vaihdelaatikko pitäs saara auki ja takasi kiinni

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

vaihdelaatikko pitäs saara auki ja takasi kiinni

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Mites nuo mersun getragit oikeen pitäs aukasta? Peräpään ruuvit auki ja sokkaa pois kytkin akselilta ja kytkinkoppaa pidellä kainalossa ja pikkusen kopistella kytkin akselia? siirtäjät vissiin ensin pitää ruuvailla pois?

vai aletaanko peräpäästä päin purkimaan ja jatketaan ihmettelyä kun mikään ei sovi takaisin paikalleen?

lyhyesti siis: peräpäästä aukipäin kaikkea vaiko kytkinkoppaa erilleen muusta?

Montakin askia on tullut pemotettua ja mikään niistä ei ole oikein loogisesti auennut kun takapäästä alottanu purkimisen :oops:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
mikko05
Viestit: 23
Liittynyt: 12.11.2010 19:12

Viesti Kirjoittaja mikko05 »

Perästäpäin nuita ite ainaki levittelin, ei mikään mukavin loota purkaa...tiukkoja sovituksia
w201@om605
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Perseestä tuo getraggi lähtee aukeemaan ja kytkin koppa irtoo sitte ku oot avannu sieltä välilaipasta ne kuusiokolo pultit. Laatikon keskustaan jää akselit rattaineen paikoilleen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
valitsin kansi 1-2 ja 3-4 vaihteille

Kuva
kytkin-akselin laakeri ja ulompi puolikas sisäkoolista

Kuva
kytkin-akseli ja näkyvillä laakerin sisäkoolin sisempi puolisko

Kuva
yleisnäkymää getragin sisuskaluista

Kuva

Kuva
etukuori joka on tarkoitus vaihtaa dieseliin sopivammaksi

Kuva
taas kytkin-akseli jossa näkyy sisäkoolit 240€:n laakerista

Kuva
etukuori sisältä[/quote]
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ompas köykäsen näköisiä getrakin osat. Eipä silti on ne automaattilootankin osat aika hennon näköisiä kun aattelee että 100-500hp menee tehoa läpi - jos siis vertaa vaikka 10-15 KW sorvin vaihelaatikkoon....
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

AK47 kirjoitti:Ompas köykäsen näköisiä getrakin osat. Eipä silti on ne automaattilootankin osat aika hennon näköisiä kun aattelee että 100-500hp menee tehoa läpi - jos siis vertaa vaikka 10-15 KW sorvin vaihelaatikkoon....
No sorvissa paino on plussaa laatikossakin
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Ensimmäänen getraggi olis likimain peraattuna. Oottelen uusia laakereita ja hiukan ulosvetäjääkin tarvin että saan vielä nuota rataspakkojakin sekoteltua :shock:

3kpl laakeria olis 100e,neljäs laakeri on vielä näkemätä jotenka jäi vielä tilaamattakin. hinnasta on vielä pikkusen vääntöä mutta maksimissaan tuon 100e :shock:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Se vitosen tai tuossa oikeastaan ykkkösen jos on suoralla vitosella ratas sivuakselilla on lämpösovitteella ilman pooria. On muuten sitten pirun lujaa kiinni, M5:sen lootasta irroitin ja vaati lämpöä ja 12 tonnia voimaa prässissä että lähti liikkeelle.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pega kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Ompas köykäsen näköisiä getrakin osat. Eipä silti on ne automaattilootankin osat aika hennon näköisiä kun aattelee että 100-500hp menee tehoa läpi - jos siis vertaa vaikka 10-15 KW sorvin vaihelaatikkoon....
No sorvissa paino on plussaa laatikossakin
Totta. Mitotus riippuu myös pitkälti siitä millä kierrosluvulla se teho ajetaan läpi, eli vääntömomentista. Paljonko 15kW:n sorvissa on pakalla vääntömomenttia vaikkapa 50:llä minuuttikierroksella? (Piru mie en muista miten alas ne varvit kierresorveissa tavallisesti saa...) Sorvarista se tekkee kuitenki lihapullataikinaa hetjustiin jos ravatti kaulassa työhellöö. Ei tarte ku haalarinpalat siivota pois ja laittaa sipuli, kananmuna sekä korppujauho.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
keltsi
Viestit: 953
Liittynyt: 25.9.2007 20:03
Paikkakunta: kurikka

