sopiva jäähdytinneste
sopiva jäähdytinneste
Terve
Laitoin merkille että autossani on jäähdytinnesteenä sitä vihreää perusglykolia, Zeroa vai mitälie.
Onko tuo oikeaa ainetta, muistelen jostain että meselle olisi omaa, sinistä tavaraa? Pitääkö heti kiiruhtaa vaihtamaan ennenkuin kannenpahvi syöpyy?
Laitoin merkille että autossani on jäähdytinnesteenä sitä vihreää perusglykolia, Zeroa vai mitälie.
Onko tuo oikeaa ainetta, muistelen jostain että meselle olisi omaa, sinistä tavaraa? Pitääkö heti kiiruhtaa vaihtamaan ennenkuin kannenpahvi syöpyy?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Hessumobiilissa on tälläset hinnat 10 l pytylleHVM kirjoitti:
Minkäslainen taikasana tämä "bio" on pakkasnesteissä? Hinta 170-kertainen versus glykoli?![]()
vihreä Zero 26€
zero polypropanoli (=biologinen vaihtoehto) 40€
Mitäs se Mersun oma neste maksaa?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Kirkasta jäähdytinnestettä?
Löytyi haulla tämmönen vanha sopiva keskustelu, joten jatketaanpa sujuvasti tästä:
300D:ssä näyttää olevan kirkasta jäähdytinnestettä. Todettu maistamalla, makeaa oli. Motonetistä kahtelin nesteitä ohimennen ja kirkasta ei sattunut silmään. Kannattaako kääntyä hyvin varustetun autotarvikeliikkeen puoleen vai voiko tuohon laittaa sekaan jotakin väriä vai kannattaako vaihtaa nesteet kokonaan uusiin?
Nestepinta on vajonnut 10 tkm aikana sen verran, että kohta sais lisätä...
EDIT: Jollakin rellufoorumilla puhuttiin etyleeni-nesteestä. Liekö tuossa perää, relluihin en ainakaan luottais. Mitä soosia ne perinteiset siniset ja vihreät ees on? (KVG?)

http://renaultkeskustelu.net/foorumi/in ... pic=4591.0
300D:ssä näyttää olevan kirkasta jäähdytinnestettä. Todettu maistamalla, makeaa oli. Motonetistä kahtelin nesteitä ohimennen ja kirkasta ei sattunut silmään. Kannattaako kääntyä hyvin varustetun autotarvikeliikkeen puoleen vai voiko tuohon laittaa sekaan jotakin väriä vai kannattaako vaihtaa nesteet kokonaan uusiin?
Nestepinta on vajonnut 10 tkm aikana sen verran, että kohta sais lisätä...
EDIT: Jollakin rellufoorumilla puhuttiin etyleeni-nesteestä. Liekö tuossa perää, relluihin en ainakaan luottais. Mitä soosia ne perinteiset siniset ja vihreät ees on? (KVG?)


