ASR, värsepelistä?
mersun versio sutimisenestosta saisi antaa enemmän myöten. Oikein pahassa paikassa paksussa märässä hangessa mennessä asr/esp on enemmän haitaksi. Puhtaalla jäällä taas enemmän hyötyä kun ei saa kahta kiekkoa vetämään kovin helpolla.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Jep. Liukkaalla ei meinaa päästä etiäpäin ASR:n määrätessä tahdin.Mulqvist kirjoitti:mersun versio sutimisenestosta saisi antaa enemmän myöten. Oikein pahassa paikassa paksussa märässä hangessa mennessä asr/esp on enemmän haitaksi. Puhtaalla jäällä taas enemmän hyötyä kun ei saa kahta kiekkoa vetämään kovin helpolla.
Kuivalla kelillä toimiii hienosti, ei huomaa puuttumista ja liikahtaa etiäpäin.
Itsekki ku poistin tuosta satakaksnelosesta ASR:n ja kaveri oli kuskina senjälkeen. Meinas ottaa valoista "kisa" lähdön.
Siin vaihees ku laatikko oli vaihtanu jo kolmoselle ja risteystä ei oltu viel edes ylitetty niin hokas mikä mättäs, toisen renkaan puskies savua lokarintäydeltä

Jolloin sai taas todeta, et on tuo ykspyöräveto suolesta

MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Jeep Grand Cherokee 4.7
Kerroppa nyt toki lisää?xin811 kirjoitti:Kuulostaa taas kyllä melko uskovitunmattomalta mutta kukin tyylilläänsimoks kirjoitti:Mulla on justiin sama pirssi ja otan kyllä aina taajamassa sen poissitten kun on maantiellä oikea nopeus saavutettu niin heitän sen takasin.. On kyllä raivostuttava kun perä irtoaa ja teet sen normaalin korjausliikkeen mikä tulee luonnostaan, niin asr kerkiää justiin samaan aikaan jarrutella ja teet vaan ylimääräsen liikkeen ja näyttää melko hoopolta varmaan ulkoapäin. Eikä tuolla ainakaan pääse eteenpäin jos on paksulti lunta tiellä, meinaa jämähtää heti kii mutta luojan kiitos sen saa pois.
Edit: En tiedä sitten onko tuo ASR automaatilla mukavempi, mutta ainakin manuaalilla niinkun meikällä se on suoraan sanottuna persiistä

Mullon 200cdi manuaalilla ja en osaa moittia tuota asr:ää pahemmin napista poikke jos tarvii ajaa paksussa lumessa tai tahtoo leikkiä. Lumessa ja pehmeessä hiekassa se nyt neuvotaan ohjekirjassakin painaan pois päältä.xin811 kirjoitti:Niin joo se voi kyllä manuaalilla olla ihan eri asiaMutta 202:nen automaatilla niin ei ollut kyllä mitään valittamista
Tänään en keksinyt ett millä lailla se jäällä hidastas kiihtyvyyttä, kyllähän se hannaroi vastaan jos kaasupohjassa yrittää vejättää mutt ei se poistettunakaan mihinkään sillä tyylillä kiihy. Ku tarkasti sitä kaasua annostelee niin ei puutu kiihytykseen mitenkään ainakaan tos mun rottelossa

- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Ihme ongelmat. ASR ja ASD lieneen jotakin luistonestosysteemejä vuodelta miekka ja kirves. Siihen kun lisätään kelvottomat kitkarenkaat tai kiinannastat, niin ei arvatenkaan toimi niin että auto kiihtyisi toivomusten mukaan.
Oli tuossa päivällä kyydissä "audimies", joka tuumasi laatuvaunun kyydissä, etä "taitaa olla pitoa renkaissa". Pitoa todella on siten miten markkinoilta on rahalla saatavilla. Nokian Hakkapeliita 7, kuukauden sisäänajolla on kaikista pahimmat rengasmetelitkin vaienneet niin että ulkopuolinen tarkkailija ei niihin kiinnittänyt huomiota.
Nykyaikainen ESP hakee kaikissa tilanteissa maksimaalisen pidon mitä renkaasta on saatavilla ja sen mukaan sitten kiihdytellään. Rajoittavana tekijänä siis rengaspito, joihin johdetaan moottoritehoa sen verran kuin renkaat kykenevät siirtämään tiehen, ja nehän kykenevät kun ei auton alle laiteta kaikista halvinta pyöreää pallukkaa mitä nettikaupoissa kaupitellaan.
Ei ole missään tilanteessa tarvinnut käsinappuloilla ESP:tä kytkeä pois päältä sen takia ettei auto etenesi. On ajettu kaivoksissa, soramurskaamoilla, metsäautoteilla ym. Leikin vuoksi kylläkin mutta sekin käy muutaman risteyksen jälkeen lähinnä rasittavaksi.
Oli tuossa päivällä kyydissä "audimies", joka tuumasi laatuvaunun kyydissä, etä "taitaa olla pitoa renkaissa". Pitoa todella on siten miten markkinoilta on rahalla saatavilla. Nokian Hakkapeliita 7, kuukauden sisäänajolla on kaikista pahimmat rengasmetelitkin vaienneet niin että ulkopuolinen tarkkailija ei niihin kiinnittänyt huomiota.
Nykyaikainen ESP hakee kaikissa tilanteissa maksimaalisen pidon mitä renkaasta on saatavilla ja sen mukaan sitten kiihdytellään. Rajoittavana tekijänä siis rengaspito, joihin johdetaan moottoritehoa sen verran kuin renkaat kykenevät siirtämään tiehen, ja nehän kykenevät kun ei auton alle laiteta kaikista halvinta pyöreää pallukkaa mitä nettikaupoissa kaupitellaan.
Ei ole missään tilanteessa tarvinnut käsinappuloilla ESP:tä kytkeä pois päältä sen takia ettei auto etenesi. On ajettu kaivoksissa, soramurskaamoilla, metsäautoteilla ym. Leikin vuoksi kylläkin mutta sekin käy muutaman risteyksen jälkeen lähinnä rasittavaksi.
Kylä mää tykkään kans ASR:stä. Väyrysen tehot on kuitenkin sopivaa luokkaa ja jatkuvasti olisi perä irti jos ei luiston estoa olisi. Nyt on tullut tahalleen ajettua luistonestoa vastaan risteyksissä käännyttäessä ja todella nätisti se korjaa alkavan sladin. Ihan sama se on lyökö kaasua jäällä pohjaan vai asr:ää vastaan, samalla tavalla se kiihtyy. Kertaalleen on kyllä kovemmassa vauhdissa joutunut korjata. Silloin jos renkaan alla on paljon lunta niin sitten luistenesto pois ja hanaa sanoi Häkkinen.
Monesti noita luistonestoja moititaan, mutta kyllä minusta huolettomampi on ajaa luistonesto päällä. Rallit on asia erikseen. Tai jos leikkiä haluaa. Kukaan ei kuitenkaan pysty yhtä rengasta jarruttamaan kerralla.
Sellaisenkin olen vielä huomannut että Mersun asr ei tee totaalistoppia jos pyörät luistaa ylämäessä. Jarrut toimii lukkona ja veto tasoitetaan niin että eteneminen sutien on mahdollista. Näin ainakin hiljaisemmassa vauhdissa. Jotkut luistenesot lyö luistossa kokonaan vedon pois pyöriltä ja sittenhän ei kuljeta enää mihinkään. Pisteet tuostakin Mersulle.
Joo ja Hakkapeliitta 7 on tosiaan hyvä rengas, ainakin kun alusta on kunnossa
Monesti noita luistonestoja moititaan, mutta kyllä minusta huolettomampi on ajaa luistonesto päällä. Rallit on asia erikseen. Tai jos leikkiä haluaa. Kukaan ei kuitenkaan pysty yhtä rengasta jarruttamaan kerralla.
Sellaisenkin olen vielä huomannut että Mersun asr ei tee totaalistoppia jos pyörät luistaa ylämäessä. Jarrut toimii lukkona ja veto tasoitetaan niin että eteneminen sutien on mahdollista. Näin ainakin hiljaisemmassa vauhdissa. Jotkut luistenesot lyö luistossa kokonaan vedon pois pyöriltä ja sittenhän ei kuljeta enää mihinkään. Pisteet tuostakin Mersulle.
Joo ja Hakkapeliitta 7 on tosiaan hyvä rengas, ainakin kun alusta on kunnossa

- Jari Nysten
- Viestit: 397
- Liittynyt: 27.10.2010 16:19
- Paikkakunta: Valkeakoski
Luistonestojärjestelmissä on se huono puoli, että ne eivät tiedä millainen keli on.
Esimerkiksi kun on kevyt lumikerros tiellä, niin heti kun se lipsahtaa renkaan alta
systeemi puuttuu peliin ja vähentää vetoa. Kun taas ilman luistonestoa mennään kokoajan pienessä luistossa, ja pyyhkästään se lumi pois ja saadaan pito sen alta
huomattavasti suurempi eteenpäin vievä voima.
Tietenkin jos alla on homogeeninen alusta, niin siinä tietokone vie voiton kuskista kuin kuskista. Monesti niin vain ei ole.
Esimerkiksi kun on kevyt lumikerros tiellä, niin heti kun se lipsahtaa renkaan alta


Tietenkin jos alla on homogeeninen alusta, niin siinä tietokone vie voiton kuskista kuin kuskista. Monesti niin vain ei ole.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®