Mystinen naputus moottorista C30cdi amg

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Tu0mas
Viestit: 328
Liittynyt: 31.10.2007 15:03
Paikkakunta: Tampere

Mystinen naputus moottorista C30cdi amg

Viesti Kirjoittaja Tu0mas »

Olisko antaa vinkkiä mistä lähteä vikaa etsimään. Itse epäilin aluksi viallisia suuttimia. Korjausarvojen perusteella vaihdettu 2. ja 3. sylinterin suuttimet kunnostettuihin. Vika ei poistunut vaan edelleen naputtaa. Puutikulla kuuntelin kaikkia suuttimia, 1 ja 5 sylinteri huomattavsti hiljaisempia kuin 2,3,4 sylinterin suuttimet joista siis vaihdettu 2,3.

Mistä pitäisi lähteä seuraavaksi vikaa etsimään koska itse en enään suutinvikaan usko. Voisiko vuotava pakosarja pitää tälläisen "naputuksen"? Lisäksi voimaakkaasti kiihdyttäessä kuuluu n.2000rpm kohdalla vinkaisu joka kestää ehkä sekunnin, kuin hihna luistaisi. Kertokaas viisaammat mikä tämmösen naputuksen voisi aiheuttaa?
Nykyinen
S203 C30cdi Amg

Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Yleensä ne on just suuttimet. Onko suuttimien ohivuoto mitattu, se sähköinen korjausarvo ei kerro kaikkee, se vaan pääasiassa tasaa sylinterien käyntiä keskenään.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Tu0mas
Viestit: 328
Liittynyt: 31.10.2007 15:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tu0mas »

Mutta ei kai ohivuoto naputusta tee?
Nykyinen
S203 C30cdi Amg

Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Mystinen naputus moottorista C30cdi amg

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kiihdytysvinkaisu on ollut muutaman kerran katkennut pakoputken kannake joka moottorin kiertyessä osuu sopivaan asentoon ja metalli hinkaa vastakkain ja johan soi.

Miksi 4 pytty jätettiin vaihtamatta?
Tu0mas
Viestit: 328
Liittynyt: 31.10.2007 15:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tu0mas »

Nelospytyn korjausarvot olivat ok.
Nykyinen
S203 C30cdi Amg

Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Vinkasu voi tulla vuotavasta pakosatsin tiivisteestä. Pultteja poikki. Jos kattois o ko näin ja korjais sen ekana ja ihmettelis että oisko sattunu naputuski loppuun samalla...
Tu0mas
Viestit: 328
Liittynyt: 31.10.2007 15:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tu0mas »

laineracing kirjoitti:Vinkasu voi tulla vuotavasta pakosatsin tiivisteestä. Pultteja poikki. Jos kattois o ko näin ja korjais sen ekana ja ihmettelis että oisko sattunu naputuski loppuun samalla...
Tämmöistä teoriaa olen itsekkin tänään pyöritellyt. Asia tutkitaan viikonloppuna. Kiitos
Nykyinen
S203 C30cdi Amg

Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

laineracing kirjoitti:Vinkasu voi tulla vuotavasta pakosatsin tiivisteestä. Pultteja poikki. Jos kattois o ko näin ja korjais sen ekana ja ihmettelis että oisko sattunu naputuski loppuun samalla...
Juu, ihme ääniä nuista tulee, kerran oli sellainen pakoputken haitari tms jousto-osa puhki ja kuulosti kiihdyttäessä kuin moniurahihnasta ois säie poikki ja hakkais ja vinkuis langanpäät ilmassa.
lempmi
Viestit: 19
Liittynyt: 17.4.2012 10:53

Vinkaus ja siritys

Viesti Kirjoittaja lempmi »

Mulla 400 cdi ja samantapaista vinkaisuja. Ääni aivan kuin moniurahihna olisi luistanut. Vaihdettiin hihna, turhapyörä, laturin kytkin eli kaikki ja osat vehosta, ääni ei muuttunut miksikään, lopulta kokeiltiin ilman hihnaa, ja sama ääni. Ajaessa vinkaus alkoi heti kun kone teki "töitä", mutta kun kuormitus helpottui ääni hävisi.
Naputus on nyt vaimentunut, tai ainakin se on toisaikainen.

