mittariston nopeuden näyttö kohdilleen

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
väpelö
Viestit: 93
Liittynyt: 28.2.2007 20:02

mittariston nopeuden näyttö kohdilleen

Viesti Kirjoittaja väpelö »

alunperin autossa siis 3.46 välitteinen perä,nyt siinä on 2.65 välitteinen perä ja laatikossa suora vitonen.meinaa vähän nopeusmittari näyttää ymmärrettävästi liian vähän :mrgreen:

pystyykö tuota mittaria mitenkään roplaamaan että näyttäis vähän järkevämpiä lukemia :roll:

tietty jos tekis itse uuden mittariston pohjan.mutta ei oikein houkuttele.

mitenkäs saako tuosta mittaristosta tuota pelkkää nopeusmittaria irti mitenkään vai onko se samaa puuta koko mittariston kanssa?
eikös 300d turbossa ole vakiona 2.65 perä joten jos viskais sen mittariston niin eikös se näytä silloin just niinkuin pitääkin? :roll:

tai olisiko kelllään hyvää ideaa miten saisi helpoiten nopeuden näyttämään oikein :lol:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Suora viitonen? Parhaiten onnistuu kun hommaat 300D turbon mittarin siihen. Ne on kaikki automaatilla ja siinä on suora nelonen. :D
Wireless
Arjen sankari
Viestit: 1165
Liittynyt: 28.8.2006 19:58

Viesti Kirjoittaja Wireless »

Omasta kokemuksesta voin kertoa että mittaria on hankala kalibroida kohalleen ja jos neulan saa näyttämään oikein niin matkamittari jää tekemään vääriä kilometrejä. Ongelma ratkeaa parhaiten kun vaihtaa sen mittariston mistä peräkin on.


t. kakkosella yhdeksääkymppiä :wink:
Mersu on filosofinen alku autolle.


Pro-HVM

http://www.udo-online.de/
http://www.clinteastwood.net/
väpelö
Viestit: 93
Liittynyt: 28.2.2007 20:02

Viesti Kirjoittaja väpelö »

sportti getrakeissahan on suora vitonen.
tosiaan matkamittarikin näyttää aivan liian vähän,ihmettelin alussa kun tuli aika hurjia kulutuslukemia :mrgreen:

järkevin varmaan laittaa 2.65 perälle oikea mittari,onkos tuolla 2.65 perällä ollut muita kuin 300d turbo?missään bensassa?aina parempi jos riittää asteikko pitemmälle kuin 220

:wink:

sattuuko kellään olemaan joutavana?
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Nyppää neulan irti ja laittaa paikkoilleen sen virheen verran eri asentoon. Omassa on mittariremontin jäljiltä nopeusmittarivirhe n. 2km/h liian vähän.
väpelö
Viestit: 93
Liittynyt: 28.2.2007 20:02

Viesti Kirjoittaja väpelö »

mahtaakohan tuolla tavalla saada isoa mittarivirhettä kohdilleen mitenkään.90 vauhdissa näyttää 20 liian vähän ja 200 vauhdissa jo noin 50 liian vähän :mrgreen:
ja miten mahtaa matkamittarin käydä?sen kun olisi hyvä näyttää oikeaa :roll:
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No jos sitä neulaa menee kääntään niin sehän näyttää vain tietyllä nopeudella oikein, muilla nopeuksilla valehtelee samoin ku ennenki.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Antti M. kirjoitti:No jos sitä neulaa menee kääntään niin sehän näyttää vain tietyllä nopeudella oikein, muilla nopeuksilla valehtelee samoin ku ennenki.
No ei se ihan noin mene. Virhettä siihen jää väkisellä varsinkin jos heitto johtuu eri välityksistä mutta kyllä tilanne paranee huomattavasti, esim. mulla oli heittoa 7-9 km/h nyt on sitten 0-2km/h näillä Suomen maantienopeuksilla.
mahtaakohan tuolla tavalla saada isoa mittarivirhettä kohdilleen mitenkään.90 vauhdissa näyttää 20 liian vähän ja 200 vauhdissa jo noin 50 liian vähän
ja miten mahtaa matkamittarin käydä?sen kun olisi hyvä näyttää oikeaa
:shock: :shock:
Tuohon en kyllä kommentoi mitään vaan viittaan edellisten suosituksiin. :D
Roikale
Viestit: 63
Liittynyt: 10.4.2006 20:09

jaa

Viesti Kirjoittaja Roikale »

