Nastat vaiko kitkat?
Yksi puoltoääni kitkoille
Ajelin Helsingistä Ouluun ja J-kylän eteläpuolella oli tietyö johon jouduin hetkeksi jonottamaan. No, tupakin verran siinä kärvisteltiin ja lähdettiin jatkamaan ja heti tietyön jälkeen alkoi 100kmh rajoitus. Sain kiihdytettyä sopivaan tilannenopeuteen kun tuli toinen tietyö joka kehoitti hiljentämään 30kmh Samassa takaa kuului kesärenkaiden tuskainen ulvonta ja tömähdys. Puskuri ja takavalot menivät tästä alkukesän päivinä kitkarenkailla taivaltaneesta farmariautosta
Yhä kannatan talvikeleihin nastarenkaita tai nastallisia kitkoja
Ajelin Helsingistä Ouluun ja J-kylän eteläpuolella oli tietyö johon jouduin hetkeksi jonottamaan. No, tupakin verran siinä kärvisteltiin ja lähdettiin jatkamaan ja heti tietyön jälkeen alkoi 100kmh rajoitus. Sain kiihdytettyä sopivaan tilannenopeuteen kun tuli toinen tietyö joka kehoitti hiljentämään 30kmh Samassa takaa kuului kesärenkaiden tuskainen ulvonta ja tömähdys. Puskuri ja takavalot menivät tästä alkukesän päivinä kitkarenkailla taivaltaneesta farmariautosta
Yhä kannatan talvikeleihin nastarenkaita tai nastallisia kitkoja
Eihän se rengas tai keli koskaan kolaria aja.
Kyllä se on se ratin ja penkin välissä oleva !
Taidatkin olla taksikuski . (en minäkään provosoi )
Kyllä se on se ratin ja penkin välissä oleva !
Ajokilometit / ajokorttivuodet = n.91 000 km / vuosi.Ari66 kirjoitti: Öpaut 2 milj. km näissä mainituissa olosuhteissa. Kesällä ja talvella, molemmissa keleissä.
En provosoi, mutta ihan vilpittömästi haluaisin tietää, missä näistä olosuhteista olisin saanut lisäarvoa nastoista ?
Taidatkin olla taksikuski . (en minäkään provosoi )
. . .
Ei se aina tuo ajo ole renkaista kiinni. Yhtenä vuotena kun toiset olivat ajaneet 1,5kk nastoilla, itse porhalsin kesäkumeilla.
En siksi, että renkaita olisi ollut varastossa vaan siksi että kelit olivat suotuisat ajella.
Sama juttu on kitka / nasta renkailla. Molemmille löytyy sopivat kelit. Ja kitka-autoilijoiden suuri käyttäjäkunta hyötyy nastojen rouhimasta jäästä
Eli edelleen NASTAT jos valittava on
En siksi, että renkaita olisi ollut varastossa vaan siksi että kelit olivat suotuisat ajella.
Sama juttu on kitka / nasta renkailla. Molemmille löytyy sopivat kelit. Ja kitka-autoilijoiden suuri käyttäjäkunta hyötyy nastojen rouhimasta jäästä
Eli edelleen NASTAT jos valittava on
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kyyl siit sen verran joo tulee.zyys kirjoitti: Ajokilometit / ajokorttivuodet = n.91 000 km / vuosi.
En taksia ole ajanut, jonkun verran aikoinaan autoilua ammatikseni kyllä.zyys kirjoitti: Taidatkin olla taksikuski . (en minäkään provosoi )
Yhteen aikaan taas oli työkeikkaa aika paljon.
Omiin härveleihin tuppaa kertymään semmoset 80 tkm/vuosi, vähän vuodesta riippuen.
Joskus yli, joskus ali.
Loput sitten kertyy muiden menopeleillä (työnantajan tms.).
Laitanpa lusikkani tähänkin rengassoppaan.
Omat kokemukset ovat useasta mersusta vuosien varrelta.
Edellisessä autossani W126 300 se -90 jolla ajoin n. 8 vuotta
ensimmäisenä talvena oli alla Nokian nastat ja oli todella huonot
tuon auton alla. Siirryin kitkoihin, Michelin Maxi-Ice sekä Clacier.
