Vanne-topic (vapaa kaikille vanteille)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Minkähänlainen pohjamaali olis sit parasta alumiinille? Meininkinä olis puhalluttaa lemanssien kehät soodalla, maalata sisäpuolet, ja kiillottaa lipat. Keskiosia ei tarvi maalata, ne on vielä ihan hyvät.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Alumiinille on oma pohjusteensa, epoksipohjainen käy myös.
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

muutaman kerran yrittäny päästä helpolla ja kattonu et on senverta hyvässä kunnossa et ei viiti puhaltaa, mutta kun sitä aikasa jynssäilee ni löytyy niitä hapettuman alkuja varsinkli sisäpiolelta.
helpoin ja nopein tie on just puhallus (jos mahdollista kunnon järeät laitteet) välihionta pohjamaali välihionta pintamaali ja lakka.
pohjamaalina vaikka Nor-Maalin Epocoat 21 HB, helppo ja pehmyt hioakkin vaikka ruiskasis paksummalti samalla voi "oikasta" pikku kolotkin :wink:
pintaan käy sit mikä huvittaa.
S211 270cdi -04
W166 350cdi -14
W126 280 -83 rojekti
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

epk kirjoitti:ei missään nimessä, jos ne on yhtä hyvässä kunnossa mitä tuo kuvan vanne niin jollain 300-400 aloittaa ja lopettaa vaikka 600.

Jos on jotain monttuja tms niin ne voi karkeemmalla niiltä osin.


edit, ja ottaa noi edellisen omistajan lakat pois jollain tinnerillä tms, varoo vaan ettei pehmennä itse kunnon maalia keskilätystä.
Hmm..saiskohan noi vanhat lakat tosiaan tinnerillä tms. pois ?! Meinaan, itseasiassa muuta "virhettä" noissa vanteissa ei mielestäni ole kuin noi edellisen omistajan lakat. Säästyisi meinaa aika paljolta (hiekkapuhallus ja maalaus). Raaputtamalla noi paikoin irtoilee, mutta raaputtelu jättää jnk verran naarmua, niin ei oikeen viittis. Ja tietty noissa lipoissa on virhettä, mutta ne saavat viilaa, paperia ja kiillotusta 8)

Tossa muutama kuva yhdestä vanteesta lippa viilattuna ja hiottuna 320 asti. Vanne pesty kaavalla liukkari --> pienpoisto (mm.painoliimojen poisto) --> liukkari --> lentoruosteen poisto (IronX) --> liukkari. Pesuvälineenä mikrokuitu hanska ja piukempiin paskoihin annoin tiskiharjaa.

Kuva Kuva Kuva Kuva
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Jos saat tuon lakan jollain pois, niin eihä noita tarvi ees maalata. Tulipa hyvät sisäpuolta kunnon pesuaineilla :shock:
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep , hiekkapuhaltaa noita ei kannata, eikä kyl keskilättyykään maalata ellei parit kiven iskut niissä haittaa. Puleeraamalla saat kiillon takas keskiöihin.

Veikkaan että lakka on spray pullosta, joten milläs se lähtee turvallisimmin ? joku tietää.
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

epk kirjoitti:jep , hiekkapuhaltaa noita ei kannata, eikä kyl keskilättyykään maalata ellei parit kiven iskut niissä haittaa. Puleeraamalla saat kiillon takas keskiöihin.

Veikkaan että lakka on spray pullosta, joten milläs se lähtee turvallisimmin ? joku tietää.
Joo, on luultavasti spraypullosta. Tinnerillä just hankailen ja liuottelen, ei tunnu olevan vaikutusta =/ Asetonitoopi odottaa vieressä... Jotain vinkkiä, jos jollakulla olis, et millä toi irtoo ?!

