OM605; Jakopään ratas irti ahdistussovitteesta. KUVA!

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
MikkoH
Viestit: 55
Liittynyt: 26.11.2007 17:32
Paikkakunta: Espoo

OM605; Jakopään ratas irti ahdistussovitteesta. KUVA!

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Imunokka-akselin hammaspyörä on kai ahdistusovitteella akselissa kiinni? Mikähän tuon on mahtanut irrottaa? Onko muilla sattunut vastaavaa.

Hammasratas on siis liikkunut akselin kaulalla noin 4 mm ulospäin (jäähdytintä kohti) ja ottaa nyt välillä kiinni jakopääketjun ketjupyörään. Itse nokka-akseli on oikealla paikallaan. Nokka-akseleiden välinen ajoitus pysyy kunnossa koska ahdistussovitteen lisäksi hammaspyörässä näyttäisi olevan kohdistustappi.

Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Meinannu rumahenki päästä valloilleen. :shock:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
MikkoH
Viestit: 55
Liittynyt: 26.11.2007 17:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Meinannu rumahenki päästä valloilleen. Shocked
Joo, täystuho on ollu aivan nurkan takana.

Onhan tuo nyt varmasti ahdistussovitteella kiinni? Ettei vaan olisi mikään kartioreikähommeli..
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Yleensä ei taideta käyttää molempia, siis kiilaa puristussovitteen kanssa. Tästä tapauksesta en tiedä, mutta katsoitko onko akselin päässä kierrereikää?
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ei kun ei mitään.... :roll:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

http://mb.autokit.com.ua/1/car/124.186/ ... 9S/05/015/

Mikähä tuo osa numero 8 oikein on kun se on nimettu laajennustulpaksi. Onko tuo joku saksalainen versio koneistajan oho tilanteen korjaamisesta :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Runtula kirjoitti:Mikähä tuo osa numero 8 oikein on kun se on nimettu laajennustulpaksi. Onko tuo joku saksalainen versio koneistajan oho tilanteen korjaamisesta :)
Taitaa olla pakkaspropun mallinen tuluppa. Tuo keppihän on ontto ja ainakin joidenkin koneiden akseleissa seikkailee öljy sisällä (mm. M104). Ilmeisesti koetetaan varmistaa, että liukaste valuu ulos siihen tarkoitetuista rei'istä eikä päistä. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
MikkoH
Viestit: 55
Liittynyt: 26.11.2007 17:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Imunokan ajoitus saattaa olla pielessä koska hammaspyärässä ei olekkaan ohjuritappia. Pyörä on siis akselissa pelkällä sovitteella kiinni..

Taidan tekaista kuvaajan jossa 1. sylinterien venttiilien avautuma näkyy Y- akslelilla ja X- akselilla kampiakselin kiertokulma --> Avautuma kammenkulman funktiona siis. Katsellaan ja ihmetellään sitä sitten porukalla. Kuvaajasta pitäsi kai pitäsi näkyä jos ajoitus kusee..

Heittokellolla ehkä pääsee mittaamaan avautumaa hydraulinostajan pinnalta.
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

siellähän on ajoitukselle merkit nuissa hammaspyörissä mitkä pitää olla kohdallaan ja sitten olikohan toisen vai kolmannen nokka-akselipukin takana on merkit nokka-akselin asennolle.
MikkoH
Viestit: 55
Liittynyt: 26.11.2007 17:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

siellähän on ajoitukselle merkit nuissa hammaspyörissä mitkä pitää olla kohdallaan ja sitten olikohan toisen vai kolmannen nokka-akselipukin takana on merkit nokka-akselin asennolle
Ok, nokka-akseleiden hammaspyörät on oikeassa asennossa toisiinsa nähden (toivottavasti) mutta pelkään että imunokan hammaspyörä on pyörähtänyt nokka-akselin pään ympärillä. Eli vaikka jakopää on kasattu kaikkien merkkien mukaan oikein niin silti venttiilin eivät aukea oikeaan aikaan..

Nopeasti mittasin venttiilien avautuman äsken. Ihmetyttää että pakonokka aukeaa ennen kuin 1 sylinteri on työtahdin lopussa (noin 320 astetta kampikulmaa). Overlappia tuolla näyttäisi vähän olevan. Onkohan se OK?

Kuva

Täytyy huomenna katella lisää, yritän löytää vastaavia kuvia jostain. Itse en oikein osaa sanoa onko tuo hyvä vai ihan hanurista..

Täytyy vielä kattoa noi hammaspyörän merkit ettei vaan olisi käyny vanhanaikaiset..
MikkoH
Viestit: 55
Liittynyt: 26.11.2007 17:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Ääh.. Unohtakaa toi kuva. Kävi lapsus ton X-akslein kanssa.. OT tuli väärään kohtaan. Yritän mulkata ton oikeaksi. Mittasin heittokellolla suoraan nokka-akslein päältä joten dataa pitää vähän käännellä ennen kuin kuvaaja tulee..
MikkoH
Viestit: 55
Liittynyt: 26.11.2007 17:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Nyt pitäisi olla paremmin tuo X akseli..

Kuva

Eikös se ole niin että OT merkki mersussa on työtahdin lopussa. Eli ns. poistotahti alkaa OT merkistä?
MikkoH
Viestit: 55
Liittynyt: 26.11.2007 17:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Vieläkin on OT 180 astetta liian aikaisin mutta eipä sillä nyt ole väliä. Oikea paikka OTlle olisi siis -360 astetta.
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

MikkoH kirjoitti:
siellähän on ajoitukselle merkit nuissa hammaspyörissä mitkä pitää olla kohdallaan ja sitten olikohan toisen vai kolmannen nokka-akselipukin takana on merkit nokka-akselin asennolle
Ok, nokka-akseleiden hammaspyörät on oikeassa asennossa toisiinsa nähden (toivottavasti) mutta pelkään että imunokan hammaspyörä on pyörähtänyt nokka-akselin pään ympärillä. Eli vaikka jakopää on kasattu kaikkien merkkien mukaan oikein niin silti venttiilin eivät aukea oikeaan aikaan..
niin sielä on ne merkit nokka-akselin ja nokkapukin välillä millä voi tarkistaa onko nokkapyörä oikeassa asennossa.
MikkoH
Viestit: 55
Liittynyt: 26.11.2007 17:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Okei, hyvä! Tuo helpottaa elämää.
MikkoH
Viestit: 55
Liittynyt: 26.11.2007 17:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Nyt on nokat oikeassa ajassa. Imunokka oli Jukkiksen neuvomien merkkien perusteella 10 astetta aikaisella kampiakselin kulmamerkeistä katsomalla. Kone lähti tulille ja kaikki näyttäisi toimivan normaalisti. Kiitoksia Jukkis ratkaisevasta vihjeestä!
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

eipä mittään. hyvä että helpotti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”