OM651 moottorivaurioriskin minimointi

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29477
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

OM651 moottorivaurioriskin minimointi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viimeksi kuluneen noin 15 vuoden aikana lienee useimmille merkkiimme vähänkään enemmän perehtyneelle tullut selväksi, että OM651-moottorissa on erityinen riski moottorivauriolle alakerran laakereiden osalta.
Vaurio tulee melko usein niin, että auto sammuu joutokäynniltä pian käynnistyksen jälkeen - sitten yritetään käynnistää, ei tapahdukaan mitään, viedään auto korjaamolle startin vaihtoon ja siellä todetaan, että vika ei ole starttimoottorissa vaan siinä, että moottori on jumissa.
Myös ajon aikana voi käydä niin, että laakerointi hajoaa ja moottori menee jumiin.

Ero edeltäjään, OM611-613 / OM646-648 on olennainen, niissä ei näitä murheita ole. Ei nyt kuitenkaan jäädä sitä miettimään tämän enempää.

Mitä auton käyttäjä sitten voi tehdä asialle ?

- Lyhennä (puolita) öljynvaihtovälejä, sanomattakin selvää että käytetään laadukasta öljyä sopivalla viskositeetilla

- Käytä moottoriöljyssä X1R:ää (hyödyn toteaminen mahdotonta, mutta...)

- Vältä käynnistyksiä kovasta pakkasesta ilman esilämmitystä

- Asennuta öljynpainetta alentavan venttiilin tilalle - jos sellainen autossasi on -tulppa.

En tiedä oliko aiheesta jo jotain koostetta, mutta nyt ainakin on. Lisätään tähän huomioitavia asioita jos ja kun niitä tulee esille.
Joissain malleissa moottorinohjainlaitteen päivitys muuttaa toimintaa niin, että moottori jää käynnistyksen jälkeen hetkeksi käymään reilusti korkeammilla kierroksilla. Näin esimerkiksi -11 mallin Sprinterissä, jollaisella ajelen töissä. Käsittääkseni tällä on pyritty vähentämään hajoamisia.

Ostin taannoin itse S204 220cdi OM651-moottorilla, josta tuli mieleen tällainen aihe aloittaa. Toki ollaan sillä tavalla myöhässä että monien tällä moottorilla olevien autojen arvo on jo niin alhainen ettei moottorivaurio enää ole sellainen katastrofi kuin joskus on ollut, omankin ceen ostohinta oli sitä luokkaa että jos se hajoaa niin työnnetään hymyssä suin pihan perälle ja ostetaan seuraava romu tilalle.
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7250
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

X1R vai RVS, kumpi lie parempaa. Rvs vissiin tekee hieman keraamista pintaa liukulaakereiden pintojen päälle, X1R on öljyn lisäaine joka vissiin lisää pintapaineen kestoa.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1362
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Voiko noista lisäaineista olla mitään haittaa, esimerkiksi dpf:lle tai egr:lle?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29477
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei niitä öljystä pääse siinä määrin palotilaan, että voisi olla. En millään usko että niin voisi käydä, kun eihän nuo öljyä kulutakaan - ja jos lisäainetta menisi DPF "läpi" niin olisiko siitäkään mitään ongelmaa ... no, ainakin itse näen sellaisen riskin olemattomana.
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7250
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: OM651 moottorivaurioriskin minimointi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

En olisi minäkään huolissani noiden aineiden vaikutuksista, egr:ä nyt ei tiedä moisista lisäaineista tuon taivaallista, eikä tosiaan määrät ole sellaisia että dpf:kään olisi millänsäkään.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 7e44c47486

Mutta koskas mersu alkaa uusimaan takuunomaisesti näitä 651 paskamoottoreita?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”