http://renaultkeskustelu.net/foorumi/in ... pic=4591.0
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Jos ei tiedä varmaksi mitä vanha litku on niin kannattaa vaihtaa kaikki, ei ole kallista hupia kuitenkaan.
Kun ostat niin katso että purkista löytyy MB325.0 -merkintä jotta passaa varmasti. Suomesta Korrekkia, Febiä, ja Glykoshelliä löytyy ainakin tuolla hyväksynnällä.
Monet kertoo ajaneensa iänkaiken normivihreellä glykolilla ongelmitta, mutta sen hintaero noihin hyväksyttyihin on mitätön.
Kun ostat niin katso että purkista löytyy MB325.0 -merkintä jotta passaa varmasti. Suomesta Korrekkia, Febiä, ja Glykoshelliä löytyy ainakin tuolla hyväksynnällä.
Monet kertoo ajaneensa iänkaiken normivihreellä glykolilla ongelmitta, mutta sen hintaero noihin hyväksyttyihin on mitätön.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Moro.
Maksahan tuo "oikea" neste ei paljon sen enempää – itselläkin oisi satsi ostettuna. Koko järjestelmän tyhjääminen siten, että kaikki vaihtuu, onkin sen verran iso prosessi, ettei siihen ole jaksanut alkaa. Homma kun vaatisi ainakin yhden huuhtelun vedellä, mikä tarkoittaa, että jätenestettä tulee pian parikymmentä litraa. Moisten astioiden puute on siirtänyt operaatiota hamaan tulevaisuuteen... Mielellään myös laskee nesteet vasta kylmästä koneesta, joten aikaakin hommaan tuhrautuu pirusti.
Tieten, jos joka tapauksessa joutuu nesteet jonkin remontin takia koneesta laskemaan, niin sittenhän se eka tyhjennys menee ihan itsestään.
t.
Risto
Maksahan tuo "oikea" neste ei paljon sen enempää – itselläkin oisi satsi ostettuna. Koko järjestelmän tyhjääminen siten, että kaikki vaihtuu, onkin sen verran iso prosessi, ettei siihen ole jaksanut alkaa. Homma kun vaatisi ainakin yhden huuhtelun vedellä, mikä tarkoittaa, että jätenestettä tulee pian parikymmentä litraa. Moisten astioiden puute on siirtänyt operaatiota hamaan tulevaisuuteen... Mielellään myös laskee nesteet vasta kylmästä koneesta, joten aikaakin hommaan tuhrautuu pirusti.
Tieten, jos joka tapauksessa joutuu nesteet jonkin remontin takia koneesta laskemaan, niin sittenhän se eka tyhjennys menee ihan itsestään.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Yksi hyväksytty ja monestakin MB merkkiliikkeestä omaan astiaan myytävä neste on BASF G 48-24. Ainiin, hyväksytty esim M104 koneisiin, näinollen M103 ja M102 kuulunevat myös em nesteen kanssa yhteensopiviksi.ou812 kirjoitti:Jos ei tiedä varmaksi mitä vanha litku on niin kannattaa vaihtaa kaikki, ei ole kallista hupia kuitenkaan.
Kun ostat niin katso että purkista löytyy MB325.0 -merkintä jotta passaa varmasti. Suomesta Korrekkia, Febiä, ja Glykoshelliä löytyy ainakin tuolla hyväksynnällä.
Monet kertoo ajaneensa iänkaiken normivihreellä glykolilla ongelmitta, mutta sen hintaero noihin hyväksyttyihin on mitätön.
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1360
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Vaihtamassa. Tai tällä hetkellä pelkkää vettä, mutta nyt kun alkaa yöpakkaset tulemaan ja todettu että kone toimii, eikä tarvitse enää nesteitä valutella pois niin pitäisi laittaa jäähdytinnesteet joukkoon.
Mutta eikös tuo jokin täällä jo suositeltu BASF G ollut myös vihreää? Vai katsoinko/muistanko ihan väärin.
Ja mistä tätä sinistä nestettä saa jota sitten suositellaan?
ja mitä mahdollisia haittoja olisi jos laittaisi nyt esim. Zeron vihreää? Koneessa kuitenkin ollut aikaisemmin jotain vihreää nestettä.
Mutta eikös tuo jokin täällä jo suositeltu BASF G ollut myös vihreää? Vai katsoinko/muistanko ihan väärin.
Ja mistä tätä sinistä nestettä saa jota sitten suositellaan?
ja mitä mahdollisia haittoja olisi jos laittaisi nyt esim. Zeron vihreää? Koneessa kuitenkin ollut aikaisemmin jotain vihreää nestettä.
No, joo. Nyt kun tarkensit, niin sinivihreää se G48 taitaapi oikeasti olla. Sinisempää kuitenkin kuin "normivihreä".Mesisti kirjoitti:Mutta eikös tuo jokin täällä jo suositeltu BASF G ollut myös vihreää? Vai katsoinko/muistanko ihan väärin.

Ei niin hiekkaa kuin rannan santa vaan kivempää, paljon kivempää.

Itsellä taitaa olla Basfin litkun seassa Febin "vastaavaa".
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Varmaan tärkein, ettei kymmeniä vuosia lillu samat aineet sisällä, eikä sekoita toisiaan hylkiviä aineita. Jos oisi vihreät, niin lisäisin samaa. Itelläkin oli edellisessä M104:ssä vihreät. Ostin sinistä kerran, kun oli suunnitelmissa vaihtaa nesteet. Sitä ennen tuli kuitenkin myötyä kosla pois.
Nykyiseen vaihdoin sitten ne, kun piti vaihtaa vesipumppu ja lämppärin venttiili.
t.
Risto

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20 -öljylle MB hyväksyntä:
https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?141261
https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?141261

sopiva jäädytysneste
Kyllä kanattaa miettiä mitä sinne laittaa, ite yllätyin ostin biltemasta perus vihreää joka oli propyleeni pohjaista.Mika.T kirjoitti:Vihreä käy ihan hyvin. Tyhyjää hössötystä vaan.![]()
Sen mitä alumiinikoneita on ollu käytössä niin on vihreääkin käytetty.
Normaali vihreä zero on etyleeni pohjaista, elikkä minun järjen mukaan ei kannata sekottaa.