Viesti Kirjoittaja keltsi »

Sorvissa on voimaa... :shock: sukulaasmiehen käsi lähti kyynärpäästä irti :x kun joskus sorvaili.noo kun on sukuun tullu 8) sammutti tappokatkasiasta sorvin :shock: totta...uskokaa tai älkää.no tais pyörtyä samalla...ottä rajusti tähän topikkiin :roll: oon hilijaa tän jälkeen,jos ei tuu tietoa itteltä tähän topikiin.
mihinä kuhuna mies
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

keltsi kirjoitti:Sorvissa on voimaa... :shock: sukulaasmiehen käsi lähti kyynärpäästä irti :x kun joskus sorvaili.noo kun on sukuun tullu 8) sammutti tappokatkasiasta sorvin :shock: totta...uskokaa tai älkää.no tais pyörtyä samalla...ottä rajusti tähän topikkiin :roll: oon hilijaa tän jälkeen,jos ei tuu tietoa itteltä tähän topikiin.
Onneksi ei aina niin sorvaillessa:


http://www.riemurasia.net/video/Sorvill ... 3%A4/76733

Näkyyks tää paremmin?:

http://www.keptelenseg.hu/keptelenseg/idiota-39917

Tokihan se auton laatikko näyttää hemmetin hennolta.... Kattokaa nyt noita osia... Ja sit se kestää kuitenkin aikalailla... Ei siellä taida olla liikaa ainetta missään...
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuo mersun getrag mikä mulla oli auki ei oo edes heikoimmasta päästä, mm 1 kopan pajerossa alukuorinen laatikko on paljon heiveröisempi mitoituksiltaan kuin tämä. M5 bemarin 280 getragissa taas on himpun leveämmät rattaat kuin tässä mersun 275 getragissa. M5 laatikkossa on muuten pirun monimutkainen se siirtäjä härdelli laatikon sisällä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

jari_w123 kirjoitti:Tuo mersun getrag mikä mulla oli auki ei oo edes heikoimmasta päästä, mm 1 kopan pajerossa alukuorinen laatikko on paljon heiveröisempi mitoituksiltaan kuin tämä. M5 bemarin 280 getragissa taas on himpun leveämmät rattaat kuin tässä mersun 275 getragissa. M5 laatikkossa on muuten pirun monimutkainen se siirtäjä härdelli laatikon sisällä.
Se oiskin kovasana kehitysmaissa se bimmerin m3 ZF :tuumaus: Tuo mitä mä operoin on cossun mesen getraggi.. eli eli olikohan se sitte 260 getraggi? :roll: Kauan se kestikin :roll: En tiedä kerroinko jo yllä että koitan tehdä kahdesta murulaatikosta eres yhtä ehejää :oops:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
190dee
ST-mies
Viestit: 492
Liittynyt: 05.7.2007 21:29
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja 190dee »

pitääkö mun kvw :?: eli kattoa vi**u wissistä niitä spurku ohjeita, jos siellä on, epäilen kyllä että ei oo :(
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