Jos mittari on elektroninen, siihen väliin kun laittaa "speedohealer" nimisen värkin, niin saa näyttämään melkeen mitä vaan.

Käytetään ainakin moottoripyörissa, kun rattaita vaihdellaan.

Google antaa lisäinfoa..
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: jaa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Roikale kirjoitti:Jos mittari on elektroninen, siihen väliin kun laittaa "speedohealer" nimisen värkin, niin saa näyttämään melkeen mitä vaan.
Eipä ole. Tai no saahan vaijeri käyttöseenkin noita vaijerin väliin tulevia vaihteistoja. Tosin taitaa olla helpompaa vaihtaa se mittari. :D
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jiitek kirjoitti:
Antti M. kirjoitti:No jos sitä neulaa menee kääntään niin sehän näyttää vain tietyllä nopeudella oikein, muilla nopeuksilla valehtelee samoin ku ennenki.
No ei se ihan noin mene. Virhettä siihen jää väkisellä varsinkin jos heitto johtuu eri välityksistä mutta kyllä tilanne paranee huomattavasti, esim. mulla oli heittoa 7-9 km/h nyt on sitten 0-2km/h näillä Suomen maantienopeuksilla.
No kyllä takuulla menee noin jos välitys on muuttunut. :D
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Onkos se nyt varmasti aina niin että joka perällä on oma mittarinsa? Eiköön se useimmissa autoissa laiteta kohilleen laatikossa olevan vaijerinpyörittäjän välityssuhteella, eli sinne laitetaan perää vastaava välitys? :? P.S. On se helppoo vanhassa kuplassa tai nelikko Sierrassa ym. kun etupyörästä otetaan se nopeus.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ainakin 123/201/124/126:ssa on näin. Ja taisipa olla tässäkin jostakin ko. mallista kyse.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Antti M. kirjoitti:
Jiitek kirjoitti:
Antti M. kirjoitti:No jos sitä neulaa menee kääntään niin sehän näyttää vain tietyllä nopeudella oikein, muilla nopeuksilla valehtelee samoin ku ennenki.
No ei se ihan noin mene. Virhettä siihen jää väkisellä varsinkin jos heitto johtuu eri välityksistä mutta kyllä tilanne paranee huomattavasti, esim. mulla oli heittoa 7-9 km/h nyt on sitten 0-2km/h näillä Suomen maantienopeuksilla.
No kyllä takuulla menee noin jos välitys on muuttunut. :D
Eiköhän se perävälitys ole ihan lineaarinen. :!: Neulaa siirtämällä saa virhettä korjattua, mikäli käytännössä on mahdollista neulalla pelata.
Tällä saadaan pysyvä virhenäyttö pois.

Jos ajatellaan että mittari on hyvälaatuinen, heiton pitäisi olla koko ajan sama. :wink: Jos heitto vaihtelee eri nopeuksilla, niin sama poikkeama jää edelleenkin jäljelle niille nopeuksille missä sitä ollutkin. (Kuitenkin pysyvän virheen poiston verran vähemmän.) :lol: :lol: Olipas hankala selittää.
Avatar
Antti M.
W123-Spesialisti
Viestit: 131
Liittynyt: 17.7.2006 13:52
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

