Jäykän taka-akselin suuntaus?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jäykän taka-akselin suuntaus?
Akselin kulkukulmahan ei ole mikään temppu laittaa kohdalleen, mutta entäs pyörien keskinäinen kulma? Akselinhan tulisi olla suora, mutta näin ei aina ole. Hämmästelin erään ralliescortin alla Atlas-perää jossa oli akseliputkessa hitsipalkoja, en keksi muuta selitystä noille kuin akselin suuntaaminen krymppäämällä. Korjailuja ne eivät olleet. Onko kellään kokemusta asiasta?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Periaatteessa jäykän akselin aurausta ei voi säätää.
Mutta saattaahan se hieman muuttua juurikin esim hitsaamalla etupuolelle putkea kunnon hitsisaumaa. (lisää aurausta) Tuokin riippuu aika paljon millaisesta tavarasta se akseli on tehty. Joskus ne ovat melko jämyä tavaraa ja vastaavasti joskus akselin kuoret on jotain läkkipeltiä.
Pidemmän päälle tuolla tyylillä tehdyt muutokset ei ole hyviä koska vetoakselin pooritus alkaa liikkua aina kun akseli pyörii = pooritukset kuluu.
Mutta saattaahan se hieman muuttua juurikin esim hitsaamalla etupuolelle putkea kunnon hitsisaumaa. (lisää aurausta) Tuokin riippuu aika paljon millaisesta tavarasta se akseli on tehty. Joskus ne ovat melko jämyä tavaraa ja vastaavasti joskus akselin kuoret on jotain läkkipeltiä.
Pidemmän päälle tuolla tyylillä tehdyt muutokset ei ole hyviä koska vetoakselin pooritus alkaa liikkua aina kun akseli pyörii = pooritukset kuluu.
Kaverilla oli joskus Atlas korjattavana, mihin oli linkkien kiinnikkeet hitsattu. Ei ollut kestänyt montaa kilometriä, "jostain kumman syystä". Akseli oli silminnähden kiero.
Olisko joku vatipää laittanut tässäkin tapauksessa linkkien kiinnikkeet hitsaamalla kiinni... Sitten saumaa toiselle puolelle, niin suoristuu.
Tai voihan se olla mennyt jossain rysäyksessä hiukan kieroon, sitten lämmittämällä suoristettu.
Olisko joku vatipää laittanut tässäkin tapauksessa linkkien kiinnikkeet hitsaamalla kiinni... Sitten saumaa toiselle puolelle, niin suoristuu.
Tai voihan se olla mennyt jossain rysäyksessä hiukan kieroon, sitten lämmittämällä suoristettu.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Millä ne sitten olisi pitänyt laittaa Maailman alusta asti kai niitä ja jousitalloja on hitsattu jenkkiakseleihin.Sivonen kirjoitti:Kaverilla oli joskus Atlas korjattavana, mihin oli linkkien kiinnikkeet hitsattu. Ei ollut kestänyt montaa kilometriä, "jostain kumman syystä". Akseli oli silminnähden kiero.
Olisko joku vatipää laittanut tässäkin tapauksessa linkkien kiinnikkeet hitsaamalla kiinni... Sitten saumaa toiselle puolelle, niin suoristuu.
Tai voihan se olla mennyt jossain rysäyksessä hiukan kieroon, sitten lämmittämällä suoristettu.
MJF kirjoitti: Pulttiliitoksella tukivarret pyöreään putkeen kiinni Eissaattana, tuommosesta tulee lähinnä mieleen sivik-miehen säädettävät tukivarret jotka pyöri ympäri nettiä jokuaikasitten
Säädettävät tukivarret
"Huominen on aina tulevaisuutta."
APUVA, ÄITEE...ile kirjoitti:MJF kirjoitti: Pulttiliitoksella tukivarret pyöreään putkeen kiinni Eissaattana, tuommosesta tulee lähinnä mieleen sivik-miehen säädettävät tukivarret jotka pyöri ympäri nettiä jokuaikasitten
Säädettävät tukivarret
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Siinä bolt-on linkit:
http://www.kplinks.com/product.php?prod ... =72&page=1
Mitä ameriikasta ei löydy, sitä ei tarvi.
http://www.kplinks.com/product.php?prod ... =72&page=1
Mitä ameriikasta ei löydy, sitä ei tarvi.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Joo noi ameriikan poijaat tekee päättömyyksiä....
No ohan noita ekkerin takabanjoja hitsailtu juu ja RS-tankojen kiinnikkeitä ja ei ne saa kovin vihtaksellaan olla tai vetarit kanii....nelilinkkejä ei ole tullut väsättyä mut ei ne kyllä muulla konstilla pysy kun hitsaamalla ja hitsipillleillä lämmittämällä voi käännnellä suoraan....ei noi atlakset ole niin heikkoja mitä joku enkku perän banjo...niihinhän on sitten ollut vahvike sarjojakin...käytetty joskus mikkolan lontoo-meksikorallin aikaan
No ohan noita ekkerin takabanjoja hitsailtu juu ja RS-tankojen kiinnikkeitä ja ei ne saa kovin vihtaksellaan olla tai vetarit kanii....nelilinkkejä ei ole tullut väsättyä mut ei ne kyllä muulla konstilla pysy kun hitsaamalla ja hitsipillleillä lämmittämällä voi käännnellä suoraan....ei noi atlakset ole niin heikkoja mitä joku enkku perän banjo...niihinhän on sitten ollut vahvike sarjojakin...käytetty joskus mikkolan lontoo-meksikorallin aikaan
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
sai kyllä hyvät naurut komerossa ei pysynyt aksila kiinni...MJF kirjoitti:Vielä ei vakuuttanut ylläolevat bolt-onit
http://rides.webshots.com/video/3026513 ... 9359WVpyxw
suosittelen hitsausta
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Entäs sitten kun tehdään SOA johonnii maasturiin ja pitää etupepusta kääntää pinjonia ylemmäks? Akseliputket laitetaan rällättimellä poikki vaan ja kierretään keskiosaa muutama aste, sitten hitsataan kääntöpäät takasin putkeen ja jousitallat eri kohtaan ja eri päin. Mahtaapa tulla suora ja samat casterit oikealle ja vasemmalle ekalla yrityksellä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kannattaa kysyä tuolta -> http://www.saunalahti.fi/~vpv/saatajat/
Varmasti.Easy Rider kirjoitti:Entäs sitten kun tehdään SOA johonnii maasturiin ja pitää etupepusta kääntää pinjonia ylemmäks? Akseliputket laitetaan rällättimellä poikki vaan ja kierretään keskiosaa muutama aste, sitten hitsataan kääntöpäät takasin putkeen ja jousitallat eri kohtaan ja eri päin. Mahtaapa tulla suora ja samat casterit oikealle ja vasemmalle ekalla yrityksellä.
Huhun mukaan Volvolla on jossain ratasarjassa ollut vuonna kuokka&kirves vetareissa nivelet jäykän akselin sisällä. Eli akselin kuorta on säädetty "toleransseihin" aika kovalla kädellä ilmeisestikin.
I drive an Opel. What's your excuse?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla