Jäähdyttimen letkut vaihtoon varmuuden vuoksi?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Jäähdyttimen letkut vaihtoon varmuuden vuoksi?

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jossain TV-ohjelmassa väitettiin, että auton jäähdyttimen letkut pitäisi vaihtaa
viiden vuoden välein, koska ne hapertuvat vanhuuttaan ja saattavat hajota
kesken ajon.

Itse en ole koskaan vaihtanut letkuja eikä yhtään ole hajonnut.
Onko kokemuksia, kuinka kauan Mersun letku kestää ja olisiko hyvä
idea vaihtaa letkut varmuuden vuoksi jo ennen kuin ne hajoavat?

Oma auto on 16-vuotias ja selvästikään kumiosat eivät enää ole uusia,
mutta letkut näyttävät melko hyviltä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29468
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

201-124 korimalleihin myydään jonkinverran ylä- ja alavesiletkuja, muita vesiletkuja ei mene.
Nehän joutuvat joustamaan käytössä, liekö siksi ensimmäiset pettävät ... äkkiseltään ei tule muuta mieleen.
Uudempiin en muista tarvitun vaihtaa letkuja kuin kansivian yhteydessä.

Viiden vuoden välein on mielestäni turhan tiheään ... monet eivät vaihda nesteitäkään viiden vuoden välein vaikka se olisi tarpeellista kenties useamminkin.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Mulla on ollu Motonetin kautta jo 2kk tilauksessa ylävesiletku sataysikymppiseen, (varmuuden vuoksi) eivät vaan saa tavaraa..
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Hmm... kaikella kunnioituksella tarvikeosia kohtaan, kannattaisiko
harkita KL-varaosia ja alkuperäistä letkua? Saisi nopeammin ja
kestäisi varmemmin. Hinnasta ei ole tietoa, varmaankin maksaa
tuplasti.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Hmm... kaikella kunnioituksella tarvikeosia kohtaan, kannattaisiko
harkita KL-varaosia ja alkuperäistä letkua? Saisi nopeammin ja
kestäisi varmemmin. Hinnasta ei ole tietoa, varmaankin maksaa
tuplasti.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kumiosat on tarvikkeenä joskus uskomattoman huonoja. Esimerkkinä perämoottorin irtotankki. Se puristeltava käsipumppu pyki vuodessa poikki!!! Kyllä suututti.

Mersun letkut kestää ihan mukavasti. Jostain syystä volvossa ja VAG-tuotteissa olen huomannut olevan kovastikin letkun vaihtoja vanhemmiten. Toki letkujen kesto on yksilöllistä, mutta uskaltaisin väittää, että aika yleisesti mersun letkut kestää vähintään 20V/500tkm. Eikä tuonkaan jälkeen ole ollut letkuissa väsymistä havaittavissa. Sama homma muuten toyotassa.

Missään nimessä ei muuten pidä mennä laittamaan niitä yleismallin jäykkiä letkuja. Ei tykkää jäähdyttimen muovipääty hyvää jäykästä letkusta. Tämän neuvon sain jäähdytinkorjaamolta. Niillä letkuilla kun on kovasti työllistävä vaikutus.l
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

En vaihtaisi alkuperäisiä letkuja tarvikkeeseen ainakaan
varmuuden vuoksi, enkä kyllä säästömielessäkään. Tarvikeosan
pitäisi olla alkuperäistä vastaavaa laatua.

Kun vedän venettä helteellä, lämmöt nousevat usein yli 100 asteen eli
järjestelmään tulee painetta. Jos letku silloin ratkeaa, lämpötila nousee
paineen alentuessa. Seurauksena voi olla kannentiivisteen meno.

Varsinkin etelä-Saksasta tuoduissa autoissa saattaa olla letkuissa
näädänpuremia, samoin tulpanjohdoissa. Tämän vuoksi tuo ennakoiva
vaihto voisi olla paikallaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”