En muista missä järjestyksessä noita nyt sitten oli mutta loput talvet
(2 talvea ja kierros) ajelin erittäin tyytyväisenä niillä. Sopivat autoon
vallan mainiosti. Ei oolut sellaista paikkaa että ongelmia olisi tullut.
Nykyisessä autossa(ollut käytössäni n. 5 vuotta) kaksi ensimmäistä
talvea ajelin Nokian kitkoilla jotka olivat täysin sopimattomat
autoon. Takapään sivuttaispidon puute oli hengenvaarallinen.
Tuli useita läheltäpititilanteita. Nyt alla ollut Michelinin Ivalo
nastoilla ja leveys muistaakseni 205. Pitoa löytyy aivan tautisesti.
Olen todella tyytyväinen.
Eli en voi allekirjoittaa: Nastat vai kitkat.
Väittäisinkin että auto, tyyppinä/yksilönä, ja renkaat muodostavat parin
mikä löytyy kokemuksen kautta. Toisessa pelaa kitkat ja toisessa
nastat. Puhumattakaan kuskin vaatimuksista, ajotavoista ja olosuhteista.
Heikki
ps. Ari66, oletko saanut koneen käyntihäiriöt kuntoon?
Seurailin kirjoitteluasi sillointällöin maersuforuumilla.
Omat kokemukset ovat useasta mersusta vuosien varrelta.
Edellisessä autossani W126 300 se -90 jolla ajoin n. 8 vuotta
ensimmäisenä talvena oli alla Nokian nastat ja oli todella huonot
tuon auton alla. Siirryin kitkoihin, Michelin Maxi-Ice sekä Clacier.
En muista missä järjestyksessä noita nyt sitten oli mutta loput talvet
(2 talvea ja kierros) ajelin erittäin tyytyväisenä niillä. Sopivat autoon
vallan mainiosti. Ei oolut sellaista paikkaa että ongelmia olisi tullut.
Nykyisessä autossa(ollut käytössäni n. 5 vuotta) kaksi ensimmäistä
talvea ajelin Nokian kitkoilla jotka olivat täysin sopimattomat
autoon. Takapään sivuttaispidon puute oli hengenvaarallinen.
Tuli useita läheltäpititilanteita. Nyt alla ollut Michelinin Ivalo
nastoilla ja leveys muistaakseni 205. Pitoa löytyy aivan tautisesti.
Olen todella tyytyväinen.
Eli en voi allekirjoittaa: Nastat vai kitkat.
Väittäisinkin että auto, tyyppinä/yksilönä, ja renkaat muodostavat parin
mikä löytyy kokemuksen kautta. Toisessa pelaa kitkat ja toisessa
nastat. Puhumattakaan kuskin vaatimuksista, ajotavoista ja olosuhteista.
Heikki
ps. Ari66, oletko saanut koneen käyntihäiriöt kuntoon?
Seurailin kirjoitteluasi sillointällöin maersuforuumilla.
No tämähän onkin oikeastaan minun taka-ajatukseni ollut. Jotta jos ihmiset kertoisivat kokemuksiaan eri mersumalli/rengasyhdistelmistä.. Joidenkin puheiden mukaan Contin kitkat olisivat hyvät, mutta onko kokemuksia nimenomaan näistä uusista WinterViking3-mallista, entäs Nokia RSi, joita rengasliikkeissä sanotaan hiukan liian löysiksi painavaan autoon?heikki5 kirjoitti:
Väittäisinkin että auto, tyyppinä/yksilönä, ja renkaat muodostavat parin
mikä löytyy kokemuksen kautta. Toisessa pelaa kitkat ja toisessa
nastat. Puhumattakaan kuskin vaatimuksista, ajotavoista ja olosuhteista.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Olis kun tulis vaan lumi maahan, tässä jo talvea odotetaan innostuneenaveppe kirjoitti:Joidenkin puheiden mukaan Contin kitkat olisivat hyvät, mutta onko kokemuksia nimenomaan näistä uusista WinterViking3-mallista....
Edit:
Se on muuten ContiViking, ei WinterViking.
Winterit on nastalliset versiot.
