Benssiinimersuilijan keväthuolto MIKÄ RIKKOO TULPPIA?!

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Benssiinimersuilijan keväthuolto MIKÄ RIKKOO TULPPIA?!

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Kävi tuossa viime viikolla niin, että meinasin ensimmäistä kertaa jäädä välille, tuolla 260E:llä. Oli todella kostea ja sumuinen ilma aamulla n. klo 5.30. Auto sammui keskelle stop-risteystä, lähti pienellä sahaamisella käymään, jatkoin ajamista n. 400 metriä kun se sammui kesken ajon. Nyt saikin startata jo paljon pidmpään, onneksi akku on kunnossa. Pääsin kun pääsinkin työpaikan pihaan ja iltapäivällä vielä takaisinkin. Tulin siihen tulokseen että virranjakajassa on kosteutta ja otin kannen auki.
Näky oli tällainen: http://img.photobucket.com/albums/v343/ ... G_1303.jpg

Aika "hyvässä hapessa" näyttää olevan. keskihiilikin tippunut kokonaan. Kaverilta löytyi onneksi uusi kansi ja laitoin sen seuraavana päivänä paikoilleen. Lähdin testilenkille ja auto tuntui vieläkin jotenkin oudolta. Ajoin Sivoselle ja kerroin asian laidan. Auto lähti käymään vasta piiitkän starttauksen jälkeen, hö. No ajateltiin, että tulpat on varmaan karstaiset ja lähdin niitä polttelemaan. Otin useita täyskiihdytyksiä ja auto tuntui toimivan. Tulin isomman tien risteykseen ja täydellä lähdöllä liikkeelle. Kakkosvaihteella juuri ennen rajoitinta auto alkoi kakomaan -> löin tietysti kaasun pohjaan -> ei mitään vaikutusta kunnes KABUUM jumalaton jysäys ja koko tienoo sinisen savun peitossa.
Ei enää elonmerkkejä tämän jälkeen. Auto bussipysäkille ja narun perässä kotiin. Tässä vaiheessa luulin että kone porsi totaalisesti, mutta kun isäukon kanssa ihmeteltiin mitä tapahtui, kone lähtikin yskien käymään :shock: Seuraavaksi vaihdoin sytkäboxin, joka onneksi löytyi kaverin romuista. Auto toimi muuten hyvin, mutta vieteri startatessa pitkä ja tukehtui kun painoi kaasua liian nopeasti. hmmm....Aivan kuin olisi saanut liikaa bensaa tai liaan vähän kipinää -> tulpat vaihtoon
Nyt uusilla tulpilla olen ajellut eilisestä asti ja vihdoin tuntuis toimivan ok.

Eli kurkkikaa sinne virranjakajankannen alle ennen kuin ongelmat alkaa.
Luultavasti hapettunut kansi oli rikkonut sytkäyksikön ja tuo jysäys oli viimenen niitti parivuotta vanhoille tulpille.
Viimeksi muokannut ahonen v, 08.5.2007 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Oikein, auto tulee pitää kunnossa. Muistakaa ennakoiva huolto :pope:

Itsellä on tapana tehdä noille bensiinimoottorilla varustetuille autolle perushuolto heti kun uusi auto on ostettu pihaan. Ei voi sitten itseä syyttää typeryydestä jos auto jättää välille, pakkasta -40 astetta ja lapset kyydissä..


Huollossa vaihtuu/tehdään:

-bensasuodatin
-virranjakajan kansi+pyörijä
-tulpat+tulpanjohdot
-uusi termari+nesteet
-uusi ilmansuodatin
-öljyt koneeseen, perään, lootaan ja ohjaustehostimeen (+suod)
-jarrunesteiden vaihto
-etupyörän laakerien kiristys ja rasvaus
-seisontajarrun säätö
-laturin jännitteensäätimen ja hiilipaketin vaihto
-wd-40 käsittely saranoihin, pyyhkijään, niveliin tms.
-puunausta

Toimenpiteisiin ei uppoa paljon rahaa, eikä aikaakaan. Toimenpiteet osaa tehdä tumpelokin, huoltomonttu on plussaa. Toimenpiteiden jälkeen voi ajella turvallisin mielin. Sytytysosat on ne tärkeimmät, niiden takia bensa jättää välille.

