Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Ensimmäisenä täytyy sanoa että tämä on yksi foorumin mielenkiintoisimmasta ketjuista. Tulee usein luettua, vaikka en näistä vehkeistä niin paljoa ymmärräkkään.

...mutta asiaan : Kävin eilen ajamassa pakasta vedettyä Scania P360 säiliöautoa ja täytyy sanoa että on noi autot kehittynyt aika huimasti kymmenessä vuodessa! Oli tasasta kyytiä ja hienosti kulki. Tehoa nyt saisi olla enemmän, mutta kyllä se riittävän ripeästi liikkuu. Vaunuja näillä paloautoilla ei ole tarkoituskaan vedellä, joten 360 pollea riittää aika pitkälle. Opticruise oli positiivinen yllätys. En ole aikasemmin ajanut robottivaihteisella kuorma-autolla, mutta Allisonin automaatilla varustettuun Scaniaan verrattuna opticruise oli jopa erinomainen. Ja Allison on sentään huomattavasti kalliimpi laatikko..
Korityöt on tähän oli tehny Saurus ja säiliöt on nykyään komposiittia. Tilavuutta löytyy 10,7 kuutiota vettä ja 300l vaahtoa.

Käytössähän sen sitten näkee että millanen peli tämä nyt sitten loppujenlopuksi on. Tietotekniikkaa on ainaki paljon verrattuna 04-vuoden Scania sammutusautoon, mm. pumpun ohjaus tapahtuu nykyään kokonaan nappuloilla. Toivottavasti kaikki pelaa myös pakkasilla ja vuosienkin päästä...

Laitetaas nyt vielä kuva : Kuva
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

824 jakarin alustalla joku vetin iso phohenix tai mikälie asuntoautio sakemannilla ollu parkis pitkälläsuoralla. Taitaa olla kuitenkin joku Concordian valmiste?
Nuo pikkujakarit heiluu niinku vanha printteri et ihmetyttää miksi maksaa monta sataatuhatta tuollaisesta soutuveneestä.
Mikä kone tuo 240hp on kun se ei pitäny sitä kamalaa 4cyl säksätystä?
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

et kirjoitti:Mikä kone tuo 240hp
OM 906LA. Rivi-6.
6,37 ltr 175KW 238hp 850nm.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Okei, eli ihan ok kone laitettu soutuveneen keulalle ja siihen päälle mahtava asunto.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

OskuV kirjoitti: Korityöt on tähän oli tehny Saurus ja säiliöt on nykyään komposiittia.
Tällaisia paloautovalmistajia Suomessa näköjään:
Wikipedia kirjoitti:Palo- ja pelastusajoneuvojen valmistus
Kiitokori Group hallitsee Suomen paloautomarkkinoita Saurus-autoillaan 80 prosentin markkinaosuudella. Puolustusvoimien toimituksiin erikoistunut oululainen Conlog tekee autoja muutamalla miljoonalla. Muita valmistajia ovat lappeenrantalainen Kulkeva 1,5 miljoonan euron myynnillä, ja tammelalainen Paja Viher-Vehmas.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paloauto#P ... _valmistus
Viime vuosina kaikki Suomessa myydyt paloautot ovat tietääkseni olleet tehty Scanian alustalle. :roll:
Kuva
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Kulkeva on mennyt muutama vuosi sitten konkurssiin, joten pottia jakaa käytännössä Saurus ja paja Viher-Vehmas. Ulkomaisia autoja on muutamia maahan tullut, mutta ilmeisesti laadussa on ollut sanomista. Pelastuslaitokset varmasti haluaisi kotimaiset korityöt, mutta Eu-säädösten takia hankinnat on kilpailutettava ja kaikki tarjoukset täytyy huomioida. Suurin osa autoista on Scanioita, varmaan 90%. Loput on sitten käytännössä kaikki Volvoja.
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vensku_ kirjoitti:Pyöriä on! :happy:


Saisivatten sellasen säännöksen tehdä, :contract: että joku 445 tai 485:n single kelpais paripyörien tilalle. Ei tietenkään mikään 385:n riitä, mutta kyllä tuo leveä pitäis kelvata paripyörän tilalle. :no:

Ois kova säästö polttoaineissa, ja tietääkseni 2x 295 tai 275:nko noissa kärreissä alkaa olee yleisin koko, ei paljoa tienkulutuksessa eroa esim 485:een, mutta polttoainekulussa kylläkin. 275:n on tosi raskas pyörä vetää.
Metsäalan ammattilehti kirjoitti:Perävaunullisten ajoneuvojen paripyöräsääntö on edelleen tarpeen
http://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?8439
Kuva
Hulk
Viestit: 79
Liittynyt: 15.10.2006 21:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