Eei tarvia.Kun tulloo ensilumet,saahaan ilta-uutisista taas katella ku on kehä kolmosella 134 auton ketjukolari.Ari66 kirjoitti:Eip oo tökkinä Toppilan rampissakkaan etuveto-Saabilla, takaveto-Volvolla, eikä takaveto-Mersullakkaan.XUX63 kirjoitti:.....toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään.....
Pittääkö etelästä taas tulla opettamaan, miten liukkaalla ajetaan?
[/size]
Porvoon väylällä 81 autoo ketjuuntunu kitkojen ansiosta...
Noniin. Nyt aletaan päästä siihen Arin peräänkuuluttamaan "aiheeseen."kilander kirjoitti:Eei tarvia.Kun tulloo ensilumet,saahaan ilta-uutisista taas katella ku on kehä kolmosella 134 auton ketjukolari.Ari66 kirjoitti:Eip oo tökkinä Toppilan rampissakkaan etuveto-Saabilla, takaveto-Volvolla, eikä takaveto-Mersullakkaan.XUX63 kirjoitti:.....toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään.....
Pittääkö etelästä taas tulla opettamaan, miten liukkaalla ajetaan?
[/size]
Porvoon väylällä 81 autoo ketjuuntunu kitkojen ansiosta...
Nii on isommat liikennemäärät kuin Tajunkankaalla, mutta on ne kyllä tollommat kuskitkin. Osahan niistä on maalaisia jotka urheilevat kohti työpaikkaansa, mutta ei sekään selitä kaikkea sitä pölhöilyn määrää joka nähdään ensimmäisten liukkaiden aikana. Kun olin töissä hälssingissä niin ajelin melkein järjestään työmatkat pihliksestä tapiolaan, ei voi muuta sanoa kuin että melkoisia ku*ipäitä on kehä aamuin illoin täynnä.
Jatkakaa...
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Niih... se on aina niin sitten sitä ihtiään kun muualta tullaan Helsinkiin sankoin joukoin ja sitten kolaroidaan/koheloidaan ihan viime metreillä kun oltais jo melkein perillä....kilander kirjoitti:Kun tulloo ensilumet,saahaan ilta-uutisista taas katella ku on kehä kolmosella 134 auton ketjukolari.
Porvoon väylällä 81 autoo ketjuuntunu kitkojen ansiosta...
Malttia, loppukirillä ei ole yhtään sen nopeammin perillä.
Nastoillakaan
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jep, jepHVM kirjoitti: Noniin. Nyt aletaan päästä siihen Arin peräänkuuluttamaan "aiheeseen."
Osallistukaa nyt toki muutkin
Tottahan tuo.HVM kirjoitti: Osahan niistä on maalaisia jotka urheilevat kohti työpaikkaansa, mutta ei sekään selitä kaikkea sitä pölhöilyn määrää joka nähdään ensimmäisten liukkaiden aikana. Kun olin töissä hälssingissä niin ajelin melkein järjestään työmatkat pihliksestä tapiolaan, ei voi muuta sanoa kuin että melkoisia ku*ipäitä on kehä aamuin illoin täynnä.
Mutta muistettava sekin totuus, että Kehä I on Suomen vilkkaimmin liikennöity tie ja siihen väkimäärään mahtuu sitten jo muutama tohelokin, jotka vähälukuisuudestaan huolimatta onnistuvat toisinaan jumiuttamaan koko työmatkaliikenteen.
Kesälläkin.
OT:tä jo jonnin verran, mutta onhan asiat julki tuotava.. Aika harvoin tulee ajettua Kehä I:llä ruuhka-aikaan, mutta jonkun kerran työreissuilla olen ajanut. Kun ihmiset peräänkuuluttavat niitä turvavälejä, ja itsekin yritän turvallista väliä pitää, vaan aina käy näin:Ari66 kirjoitti: Mutta muistettava sekin totuus, että Kehä I on Suomen vilkkaimmin liikennöity tie ja siihen väkimäärään mahtuu sitten jo muutama tohelokin, jotka vähälukuisuudestaan huolimatta onnistuvat toisinaan jumiuttamaan koko työmatkaliikenteen.
Kesälläkin.