Voisko vinkuminen, joka kuuluu voimakkaana vasemalta puolelta koneen kiertäessä 4000 rpm, johtua turbon siivistä, eli alkaa ottamaan kuoriin kiinni. Löylyä mielestäni kyllä on.

Tai voisko johtua juurikin jostain ahtopaineen vuodosta, kun tulee mieleen esim hukkaportin antama vinkaus? Hukkaporttia ei vain tässä ole?

Nim merkki, tilasinko turbon turhaan?
MHe
Viestit: 1151
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ulkomaan foorumilla jollain oli ihan samanlainen vinkuvika kun lempmilla yllä (ellet juuri sinä sattunut siellä kyselemään :) ), eikä se muistaakseni selvinyt...

Jos se suutin vuotaa ulos, niin jotain siellä on väljistynyt, mikä ettei se voisi nakuttaakin? Ja onhan nämä foorumin mekaanikot joskus kertoilleet että vaikka mikään ei suuttimista osoittanut olevan vialla, nakutukset katosivat kun vaihdettiin. Jos suutimet ei ole kodattuja (tuossa varmaan on), nitähän voisi koetella vaihdella keskenän ja kokeilla vaihtuuko nakutuspaikka. Ja voihan sen vaikka kooodata uuteen paikkaan 8)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
lempmi
Viestit: 19
Liittynyt: 17.4.2012 10:53

Minä se olin

Viesti Kirjoittaja lempmi »

joka kesällä tästä kirjoittelin. Auto on emännän käytössä, ja juuri äsken kun lähti liikkeelle, ei mitään naputuksia eikä vinkunaa, pakkasta - 4.

Käynnistys ulkoa ilman lämpöjä. Heti sytty kaikilla, ei ontumista, kälkätystä yms.

Tuohon turbon mahdollisesti aiheuttamaan vinkumiseen ja siritykseen kun sais kommentteja. Onko mahdollista, että siivet ottaa runkoon kiinni kun ahto alkaa? Ite kun en ole asiantuntija enkä ole edes koskaan nähnyt 400:n turboa.

Kone pölläyttää vain kun polkaisee kunnolla "ollakseen ekana mäenpäällä".
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Alkava vuoto pakosarjan tiivisteessä,
Katteleppa näkyykö mustaa sarjan päissä.
Endoskooppi valolla auttaa paljon.
Yksi veekasidieseli oireili juuri näin, syy pakosarjan tiivisteessä.

Voipi olla syy myös topicin C30:iin
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Tu0mas
Viestit: 328
Liittynyt: 31.10.2007 15:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tu0mas »

Kiitos vastauksista, perjantaina mennään tutkaileen pakosarjaa. Toivottavasti vika löytyisi sieltä.
Nykyinen
S203 C30cdi Amg

Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Mulla vinkuu om605 koneessa heti kun kiihyttäessä alkaa ahtamaan n.2000 eteenpäin, pakosarja mutterit löystyy ja vuotaa välistä. Taitaa pitää vaihtaa tiiviste ja pultit mutterit kun ei tunnu kiristämällä pysyvän kurissa.
Tu0mas
Viestit: 328
Liittynyt: 31.10.2007 15:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tu0mas »

Eilen tutkittu pakosarjaa. 1. sylinterin kohdalla oli aivan aavistus nokea, mutta pultit ykkös sylinterin kohdalla lähtivät melkeinpä käsin pyörittelemällä irti. En nyt ihan varma ole onko se vuotanut vai ei, käyttäessäkään ei huomattu vuotoa. Mutta ei kai se muuten selviä kuin vaihtamalla se tiiviste.
Nykyinen
S203 C30cdi Amg

Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
lempmi
Viestit: 19
Liittynyt: 17.4.2012 10:53

Nim merkki "tilasinko turbon turhaan"

Viesti Kirjoittaja lempmi »

Ilmeisesti tilasin, tänään vaihtohommissa selvisi vasemmalta puolelta kaksi pakosarjan katkennuta pulttia.