Tuossa aikaisemmasta painonkorotuksesta. Teiden kunto ollut jo sillon huolena.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PCiRj8B6Yy8[/youtube]
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Näin ehkä kävisi lopulta, jos rekkojen massoja alettaisiin pienentää:
Kuva :P
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Tai näin

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tässä Auvisen Mikan uusi projekti etenee. Power Truck Show:ssa elokuussa näet lopputuloksen!
Kuva
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Puolustusvoimille kuorma-autot Scanialta. Hs:n juttu.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kemijoki Oy rakensi Petäjäskosken voimalaitosta vuosina 1956–1960. Töissä oli noin 350 kuorma-autoa, joista osa oli legendaarisia rönttämersuja (LK, LAK 312 ja 321).
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Ihan aitoja "myyrän pelottimia" :D
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Lisää rönttämöllejä.Touareg-heimo muuttaa! Sittemmin heimo on alkanut käyttää vuotuiskierrollaan VW Touareg-maastureita.

Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

SISU SRH 450 "MAMMUT" Kuorma-auto, jonka ajamisesta kukaan ei pitänyt. :roll: Sisu Auto valmisti näitä "Mammutteja" ruotsalaiselle kaivosyhtiölle LKAB:lle 6 autoa. Veturissa 5 akselia, puoliperävaunussa 2 järeämpää akselia. Kuormauskyky 120 tonnia, kokonaispaino 170 tonnia. Moottorina Cumminsin 19-litrainen ja 600 hv.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=60ju35zmD7A[/youtube]



SISU SRH 450 "Bambino"

5-akselinen nuppiauto:
Kuva

Mammut:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tuon Sisu K50SS:n voimanlähteenä oli Rolls-Royce C6-TFL 12,7-litraisena. Sama moottori löytyy mm. tästä Vickers VR180 Vigor-telatraktorista:
Kuva
http://tractors.wikia.com/wiki/Vickers_VR_180
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Sisusta juttua Hank's Truck forum sivustolla ----> Klik


Tämä Sisu SRH 450 viisiakselinen on harvinainen yksilö. Ei ole pahemmin näkynyt tien päällä, luultavasti ollut enimmäkseen kaivos- tai monttukäytössä.

Kuva

Kilvissä kuitenkin :roll:
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Hollantilainen Ginaf on Sisun ohella ollut edelläkävijöitä akseleiden lisäämisessä. Onpa merkki tehnyt jopa 6-akselisen:
Kuva :roll:
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Vehnälastin purku käy näinkin :shock: Pakistanissa vajailla kuormilla ei ajeta. Tästä näyte pääkaupunki Islamabadin luoteispuolelta. Linkki ----> Klik


Vielä mahtuu :wink:

Kuva


Tavallinen viljakuorma :shock:

Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Laaksonen kirjoitti:
Metsäalan ammattilehti kirjoitti:Perävaunullisten ajoneuvojen paripyöräsääntö on edelleen tarpeen
http://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?8439
Huh huh, 495:n... :happy:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

495/45r22,5 nuppi-vetopyöriä on ja käytetäänkin, onneks ei meillä. 445/45r19,5 ja joskus -22,5 kärrynpyöriä sen sijaan aika yleisesti näkee.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Laaksonen kirjoitti:Kemijoki Oy rakensi Petäjäskosken voimalaitosta vuosina 1956–1960. Töissä oli noin 350 kuorma-autoa, joista osa oli legendaarisia rönttämersuja (LK, LAK 312 ja 321).
Kuva
Onko linkkiä kuviin?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Easy Rider kirjoitti:Onko linkkiä kuviin?
KTK

Kuva

Toinen linkki ----> Klik
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Kuva

Kävin tämmöistä koittamassa. Aika kivasti men, kokonaispaino oli 47t.
Mun kohdalla karsinnat on nyt suoritettu ja seuraava etappi on välierät. Elokuussa finaali ja syyskuussa Göteborgiin kisaamaan maailman taloudellisimman kuski tittelistä. Katotaa kuin äijän käy.
Pääasia et voitin näitä ajokouluttajia jo karsinnoissa. Millasia opettajia nykyään on ku täytyy ite tulla näyttää miten ajetaan? :lol:
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

kondivo kirjoitti:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=alG1XMhZMwE[/youtube]
Arocsista jokin uusi versio kehitteillä:
Kuva
http://translate.googleusercontent.com/ ... -C3NsRUXTw
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Toinen esittelytilaisuus: Alustajumppaa

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F5wZBNB2LmE[/youtube]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”