1) Jätän väliä 50 metriä (vauhtia kehällä 70-80 km/h)
2) Toiselta kaistalta tunkee tähän väliin vähintään yksi, joskus kaksi autoa
3) Yritän jättää taas hiukan väliä
4) Toiselta kaistalta tunkee väliin
Toisin sanoen, aivan turha jättää mitään väliä, kun niitä kaistalta toiselle puikkelehtijoita riittää ja käytännössä väli on koko ajan kuitenkin liian pieni.. Loppupelissä menee hermot ja vedän välin niin pieneksi, ettei kukaan yhtäkkiä ala väliin tunkemaan
Esimerkkinä pari viikkoa takaperin, kun kävin Espoossa työmatkalla. Kehälle tulin nelostieltä ja ajelin kehän loppuun asti Espooseen. Juuri edelläni ajeli valkoinen 123 300 D. Itse ajelin (vasenta kaistaa) niin, etten tainnut kertaakaan kaistaa vaihtaa ja tämä valkoinen 123 ajoi oikealla kaistalla. Vaikka välillä vasen veti paremmin, välillä oikea, olimme ko. mersun kanssa koko matkan lähes samassa tahdissa. Ainoat oikeasti ehkä minuutin nopeammin menneet olivat juuri niitä kaistalta toiselle puikkelehtivia puupäitä, jotka tunki heti toiselle kaistalle, jos oma kaista veti hiukankin huonommin... lopulta kumpikaan kaista ei ollut sen nopeampi, mutta puikkelehtimalla ehkä saattoi voittaa minuutin tai pari.
Mitenkähän ihmeessä, kun kitkojen hintoja kyselin, sain hintoja WinterVikingille. No, ehkä ne rengasliikkeessäkin vain sanoivat, että Continental ja itse käsitin WinterVikingiksi. Kiitos kun korjasit, enpähän rengasliikkeessä tilaa WinterVikingejä ja ihmettele, kun nastallisia alle tyrkkäävätAri66 kirjoitti: Edit:
Se on muuten ContiViking, ei WinterViking.
Winterit on nastalliset versiot.
No niin, nyt on kitkarenkaista ensimmäiset kokemukset oman auton alla.
Lähdin käväisemään Nissanilla keskustan ABC:llä, pikku ruokaostokset listalla.
Ihan hyvin meni lumisateessa, ja jollainlailla auto pysähtyi risteyksiinkin.
Liikkeelle lähteminen oli hankalampaa kuin nastarenkailla, muttei mahdotonta.
Kaarroin sitten ABC:n pihalle huomaten että Nissan puskee hieman.
Siihen auttaa kässäri.
"Nyps", ja LIPS
Rivakka laajakaarinen pyörähdys nokka tulosuuntaan pyörähdyksen aikana mietitään että mites sitte ykkönen silimään ja matka jatkuu takaisin tielle niinkuin se olisi ollut tarkoituskin .
Sitten pari kilometriä lisää ajoa ja varovasti R - kioskin pihalle - sieltäkin saa maitoa ja levitettä.
Ei KOSKAAN kitkarenkaita minun auton alle sikäli kun itse saa valita.
missä se ariki on.
Lähdin käväisemään Nissanilla keskustan ABC:llä, pikku ruokaostokset listalla.
Ihan hyvin meni lumisateessa, ja jollainlailla auto pysähtyi risteyksiinkin.
Liikkeelle lähteminen oli hankalampaa kuin nastarenkailla, muttei mahdotonta.
Kaarroin sitten ABC:n pihalle huomaten että Nissan puskee hieman.
Siihen auttaa kässäri.
"Nyps", ja LIPS
Rivakka laajakaarinen pyörähdys nokka tulosuuntaan pyörähdyksen aikana mietitään että mites sitte ykkönen silimään ja matka jatkuu takaisin tielle niinkuin se olisi ollut tarkoituskin .
Sitten pari kilometriä lisää ajoa ja varovasti R - kioskin pihalle - sieltäkin saa maitoa ja levitettä.