Dieselissä näitä sytkäpuolen harmeja ei ole, toki niihinkin tulee tehdä tervetuliashuolto ja puunaus.
124.023
HVM

Re: Benssiinimersuilijan keväthuolto

Viesti Kirjoittaja HVM »

ahonen v kirjoitti: Luultavasti hapettunut kansi oli rikkonut sytkäyksikön ja tuo jysäys oli viimenen niitti parivuotta vanhoille tulpille.
Näinpä. :idea: Sytkäboksin henkinen elämä on vaarassa myös silloin, jos sytkäpiuhat tai puolan johto ovat soseena. Kun vaihtelette niitä sytkäbokseja, uusikaa samalla myös sytkäpiuhat. Eipähän tarvitse niitä laatikoita olla myötäänsä kalastelamassa. :idea: Laitetaan se jakajan kansi vielä samaan nippuun sekin. :idea:

Tämä piuhojen vaihtomääräys ei sitten ole minun keksintöäni, se seisoo boksivalmistajien ja Bilteman sivuilla. :D Bilteman... :shock:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Hemingway kirjoitti:Toimenpiteisiin ei uppoa paljon rahaa, eikä aikaakaan. Toimenpiteet osaa tehdä tumpelokin, huoltomonttu on plussaa. Toimenpiteiden jälkeen voi ajella turvallisin mielin. Sytytysosat on ne tärkeimmät, niiden takia bensa jättää välille.
Pitää paikkansa, mutta ainakin tuohon pidempään koneeseen on melko kalliita nuo syttyosat.
Siksi kai ne tuppaa jäämään vähän vähemmälle huomiolle :?
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Tänään meinas taas käydä huonosti. Lähdin risteyksestä normaalisti, auto "yskähti" kerran mutta kiihtyi normaalisti kaheksaan kymppiin, sitten alkoi iso alamäki jonka laskettelin vapaalla, kunnes huomasin että kone on sammunut. Yritin mäkistarttia, ei mitään :cry: ohjasin tienposkeen ja yritin startata, mutta ei lähtenyt. Soitin sivoselle, jonne oli matkaa 300 metriä. Sen jälkeen yritin uudestaan käytiin, ja lähti vaivoin. Ajoin sivoselle, auto sammui pihaan, vaivoin taas käyntiin. Kun kaasui painoi nopeasti, kone ikäänkuin puutuu ja tuntuu kuin ei polttaisi kaikkea pensaa. No, haettiin uudet yksikärkitulpat, vaihdoin tulpat ja taas toimii. :shock: Nuo tulpat jotka vappupäivänä vaihdoin oli boschin 4-kärkiset, samanlaiset jotka oli myös edelliset ja sitä edelliset, toimineet siis pitkään hyvin. Voisiko olla että esim. uusi sytkäyksikkö ei kelpuuta nelikärkisiä vai mikä nyt on meneillään.
Tulee uudet tulpat kerran viikossa vähän turhan kalliiksi.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onko ne tulupat miten mustia kun niitä vaihtelet, tai minkä värisiä? Oisko nyt seokset jostain syystä sekasi ja tulupat käypi kuumana ja halavaatuu? Onko ollu millon viimeks mittarissa kiinni? Haiseeko "rikkaalle" putken päässä? Eikö haise? Miksi? Käy laihalla?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Minun mielestä tuohon puutumiseen on kaksi syytä. Joko kipinää ei tule, tai sitten motti saa niin rajusti bensaa että ei jaksa kipinöidä.

Vaan kun uusilla tulpilla toimii kuten ennenkin, niin mikäpä sitä seosta säätäisi? Ja kulkee kuten pitää, eli ei se niin paksulla voi käydä että kipinä loppuisi. Eikä haise bensa, paitsi silloin kun joutuu sahaamaan käyntiin eikä edes yski.

Emmää kyllä tieä mikä siinä voisi vikana olla. :(
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Mittarissa kiinni viimeks 4.4 kun käyty konttorilla hakemassa leima.
Voishan tuon toki mittarissa käyttää, mutta vika viittais kipinä puolelle. No en minä näistä mitään tiiä. Reilun viikon vanhat tulpat oli ihan hyvän näköset päälle päin.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

ahonen v kirjoitti:Mittarissa kiinni viimeks 4.4 kun käyty konttorilla hakemassa leima.
Voishan tuon toki mittarissa käyttää, mutta vika viittais kipinä puolelle. No en minä näistä mitään tiiä. Reilun viikon vanhat tulpat oli ihan hyvän näköset päälle päin.
Jaha. Tää onkin sitten "niitä" hommia. :? Ja siis kaikki tulpatko on mykkiä? Eihän se nyt voi olla mahollista, että koko patteri halavaantuu kertalaakista? :shock: Ootko kokeillu niitä uudelleen irrallaan? Kipunoiko?