romu kirjoitti: Eiköhän se perävälitys ole ihan lineaarinen. :!:
Nimenomaan. Eihän se mittari tajua jos on perä vaihettu. Jos kardaani pyörii vaikka 2000rpm ja auto kulkee tällöin 100km/h ja mittari näyttää vaikka 80 km/h, siirretään neula näyttämään 100km/h -> ajetaan tod. nopeutta 150km/h jolloin kardaani pyörii 3000rpm, mittari lisää nopeutta alkuperäisestä 80km/h näyttämästä 50% eli 40km/h jolloin se näyttää nyt 140km/h eli heittää edelleen :!:
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Kuva
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Tottavie, siellähän se vaijerin pikkupyörä alkaa satasen jälkeen tahkoamaan uutta virhettä entisen korjatun lukeman päälle.
Oikeassa olet. Neulan siirrolla ei tosiaan saa skaalausta tehtyä. :kakka:

Töissä kun lämpötilalähettimiä virittelen, niin tämähän on sama juttu kun säätäis zero- ruuvista ja jättäis spanin säätämättä. :lol:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Näppärä Kylli-täti voi askarrella paskarrella ja piirustaa vaikka ruutupaperista uuden asteikon ja liimata sen Pritt-liimalla mittarin päälle, silloin saa näyttämät kohdilleen samoilla rojuilla. Kuvitellaan nyt perävälitys 2:1 mittari näyttää 0Kmh ja vauhti on 0Kmh, 50Kmh-50Kmh, 100Kmh-100kmh. Vaihdetaan 3:1 peppu ja vastaavat luvut: 0-0, 75-50, 150-100 jne. Ei saa runkittua neulasta kohalleen kuin yhteen tiettyyn nopeuteen, kaikilla muilla kusettaa. Pätee tietysti vai takatuuppareissa jotka kartaanista mittaa, etuvituvetosissa jotka mittaa vetarista ei "perä"välitys siis vaikuta, rengaskoon ratikaaliset muutokset kylläkin. :ope:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Mutta jos esim haluasin vaihtaa 190E:n nelilovisen viisiloviseen ja jättäisin perän alkuperäiseksi niin mittaristo toimisi normaalisti? Eli perä on se joka sekottaa lukemat vai? :roll:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Swataia kirjoitti:Mutta jos esim haluasin vaihtaa 190E:n nelilovisen viisiloviseen ja jättäisin perän alkuperäiseksi niin mittaristo toimisi normaalisti? Eli perä on se joka sekottaa lukemat vai? :roll:
Käytännössä näin, tai no kuka se näistä uusista kaikista tietää kun onhan siellä joka pyörässä pyörimisnopeusanturit. Saahan sen nopeuden vaikka sieltä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kardinaaliaksilastahan se ainakin näissä vanahemmissa mittaa, jossa analoginen mittari. Eli perä määrää lukemat, ei loota.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

voikos sinne lootan kylkeen vaihtaa pyörittäjän hammasrattaan? jos hännän käyttää pois
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

En tiedä asiasta! Mutta mielikuvani on että yleensä vain vaijerinpyöritin vaihdetaan, muoviosa sallii sen pienen hammaskulmamuutoksen ja hampaan kokoeron tai pyörittimen runko-osa on "epäkesko" jolloin erisuuret rattaat sopivat. Monissa merkeissä tuo ratas on eri perälle eri värinen. TÄMÄ ON MUTUA!!! En tiedä pitääkö kartaanin matoratas vaihtaa. Kertokoon viisaammat totuuden, varsinkin Mersuista.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

2.65 perää kakkosnelosessa ei ole muualla kuin turbossa. sinänsä fiksu systeemi, mittari toimii oikein kaikkien laatikkojen kanssa. käsittääkseni mittarihuollot voi tehdä väliin vaihteiston jolla mittari alkaa näyttään oikein.

tai sitten laitat alle sopivasti isommat renkaat :D

mulla pikkumersussa on sellainen ongelma, että vaijerin ja laatikon neliötappi ja -reikä on väärän kokoiset. eli ei toimi mittari täälläkään 2.65 perällä ja getragilla :roll:
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Ainakin joihinkin saksalaisiin :shock: saa eri matopyöriä, esim. 18, 19 ja 20 hampainen. Kaikki passaa samaan kardaanipyörään.