Käsin kiillottelin, kun kone varastossa, niin #101 Megulla tota keskiötä ja isompia naarmuja pois. Täytys varmaan kone kaivaa varastosta :D
Viimeksi muokannut teggiz, 19.1.2014 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Asetoni ei vaikuta alkuperäiseen maaliin kunnolla, mutta spray lakka lähtee aika hyvin. Asetoni kyllä pehmentää silti alkuperäisenkin sitten ajanmittaan.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

Sergey kirjoitti:Asetoni ei vaikuta alkuperäiseen maaliin kunnolla, mutta spray lakka lähtee aika hyvin. Asetoni kyllä pehmentää silti alkuperäisenkin sitten ajanmittaan.
Joo, se on sit seuraava "ase". Täytyykö oikeen "liuottaa" liinan avulla vai riittääks asetonia liinaan ja hinkkaamaan ?!
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no testaa ensin liinaan ja sitte hinkkaat, jos ei auta niin kostuta liina kunnolla ja anna vaikuttaa alueen päällä. Kostea vesi liina kaveriksi niin voi keskiöitä vähän suojella tarvittaessa.
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

Asetonilla lähti melkosen hyvin, mutta...ton kellertävän lakan alla oli jotain röpelöä/kupruilua, joka maaliksi paljastui, kun kellertävä lakka oli poistettu. Oli yritetty ilmeisesti paikkamaalata jotain tosta. Pohjamaalia ei ilmeisesti ollut, alumiini paistoi melkein heti tosta alta.

Kuva

Taidanpa sitten pitäytyä vanhassa suunnitelmassa :? Meinaan samassa kohtaa etupuolta koko vannetta samanlaista ton lohkeilevan lakan alla. Tota kupruilua ilmeisesti juuri sen takia, ettei paljaaseen alumiiniin oltu laitettu alumiinille sopivaa pohjamaalia ? Riittäiskö, että noi kupruilevat kohdat hioo pohjaan asti ja loput etupuolesta karhentaa, ja sitten alumiinille sopiva pohjamaali koko vanteen pintaan ja väri päälle ?
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juurikin näin :) , tai paljaalle alumiinille vain alutartunnat, ei väliä, maalari tietää sitten kun on sen aika.

vedät kupru kohdat vaan nyt paljaalle ja sitten liippaat koko vanteen naaman sinne 500-600 ja vielä kolot jne fine "karhunkielellä" .
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

Noita "kupruja" eli syöpymiä juurikin tarkoitin......
Niitä vaan yllättäin aina rupeaa löytymään:)puhaltaapi kaikki pois vaan kylmästi, tulloo kerralla hyvä jalähtee ne hapettumat kokonaan, hiomalla tahtoo aina jäädä "siemen" itämään....
S211 270cdi -04
W166 350cdi -14
W126 280 -83 rojekti
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Käykö 14" barokit -86 W124:seen? Jossain tästä oli juttua, vaan en löytänyt.... :oops:

EDIT:
Ei käy eteen. Vanneralli jatkukoon.
Viimeksi muokannut reverend, 29.1.2014 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

reverend kirjoitti:Käykö 14" barokit -86 W124:seen? Jossain tästä oli juttua, vaan en löytänyt.... :oops:
En usko että sopii. Viisaammat valaiskoon, mutta eihän 124:sta oo saanu edes 14" vanteilla?
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Katsellessani Williamsin tämän kauden F1-auton teknisiä tietoja:
http://www.williamsf1.com/Team/Car/Technical-Spec/
törmäsin itselleni entuudestaan outoon japanilaiseen vannemerkkiin:
Kuva
http://www.rayswheels.co.jp/

Vannevalmistajista saksalaisella ATS:llä
Kuva
http://fi.wikipedia.org/wiki/Auto_Techn ... beh%C3%B6r

ja italialaisella Fondmetallilla on ollut oma F1-talli:
Kuva
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fondmetal