C muuten "rikkoi" talvella yhtä tulppaa jatkuvasti. Vika oli jumittava polttoainesuutin, joka korjaantui joka kerran kun vaihdoin ykköseen tulpan. :shock: Se ei nyt liittyne tähän mitenkään, mutta kunhan nyt heitin esimerkin näistä bensavehkeiden riemuista... :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Entäs puola? Jäähtyisikö se sillä aikaa kun vaihtelet tulppia, ja alkaisi taas toimimaan? Miulahan se ois jouten 1 kpl kutoskoneen puolia... :roll:

Entäs puolanjohto?
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Mites puola, ja sytkän ajoitus?

Minkä näköiset ne tulpat oli?

Edit: Taisipa tuo HVM keretä ennemmin... :lol:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

eki kirjoitti:Mites puola, ja sytkän ajoitus?

Minkä näköiset ne tulpat oli?

Edit: Taisipa tuo HVM keretä ennemmin... :lol:
Kokeiltu toista puolaa ei vaikutusta, mikä sytkän ajoitusta voisi yhtäkkiä muuttaa?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mittaappa se puola:
Mika.T kirjoitti:no niiin... Löytyhän se.

Ja niitä arvoja. +(15) ja-(1) navan väliltä mitattuna 0.75ohm

navan 15 ja sytytysjohton väliltä. 9kohm

navan 1 ja sytytysjohdon väliltä. Sama 9kohm

Tämä siis 300E:n puolasta. Uskoisin että samanlainen kuin V8:n puola.
Tuolta näyttää jos on kunnossa. :idea:
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

HVM kirjoitti:Entäs puola? Jäähtyisikö se sillä aikaa kun vaihtelet tulppia, ja alkaisi taas toimimaan?
Tulppien ostosreisulla meni aikaa reilu puolituntia, jonka jälkeen vanhoilla tulpilla lähti kankeasti käyntiin. Annoin käydä hetken jonka jälkeen vaihdoin tulpat n. 10 minuuttia ja lähti käyntiin normaalisti. Tulppien ja puolan johdot on vaihdettu ehkä vajaa kaksi vuotta sitten.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

HVM kirjoitti:Mittaappa se puola:
Mika.T kirjoitti:no niiin... Löytyhän se.

Ja niitä arvoja. +(15) ja-(1) navan väliltä mitattuna 0.75ohm

navan 15 ja sytytysjohton väliltä. 9kohm

navan 1 ja sytytysjohdon väliltä. Sama 9kohm

Tämä siis 300E:n puolasta. Uskoisin että samanlainen kuin V8:n puola.
Tuolta näyttää jos on kunnossa. :idea:
Mittasit, ja arvot on perseellään ja kuumana näyttää ääretöntä? :idea: Jos tahot kokeilla vielä yhellä puolalla, niin yyveetä vaan, ja huomenna lähtee tulemaan puola sinne päin. Maksahan nämä ei mitään. :idea:

Onkos virranjakajan käämi varmasti täynnä metallisilppua?
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

HVM kirjoitti:
Tuolta näyttää jos on kunnossa. :idea:
Mittasit, ja arvot on perseellään ja kuumana näyttää ääretöntä? :idea: Jos tahot kokeilla vielä yhellä puolalla, niin yyveetä vaan, ja huomenna lähtee tulemaan puola sinne päin. Maksahan nämä ei mitään. :idea:

Onkos virranjakajan käämi varmasti täynnä metallisilppua?[/quote]

Kiitosta. Tänään työreissulla n. 100km, auto toimi ihan normaalisti.
Kävin seokset kattomassa ja näytti ihan hyvältä n. 3,9 oli co-arvo, eli himpun rikkaalla. (asentaja muuten käski heittää bossin 4-kärkiset helvettiin). Täytyy mitata tuo puola vielä huomenissa. Mittaus ilmeisesti piuhat irti? Voisihan tuo vika olla periaatteessa myös pensan saannissa, mutta mikään ei kyllä viittaa siihen :? Voiko ilmamäärämittari tai määrän jakaja jumittaa niin että kone saisi liikaa pensaa?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Sanoisin että aika paljonkin rikkaalla, jos 3.9 näytti :shock:

Ohjearvo kuitenkin 0.5-1.5%, prosentin pintaan on oma aina säädetty :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jani kirjoitti:Sanoisin että aika paljonkin rikkaalla, jos 3.9 näytti :shock:

Ohjearvo kuitenkin 0.5-1.5%, prosentin pintaan on oma aina säädetty :roll:
No kyllä. :shock:

Puola mitataan tosiaan piuhat irti.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Jani kirjoitti:Sanoisin että aika paljonkin rikkaalla, jos 3.9 näytti :shock:

