Jossain TV-ohjelmassa väitettiin, että auton jäähdyttimen letkut pitäisi vaihtaa
viiden vuoden välein, koska ne hapertuvat vanhuuttaan ja saattavat hajota
kesken ajon.
Itse en ole koskaan vaihtanut letkuja eikä yhtään ole hajonnut.
Onko kokemuksia, kuinka kauan Mersun letku kestää ja olisiko hyvä
idea vaihtaa letkut varmuuden vuoksi jo ennen kuin ne hajoavat?
Oma auto on 16-vuotias ja selvästikään kumiosat eivät enää ole uusia,
mutta letkut näyttävät melko hyviltä.
Jäähdyttimen letkut vaihtoon varmuuden vuoksi?
201-124 korimalleihin myydään jonkinverran ylä- ja alavesiletkuja, muita vesiletkuja ei mene.
Nehän joutuvat joustamaan käytössä, liekö siksi ensimmäiset pettävät ... äkkiseltään ei tule muuta mieleen.
Uudempiin en muista tarvitun vaihtaa letkuja kuin kansivian yhteydessä.
Viiden vuoden välein on mielestäni turhan tiheään ... monet eivät vaihda nesteitäkään viiden vuoden välein vaikka se olisi tarpeellista kenties useamminkin.
Nehän joutuvat joustamaan käytössä, liekö siksi ensimmäiset pettävät ... äkkiseltään ei tule muuta mieleen.
Uudempiin en muista tarvitun vaihtaa letkuja kuin kansivian yhteydessä.
Viiden vuoden välein on mielestäni turhan tiheään ... monet eivät vaihda nesteitäkään viiden vuoden välein vaikka se olisi tarpeellista kenties useamminkin.
Kumiosat on tarvikkeenä joskus uskomattoman huonoja. Esimerkkinä perämoottorin irtotankki. Se puristeltava käsipumppu pyki vuodessa poikki!!! Kyllä suututti.
Mersun letkut kestää ihan mukavasti. Jostain syystä volvossa ja VAG-tuotteissa olen huomannut olevan kovastikin letkun vaihtoja vanhemmiten. Toki letkujen kesto on yksilöllistä, mutta uskaltaisin väittää, että aika yleisesti mersun letkut kestää vähintään 20V/500tkm. Eikä tuonkaan jälkeen ole ollut letkuissa väsymistä havaittavissa. Sama homma muuten toyotassa.
Missään nimessä ei muuten pidä mennä laittamaan niitä yleismallin jäykkiä letkuja. Ei tykkää jäähdyttimen muovipääty hyvää jäykästä letkusta. Tämän neuvon sain jäähdytinkorjaamolta. Niillä letkuilla kun on kovasti työllistävä vaikutus.l
Mersun letkut kestää ihan mukavasti. Jostain syystä volvossa ja VAG-tuotteissa olen huomannut olevan kovastikin letkun vaihtoja vanhemmiten. Toki letkujen kesto on yksilöllistä, mutta uskaltaisin väittää, että aika yleisesti mersun letkut kestää vähintään 20V/500tkm. Eikä tuonkaan jälkeen ole ollut letkuissa väsymistä havaittavissa. Sama homma muuten toyotassa.
Missään nimessä ei muuten pidä mennä laittamaan niitä yleismallin jäykkiä letkuja. Ei tykkää jäähdyttimen muovipääty hyvää jäykästä letkusta. Tämän neuvon sain jäähdytinkorjaamolta. Niillä letkuilla kun on kovasti työllistävä vaikutus.l
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
En vaihtaisi alkuperäisiä letkuja tarvikkeeseen ainakaan
varmuuden vuoksi, enkä kyllä säästömielessäkään. Tarvikeosan
pitäisi olla alkuperäistä vastaavaa laatua.
Kun vedän venettä helteellä, lämmöt nousevat usein yli 100 asteen eli
järjestelmään tulee painetta. Jos letku silloin ratkeaa, lämpötila nousee
paineen alentuessa. Seurauksena voi olla kannentiivisteen meno.
Varsinkin etelä-Saksasta tuoduissa autoissa saattaa olla letkuissa
näädänpuremia, samoin tulpanjohdoissa. Tämän vuoksi tuo ennakoiva
vaihto voisi olla paikallaan.
varmuuden vuoksi, enkä kyllä säästömielessäkään. Tarvikeosan
pitäisi olla alkuperäistä vastaavaa laatua.
Kun vedän venettä helteellä, lämmöt nousevat usein yli 100 asteen eli
järjestelmään tulee painetta. Jos letku silloin ratkeaa, lämpötila nousee
paineen alentuessa. Seurauksena voi olla kannentiivisteen meno.
Varsinkin etelä-Saksasta tuoduissa autoissa saattaa olla letkuissa
näädänpuremia, samoin tulpanjohdoissa. Tämän vuoksi tuo ennakoiva
vaihto voisi olla paikallaan.