Miten h-tissä ne saa poiskairattua? Auto siis ML w 163 -04.
Nyt hyviä neuvoja, vaikka jo niitä sainkin, esim "kumipää" aavisti/tiesi vamman.

En ite vielä ole nähnyt, mitkä pultit on poikki.

Nim merkki: "turbo myytävänä, uusi tai käytetty"
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Nim merkki "tilasinko turbon turhaan"

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,
lempmi kirjoitti:Ilmeisesti tilasin, tänään vaihtohommissa selvisi vasemmalta puolelta kaksi pakosarjan katkennuta pulttia.
Tuliko tämä vahingossa väärään topikkiin? Tarkoititko ML-osioon?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Nim merkki "tilasinko turbon turhaan"

Viesti Kirjoittaja laineracing »

lempmi kirjoitti:Ilmeisesti tilasin, tänään vaihtohommissa selvisi vasemmalta puolelta kaksi pakosarjan katkennuta pulttia.

Miten h-tissä ne saa poiskairattua? Auto siis ML w 163 -04.
Nyt hyviä neuvoja, vaikka jo niitä sainkin, esim "kumipää" aavisti/tiesi vamman.

En ite vielä ole nähnyt, mitkä pultit on poikki.

Nim merkki: "turbo myytävänä, uusi tai käytetty"
Monesta lähtee helposti, poraa reijän ja lyö torx avaimen reikään ja pyörittelee irti.

Toisista joutuu poraamaan kokonaan pois.
lempmi
Viestit: 19
Liittynyt: 17.4.2012 10:53

"herrasmies roistolle"

Viesti Kirjoittaja lempmi »

Yställisesti, kirjoitin tälle palstalle, koska aihe vaikutti samalta kuin itelläkin.

Ei tarvinnu aloittaa paasaamista alusta.
Kiitos kaikille kiinnostuneille.

t. ML 400 CDI -04 ja E 430 Kombi 4-matic W210 -00
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: "herrasmies roistolle"

Viesti Kirjoittaja Roisto »

lempmi kirjoitti:Yställisesti, kirjoitin tälle palstalle, koska aihe vaikutti samalta kuin itelläkin.
Tämä selevä. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
lempmi
Viestit: 19
Liittynyt: 17.4.2012 10:53

No niin,

Viesti Kirjoittaja lempmi »

Olihan helkutin lujassa ne pinnapultin jämät. Turasimme pakosarjaan ohjurit ja jyrsimme ensin pultinpäät tasaiseksi.
Nyt oli vuorossa reiän poraaminen ja tarkoitus saada torxintapaisella työkalulla pinnapultti heltiämään. Ei irronnu. Porattiin koko pultti veks ja putsattiin kierteet, uusi pinnapultti paikoilleen.

No kun tuolla aiemmin sanoin "tilasinko turbon turhaan", niin tilasin.
Mutta uusi turbo ruuvattiin kuiteskin vanhan täysin toimivan tilalle.

Nyt on sitte uutta moniurahihna kaikkine tyköpyörineen, vasen turbo uusine tiivisteineen, jotta pitäsi mennä taas seuraavaan katastrofiin moiteetta.

Lyönti on kyllä kohdillaan, eikä siritä. Pistän vaihdetun täysin kunnossa olevan turbon myyntiin.

Nim merkki: "nyt häivyn ML palstalle"
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Noniin hyvä homma että alko pelaan!

Onkohan topiikin amggiin tullut selvyyttä?
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Tu0mas
Viestit: 328
Liittynyt: 31.10.2007 15:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tu0mas »

En ole kerennyt vielä pakosarjan tiivistettä vaihtamaan. Ykkös sylinterin pultit oli tosi löysällä että siitä varmaan vuotaa, tosin täyttä varmuutta ei asiasta saatu. Eikä oikein selvää vuotojälkeäkään ollut.
Nykyinen
S203 C30cdi Amg

Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”