Omassa näytti satasessa jotain 11km/h liikaa, eli prosentteina reilu 10%.
Vaihtamalla matopyörä 18-->20 lukema heittää nyt ehkä 0-1km/h. 8)
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

kerran vaan tuuppasin 123 koppaisen lootan 190E meseen loota oli kyllä samanlaisen koneen perästä mut mittarin näyttämä muuttui...eli pyörittäjän rattaissa oli eroa.... oli vaan 190 niin vanha et passasi kytkimen boorikin suoraan....siis molemmissa koneena oli M102 kones....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
einari
Viestit: 2
Liittynyt: 15.10.2007 0:31
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja einari »

No entäs jos sitä neulan juuressa olevaa "kellonjousta " löyhyttää kääntämällä sitä säätöä,eikös silloin pitäis nopeusnäyttö korjaantua? Matkamittariinhan se ei tieten vaikuta. Kerran hain peränvaihdon jälkeen neulan asennon tuollalailla just kohilleen,tosin erimerkin autosta.
Avatar
Wade71
Viestit: 83
Liittynyt: 18.7.2006 22:19
Paikkakunta: Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade71 »

Tere !

Kun tämä mittarin kalibroimisen kysymys aina ajoittain ponnahtaa esille, kerronpa, mitä tiedän aiheesta siihen hieman tutustuttuani = kaivelua netistä, jonka jälkeen räpläystä.

Otan seuraavassa kantaa vain nopeuspuolen asioihin ja seuraava pätee luonnollisesti "Wanhan hywän ajan Mersujen mittareihin" Siis ainakin 114/115,116,107, 123,124,201 ja 126. Uudemmat sähköiset flipperit varmaan erikseen.

Nopeusmittarin toimintaperiaate kahdella lauseella:

Vaijerin pyörimisnopeuteen suhteessa oleva indusoitunut jännite aikaansaa neulaa myötäpäivään kiertävän voiman, jota jousi vastustaa. Jousen kireyttä säätämällä neula voidaan kalibroida näyttämään oikein.

Tuolta löysin ohjeet Perliinin murteella :

http://home.arcor.de/vischauge/wstacho1205/wstacho.html

Ja hommiin :

Omassa 300 D:ssäni mittari lupasi urheilullista kyytiä, sillä virhe oli satasen vauhdissa +12 kmh, mikä on jo ärsyttävää. :evil:

Ohjeet lyhyesti suomeksi :

Hommassa ei tarvita erikoistyökaluja, seuraavilla pärjäät :

- akkukone/ tavallinen porakone, joka pyörii vastapäivään
- profiililtaan neliskulmainen naulanpätkä tmv.
- muutama erikokoinen ruuvimeisseli
- iso parsinneula & pieni astalo (=lyömäase)
- ennalta hankittu tieto mittarivirheestä (Lähde:GPS,tutkataulut,kello, Sisäasiainministeriön ystävällinen ja palveleva poliisiosasto )
- hieman prosenttilaskun osaamista
- reipas asenne ja malttia :)