Ohjearvo kuitenkin 0.5-1.5%, prosentin pintaan on oma aina säädetty :roll:
Jaa kattelinkohan mittaria ihan oikein :lol: No, hyvältä arvot kuulemma näytti. Mikäs arvo se on joka pitää olla alle 5?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

ahonen v kirjoitti:
Jani kirjoitti:Sanoisin että aika paljonkin rikkaalla, jos 3.9 näytti :shock:

Ohjearvo kuitenkin 0.5-1.5%, prosentin pintaan on oma aina säädetty :roll:
Jaa kattelinkohan mittaria ihan oikein :lol: No, hyvältä arvot kuulemma näytti. Mikäs arvo se on joka pitää olla alle 5?
Tässä on aika mukavasti asiaa noista päästölukemista:

viewtopic.php?t=10891&start=0&postdays= ... highlight=
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

ahonen v kirjoitti:
Jani kirjoitti:Sanoisin että aika paljonkin rikkaalla, jos 3.9 näytti :shock:

Ohjearvo kuitenkin 0.5-1.5%, prosentin pintaan on oma aina säädetty :roll:
Jaa kattelinkohan mittaria ihan oikein :lol: No, hyvältä arvot kuulemma näytti. Mikäs arvo se on joka pitää olla alle 5?
Mutta ei se tarkoita että se oikein olisi, vaikka alle 5:n jääkin :roll:

Ruuvaisin kyllä pienemmälle, ja tarkistaisin paine-eron jakajasta.
Sitä vissiin on joku joskus ruuvaillut, jos en ihan väärin muista :whistle:
Viimeksi muokannut Jani, 09.5.2007 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29466
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikäs arvo se on joka pitää olla alle 5?
Happi.
wiimax.fi
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

dealer kirjoitti:
Mikäs arvo se on joka pitää olla alle 5?
Happi.
Niinpäs olikin, eli O2.
CO: raja tuon ikäisessä katittomassa oli 3.5
Ja tuon CO:n perusteella se seos säädellään.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

HVM kirjoitti:
Ja niitä arvoja. +(15) ja-(1) navan väliltä mitattuna 0.75ohm

navan 15 ja sytytysjohton väliltä. 9kohm

navan 1 ja sytytysjohdon väliltä. Sama 9kohm

Tämä siis 300E:n puolasta. Uskoisin että samanlainen kuin V8:n puola.
Taas ajeltu 100km huoletonta ajoa, tai kyllä tässä huolia piisaa, mutta auto toimi ihan hyvin. Puolan mittasin.

1 - 15 0,6 ohm
15 - syt. 9,35 kohm
1 - syt. 9,35 kohm

Eli kunnosa kai näyttäs olevan :?

Jani: kuinka tuo paine-ero tarkastetaan?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ajappas mittari hanskalokerossa tai suussa, ja mittaa puola vielä uudelleen siinä vaiheessa kun seuraava tiltti iskee. :idea:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

ahonen v kirjoitti:Jani: kuinka tuo paine-ero tarkastetaan?
Mittaa polttoaineen järjestelmäpaine ja vähennä siitä ohjauspaine= paine-ero :roll:
Pitäis olla 0.45-0.5bar lämpimänä.
Pitäs vaan olla polttoaineen painemittari, jolla saa siinä jakajan päällä+ kyljessä olevista nipoista mitattua paineet.
Ja säätö tehdään sieltä EHA:n ruuvista.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Jani kirjoitti: Pitäs vaan olla polttoaineen painemittari,
Normaali 0-1 bar. painemittari sopii hyvin toimenpiteeseen. Voi laittaa pa-letkulla väliaikaisesti myös kabiiniin , kun seuraava tiltti tulee näkee tapahtuuko siellä mitään erikoista?

Tarviiko villelle toimittaa mittari vai löytyykö pakista? :roll:
big jopo
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

audimies kirjoitti:
Jani kirjoitti: Pitäs vaan olla polttoaineen painemittari,
Normaali 0-1 bar. painemittari sopii hyvin toimenpiteeseen. Voi laittaa pa-letkulla väliaikaisesti myös kabiiniin , kun seuraava tiltti tulee näkee tapahtuuko siellä mitään erikoista?

Tarviiko villelle toimittaa mittari vai löytyykö pakista? :roll:
Pitää vain saada mittaamaan paine-eroa.
Järjestelmäpainehan tuossa on ~5.4bar :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Siis 2 kpl mittareita :wink: Ennen ja jälkeen näkee paine-eron heti , jos ei oo kalliita paine-ero mittareita
big jopo
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mulla pitäs olla mittari.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”