Laturiin vapaakytkin?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Laturiin vapaakytkin?

Viesti Kirjoittaja Enins »

Tämä liittyy vahvasti veneen dieselöintiprojektiini ja olen päässyt pähkäilyssä jo laturiin saakka.
612:sen laturi on jo pienehkö voimalaitos 190 A virtoineen, mutta vesijäähdytyksestä (olisi iso + venekäytössä) huolimatta näitten ohjaus blokkaa pois tuon käyttämisen => täytyy olla perinteisellä herätteellä, ettei mene liian vaikeaksi ja ei veneessä tuollaista voimalaitosta tarvitakaan.

Nyt lähestytään itse asiaan; voiko pienitehoisemman (luokkaa 100 A) laturin laittaa tuonne ilman vapaakytkintä? - Tai tietysti voi, mutta onko samat oireet, kuin rikkinäisellä vapaakytkimellä?

Toinen kysymys liittyy siihen, jos huomaan että vapaakytkin tarvitaankin. Onnistuuko kiinteän hihnapyörän akseliin sovittaa vapaakytkintä? Tässä siis kysymyksenä vapaakytkinmallin ja kiinteän erot kiinnityksessä. Vapaakytkinmallisen akselia en ole koskaan nähnyt, enkä ala tuota olemassaolevaa purkamaankaan. Jos muutos on helppo, niin tämä on vaihtoehto 1.

Mielessä pyörii vielä vaihtoehto nro 3, jossa korvaisin alkuperäisen laturin säätimen perinteisellä paketilla. Eroaako tuo käämitykseltään vanhempiin?
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2330
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kyllä se siitä moottorista riippuu mikä käy. On sitä yritetty kiertää mutta pakko se oli laittaa.
Tavalliseen laturiin voi tehdä kun hommaa stokerissa käytetyn laakerin ja sorvaa siihen sopivan hihnapyörän. Siis teoriassa! Nuo eri komponentit pitää vain mitata niin näkee onnistuuko käytännössä.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tukkii vesikanavat ja tökkää sinne tavallisen possilaisen ilmajäähytetyn laturin normaalilla herätteellä, Esim OM606:sta jossa on se vapaakytkinkin.
Latauksesta voi jäädä vikakoodi moottoriohjaimeen mutta ei se siellä haittaa.

Ei se vapaakytkin ole välttämätön mutta jos hihna jää rämisemään niin useinmiten se vapaakytkin käy kiinteän tilalle suoraan.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Tää melkein liittyyy aiheeseen kun vaihdoin vesilaturin tilalle perinteisen OM613 koneessa... Kerros Mika T hiukan tuosta vikakoodista, mikä ja miks se tulee ... ? Herjaa ja lataa hyvin ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:Tukkii vesikanavat ja tökkää sinne tavallisen possilaisen ilmajäähytetyn laturin normaalilla herätteellä, Esim OM606:sta jossa on se vapaakytkinkin.
Latauksesta voi jäädä vikakoodi moottoriohjaimeen mutta ei se siellä haittaa.

Ei se vapaakytkin ole välttämätön mutta jos hihna jää rämisemään niin useinmiten se vapaakytkin käy kiinteän tilalle suoraan.
Vaihdoin tossa om604:ään vapaakytkimellä olevan tilalle ilman kytkintä olevan laturin.

Mikä tossa eniten haittaa tekee?

Millainen se vapaakytkimen kiinnityksen purku? Näyttäisi että on valettu kumitulppa siihen mutterin päälle ja ei oikein näytä ehjänä pois otettavalle se kumitulppa siinä. Saako tiivistettä varaosana?
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2568
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

AK47 kirjoitti:
Vaihdoin tossa om604:ään vapaakytkimellä olevan tilalle ilman kytkintä olevan laturin.

Mikä tossa eniten haittaa tekee?

Millainen se vapaakytkimen kiinnityksen purku? Näyttäisi että on valettu kumitulppa siihen mutterin päälle ja ei oikein näytä ehjänä pois otettavalle se kumitulppa siinä. Saako tiivistettä varaosana?
Saattaa aiheutta pärinää ja resonanssia hihnalle.

Se muovitulppa lähtee ihan pienellä ruuvarilla kampeamalla. Vapaakytkin on kierteellä suoraan akselin päässä, tarvii sen oman työkalun että saa vaihdettua. Työkalusarja oli Motonetis jotakuinki 35€.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2330
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

En tiedä onko näitä miten monen laisia ,mutta mulla ainakaan mitään erikoistyökalua ollut. Hihnasta toisella kädellä kiinni ja nippuun toisella räikällä auki ja vaihto suoraan jos ei muutavarten tarvi laturia irroittaa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kyllä itsellä on vapaakytkin ollut sen verran piukassa että oikea tyäkalu on aivan ehdoton. Niitäkin tuntuu menevän rikki kun välillä saa vääntää metrisellä varrella.
Toki jos vapaakytkin kerran jo vaihettu niin sei ole niin piukassa kun tehtaan jäljiltä.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2568
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Eikä siitä hihnasta kiinni pitäminen vapaakytkimen kohdalla pelasta kovin paljon, se kun toiseen suuntaan luistaa joka tapauksessa...
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

aaltojarvi kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
Vaihdoin tossa om604:ään vapaakytkimellä olevan tilalle ilman kytkintä olevan laturin.

Mikä tossa eniten haittaa tekee?

Millainen se vapaakytkimen kiinnityksen purku? Näyttäisi että on valettu kumitulppa siihen mutterin päälle ja ei oikein näytä ehjänä pois otettavalle se kumitulppa siinä. Saako tiivistettä varaosana?
Saattaa aiheutta pärinää ja resonanssia hihnalle.

Se muovitulppa lähtee ihan pienellä ruuvarilla kampeamalla. Vapaakytkin on kierteellä suoraan akselin päässä, tarvii sen oman työkalun että saa vaihdettua. Työkalusarja oli Motonetis jotakuinki 35€.
No, tohon oli laitettu joku ihan paska tarvikehihna joka alkoi kitistä jo parissa päivässä. Joten jos alkaa päristä vielä niin ei haittaa.

pittääpä kokeilla kammeta se tulppa pois, vaikka se näyttää kumiselta valeltulta eikä muovilta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”