1.) Selvitä mittarivirhe => korjauksen suuruus
2.) Irroita nopeusmittari mittaristosta erilleen
3.) Pyöritä mittaria akkukoneella VASTApäivään vaijerin istukasta tuolla kantikkaalla naulalla => katso näyttämä
4.) Mittarin neulan tyvessä on messingin värinen prikka, jossa on ura tai viillos, laita neulan kärki uraan ja naputtele prikkaa varovasti haluttuun suuntaan vähän (alkuun vaikka tunnin verran kellon asteikolla). Prikan kiristäminen (=myötäpäivään) vähentää mittarin näyttämää, löysyttäminen saa mittarin näyttämään suurempaa nopeutta. Varo mählimästä mittaritaulua rasvaisilla sormilla ja varo neulaa, se on huitulanohutta alumiinia !
5.) Pyöritä uudestaan mittaria ja katso, paljonko näyttämä muuttui (luonnollisesti samaa nopeutta koneessa käyttäen -> suhteuta tämä muutostarpeeseen, varmaan halunnet tarkan mittarin 80-100 alueelle, tässä tarvitaan prosenttilaskua)
6.) Toista vaiheita 4.-5. ,kunnes virhe on eliminoitu, prikan oikean asennon löytyminen voi vaatia useita yrityksiä, joten kannattaa olla tarkkana ja tehdä vain maltillisia korjauksia (puoli kierrosta ja olet eri nimismiespiirissä... )
7.) Kasaa mittari takaisin paikoilleen.
8.) Aja ja nauti elämästä ! :D

Mittarini näyttää nyt satasessa parisen kilsaa liikaa, mikä on ihan sopivaa, kun aikovat nuo kameratkin säätää kuulemma "Hammurabin-Gestapon malliin".

VDO:lta löytyy varmaan joku hekumallinen erikoistyökalu tuohon neulan säätöön, mutta itse tulin mainiosti toimeen tuolla parsinneulalla ja käytin pikkuräikkää astalona neulaa (oja) naputellessani. Güntteri näkyi kuvissa käyttävän pikku ruuvaria, mutta havaitsin neulan paremmaksi.

Samassa yhteydessä on kätevää hoitaa koko mittaristo kuntoon eli vaihtaa palaneet polttimot, uusia k****htänyt dimmeri, maalata neulat ja alunperin punaiset merkinnät taulusta (on muuten tarkkaa kuin hyttysten kuksiminen ), putsata pölyt ja vaikka uusia kellon kondensaattorit, jos kolvi pysyy kädessä (ja kello tapaa pysähdellä erityisesti pakkasilla). Tein omaani koko hoidon ja aikaa kului noin viisi tuntia. Rahaa kului tarvikkeisiin nelisen €uroa (kondensaattorit 36 c, purkki oranssia maalia 2 € ja pieni sivellin 1,5 €). Dimmerin (Rheostat) sain vaihtokaupalla.

Voisinpa kenties jotakuta em. hommassa avustaakin soveltuvaa korvausta vastaan, YV:tä voi laittaa.


Nyhräilyterveisin,

Wade


PS

Kannattaa myös muistaa, että renkaiden kuluneisuusastekin vaikuttaa tuohon mittarin näyttämään... (Esim uuden renkaan pinnoista 8 mm pois on halkaisija jo 16 mm pienempi ja kehällä ero onkin jo viitisen senttiä, mikä esim. W123:n 14-tuuman renkaissa on noin 2,5 %)

PPS

Koko nopeusalueella mittaria ei taida tosiaan aivan tarkaksi noin saada, mutta paljon paremmaksi kyllä. Virhe ei siis ilmeisesti ole täysin lineaarinen.


einari kirjoitti:No entäs jos sitä neulan juuressa olevaa "kellonjousta " löyhyttää kääntämällä sitä säätöä,eikös silloin pitäis nopeusnäyttö korjaantua? Matkamittariinhan se ei tieten vaikuta. Kerran hain peränvaihdon jälkeen neulan asennon tuollalailla just kohilleen,tosin erimerkin autosta.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Eikös 400E:ssa ole 2,65välitys perässä? Yksi tällainen vähän ajettu ASR perä on myynnissäkin Saksan Ebayssa.

Aika lailla olet välitystä harventanut. Eikös alkuperäinen välitys olisi
kuitenkin paras, miksi vaihto? Tiheämpiä välityksiä olisi paljonkin
tarjolla eBayssa ja halvalla.

Kiitos hyvästä mittarinsäätöohjeesta, vaikka harvoin sitä tarvitaankin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”