Ei KOSKAAN kitkarenkaita minun auton alle sikäli kun itse saa valita.
missä se ariki on.
wiimax.fi
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Nooh... kyllä se siitä.. harjoittelet sitä autolla ajamista vaan rauhallisesti ja jos ei itsekseen ota sujuakseen, niin kysypä kylältä jotain vanhempaa vaaria opettajaksidealer kirjoitti: Ei KOSKAAN kitkarenkaita minun auton alle sikäli kun itse saa valita.
Muistelepa pikkuisena polkupyörällä ajamisen opettelua.
Eihän se heti sujunut ilman apupyöriä (vrt. nastat), mutta kun kokemusta karttui, niin sai apupyörätkin irroittaa
Täällähän minä.dealer kirjoitti: missä se ariki on.
Tiukassa paikassa -kuten nytkin- tukena ja turvana ja ennen kaikkea rohkaisemassa autoilun tuoreella saralla
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Hei muuten...
Dealer ja Pappi ovat nähneet kalustoni.
Ja Pappi näki aikaisemmin vielä sen paaljon isomman telivaunun, talvella.
Mitenkähän sitä meikäläinen pärjäili ikivanhoilla Misukan kitkoilla silloin, etelän vesikeleissä ja Lapin lumisissa pakkasissa?
Vaunupaikkojakaan kun ei aina ihan ensimmäisinä olla aurailemassa, saati sitten suolaamassa.
Eikä niitä pikkuteitä sinne pikkukylille, jossa niitä vaunupaikkoja ylipäätään talvisaikaan on.... noustava tuntureille yhdistelmällä jne....
Ostakee työ vuan niitä piikkipyöriä pikkuautoihin, notta pääsette pihasta poies.
Mie vetelen telivaunua Suomea päästä päähän vielä wanhoilla korppuuntuneilla kitkoilla siinä ohessa ja monet tulee vielä ohiteltuakin
..liekö kuskista kiinni tuo rengashomma... tuli vaan mieleen... ei mitään tutkimustuloksia ole esittää.....
...ja nyt... hernettä nenusiin
Dealer ja Pappi ovat nähneet kalustoni.
Ja Pappi näki aikaisemmin vielä sen paaljon isomman telivaunun, talvella.
Mitenkähän sitä meikäläinen pärjäili ikivanhoilla Misukan kitkoilla silloin, etelän vesikeleissä ja Lapin lumisissa pakkasissa?
Vaunupaikkojakaan kun ei aina ihan ensimmäisinä olla aurailemassa, saati sitten suolaamassa.
Eikä niitä pikkuteitä sinne pikkukylille, jossa niitä vaunupaikkoja ylipäätään talvisaikaan on.... noustava tuntureille yhdistelmällä jne....
Ostakee työ vuan niitä piikkipyöriä pikkuautoihin, notta pääsette pihasta poies.
Mie vetelen telivaunua Suomea päästä päähän vielä wanhoilla korppuuntuneilla kitkoilla siinä ohessa ja monet tulee vielä ohiteltuakin
..liekö kuskista kiinni tuo rengashomma... tuli vaan mieleen... ei mitään tutkimustuloksia ole esittää.....
...ja nyt... hernettä nenusiin
Nissanin renkaat ovat Cont...Con...Colwayt.
Huippumerkki ?
Saattaa muuten olla tuosta harjoittelun puutteesta kiinni.
Onkohan Pappi pyörähtänyt Nissanilla ? Ei kai ?
Ainii, mutta sillä on nastarenkaat alla.
Tosipuheessa, ajoin tänään muutaman kilometrin W210 300D:llä jossa alla Michelinin kitkarenkaat - hyvät oli pidot.
Huippumerkki ?
Saattaa muuten olla tuosta harjoittelun puutteesta kiinni.
Onkohan Pappi pyörähtänyt Nissanilla ? Ei kai ?
Ainii, mutta sillä on nastarenkaat alla.
Tosipuheessa, ajoin tänään muutaman kilometrin W210 300D:llä jossa alla Michelinin kitkarenkaat - hyvät oli pidot.
wiimax.fi
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
En ikänä oo Colway -merkkisistä kuullutkaandealer kirjoitti:Nissanin renkaat ovat Cont...Con...Colwayt.
Huippumerkki ?
