Ainakaan täällä Järvenpäässä ei nuo talvet ole kovinkaan kylmiä. Viime talvena taidettiin mennä plussakelellä likimain koko talvi. Ja työpaikalla on lämmin parkkihalli.

Joten lähinnä kiinnostaa, että lämmittääkö mersun lohkolämmitin kuinka hyvin pannua? Onko se letkumalli vai elementti? Tuntuu olevan niin automerkkiriippuvainen tuon moottorinlämmittimen pätevyys. E39-bemussa lohkolämmitin oli sellainen käsivarren kokoinen elementti, joka kahden tunnin lämmittämisellä sulatti jopa konepellin päältä lumetkin osittain.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

JKK kirjoitti:? Onko se letkumalli vai elementti?
Minun mielestä se on w211:sessa vielä aivan oikea lohkolämmitin, eli vastuskiekura lohkon sisällä vesitilassa.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

JKK kirjoitti:Viime talvena taidettiin mennä plussakelellä likimain koko talvi. Ja työpaikalla on lämmin parkkihalli.
Sitten olet jo päätöksesi tehnyt.
Itse tosin lämmittelen moottoria jo +5 ºC lämpötiloissa.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Meissenkeri kirjoitti:
JKK kirjoitti:? Onko se letkumalli vai elementti?
Minun mielestä se on w211:sessa vielä aivan oikea lohkolämmitin, eli vastuskiekura lohkon sisällä vesitilassa.

Korjatkaa jos olen väärässä.
211.026:ssa ainakin oli vielä ihan perinteinen lohkolämmitin mutta uudempiin alumiinirunkoisiin, vai mitä ei-rautaa ne on, ei välttämättä lohkolämmitintä saa. Esim. Defan sivustoilta voi tarkistaa, sitten kun ne taas toimimat (mallikohtaisia tietoja ei juuri nyt saanut latailtua Defan sivuilta).
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä se on elementti vesitilassa.

Bemareissa on monessa mallissa semmonen silitysrauta joka laitetaan lohkon kylkeen ulkopuolelle, iso elementti mutta lämmitysteho ei välttämättä ole paras mahdollinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”