Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Ville500 kirjoitti:
C-Klasse kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=kXlVf2zYSrE

Siinäpä hieman erilainen modulimittainen. Brinkman Trans Holland tehny ilmeisesti vasikanvetoautosta dollyllä ja standardi ppv:llä.
Tolla systeemillä saa lisää metrejä...
Onkohan vaikea peruutettava kun kita on noin lähellä teliä? Kortin ajoin tuollaisella vasikkayhdistelmällä mallia Baltia. Sitä ei saa linkuttaa, menee paikat rikki. Näin ainakin varoiteltiin kovasti!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Laaksonen kirjoitti:Silvastin kilpailijalle Vuorsola OY:lle vielä vanhanmallinen SLT:
Kuva
http://www.vuorsola.fi/ajankohtaista.php?itemid=76
-Mahtaakohan olla oikein 650 hv :?: :roll:
Luin tuosta tänään. Muistaakseni oli 650hv ja 49t ek painolla. Yhdistelmän kokonaispainolla 250t.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Noilla Mersun lavetinvetureilla on kai vuosien saatossa ollut monia valmistuspajoja: 80-luvulla Mersu teetti noita sveitsiläisellä Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikonilla (NAW, ent. Saurer), noilta ajoilta tuli tunnetuksi myös saksalainen Titan, jonka tekele tuo Vuorsolan veturikin on. Nykyiset Actros/Arocs SLT:t tehdään Ranskan Molsheimissa (missä Bugattikin, kunta kuului Saksalle ennen 1. maailmansotaa) CTT:llä (Custom Tailored Trucks).
Näin mennään Mersun tyukkiautolla haastavissa olosuhteissa:
Kuva
Kuva
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Laaksonen kirjoitti:Sisu paljastanut Polar II:n lehdistölle:
Kuva
tämä tuli eilen vastaan. Kahtoin vaan että olipa siinä uus hyttisesä sisusa palio akseleita ja nyt vasta tajusin.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

GTC Motorsportin McLaren F1(katuauton) traileri LeMansissa veturinaan Scania:
Kuva
https://www.facebook.com/#!/McLarenF1Gtr
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Onko Mersulta taas tulossa jotain uutta:
Kuva
http://www.mercedes-fans.de/picture/picture=80533 :?: :roll:
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tuleekohan joku Arocsiin perustuva erikoisversio? :shock: Tuskin sentään Volvo ja Sisumaista valmis pakettia... Ja miks valmista Arocsia tarvis enää piilotella...

Toi on kyl vähä niinku Antosin ja Arocsin välimalli? :?:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Valtran iso malli, joka tottelee mersumaisesti tunnusta S ilmestynyt suomalaisillekin sivuille:
Kuva
http://www.valtra.fi/products/tractors/1692.asp
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Valtra N Direct runko-ohjattuna kulkee tarvittaessa vaikka kylkimyyryä.

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tuo runko-ohjauksen ja kääntyvien etupyörien yhdistelmä oli aikoinaan jo Vammas Major -kaivureissa:
Kuva
Nykyinen yritys Patria Vammalan yksikkö valmistaa puolustusteknologiatuotteita. Suurin osa valmistavasta liiketoiminnasta Vammalassa on myyty Komas Oy:lle.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vammas :wink:
Kuva
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Tuommoisen Vammaksen kun vielä joskus saisi järkikuntoisena niin 8)
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

On se vaan nätti!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aMuG9AYrXFE[/youtube]

Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

kondivo kirjoitti:On se vaan nätti!
Nii on. :liebe:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Herlevillä tekeillä ensi kesäksi uusi vetotraktori:
Kuva
https://www.facebook.com/diesellandia/p ... =1&theater
-ja onhan heilläkin tähdellistä kalustoa:
Kuva
...ja naiskauneutta:
Kuva
https://www.facebook.com/diesellandia
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Sisu aikoo ostaa tehtaan Serbiasta
KL kirjoitti:Sisu Auto suunnittelee serbialaisen Fabrika Automobila Pribojin (FAP) ostoa. Raskaasti tappiollisen tehtaan omistaa Serbian valtio. Valtio on jo jonkin aikaa etsinyt ostajaa tehtaalle. Sisu on aloittanut neuvottelut kaupasta hiljattain ja haluaa solmia sopimuksen syksyyn mennessä.

”Maailmalle on pakko mennä. FAP on yksi palanen isossa kuviossa, jota rakennamme”, sanoo Sisu Auton toimitusjohtaja ja omistaja Timo Korhonen.

Korhosen mukaan tehdas on heikossa hapessa, mutta siitä olisi suoraa hyötyä Sisulle.

”Venäjä on ollut hieman vaikea markkina viime aikoina. Serbialla ja Venäjällä on tullisopimus, joka helpottaisi vientiämme itänaapuriin”.

Vuonna 1952 perustettu FAP työllistää tällä hetkellä 1000 ihmistä. Se on tehnyt linsensillä muun muassa kiinalaisia kuorma-autoja, Mercedes-Benzin NG-sarjaa ja busseja sekä myös Mercedeksen, Cumminsin ja MAN:n moottoreita.