Itsellä on alla nyt (oli miitissäkin) Continental ContiViking Contact 3.
Kai se vaan on asenne tms.dealer kirjoitti: Saattaa muuten olla tuosta harjoittelun puutteesta kiinni.
Kitkoilla tulee ajettua eri tavalla.
Ja niihin pitää tottua, ennen kuin niihin "luottaa", käyttäytyvät loogisesti mutta tavat on ensin tunnettava.
Joskus oli rengasversioita, joissa pitkittäispito oli heikko mutta sivuttain sai heitellä miltei miten tahansa.
Ja joku toinen malli voi olla aivan päinvastoin ja kolmas taas sietää molemmat kommervenkit.
Lumi tuli ihan maahan asti tuolla kotopuolessa viikonloppuna uusien Nokia RSi kitkojen pitokykyä testaamaan. Eipä voi muuta kuin ihmetellä, miten hyvin RSi:t lumella pitää. Runttasin lumisissa olosuhteissa paita märkänä Siilinjärven lähiympäristössä lauantaina ja sunnutaina, eikä voi renkaita moittia. Molemmissa kotteroissa (se iänikuinen omega ja C240) on RSi:t alla, joten kokemukset perustuvat takatuuppareihin. Eilen illalla ajelin Espooseen, ja matkalla oli ihan kaikki kelit, mitä talvella voi olla: polannetta, vetistä jäätä, sohjoa, jäisiä raiteita, märkää asfalttia jne. Ei valittamista renkaiden käyttäytymisessä missään olosuhteissa. Tuskinpa enää nastarenkaita autooni hommaan...
Niin ja sitten se neljäs(Nokia) joka ei pitänyt pitkittäinAri66 kirjoitti: Joskus oli rengasversioita, joissa pitkittäispito oli heikko mutta sivuttain sai heitellä miltei miten tahansa.
Ja joku toinen malli voi olla aivan päinvastoin ja kolmas taas sietää molemmat kommervenkit.
eikä poikittain
Heikki
On muuten hifistelyksi mennyt tää talvirengashomma.
Joka ikinen syksy autolehtien elämää suuremmat kysymykset kuuluu,mikähän kumirinkula se tänävuonna voittaa.
Ja saattaapi olla,että se viimevuoden voittaja on jo auttamattomasti niiin vanhentunutta teknologiaa.
Ihan ilmaistakaan se lapin rengaskiertuekaan varmaan ole,mutta varmaan välttämätöntä jokaisen kynnellekykenevän autolehden raahata tiiminsä napapiirille.
Toista se oli kaheskytluvulla,vanhaan taunukseen hommattiin paikalliselta öljyhuollolta hyvin käytetyt hakkapeliitta 06:set veronpalautuksista.
Ja eikun kovaa ajoa.
Joka ikinen syksy autolehtien elämää suuremmat kysymykset kuuluu,mikähän kumirinkula se tänävuonna voittaa.
Ja saattaapi olla,että se viimevuoden voittaja on jo auttamattomasti niiin vanhentunutta teknologiaa.
Ihan ilmaistakaan se lapin rengaskiertuekaan varmaan ole,mutta varmaan välttämätöntä jokaisen kynnellekykenevän autolehden raahata tiiminsä napapiirille.
Toista se oli kaheskytluvulla,vanhaan taunukseen hommattiin paikalliselta öljyhuollolta hyvin käytetyt hakkapeliitta 06:set veronpalautuksista.
Ja eikun kovaa ajoa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Hakkapeliitta 4-nastakumit ovat tähän mennessä autoilu-urani parhaat nastarenkaat! Ainakin jos vertaan 1992 kun pikku-volvon alla oli sikinsokin kaikenkokoisia/merkkisiä renkuloita.Ja yksi talvi ostin uudet pirellin nastarenkaat lopettamassa olevan rengasliikkeen loppuunmyynnistä;renkaat oli halavat ja uudet mutta harmi vain 9 vuotta liikkeen varastossa seisseet;ihmettelin alkuun että mitä kovempi pakkanen,sitä heikompi pito.No aika koppuraksi kumiseos meni kylmällä eli renkaissa pitäisi olla viimeinen käyttöpäiväys maitopurkin tapaan..