190dee kirjoitti:pitääkö mun kvw :?: eli kattoa vi**u wissistä niitä spurku ohjeita, jos siellä on, epäilen kyllä että ei oo :(
Spurettua mä tämän askin oonkin jo saanu :shock: Eli ei tartte. Pääasiallinen kysymyshän olikin että minne nuo rattahat oikeen jää kiinni ja otin sitte riskin että ne jäis noin niinko jari tuossa yllä kertoikin. Kannatti. Sanoi Terttu kun väyskää ohitti ihan mielen osootuksena :oops:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Terho P kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Tuo mersun getrag mikä mulla oli auki ei oo edes heikoimmasta päästä, mm 1 kopan pajerossa alukuorinen laatikko on paljon heiveröisempi mitoituksiltaan kuin tämä. M5 bemarin 280 getragissa taas on himpun leveämmät rattaat kuin tässä mersun 275 getragissa. M5 laatikkossa on muuten pirun monimutkainen se siirtäjä härdelli laatikon sisällä.
Se oiskin kovasana kehitysmaissa se bimmerin m3 ZF :tuumaus: Tuo mitä mä operoin on cossun mesen getraggi.. eli eli olikohan se sitte 260 getraggi? :roll: Kauan se kestikin :roll: En tiedä kerroinko jo yllä että koitan tehdä kahdesta murulaatikosta eres yhtä ehejää :oops:
Mulla on ollu vielä perverssimpi ajatus eli meinaan purkaa kaksi 722.602 lootaa joissa toinen ei pelaa ja neulalaakeri paskana ja toinen vielä pelaa mutta metallihilua öljypohjassa ja joku rikan puolikas.... Niistä sitten muutamalla laakerin uusinnalla tarkoitus kasata vähiten kipeetä saaneista osista lootta jonka pitäis olla hiljaisempi ja pelatakkin lisäksi...

Neulalaakerit ei maksa kun parista eurosta joihinkin kymppeihin. Muuten vaan valitaan mittaamalla ja silmämääräisesti osat ja kasaillaan.... Kaikkeehan on kokeiltava kerran paitti pemaria ja pyllyn rasvausta.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Klipklip... klips naps klips

... Mitotus riippuu myös pitkälti siitä millä kierrosluvulla se teho ajetaan läpi, eli vääntömomentista. Paljonko 15kW:n sorvissa on pakalla vääntömomenttia vaikkapa 50:llä minuuttikierroksella? (Piru mie en muista miten alas ne varvit kierresorveissa tavallisesti saa...) Sorvarista se tekkee kuitenki lihapullataikinaa hetjustiin jos ravatti kaulassa työhellöö. Ei tarte ku haalarinpalat siivota pois ja laittaa sipuli, kananmuna sekä korppujauho.
:naughty: HySSSsssh! Ei kannata huuvella jokapaikassa että teho on vääntömomentti kertaa pyörimisnopeus.... On vain FORCE elikkä Nm ja paree pysyä siellä pimeellä puolella :kele: (ei ollu tartvaterin hymiöö)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

AK47 kirjoitti: ja pyllyn rasvausta.
Ainakin paksu tykkirasva sankkireiässä saattaa estää laukeamisen. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Terho P kirjoitti: Se oiskin kovasana kehitysmaissa se bimmerin m3 ZF :tuumaus: Tuo mitä mä operoin on cossun mesen getraggi.. eli eli olikohan se sitte 260 getraggi? :roll: Kauan se kestikin :roll: En tiedä kerroinko jo yllä että koitan tehdä kahdesta murulaatikosta eres yhtä ehejää :oops:
Mä uskon vahvasti että 275 on tuo cossun getraggi, eroa tuohon W123 getraggiin on välitykset ja laakerit, ainakin pitäis näyttää aikalailla samoilta sisuskalut mun kuvien ja terhon laatikoissa? Voisko terho laittaa mittoja ja kuvia nuista cossun laakereista jos joskus laittelis semmosia tuonne W123:sen laatikon sisälle.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

35x80x21
30x72x19
25x62x17
juu samoilta "kuvilta" näyttää kun minunki askissa on.kuvia tulee jossain vaihees. Jonsei tänne niin laitan sitte tännekki linkin :wink:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Terho P kirjoitti:35x80x21
30x72x19
25x62x17
juu samoilta "kuvilta" näyttää kun minunki askissa on.kuvia tulee jossain vaihees. Jonsei tänne niin laitan sitte tännekki linkin :wink:
edit.. eihän nuo oo ees oikeita kokoja :evil: ny menöö kaikki päin helkkaria :evil:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei tuo mitään haittaa, kyllä nuo laakereitten koot ainaki mulle selviää nuista mitoista ja hyvin samoilta vaikuttaa kuin W123:sen getragissa. Cossun laatikossa ei taida olla 3 osaista kytkinakselin ja laatikon takapään laakeria kuin tässä mun laatikossa?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

AK47 kirjoitti:(ei ollu tartvaterin hymiöö)
:twisted: Kuva :twisted:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”