Tällä hetkellä FAB:n tärkein tuote on Mercedeksen SK-mallisto. Tehdas vie tuotteitaan Egyptiin ja muualle Afrikkaan.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1402652327
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:Aikoinaan on kilpakuormureissa moottorin tilavuus ollut vapaa, koska tässä SK-kilpurissa väitetään olevan 18,2-litrainen V10-teollisuusmoottori (OM 423 LA):
Kuva
http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=968
Tässä serbialaisen FAPin Mersu-kloonista tehty kilpuri:
Kuva
http://en.wikipedia.org/wiki/Fabrika_automobila_Priboj
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

MAN ja M-B kehiitivät aikoinaan yhdessä 70-luvun alussa V-moottoreiden sarjan, joista isoimpana normaalikäytössä 15.953 cm3 OM403/D 2530:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... 403/OM_404
Kuva
Kuva
lavetinveturina turbolla 400 hv
Kuva
http://www.armyvehicles.dk/man40400.htm
Myöhemmin MANilta tuli 18,3-litrainen V10, jolla rikottiin sarjatuotantokuorma-autoissa 600 HV:n raja:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tässä kaavio, joka näyttää Mersun kuorma-autojen tehokehityksen vuosien saatossa:
Kuva
(Ylempi viiva näyttää huipputehoa, alempi keskitehoa)
http://link.springer.com/article/10.100 ... 946#page-1
-Huomioitavaa, että 650 hv löytyy vain Titanin tekemästä SLT-lavetin veturista. :ope:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Fh päässyt hyvään kyytiin:
Kuva
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Yksi Sisun lukuisista moottorivalmistajista Mack saanut uuden logon:
Kuva
www.iepieleaks.nl/new-mack-logo/
merkki on nykyisin Volvon omistuksessa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mack
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

No johan on. Mulle tuli ekana mieleen se MAN:n jellona tuosta logosta. :O
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Herlevin uusi vetohirmu valmis kesän koitoksiin:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tässä ensimmäiset ääninäytteet tuosta:
https://www.facebook.com/diesellandia#! ... =2&theater 8)
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Oy Sisu-Auto Ab ostoksilla :?: ----> klik


Ostokohteen nykyistä tuotantoa
Kuva

Kuva
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Tänään bongasin 7-akselisen PPV-yhdistelmän Shellin parkista. Oli Huhtalan väreissä. Ensiksi oli tavallinen 3-akselinen teli ja sitten neljäs akseli ppv:n takapäässä samalla tavalla kuin Norjan-mallin puoliperävaunuissa. Jos oikein oon ymmärtäny niin sen kokonaismassa olis ainakin 60t, ehkä enemmänkin.

Ihan mielenkiintoinen auto tulevaisuudessa, koska puolikkaan vetoauto on niin halpa ostaa ja ppv-yhdistelmä on paljon helpompi uusia esim. jos kärry on loppu niin ei haittaa, etitään jostain uus tilalle ja vetoauto omalla vuorollaan.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

C-Klasse kirjoitti:Tänään bongasin 7-akselisen PPV-yhdistelmän Shellin parkista. Oli Huhtalan väreissä. Ensiksi oli tavallinen 3-akselinen teli ja sitten neljäs akseli ppv:n takapäässä samalla tavalla kuin Norjan-mallin puoliperävaunuissa. Jos oikein oon ymmärtäny niin sen kokonaismassa olis ainakin 60t, ehkä enemmänkin.

Ihan mielenkiintoinen auto tulevaisuudessa, koska puolikkaan vetoauto on niin halpa ostaa ja ppv-yhdistelmä on paljon helpompi uusia esim. jos kärry on loppu niin ei haittaa, etitään jostain uus tilalle ja vetoauto omalla vuorollaan.
Mun mielstä ois hienoa, kun Suomessakin lopetettaisiin toi puolikkaiden pituussäänöstely yms, tulis Ruotsin (ja norjan?) malli, että pituusraja on sama kuin täysperälle, painot nyt sit mitä lie, kääntyvyyssäännökset täyttynee kun ensimmäiset akselit on sen verran edessä ja takana lienee kääntyviä. Ois Kiva kun edes perus 13,8 metriseen sais laittaa nokkaveturin, vaikka jenkkipelin. 8)

Ja nimenomaan ois helppoa, jos autokin sattuu hajoamaan kesken kuorman, niin ei oo vaikea vaihtaa, ja kuorman saa helposti perille sitte uudella autolla. :)
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

kondivo kirjoitti:Oy Sisu-Auto Ab ostoksilla :?: ----> klik


Ostokohteen nykyistä tuotantoa
Kuva

Kuva
Konepörssi kirjoitti:Tehtaan nykyinen päätuote on lisenssillä valmistettava Mercedes-Benz SK -kuorma-automallisto.
Tuo hytti näyttäisi olevan vanhemmasta NG-mallista (perusrakenne sama, sivuikkunan alareuna erilainen), moottori taasen Axorissa käytetty 12-litrainen OM 457 LA R6.
http://www.fap.co.rs/fap/home%20eng.htm
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mersun kuorma-automalliston kehitys 20 vuoden aikana:
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”