Mersun nykyisin F1:ssä käyttämä vannemerkki on
Kuva
http://www.mercedesf1.com/en/car/f1-w05/
Kuva
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Viime kauellaki tais olla rays:sin vanteet bottaksella alla. Eipä toi ees kovi outo oo jos on harrastanu japseja. Arvokkaita vanteita kyllä alkuperäiset siviili autoihin.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Motegin tekninen johtaja Luigi Lucaora kertoo tarkemmin formula-auton vanteelle asetettavista vaatimuksista.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtm ... sittelyssa
Kuva
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

mmmm
Kuva
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo kyllä siinä on lueteltu laatuvanteiden merkkejä. Rays on vanha firma, tehnyt alkuperäiseen Skylineen kevytmetallivanteet jo 60 luvulla ennen kuin varsinainen Rays niminen firma perustettiin 70 luvun alussa (tehnyt Nismo vanteet "aina")

Rays on tehnyt Williams F1 tallille vanteita jo vuosikausia :idea:

Kansanmalleja Rays myy nimellä VOLK racing. Eikä oo halapoja nekkää.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Pistin tänää RS:t palasiksi. Mukavaa ku o säädettävä työpöytä :D
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Muistaako Sergey, jotta mikä Binnon malli on tämän näköinen? Monte? Mexico?

Kuva

Oottas 7x15 4x100 et35 sarja maalia ja lippojen jynssäystä.

Kuva kaapattu bittivirrasta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

emmäämuista muutaku että ne o brasiliasta kotoisin. Ennen niil oli cooleja nimiä kuten just Mexico mut nykyää ne menee B1 B2 B3 jne nimillä, ja tuo malli ei enää saa lipalla, ja malli on B3.

Pesasin noi RS:t ja eipä niille tarvi tehä muutaku tasoittaa kiilto ja pistää takas kasaan. Vois koittaa vetää vähä karkeammalla kiillotusaineel ja sitten lakata nuo.
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

Nyt olis sitten vuorossa noiden Styling III lippojen kiillotus. Lipat hiottu 2000 asti ja pitäisi pinta saada peiliksi. Pärjääkö tolla Laikat.comin Menzerna 480F:llä ja kangaslaikalla ? Päälle ajattelin lopuksi vetää tota Mothersin Mag & Alumiumia, kun sitä on kovasti kehuttu. Saako ylläolevin tuottein peilipintaa ? Vai riittäiskö pelkkä se Motonetin alottelijoiden paketti peilipintaan ?
Avatar
Venymä
Viestit: 53
Liittynyt: 26.7.2013 21:50
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Venymä »

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1756668
Oiskohan pahat väykyn alle :tuumaus:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Puuilon kilovahalla siivosin hapettumat pois. en jaksanut hioa pois kiveniskeymiä joten ei mitään lasipeiliä tullu
Kuva
tämä taisi olla esikiillotuksen jälkeen
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

onko kellään kokemuksia noista Daren DR-RS:stä, onko ne purettavat samanlailla ku aidotki RS:t? Ossaako kukkaan sanua että paljonko suurinpiirtein tulis postikuluja jos tilais tuolta ne http://www.wheelbasealloys.com/alloy-wh ... ts/16-inch vai oisko sama tilata suomesta ku tuolla ois tuohon hintaan http://www.jh-sound.fi/dare-wheels-dr-r ... old-rivets?
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Yleensähän nuo kopiot ei ole purettavat, mutta nuista kyseisistä vanteista mulla ei ole tietoa. Uskoisin kyllä että ei ole.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sen näkee hinnast aonko ne aidosti purettavat vai ei. Yksi osa maksaa alkaen 200e. siis 3 osaa + asennustarvikkeet (pultit alk. 1e/kpl, mahdollinen O-rengas tms. tiivistys), eli yksi vanne alkaen 600-700e. Mitä noi daret maksaa? Siitä helppo laskea, maksaako 700e kpl vai 600e sarja?

Helppoa matematiikkaa kun sen oivaltaa.
Viimeksi muokannut Sergey, 05.3.2014 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jussaP
aktiivimeseläinen
Viestit: 3483
Liittynyt: 20.12.2007 18:55
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jussaP »

eikös vannetukulla ollu kans vastaava malli tarjolla viime kesänä aika edukkaaseen hintaan
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”